فایل word مقاله مباني فقهي نظريه تعميم ادله اثبات دعوا | WORD
قناع قاضی پا بهعرصه وجود نهاده که به مراتب قویتر ازشهادت شهود بوده و چنان ظن قوی حاصل م ی کنندکه به آنها ادله قطعی عرفی اطلاق می شود و احتمال خلاف آنها را عرف عقلا ء بسیار کم وتقریبًا منتفی م یداند و با توجه به اینکه عموم فقهاء مبنای اعتبار ادله بویژه شهادت شهود راعقل و عرف عقلا ء قلمداد می کنند، همچنین با امعان نظر به اینکه بینه، فاقد خصوصیتویژه است ، می توان با احراز وجود ملاک، ادله احص اء شده در شرع و قانون را ازحصرایجاد شده بیرون کشید و به هر دلیلی که شأن اثباتی داشته باشد تعمیم داد.
فایل word مقاله معاد جسماني از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا | WORD
صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي nx،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1384تعداد صفحات :27مسئله معاد خصوصا معاد جسمانی در تفکرات فلسفی جایگاه ویژه ای داشته است، التزام بهعقل و نقل، حکما را به موضع گیری های مختلف سوق داده است . در این میان ابن سینا و ملاصدراجایگاه ویژه ای دارند، در این مقاله تقابل ظاهری میان این دو فیلسوف به بوته نقد گذاشته شده وقرابت تفکر آن دو به تصویر کشیده شده است.
فایل word مقاله تحول نظريه ي عدالت رالز از عدالت اخلاقي به عدالت سياسي | WORD
ست؛ مرحله ای که با توجه به کتا بهای لیبرالیسم سیاسی و عدالت به مثابه انصاف شکلمی گیرد. در این مرحله رالز مفاهیمی همچون کثرت گرایی، جامعه ی بسامان، عقل عمومی و اجماعهمپوش را به کار م یبرد. بررسی این مفاهیم فهم تحول نظری هی عدالت را آسانتر می کند. پس ازبررسیِ سیر اجمالیِ تحول نظریه ی رالز که در آن مفاهیمی همچون موقعیت اولیه کم رنگ می شود،به این نتیجه می رسیم که نظریه ی عدالت رالز دارای مبانی اخلاقی- فلسفی است و بنابراین در سیراز عدالت اخلاقی - فلسفی به عدالت سیاسی به طور کامل موفق نمی شود.
فایل word مقاله علم عنائي واجب الوجود در حکمت سينوي و نقدي بر آن | WORD
ال انتشار : 1383تعداد صفحات :24این نوشتار، نخست تفسیر علم ع نائی واجب الوجود را از دیدگاه شیخ الرئیسمطابق شفا و نجات مطرح می کند . آنگاه با توجه به تفسیر وی در اشارات - ک هدر حقیقت تفصیل همان اجمال است – به بیان ویژگیهای آن می پردازد.بنا بر تفسیر دوم ، علم عنائی واجب الوجود سه ویژگی دارد:-1 فراگیری آن نسبت به تمام موجودات-2 آگاهی به اینکه نظام جهان هستی نظام برتر است-3 آگاهی به اینکه نظام برتر جهان هستی برخاسته از احاطه ی علمی اوست.بخش پایانی این نوشتار ، نقدی است بر نظریه ی علم عنایی سینوی.
فایل word مقاله علّيت احتمالاتي از ديدگاه الري ايلز | WORD
سطح نمونهای (علّیت خاص). در این پژوهش، مشابه رویکرد الری ایلز روابطعلّی احتمالاتی در سطح نوعی و به صورت عام مد نظر است و روابط علّی به رویدادهای نوعی یاویژگیها نسبت داده میشود. دو تفسیر متفاوت از احتمال وجود دارد: تفسیر ذهنی و تفسیر عینی.آنچه در این تقریر به دنبال آن هستیم، تفسیری عینی از احتمال است که در قالب تفسیر بسامدی– تمایلی از آن یاد میشود. مسأله اصلی در این پژوهش، کنکاش در مفهوم نظریه علّیت احتمالاتی وبررسیِ توان و قابلیت این مفهوم در برابر چالشهای معرفتی و هستی شناختی است
فایل word مقاله برهان نظم، تکامل و تنظيم دقيق: بررسى مقايسهاى ديدگاههاى سويينبرن و مطهرى | WORD
ستشناسى و براساس محاسبات احتمالاتی برهانى استقرایی را صورتبندی کرده است که مدعی است سازگاری فرضیه وجود خدا را با دیدگاه تکاملی نشان میدهد. مرتضی مطهری نیز از متفکران مسلمانی است که کوشیده است تا این سازگاری را اثبات کند. او نه تنها این دو نگرش را با هم سازگار میداند، بلکه دیدگاه تکاملی را بهترین تفسیر ممکن از غایتمندی الهی در جهان نیز برمیشمارد. اگرچه مقام، شکل و سطح بحث این دو متفکر با هم متفاوت است، محتوا و نتیجهى حاصل از این بحث در آثار هر دوی ایشان یکسان به نظر مىرسد.
فایل word مقاله ساحتها، ابعاد، و جوهر? تجرب? عرفانى | WORD
گىِمعرفتى بودن، شهودى بودن، اَنفسى بودن و عاشقانه بودن را در میان هم ویژگى هاى تجرب عرفانی واجدشرایط جوهرى بودن (اصالت، کلیت و عمومیت ) دانسته است . و سر انجام، با رویکردى پدیدارشناسانه، جوهرِجواهر و لب لبابِ تجرب عرفانى را، در تجارب عرفانىِ میانى، عبارت از معرفت مستقیم و بی واسطه به واقعیت(مطلقِ واقعیت )، و در تجارب عرفانىِ غایى، عبارت از معرفت مستقیم و بی واسطه به واقعیتِ وحدانىِ هستى(واقعیت مطلق)، دیده است. به اینگونه، رویکرد کلی این جستار به تجرب عرفانی، پدیدارشناسانه خواهد بود
فایل word مقاله مؤلفه هاي زندگي معنادار از ديدگاه جان کاتينگهام | WORD
، تنها در پرتو نگرش دینی و معنویکه بر طبق آن خداوند خیرخواه، زندگی اخلاقی را از ما خواسته است هم می توان دلیلی قطعی برایپیروی از احکام و ارزش های عینی اخلاقی یافت و هم روح امید به موفقیت و معناداری زندگی را درزندگی انسان دمید. به عقیده کاتینگهام فهم، قبول و برخورداری از نگرش دینی و معنوی نیز مبتنیبر انجامِ اعمالِ مورد توصیه دین است. به نظر نگارندگان، تلاش کاتینگهام در توضیح اینکه چگونه خداباوری بدون فرض مفهوم زندگی پس از مرگ تأمین کننده ی موفقیت آمیز بودن زندگی استمقرون به صواب نیست
فایل word مقاله جايگاه اخلاق در هرمنوتيک گادامر | WORD
ی منتهی می شود، می پردازد و سپس نشان می دهد که چگونه گادامر در پی رفع این بحراناست. تلاش گادامر حول دو محور است: اول بازیابی دغدغه ى افلاطون در روی آوردن به ایده هایمتعالی (به ویژه ایده ى خیر) و نسبت درونی وجود با آنها و در نتیجه نسبی کردن اختلاف میانوجود و موجودات. دوم نقش محوری دیالوگ اصیل در شک لدهی به تصمیم اخلاقی و به اجرا آوردناین تصمیم به دلیل مقاومت در بررسی دقیق و نقادانه. نتیجه ی این تلاش آن است که ملاحظاتاخلاقی نه تنها از هست یشناسی قابل تفکیک نیست بلکه در کانون آن قرار م یگیرد.
فایل word مقاله تفسير کرونر از جهاننگري کانت | WORD
میرود. به عقیدهی او جهاننگری کانت بر تنش دایمی میان قطبهایی استوار است که هیچکدام در دیگری مستحیل نمیشود و تقابلشان موتور تقلای اراده اخلاقی است. معرفتشناسی و اخلاق نیز در جهاننگری کانت بر پایهی همین دیالکتیک کانتی است که روبهروی هم قرار میگیرند. در مقالهی حاضر، به بررسی nx و فرضیهی اصلی وی در جهاننگری کانتِ او خواهیم پرداخت و جایگاه اخلاق در نظام کانتی و نسبت معرفتشناسی و اخلاق در درون این نظام را بر پایهی مقدماتی که کرونر فراهم آورده، تبیین خواهیم کرد.
فایل word مقاله ريشههاي اخلاق از ديدگاه فرانس ديوال | WORD
ای فطری و طبیعی میداند و نه امری مصنوعی و ساختهی دست بشر. وی به این منظور به مطالعه همدلی میپردازد و همدلی را اساس اخلاق میداند. وی همدلی در جهان زیستی را در سه سطح (جانوران سادهتر، نخستیهای پیشرفتهتر و انسان) معرفی میکند. بنابراین معتقد است اشکال سادهتر همدلی در سطوح پایینتر حیات نیز وجود دارد.دیوال معتقد است آنچه اخلاق در انسان را از سایر موجودات زنده جدا میکند وجود همدلی نیست بلکه وجود قضاوت و استدلالهای اخلاقی است که منحصراٌ در انسان وجود دارد.
فایل word مقاله سيرتحولات فلسفه ي علم از ديدگاه واقع گرايي انتقادي يک ارزيابي شتابزده | WORD
ه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1386تعداد صفحات :50در مقالهی حاضر، پس از ارائهی شماری از "تعاریف" دربارهی فلسفه ی علم ، و ارائه ی "تعریف "مختار نگارنده، به اجمال و اختصار هرچه تمامتر به برخی از مهمترین تحولات فلسفه ی علم از آغازتاکنون پرداخته می شود. هرچند هدف اصلی آشنا ساختن خوانندگان با یک چشم انداز کلی ازمسائل و موضوعات و راه حل های پیشنهادی است اما در مواردی نیز نقدها و ارزیابی هایی درخصوص موضوعات مطروحه، از یک دیدگاه واقع گرایانه متکی به عقلانیت نقاد مطرح شده است.
فایل word مقاله مطالعه تطبيقي کيفيت ادراک مفاهيم کلي از ديدگاه ابن سينا و صدرالمتألهين | WORD
صف بهکه در آثار ملاصدرا و پیروان او مطرح شده است ذهن « نظریه تعالی » کلیت می شود. اما مطابقمفاهیم و معانی کلی را هم چون یک مفهوم مبهم و کاهش یافته –که قابل صدق بر کثیر است –درک نم یکند. بلکه در واقع همان صور و معانی جزئی حسی و خیالی به وسیله ی تعملات عقلی ونفسانی ترقی و تعالی یافته و به شمول و سعه بیشتری م یرسند. نوشتار حاضر به تبیین و مقایسهدیدگاه این دو فیلسوف درباره ی کیفیت ادراک مفاهیم کلی پرداخته است و از این رهگذر نقاطاشتراک و اختلاف دیدگاه آنان در این زمینه بیان شده است.
فایل word مقاله اعتبار علم قاضي وچالشهاي پيش رو | WORD
ی واقع شود . از اینرو برخی فقهاء عظام، علم مورد بحث را به ضرورت آگاهی از معیارهای قضائی حق و عدل، و موضوعروایات را نیز به انطباق محاکمه با موازین قضائی تعبیرکرد ه اند. علم شخصی از سوی متأخرین اهل سنت بهچالش کشیده شده است، و در نظام قضائی ایران نیز با وصف اینکه حکم قاضی وفق مبانی شیعه غیر قابلتجدید نظر است، بطرق مختلف قانونی قابل تجدید نظر و نقض شناخته شده که این امر عملاً علم شخصیقاضی را برای صدور حکم فاقد اعتبار کرده است، جزآنکه آگاهی قاضی از موازین قضائی ضرورت انکارناپذیر امر قضاست.
فایل word مقاله رخداد تئاتر در فلسفهي آلن بديو | WORD
ه فکری و فلسفی اوست. رخداد تئاتر راستین در نظر بدیو نوعی کنش اشتراکی و همگانی خلاق است که سوژه خاص خود را پدید میآورد و در هر بار اجرای متن تئاتری، ایدهی درون متن تکمیل میگردد. بدیو بر آن است که تئاتر فکر میکند و هر چند تا حدودی زیادی به دولت وابسته است اما میتواند و باید دست به افشای حدود آن بزند، سوژه تئاتری خود را پدید آورد و تغییر جدید با خلق امری نو ایجاد کند. در نهایت گفتنیست که آغازگاه این بحث فلسفه است و این نوشته به نوعی از فلسفهی بدیو به سمت هنر تئاتر حرکت میکند.
فایل word مقاله نظرييات حاکميت اراده ظاهري و باطني در حقوق اسلام و ايران | WORD
یگر بر اساس آ ی ات و روای ات وضرورت تبع یت عقود از قصود ، از حاکمیت اراده باطنی جانبداری نمود هاند این اختلاف فقها ء درقانون مدنی ا یران و نگرش حقوقدانان مؤثر افتاد و آنان ن یز در ا ین زم ینه اتفاق نظر ن دارند ماضمن بررسی مبانی و ادله نظریات یاد شده بر تعدیل هر یک از ایندو نظریه تأکید ورزیده ایم و درموارد جهل و اشتباه ، اصل را اراده ظاهری دانسته و در مواردی که به نظم اقتصادی ارتباطمستقیم دارد بر ضرورت دسترسی به اراده باطنی متعاقد ین از ناح یه دادرس و شکل گی ری رو ی هقضایی اصرار نمود هایم.
فایل word مقاله نسبت اراده به عقل در فلسفه ي دکارت | WORD
فهم می دانست (برتری وجودی یا گونه ای تقدم هستی شناسانه)، هرچند در شناخت،یعنی داشتن ایده های روشن و متمایز، به تقدم فهم بر اراده حکم م ی داد (تقدم شناخت شناسانه ). او در آغازتأسیس فلسفه ی جدید به شک کردن حکم کرد و این خود نمودی از اراده کردن است (تقدم روش شناسانه ).پذیرش تقدم اراده بر عقل در پروراندن یک نظام فلسفی و یا بنیان گذاری یک مکتب فکری به نتایج بسیارگسترده ای در نظام های اخلاقی، حقوقی و سیاسی منجر می شود، همان گونه که در واقعیت تاریخی چنیننظام هایی از اندیشه ی دکارت نشأت گرفته اند.
فایل word مقاله ضرورت از ديدگاه کلام و فلسفه اسلامي | WORD
لامی، که از قبیل تعامل یا تقابل و در غالب موارد آمیختهای از هر دو است، بخشی از تاریخ هر دو رشته از تفکر اسلامی است و مطالعه آن به نوبه خود را احاطه به مسائل هر دو، به ویژه فلسفه اسلامی، مؤثر است. پیگیری این رشته از تحقیق نیازمند به حوصله و دقت و فرصت بسیار است و مسائل بسیاری را فرا میگیرد. در این مقاله فقط بخش کوچکی از یک شاخه فرعی از یک مسئله به اختصار تمام مورد بررسی قرار گرفته، و آن، «ضرورت علت و معلولی» است که خود از فروع علت فاعلی است و آن نیز یکی از شاخههای اصل کلی علیت است.
فایل word مقاله مفهوم ديگري در فلسفهي ياسپرس | WORD
ی برطرف کردن نیازهای ذاتی نیست؛ بلکه نسبتى است در زمینهی اگزیستانس داشتن؛ نسبتی بینالاذهانى و مبتنی بر نوعى احترام متقابل. میتوان گفت که چون نزد یاسپرس، اگزیستانس انسان فاقد وجه نظری است و در عمل و انتخاب ظهور میکند، لذا ارتباط با دیگری نیز از جمله موقعیتهایی محسوب میشود که ظهور اگزیستانس آدمی را ممکن میسازد. در مقالهی حاضر تلاش میشود که با بررسی مفهوم دیگری و نسبت و ارتباط این مفهوم با سایر مفاهیم مهم فلسفی یاسپرس، اهمیت و جایگاه آن در فلسفهی وی روشن شود.
فایل word مقاله ارتباط غيرمستقيم و تعهد غير مشروط در کرکگارد | WORD
کی از دغدغههای اصلی کرکگارد است، اینکه انسان از چه طریقی میتواند به ایمان اصیل معتبر برسد، آیا میتوان از طریق شواهد و استدلال به خداوند باور پیدا کرد؟ یا اینکه تنها راه ارتباط برقرار کردن با خداوند و ایمانی شدن، ارتباط مستقیم است؟ این مسائل از مهمترین مسائلی است که همواره ذهن کرکگارد را به خود مشغول میداشت. کرکگارد تنها راه ایمانی شدن را در ارتباط مستقیم و سرسپردگی به خداوند میداند. در این طرح تلاش شده است تا به بررسی و نقد دیدگاه کرکگارد در این زمینه پرداخته شود.
فایل word مقاله نقدي بر محروميت زوجه در ارث از زمين (نظر به ماده 946 ق.م) | WORD
این اخباربنا به اعتراف بسیار ی از موافق ین ، صلاحیت تخصیص آیه را ندارند . بنا براین اصل ارث از زمین ثابت است .درجمع با آیه نظریه سید مرتض ی متین است که فرمود : ارث از قیمت زمین طریق جمع میان آیه واین اخباراست. بسیاری ازجمله علامه وغیره قرار گرفته است. از سویی دیگر دو روایت مشهور نیز وارد شده است:که زوج در صورت ی که دارا ی فرزند باشد ، از زمین ارث م ی برد .بنابراین : درصورتی که زوجه ، فرزند یازشوهر خود داشته باشد ، علاوه بر قیمت منقولات ، از قیمت زمین نیز براساس سهام مفروض (یک هشتم )ارث می برد.
فایل word مقاله ارجاع به لاوجود از ديدگاه معني شناسي | WORD
درک محتوای معنایی این جملاتمی باشد. بطوریکه هیچ فیلسوفی را نمی توان یافت که به این موضوع نپرداخته باشد، اما تا جایی کهنگارنده مطلع است تاکنون بررسی معنی شناختی صرف، دست کم در زبان فارسی در قالبزبان شناسی دربار الفاظ لاوجود صورت نگرفته است . هدف از نگارش این مقاله طرح فرضیه ایتازه در زمین چگونگی ارجاع و طبق ه بندی الفاظ لاوجود از دیدگاه معن یشناسی زبانی م یباشد . بهعبارت ساده تر در این مقاله کوشش خواهد شد تا فرضیه ای تازه در محدوده ی معنی شناسی و نیزشناخت ماهیت الفاظ لاوجود معرفی شود.
فایل word مقاله ارزيابيِ نقد شيلّر بر زيبايي شناسي کانت | WORD
دراک زیبایی را ادراکی هماهن گکننده یافت و مدعی شد که تنها بهکمک آن میتوان بر ازه مگسیختگی نهاد آدمی غلبه کرد. سپس، ضمن انتقاد از نگاه کاملاًسوبژکتیویستی کانت نسبت به زیبایی، مفهومی ابژکتیو از زیبایی (آزادی در پدیدار) ارائه داد.سپس تر، با انتقاد از تمایز کانتی میان دو قلمرو زیبایی شناسی و اخلاق، مدعی شد که انسان برایاخلاقی شدن نیاز به تمهیداتی دارد که تنها به یاری آموزش زیباشناختی، این تمهیدات فراهممی گردند. دستاورد او نزدی کسازی دگرباره ی دو قلمروی تجربهی زیبایی شناختی و اخلاق بود.
فایل word مقاله چيستي خوبي از ديدگاه رابرت آدامز | WORD
د که غیرابزاری است و چیزی را که برخوردار از آنست درخور تحسین و ستایش، عشق و احترام و حتی در بالاترین حد خود شایسته پرستش میکند. از نظر آدامز، سعادتمندی زندگی آدمی منوط به لذت و رضایتمندی از امور ارزشمند است؛ از یک طرف، لذت بردن و رضایتمندی از فعالیتهای زندگی و از طرف دیگر، ارزشمندی فعالیتهایی که فرد از آن لذت میبرد. در این دیدگاه، انواعِ ارزشمندیها حضور دارند؛ ارزشمندیها (خوبهای متناهی) شامل نه فقط ارزشهای اخلاقی بلکه ارزشهای عقلانی، دینی و زیباییشناختی نیز میشود.
فایل word مقاله فلسفه ي طبيعتِ هگل | WORD
ش های فلسفه ی طبیعت عبارت اند از : ( 1) مکانیک: طبیعت در شکلِ انتزاعی، ساده و مبه م ترین صورتِ”ایده“ لحاظ می شود . بنابراین مکانیک با ماده، اما ماده ی بی شکل، سروکار دارد . ( 2) فیزیک : درقلمروهای طبیعت مکانیکی تنها و تنها کمیت وجود دارد و همه ی نسبت ها و مشخصه ها کمّی هستند .ماده ای که فیزیک با آن سروکار دارد تک یا کیفی است . ( 3) اُرگانیک: طبیعت ویژگیِ موضوع را به دستمی آورد، همراه با آن قدرتی را نیز کسب م ی کند که به واسطه ی آن همه ی جزءهای ناهمگونش را زیر کنترلِخود گرد می آورد و نگه می دارد
فایل word مقاله تحقيق تطبيقي درباره« تأويل »نزد افلاطون و مفسّران يهودي و مسيحي | WORD
ر می گرفته است؛ و این مفهوم از دیرباز در ادیان یونانباستان و در میان یهود یان و مسیحیان وجود داشته است . از دیگر سو مواجه معتقدان به این ادیان با فرهنگو تفکری جد ید و رویاروی ی آنان با بی اعتق ادی و یا مخالفت با مبانی فکری و سنن اعتقادی شان ، ایشان راوامی داشته است تا مفاه یم و تعالیم دینی خود را بر اساس عقلانیت ، حقیقت و عقل سلیم معرفی ک نند و باروش تأویل از متون مقدس خود دفاع نمایند. در این نوشتار به تطبیق تاویل در ی ونان باستان و ادیان یهودیو مسیحی، با توجه به دو عامل فوق پرداخته می شود.
فایل word مقاله راه بُدهيستوه | WORD
معی بودن نجات و نیاز به منجیان از سویی، و تأکید بر عنصر شفقت ومحبت نسبت به دیگران، از سوی دیگر است، پیوند دارد . بُدهیستوگان کسانی هستند که به دلیل شفقت ومحبتی که نسبت به دیگران دارند ، دستگیری و نجات هم موجودات را هدف خود ساخته و از رهایی فردیپذیرش « سوگند » و « بیداری دل » که در شرایطی برای آنها میسر می شود، سر باز می زنند. nx بااین وظیفه آغاز می شود و پس از گذر از مقامات دهگانه ای که در هر کدام از آنها بُدهیستوه کمال و فض یلتیرا در خود محقق م یسازد، سرانجام به بوداگی م یانجامد.
فایل word مقاله سرآغازهاي هشتگانه در منطق: پژوهشي تاريخي | WORD
کرد دادند، بلکه هم گسترش یافتند و هم ژرفا پیدا کردند. گسترش آن را در دو محور بهخوبی میتوان رصد کرد: 1. افزوده شدن سرآغازهای هشتگانه، 2. افزوده شدن پیشنیازهای فهم کلّیهای پنجگانه. جستار فرارو، با کرانمند ساختن خود به چهار منطقدان، یعنی فارابی، ابنسینا، ابنطیّب، و رازی، بر محور نخست انگشت مینهد: پسزمینهى تاریخی آن را بازمیجوید، پرسمانهایی که در پیرامون آن روییدهاند را برمیرسد و تلاشهایی که برای فروگشودن این پرسمانها صورت پذیرفتهاند را بازمینمایاند.
فایل word مقاله بررسي رابطهي حقايق عيني اخلاقي و نگاه مؤمنانه به حيات اخلاقي از ديدگاه استاد مطهري و سي. اس. لوئيس | WORD
لی عینی میدانند و از نگاه مؤمنانه، به عنوان پشتیبان و مبیّن این ارزشهای اخلاقی، حمایت میکنند. با مقایسهی تطبیقی میان گفتار فلسفی این دو فیلسوف این امر آشکار خواهد شد اصول و ارزشهای متعالی اخلاق تنها با باور به اطلاق و جاودان بودن ارزشهای اخلاقی و تصدیق وجود خداوند به عنوان حامی این حیات اخلاقی محقق خواهد شد و باور به نسبیتگرایی فرااخلاقیِ متأثر از دیدگاه مادیگرایانه به عالم هستی، نمیتواند این اصول و ارزشهای مقدس و متعالی را به گونهای مناسب، موجه سازد.
فایل word مقاله عده و احکام آن | WORD
تگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1384تعداد صفحات :28نگارنده در ابتدای مقاله، معنای عده را از دیدگاههای گوناگون مورد بررسی قرار م یدهدو احکام عده را در مورد زنانی که مشمول آن قرار می گیرند توضیح می دهد . در ادامه بهبحث در مورد آثار طلاق ، طلاق در رابطه بین زوجین، طلاق بائن، طلاق رجعی پرداخته وسپس به بررسی حقوق و تکالیف مالی زوجین در زمان عده، نفقه، مقرری ماهانه و ارثمی پردازد.در پایان حقوق و تکالیف غیر مالی زوجین در زمان عده و آثار جدایی زوجین برفرزندان را مورد بررسی قرار م یدهد