فایل word مقاله بررسي و نقد معرفتشناسي سوفسطاييان از ديدگاه افلاطون | WORD
ا به دریافتهای حسی و آن را نیز به محدوده «فرد»ی تقلیل دادند. در تقابل با این رأی، افلاطون با نقد نسبیّتانگاری ناشی از «حس»گرایی سوفسطاییان، تلاش خود را بر نشان دادن امکان حصول معرفت حقیقی و از آن طریق نجات باورهای دینی و اخلاقی متمرکز کرد. کوششی که میتواند ما را مجاز کند تا مطابق آن، دستگاه فلسفی افلاطون و از جمله، خلق «جهان ایده»ها را در واقع واکنشی به تعالیم معرفتشناختی سوفسطاییان به حساب آوریم.
فایل word مقاله بررسي مباني اعتقادي و آئيني درکليساي ارتودکس | WORD
وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1384تعداد صفحات :52کلیسای ارتودکس شرقی شاخ بزرگی از کلیسای مسیحی است که در شرق اروپا، یونان، روسیه ودیگر مناطق جهان پیروان بسیار دارد و به سبب ویژگی های اعتقادی، کلامی، سنت عبادی و آئین هایخاص خود از کلیسا ی کاتولیک رومی متمایز است . در مقال حاضر، پس از بیان تاریخچه ای مختصر، باپرداختن به این ویژگی های اعتقادی، عبادی و ساختاری کوشش شده است تا تصویر نسبتاً جامعی از اینکلیسا ارائه گردد.
فایل word مقاله آيا دين محصول جانبي تکامل زيستي است؟ نقد ريچارد سوسيس به رويکرد غير سازشي در تبيين تکاملي دين | WORD
است که باید عملکرد کلی آن را بررسی کنیم. حتی اگر ارزیابیهای شناختی دقیق باشند و نشان دهند که باورهای فراطبیعی، محصول جانبی برخی از کارکردهای مغزیاند؛ این موضوع نمیتواند مشخص کند که آیا نظام دینی به شکل کلی عامل سازگاری است یا نه؟ ریچارد سوسیس بعد از این مرحله به سراغ مفهوم "محصول جانبی" میرود و با یک تحلیل علمی نشان میدهد که دین را میتوان بهمثابه یک سازگاری ثانویه و یا اِکسَپتیشِن قلمداد کرد نه محصولی جانبی.
فایل word مقاله ايمان از ديدگاه مرجئه | WORD
یکه در صورت بندی کلام اسلامی داشته است باید مورد معرفی بیشتر قرا رگیرد این فرقه اگر چه در واکنش به تندرویهای خوارج در باب نقش عملدر صورت بندی ایمان ظهور کرده است ، اماخود پایه گذار تفکر ایمان گراییدر عالم اسلام بوده است . یگانه انگاری ایمان و معرفت مبنای اصلیتفکرآنان را تشکیل می دهد و بی رنگ شدن نقش عمل در ایمان، باطنگرایی در دین، نسبی شدن تلقی دین و ناواقع گرایی از مهمترین لوازممبنای فکری آنها در این زمینه محسوب م یشود.
فایل word مقاله ايمان در دو فرهنگ | WORD
در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي nx،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1383تعداد صفحات :27ایمان، فضیلتی است که به انسان جاودانگی، حیات، آرمان و عظمت میدهد. nx مسیحیت و اسلام مطرح شده است. ایمان در فرهنگ مسیحیت معاصر بیشتر به عنوان یک حالت روحی همراه با شک در قالب دیدگاه فیدئیزم مطرح میشود. در حالیکه در فرهنگ اسلامی امری معرفتی است و شک در آن راهی ندارد
فایل word مقاله ويتگنشتاين متقدم: تقابل زبان و متافيزيک | WORD
عدم ایجاد این خط تمایز و سوءاستعمال زبان است. در حقیقت وی با ایجاد چنین تمایزی درصدد ایجاد یک محدوده ایمن برای قضایای متافیزیکی و عدم دستاندازی فیلسوفان به آن است که این امر بیانگر رویکرد عرفانی ویتگنشتاین به این دسته امور است. در این مقاله سعی خواهیم کرد این نکته را روشن سازیم که ویتگنشتاین با رویکرد زبانی چنین خط تمایزی از امور به دوسطح یعنی امور زبانی و امور غیر زبانی را ایجاد کرده است که در نوع خود نوعی تناقض است.
فایل word مقاله تفسير موقعيت اوليه رالز با توجه به نظريه ي خودآييني کانت | WORD
رالز که در پشت پردهی بیخبری قرار گرفته است شباهتفراوانی با فرد عقلانی و خودآیین کانت دارد. هر دو برای فردی که میخواهد دربارهی اصول عدالتداوری کند و اساس و پایهای اخلاقی را پی بریزد، شرایطی را در نظر میگیرند: این فرد باید خودآیینو آزاد باشد و این خودآیینی در سایهی نادیده گرفتن منافع فردی حاصل میشود. همچنین در هردو نظریه، اصول توسط افرادی عقلانی انتخاب میشوند و این افراد تنها تحت قوانینی که خودانتخاب کردهاند، عمل میکنند.
فایل word مقاله برهان وجودي با نگاهي به فلسفه اسلامي | WORD
قریرخداموجود » می کوشد وجود خدا را بر مبنا ی ضرورت وجود او اثبات کند، بدین صورت که اگر بتوان قضیه یرا ب ه عنوان قضیه ای ضروری الصدق تصور کرد، پ س باید این قضیه در همه ی جهان های ممکن صادق « استمورد بحث قرار « واجب الوجود بالذات واجب من جمیع الجهات » باشد. در پایا ن تقریر ملاصدرا از قاعده یگرفته و نشا ن داده شده است که می توان بیان ملاصدرا از ای ن قاعده را به گونه ای تقریر کرد ک ه با تقریردوم برهانوجودی ، منطبق باشد.
فایل word مقاله امين خولي و بنيادگذاري مکتب ادبي در تفسير | WORD
احیاناً تفسیر ادبینام گذاری کرده اند. در قرن اخ یر، ام ین خول ی اد یب و متفکر مشهور مصری گونه ای از تفسیر را بر این مجموعهافزود و آن را مکتب اد بی در تفسیر نامید . بر پایه ی این روش تفسیری ، گوهر اولیه و غالب قرآن وجه ادبی آنتلقی می شود و مفسر باید بکوشد پیش از هر چیز ، به زوایای ادبی و هنری این کتاب دست یابد . در مقاله یحاضر، جوانب مختلف نظر یه ی اد بی ام ین خول ی در تفس یر قرآن ، همراه با شرح مختصر ی از زندگ ی و آثار و یآمده است.
فایل word مقاله انواع معرفتشناسي تکاملي | WORD
م ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1393تعداد صفحات :37چکیده
در سالهای اخیر زیستشناسان و فیلسوفان بهطورِ فزایندهای، جذب دیدگاه تکاملیِ معرفت شدهاند. در این دیدگاه، تواناییهای شناختی انسان به عنوان محصولات تکامل زیستی در نظر گرفته میشوند و برعکس، خودِ تکامل به عنوان فرآیند شناختی توصیف میشود. در این مقاله ضمن معرفی معرفتشناسی تکاملی به برخی از مدلهای تکاملیِ رشد معرفت خواهیم پرداخت.
فایل word مقاله انتخاب چند سطحى در مقولهى انتخاب طبيعى: مرورى بر آراى سمير اکاشا | WORD
سفى بهویژه در رابطهى علت و معلولى میان خصیصه یا صفت مؤثر و تناسب یا تعداد سلالهى بجاى مانده از والد مىشود. او پیشنهاد مىکند تا براى تفکیک میان رابطهى علّى یا محصول جنبى از تجزیه تحلیل زمینهاى استفاده گردد. از سوى دیگر اکاشا تلاش مىکند تا با تکیه بر مفاهیم جمعیتى وحاصل از بحثهاى انتخاب چندسطحى به توضیح رویدادهاى زیستى بپردازد و مفاهیم همافرایى و تناسب جمعى را در توضیح گذرهاى عمدهى تکاملى بکار مىبندد.
فایل word مقاله فلسفه فرهنگ: خاستگاه و زمينهها، دستاوردها و افقهاي پيشرو | WORD
وج از بحران انسانیت یاری رساند. در این نوشتار، بعد از ارائهى تعریفی از فلسفه فرهنگ و توضیح وظایف آن، زمینههای شکلگیری و چرایی پیدایش آن را در سه مقولهى نقد فرهنگ، شرایط اجتماعی و جنگ جهانی اول بررسی کردهایم، سپس ضمن بیان تاریخچه پیدایش فلسفه فرهنگ به شرح اجمالی اندیشههای زیمل و کاسیرر، دوتن از چهرههای اصلی آن، پرداخته و در نهایت به دستاوردها و افقهای پیش روی فلسفه فرهنگ اشارهای مختصر داشتهایم.
فایل word مقاله بحران انسان و هنر مدرن از ديدگاه خوزه اُرتگا ايگاست | WORD
در چنین وضعیتِ ناپایدار و بحرانی است که به سوی سبکی دیگر میرود و این امر در نتیجهی فعلِ او یعنی اثر هنری نمود مییابد و این نمود، مرزهای تعریف هنر را دستخوش دگرگونی میکند. به عبارتی این فرایند از تغییر در نگاه هنرمند آغاز میشود، در اثر هنریِ او تجلی مییابد و اینگونه معنای هنر را دگرگون مىکند. مقالهی حاضر بر آن است که بر اساس دیدگاه اُرتگا ایگاست به پرسش از چگونگی و چرایی بحران انسان و هنر مدرن پاسخ دهد.
فایل word مقاله کثرت گرايي هيک: نزاع ميان واقع گرايي و ضدواقع گرايي | WORD
شر به تجربه درم یآید. ایراداتی بر این دیدگاه وارد است و در تطبیق می تواناین دیدگاه را شبیه دیدگاه اهل تعطیل در سنت اسلامی دانست. معنای صدق در دیدگاه هیک معنایی جدیددارد که با دیدگاه فلاسفه ای چون علامه طباطبایی و مطهری متفاوت است.دیدگاه هیک در نهایت به دیدگاه عمل گرایان نزدیک می شود زیرا به کارایی ادیان، به عنوان مؤیدی برایوجود مطلق استناد می کند. لذا در گفتار او چرخشی را از نظری ه ی انسجام گرایی ب ه سمت عمل گراییمی بینیم.
فایل word مقاله مينو و گيتي و مراتب وجود در فلسفه اشراق | WORD
ن عالم مجردات و عالم مادی یا ناسوت است و صور معلقه مستنیره و ظلمانیه در آن جای دارند.ودر آخر "عالم محسوسات" است که در بردارنده عالم افلاک یا اثیر وعالم عنصریات یا جهان مادی است.
در مقایسه کلی میان عوالم چند گانه سهروردی و مراتب مختلف هستی در جهان شناسی مزدایی،می توان گفت که سه گانه عالم مجردات ، عالم مثال و عالم اجسام در حکمت اشراق، به نوعی با سه گانه امشاسپندان و ایزدان،صور مینویی موجودات گیتی ،و عالم گیتی قابل تطبیق است
فایل word مقاله ذاتي گرايي ارسطويي و ذات يگرايي علمي برايان اليس | WORD
ل گذار است که با هم تعامل دارند.آنچه ظاهر می شود به نقش های انواع طبیعی شرک تکننده در فرآیندها بستگی دارد. این مقاله بر آناست ضمن ارائه ی دو دیدگاه ذاتی گرایی ارسطو و الیس، به بررسی قابلیت های ذاتی گرایی جدیدبپردازد. این بررسی نشان می دهد چرا الیس نوع طبیعی در زیس تشناسی را حتی با طرح ساختارژنتیکی نمی پذیرد و بر خلاف دیدگاه سنتی که مطابق آن ارتباط تنگاتنگی بین تعریف و تبیینوجود دارد در دیدگاه الیس چنین ارتباطی وجود ندارد.
فایل word مقاله مري وارِن و استدلال بالقوگي بر نادرستي سقطجنين | WORD
یکنند که: 1. کشتن انسان بالقوه، نادرست است و 2. جنین انسانی انسان بالقوه است. بنابراین، کشتن جنین انسانی نادرست است. در مقابل برخی از فیلسوفان اخلاق از جمله خانم مری آن وارن که آثار ایشان مورد توجه بسیاری از فیلسوفان است، استدلال بالقوگی را برای دفاع از حق حیات جنین کارآمد نمیداند و آن را به دلایل مختلفی رد میکند. در این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه وارن علیه استدلال از طریق بالقوگی بر نادرستی سقط جنین میپردازیم.
فایل word مقاله بررسي نظريهي ارسطو و ابنسينا در باب نفس و نسبت آن با بدن | WORD
. ارسطو و ابنسینا؛ دو فیلسوف مشائی، با دو نگرش خاص به این مسأله نگریستند. ارسطو نفس را در ترکیب اتحادی با بدن در نظرگرفت که با از بین رفتن بدن، نفس نیز از بین میرود. اما ابنسینا با مبانی دینی خودش، نفس را به عنوان جوهری مستقل از بدن مطرح کرد که بدون بدن نیز میتواند به حیات خودش ادامه دهد. در این جستار تلاش شده است تا به بررسی دو رویکرد فیلسوف مشائی از دو حوزه متفاوت؛ یعنی ارسطو و ابن سینا، به این مسأله پرداخته شود.
فایل word مقاله بدن و ربط آن با افعال انساني از منظر ملاصدرا | WORD
ی فاعل آنها محسوب میشوند که با توجه به مراتب تشکیکی نفس، نفس نیز فاعل بعید آنها به حساب میآید. افعال نفسانی نیز افعالی هستند که نفس حیوانی یا همان بدن مثالی فاعل آنهاست. اما در این میان نقش بدن مثالی در صدور افعال مهم است و در واقع رابطهی افعال با بدن مثالی، از نقش بدن در صدور افعال حکایت دارد. در واقع بر اساس تفکر صدرایی بدن در فرآیند صدور افعال دوشادوش نفس در شکلگیری افعال و پیشبرد انسان به کمالات و سعادت نقش دارد.
فایل word مقاله عمليات گرايي: بررسي رابطه معاني نمادها و مفاهيم فيزيکي با عمليات اندازه گيري (با توجه به آراء پرسي بريجمن) | WORD
، پاسخ این خواهد بود که از پیش نمی دانیم عملیات هایمتفاوت به مفهومی واحد اشاره می کنند. طبق این دیدگاه، محتوای قوانین تجربی است که عملیاتمتفاوت را به مفهومی واحد نسبت می دهد. در این مقاله ابتدا شرح مختصر آراء پرسی بریجمن ومکتب عملیات گرایی، و تحلیل دقیق مفهوم طول توسط بریجمن شرح داده خواهد شد. سپسنقدهایی که به این مکتب وارد شده بازگو می شود. در نهایت، با توجه به انتقادات، از مزایا و معایبدیدگاه عملیات گرایی بحث خواهد شد.
فایل word مقاله باز خواني قاعده بسيط الحقيقه در انديشه ملاصدرا | WORD
ألیفات عدیده ی حکیم ملاصدرا در تبیین و تو صیف آن برمی گردد. اما جای بررسی این نکته باقی است که آیا در میان متقدین حکما، چنین قاعد ه ای شناخته شده ویا حداقل مفاد آن مورد اعتنا و استفاده بوده است یا خیر.در این مقاله تاریخچه قاعده و مفاد آن، طریقه اثبات و نتایج و لوازم آن مورد بررسی و باز خوانی قر ارمی گیرد تا قاعده ای زیر بنا یی برای فهم بسیاری از معارف ربوبی و علوم توحیدی در صحنه فکر و محضراندیشمندان فرصت نمایشی دوباره بیابد
فایل word مقاله عرف عقلاء 2 | WORD
شیده نیست و در حجیت آن نبایدکوچترین تردیدی به خود راه داد . عرفهای زمان حضور معصوم (ع) و عرف های زمان غیبت همگی معتبرهستند. بیش از همه فقهاء، امام خمینی و آیت الله شهید صدر و استاد شیخ محمد جواد مغنیه با ادله قویحجیت عرف هر زمان را اثبات کرده اند. مبادی اعراف مطرح شده و انواع تغییر حکم در پرتو عرف، و نیزدگرگونی حکم با دگرگونی عرف منظور نظر قرارگرفته و سرانجام نظرات بعضی از فقهای بزرگ اهل سنتدر تأیید عرف، زینت بخش مقاله است.
فایل word مقاله عرف عقلاء | WORD
همه پدیدههای اجتماعی بوده و خود به تنهایی مصدر دین و اخلاق و معاملات به شمار میرفت. عرف از نظر اسلام معتبر شناخته شده و حلّال بسیاری از مشکلات فقهی است. عرف به مانند جامعه پویائی دارد و در اثر این پویائی، فقه و حقوق دستخوش پویائی و هم آهنگی با محیط میشوند.
بعضی فکر میکنند که بر پایه حدیث« حَلالُ محمدٍ، حلال الی یوم القیامه» در احکام اسلامی تحوّل راه ندارد در حالی که این برداشت سطحی، مورد پذیرش پژوهشگران نیست.
فایل word مقاله بهکتي و عشق در عرفان هندي و اسلامي | WORD
رح شد و در مکتبعرفانی احمد غزالی در سده های پنجم و ششم هجری جایگاهی ویژه یافت وکتاب هایی مانند سوانحا حمدغزالی، عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و... در این موضوعنگاشته شد.
این مقاله کوششی است در جهت بررسی و مقایسه بهکتی در مکتب هایهندی و عشق عرفانی از دیدگاه عرفان اسلامی که با طرح موضوعاتی چون: سیرتاریخی عشق عرفانی، بررسی واژگان بهکتی، عشق الهی و کاربرد آنها، رابطه عشقبا خدا و ظهور عالم و رهایی و مُکشه، به این امر پرداخته است
فایل word مقاله نظام رهبانيّت در آئين بودايي | WORD
ی از سه گوهر یا سه پناهبودائی در کنار دو گوهر دیگر یعنی "بودا" و "دهرمه" و همچون حافظ این دو اصل مطرح می شود . از بعدجامعه شناختی نیز سنگهه همچون هر نهاد اجتماعی - اعتقادی دیگری ، با وجود در برداشتن عناصر وکارکردهای مشترک خود در بعد فردی و جمعی ، در هر جامعه ای به صورت خاص خود در آمد . معرفیاحکام و قوانین س نگهه و کتب مربوط به آنها، همراه با تحلیل و بررسی ویژگی ها و کارکردهای مشترکسنگهه موضوعات اصلی این نوشتار را تشکیل م یدهند.
فایل word مقاله تأملاتي بر سه موج متفاوت از نظريه سيستمهاي اجتماعي | WORD
یا ایجاد تغییر جدی را در جامعه ندارد. بدین سبب نوعی نظریه محافظه¬کار است. اما، نظریهی سیستمی قصد ندارد از تأمل بر «نوپیدایی»، «پیچیدگی»، و «پویایی» که رفتار سیستم¬های اجتماعیِ معاصر را تحت¬ تأثیر قرار داده دست بردارد. در این مجال، قصد داریم تا با تأمل بر فلسفه و دلائل شکل¬گیری نظریه¬ها درون این سه موج، از نحوه¬ی تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر، و از وجوه افتراق و اشتراک آنها سخن به میان آوریم.
فایل word مقاله دربارهى ماهيت مسائل فلسفه تطبيقي، بررسي مباني و روشها | WORD
ست. در پایان نتیجه میگیریم فلسفه تطبیقی در ساحتی فرافلسفی با تلفیقی از روششناسیهای موجود ممکن است و این فلسفه توانایی پاسخ به برخی از مسائل حل ناشده را داراست. بنابراین میتوان با انجام کارهای برجسته در فلسفه تطبیقی ضمن تحذیر از تفوق فرهنگ غربی از آن در بازشناسی و شناخت نقاط تلاقی و افتراق نظام معرفتی خودی و تطبیق آن با نظامهای معرفتی دیگر سود جست و از این رهگذر به مفاهیم عمیقتر معرفتی خودی بیش از پیش نائل شد.
فایل word مقاله جمال صورت و معني به يمن صحت «نقد» | WORD
صورت و معنای آن در آینه آینه داری که از دور و از پس غبار ناهمزبانی بدان مینگرد رصد گردد، و برنامه عظیم کانتی در "ارزیابی توانایی عقل محض"، "نجش انواع شناخت نظری"، "تعیین امکان یا امتناع آنها"، "عرضه مابعدالطبیعه عمومی " یا "مابعد الطبیعه ما بعد الطبیعه" یا "پیش آموزی ما بعد الطبیعه"، امید او به پای نهادن ما بعدالطبیعه در "راه امن علم" و دستیابی به "مابعدالطبیعه به مثابه یک ، و سرانجام جایگاه کتاب در جهان فلسفه نشان داده شود.
فایل word مقاله بررسي مباني فقهي مشروعيت حقوق ادبي و هنري | WORD
ر را دارد .زیرا آنچه داخل در مبیع (نسخه خریداری شده کتاب و ...) می باشد فقط فیزیک نسخه اثر و
انتفاع از آن برای مطالعه و ... می باشد و به گواه عرف عام و خاص، حقوق مادی اثر بهمشتری منتقل نشده است . حال اگرملکیت اولی اصلی را نیز نپذیریم ملکیت اولی تبعی برایپدید آورنده نسبت به حقوق ادبی و هنری ثابت است همانگونه که بنابر قاعده (النم اءللاصول) مالک درخ ت، مالک میوه های آن م ی باشد پدید آورنده اثر نیز مالک حقوق ادبی وهنری اثر مزبور است.
فایل word مقاله جان رالز: از سنت قرارداد اجتماعي تا دو اصل عدالت | WORD
لق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصولانتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز ازقرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده ازموقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارائه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزادشده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.