فایل word مقاله کثرت گرايي هيک: نزاع ميان واقع گرايي و ضدواقع گرايي | WORD
ای الهی برای بشر به تجربه درم یآید. ایراداتی بر این دیدگاه وارد است و در تطبیق می تواناین دیدگاه را شبیه دیدگاه اهل تعطیل در سنت اسلامی دانست. معنای صدق در دیدگاه هیک معنایی جدیددارد که با دیدگاه فلاسفه ای چون علامه طباطبایی و مطهری متفاوت است.دیدگاه هیک در نهایت به دیدگاه عمل گرایان نزدیک می شود زیرا به کارایی ادیان، به عنوان مؤیدی برایوجود مطلق استناد می کند. لذا در گفتار او چرخشی را از نظری ه ی انسجام گرایی ب ه سمت عمل گراییمی بینیم.
فایل word مقاله مينو و گيتي و مراتب وجود در فلسفه اشراق | WORD
ی وحد واسط میان عالم مجردات و عالم مادی یا ناسوت است و صور معلقه مستنیره و ظلمانیه در آن جای دارند.ودر آخر "عالم محسوسات" است که در بردارنده عالم افلاک یا اثیر وعالم عنصریات یا جهان مادی است.
در مقایسه کلی میان عوالم چند گانه سهروردی و مراتب مختلف هستی در جهان شناسی مزدایی،می توان گفت که سه گانه عالم مجردات ، عالم مثال و عالم اجسام در حکمت اشراق، به نوعی با سه گانه امشاسپندان و ایزدان،صور مینویی موجودات گیتی ،و عالم گیتی قابل تطبیق است
فایل word مقاله ذاتي گرايي ارسطويي و ذات يگرايي علمي برايان اليس | WORD
اع طبیعی در حال گذار است که با هم تعامل دارند.آنچه ظاهر می شود به نقش های انواع طبیعی شرک تکننده در فرآیندها بستگی دارد. این مقاله بر آناست ضمن ارائه ی دو دیدگاه ذاتی گرایی ارسطو و الیس، به بررسی قابلیت های ذاتی گرایی جدیدبپردازد. این بررسی نشان می دهد چرا الیس نوع طبیعی در زیس تشناسی را حتی با طرح ساختارژنتیکی نمی پذیرد و بر خلاف دیدگاه سنتی که مطابق آن ارتباط تنگاتنگی بین تعریف و تبیینوجود دارد در دیدگاه الیس چنین ارتباطی وجود ندارد.
فایل word مقاله مري وارِن و استدلال بالقوگي بر نادرستي سقطجنين | WORD
گونه استدلال میکنند که: 1. کشتن انسان بالقوه، نادرست است و 2. جنین انسانی انسان بالقوه است. بنابراین، کشتن جنین انسانی نادرست است. در مقابل برخی از فیلسوفان اخلاق از جمله خانم مری آن وارن که آثار ایشان مورد توجه بسیاری از فیلسوفان است، استدلال بالقوگی را برای دفاع از حق حیات جنین کارآمد نمیداند و آن را به دلایل مختلفی رد میکند. در این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه وارن علیه استدلال از طریق بالقوگی بر نادرستی سقط جنین میپردازیم.
فایل word مقاله بررسي نظريهي ارسطو و ابنسينا در باب نفس و نسبت آن با بدن | WORD
ت آن با بدن است. ارسطو و ابنسینا؛ دو فیلسوف مشائی، با دو نگرش خاص به این مسأله نگریستند. ارسطو نفس را در ترکیب اتحادی با بدن در نظرگرفت که با از بین رفتن بدن، نفس نیز از بین میرود. اما ابنسینا با مبانی دینی خودش، نفس را به عنوان جوهری مستقل از بدن مطرح کرد که بدون بدن نیز میتواند به حیات خودش ادامه دهد. در این جستار تلاش شده است تا به بررسی دو رویکرد فیلسوف مشائی از دو حوزه متفاوت؛ یعنی ارسطو و ابن سینا، به این مسأله پرداخته شود.
فایل word مقاله بدن و ربط آن با افعال انساني از منظر ملاصدرا | WORD
تند که بدن طبیعی فاعل آنها محسوب میشوند که با توجه به مراتب تشکیکی نفس، نفس نیز فاعل بعید آنها به حساب میآید. افعال نفسانی نیز افعالی هستند که نفس حیوانی یا همان بدن مثالی فاعل آنهاست. اما در این میان نقش بدن مثالی در صدور افعال مهم است و در واقع رابطهی افعال با بدن مثالی، از نقش بدن در صدور افعال حکایت دارد. در واقع بر اساس تفکر صدرایی بدن در فرآیند صدور افعال دوشادوش نفس در شکلگیری افعال و پیشبرد انسان به کمالات و سعادت نقش دارد.
فایل word مقاله عمليات گرايي: بررسي رابطه معاني نمادها و مفاهيم فيزيکي با عمليات اندازه گيري (با توجه به آراء پرسي بريجمن) | WORD
ت گرایی 3 باشیم، پاسخ این خواهد بود که از پیش نمی دانیم عملیات هایمتفاوت به مفهومی واحد اشاره می کنند. طبق این دیدگاه، محتوای قوانین تجربی است که عملیاتمتفاوت را به مفهومی واحد نسبت می دهد. در این مقاله ابتدا شرح مختصر آراء پرسی بریجمن ومکتب عملیات گرایی، و تحلیل دقیق مفهوم طول توسط بریجمن شرح داده خواهد شد. سپسنقدهایی که به این مکتب وارد شده بازگو می شود. در نهایت، با توجه به انتقادات، از مزایا و معایبدیدگاه عملیات گرایی بحث خواهد شد.
فایل word مقاله باز خواني قاعده بسيط الحقيقه در انديشه ملاصدرا | WORD
این قاعده به تألیفات عدیده ی حکیم ملاصدرا در تبیین و تو صیف آن برمی گردد. اما جای بررسی این نکته باقی است که آیا در میان متقدین حکما، چنین قاعد ه ای شناخته شده ویا حداقل مفاد آن مورد اعتنا و استفاده بوده است یا خیر.در این مقاله تاریخچه قاعده و مفاد آن، طریقه اثبات و نتایج و لوازم آن مورد بررسی و باز خوانی قر ارمی گیرد تا قاعده ای زیر بنا یی برای فهم بسیاری از معارف ربوبی و علوم توحیدی در صحنه فکر و محضراندیشمندان فرصت نمایشی دوباره بیابد
فایل word مقاله عرف عقلاء 2 | WORD
بر هیچ فقیهی پوشیده نیست و در حجیت آن نبایدکوچترین تردیدی به خود راه داد . عرفهای زمان حضور معصوم (ع) و عرف های زمان غیبت همگی معتبرهستند. بیش از همه فقهاء، امام خمینی و آیت الله شهید صدر و استاد شیخ محمد جواد مغنیه با ادله قویحجیت عرف هر زمان را اثبات کرده اند. مبادی اعراف مطرح شده و انواع تغییر حکم در پرتو عرف، و نیزدگرگونی حکم با دگرگونی عرف منظور نظر قرارگرفته و سرانجام نظرات بعضی از فقهای بزرگ اهل سنتدر تأیید عرف، زینت بخش مقاله است.
فایل word مقاله عرف عقلاء | WORD
، پایه، و مایه همه پدیدههای اجتماعی بوده و خود به تنهایی مصدر دین و اخلاق و معاملات به شمار میرفت. عرف از نظر اسلام معتبر شناخته شده و حلّال بسیاری از مشکلات فقهی است. عرف به مانند جامعه پویائی دارد و در اثر این پویائی، فقه و حقوق دستخوش پویائی و هم آهنگی با محیط میشوند.
بعضی فکر میکنند که بر پایه حدیث« حَلالُ محمدٍ، حلال الی یوم القیامه» در احکام اسلامی تحوّل راه ندارد در حالی که این برداشت سطحی، مورد پذیرش پژوهشگران نیست.
فایل word مقاله بهکتي و عشق در عرفان هندي و اسلامي | WORD
د بسطامی و ...مطرح شد و در مکتبعرفانی احمد غزالی در سده های پنجم و ششم هجری جایگاهی ویژه یافت وکتاب هایی مانند سوانحا حمدغزالی، عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و... در این موضوعنگاشته شد.
این مقاله کوششی است در جهت بررسی و مقایسه بهکتی در مکتب هایهندی و عشق عرفانی از دیدگاه عرفان اسلامی که با طرح موضوعاتی چون: سیرتاریخی عشق عرفانی، بررسی واژگان بهکتی، عشق الهی و کاربرد آنها، رابطه عشقبا خدا و ظهور عالم و رهایی و مُکشه، به این امر پرداخته است
فایل word مقاله نظام رهبانيّت در آئين بودايي | WORD
هه به عنوان یکی از سه گوهر یا سه پناهبودائی در کنار دو گوهر دیگر یعنی "بودا" و "دهرمه" و همچون حافظ این دو اصل مطرح می شود . از بعدجامعه شناختی نیز سنگهه همچون هر نهاد اجتماعی - اعتقادی دیگری ، با وجود در برداشتن عناصر وکارکردهای مشترک خود در بعد فردی و جمعی ، در هر جامعه ای به صورت خاص خود در آمد . معرفیاحکام و قوانین س نگهه و کتب مربوط به آنها، همراه با تحلیل و بررسی ویژگی ها و کارکردهای مشترکسنگهه موضوعات اصلی این نوشتار را تشکیل م یدهند.
فایل word مقاله تأملاتي بر سه موج متفاوت از نظريه سيستمهاي اجتماعي | WORD
شد که خیال نقد، یا ایجاد تغییر جدی را در جامعه ندارد. بدین سبب نوعی نظریه محافظه¬کار است. اما، نظریهی سیستمی قصد ندارد از تأمل بر «نوپیدایی»، «پیچیدگی»، و «پویایی» که رفتار سیستم¬های اجتماعیِ معاصر را تحت¬ تأثیر قرار داده دست بردارد. در این مجال، قصد داریم تا با تأمل بر فلسفه و دلائل شکل¬گیری نظریه¬ها درون این سه موج، از نحوه¬ی تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر، و از وجوه افتراق و اشتراک آنها سخن به میان آوریم.
فایل word مقاله دربارهى ماهيت مسائل فلسفه تطبيقي، بررسي مباني و روشها | WORD
حث قرار گرفته است. در پایان نتیجه میگیریم فلسفه تطبیقی در ساحتی فرافلسفی با تلفیقی از روششناسیهای موجود ممکن است و این فلسفه توانایی پاسخ به برخی از مسائل حل ناشده را داراست. بنابراین میتوان با انجام کارهای برجسته در فلسفه تطبیقی ضمن تحذیر از تفوق فرهنگ غربی از آن در بازشناسی و شناخت نقاط تلاقی و افتراق نظام معرفتی خودی و تطبیق آن با نظامهای معرفتی دیگر سود جست و از این رهگذر به مفاهیم عمیقتر معرفتی خودی بیش از پیش نائل شد.
فایل word مقاله جمال صورت و معني به يمن صحت «نقد» | WORD
یراست آن، جمال صورت و معنای آن در آینه آینه داری که از دور و از پس غبار ناهمزبانی بدان مینگرد رصد گردد، و برنامه عظیم کانتی در "ارزیابی توانایی عقل محض"، "نجش انواع شناخت نظری"، "تعیین امکان یا امتناع آنها"، "عرضه مابعدالطبیعه عمومی " یا "مابعد الطبیعه ما بعد الطبیعه" یا "پیش آموزی ما بعد الطبیعه"، امید او به پای نهادن ما بعدالطبیعه در "راه امن علم" و دستیابی به "مابعدالطبیعه به مثابه یک ، و سرانجام جایگاه کتاب در جهان فلسفه نشان داده شود.
فایل word مقاله بررسي مباني فقهي مشروعيت حقوق ادبي و هنري | WORD
سرگرمی و ... اثر را دارد .زیرا آنچه داخل در مبیع (نسخه خریداری شده کتاب و ...) می باشد فقط فیزیک نسخه اثر و
انتفاع از آن برای مطالعه و ... می باشد و به گواه عرف عام و خاص، حقوق مادی اثر بهمشتری منتقل نشده است . حال اگرملکیت اولی اصلی را نیز نپذیریم ملکیت اولی تبعی برایپدید آورنده نسبت به حقوق ادبی و هنری ثابت است همانگونه که بنابر قاعده (النم اءللاصول) مالک درخ ت، مالک میوه های آن م ی باشد پدید آورنده اثر نیز مالک حقوق ادبی وهنری اثر مزبور است.
فایل word مقاله جان رالز: از سنت قرارداد اجتماعي تا دو اصل عدالت | WORD
اراده و امر مطلق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصولانتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز ازقرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده ازموقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارائه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزادشده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.
فایل word مقاله نقد ديويسها بر تئوديسه پرورش روح جان هيک | WORD
فیلسوفان معاصر یعنی استفان تی. دیویس و برایان دیویس بررسی و نقادی شده است. به نظر آنها ادعای هیک صحیح نیست و موارد نقض متعددی برای آن ارائه میدهند. از جمله این موارد این است که اگر شرور به تدریج انسانها را به تکامل نزدیک میکند پس باید انسانهای هر عصری نسبت به اعصار پیش از خود روحانیتر باشند؛ در حالیکه چنین نیست. همچنین برخی شرور از جمله شرور بیوجه و گزاف نه تنها انسان را متکامل نمیکند بلکه گاهی نتیجه برعکس میدهد.
فایل word مقاله پيشيني عاطفي: نظري به تجربهى زيباييشناختي نزد ميکل دوفرن | WORD
ه مسئله زیباییشناسی و هنر پرداخته است. مهمترین دستاورد دوفرن در پدیدارشناسی طرح تعریفی نوین، و پدیدارشناختی، از امر پیشینی و معرفی مفهوم پیشینی عاطفی در زیباییشناسی بهمثابهى عامل اصلی برآورندهى تجربهى زیباییشناختی است. در این جستار مختصر کوشیده شده است تا مفهوم پیشینی در فلسفه دوفرن و به طور خاص نقش پیشینی عاطفی در تجربه زیباییشناختی مورد بررسی قرار گیرد تا امکان درک درستی از پروژه زیباییشناسی دوفرن فراهم شود.
فایل word مقاله فلسفهي رياضي طبيعيگرايانه: مروري بر آراء پنهلوپه مدي | WORD
ی طبیعیگرا موسوم به طبیعیگرایی ناهمگن است که خود از آن به عنوان فلسفهی دوم یاد کرده و در آن، بر استقلال اهداف و روشهای ریاضی اصرار میورزد. او فقط روشهای ریاضی را برای ارزیابی و حل و فصل موضوعات و مسائل ریاضیات توصیه میکند و ریاضیات را توسط دیگر حوزهها، غیر قابل نقد میداند. این مقاله در مرحله اول تلاشی است در تشریح و مرور آراء مدی در پایان مقاله ریشهها و نظر منتقدان نگرش طبیعیگرایی، از دید او نقد و تحلیل میشود.
فایل word مقاله چرا فلسفه ميآموزيم؟ | WORD
ت :24دشمنان فلسفه دو دستهاند: سیاست مداران مدافع وضع موجود و سوفسطاییان مدافع درک همگانی. اکنون گروهی از سوفسطاییان طرفدار سنت و سیاست اند و گروهی به نام فلسفه ضد فلسفه را ترویج میکنند. در عالم اسلام مخالفت فقیهان و متکلمان با فلسفه منجر به سازگاری بیشتر فلسفه با اسلام شد. در غرب علم گرایان با بی مهری به فلسفه نگریسته و آن را امری بیفایده میخوانند حال آنکه ریشه خودشان و تمدن امروز در فلسفه جدید بعد از دکارت رشد و نمو پیدا کرده است.
فایل word مقاله آيا تاريخ مهندسي به فلسفه ي مهندسي نياز دارد؟ | WORD
وع مهندسی شده و شیء طبیعی، تحدیدحدود میان مهندسی و علم، تقدم وجودی و تاریخی میان مهندسی و علم، و خودمختاری معرفتمهندسی از بافت اجتماعی. سرانجام، با طرح برخی نمونه پرسش های قابل بررسی و گشوده، تأثیر هریک از مسائل مذکور بر آغاز و انجام گردآوری تاریخ مهندسی آشکار می شود. در نتیجه به نظرمی رسد، محققان و مورخان تاریخ مهندسی شایسته است خود را مخاطب چنین مسائل وپرسش هایی قرار داده و موضعی نقادانه و راهبردی نسبت به هر یک از آن ها اختیار کنند.
فایل word مقاله بررسى نقادانهي «هرمنوتيک ادبى» با توجه به نظريات برخى فيلسوفان | WORD
به کمک پرسشهای جامع هرمنوتیکی وسعت داده تا از این طریق، آنها اعتبار نظریهها و اندیشههای خود را مورد نقد و بررسی قرار دهند. در این مقاله نویسنده برآن است تا به بررسى منتخبى از مهمترین رهیافتها و نظریههاى هرمنوتیک ادبى، مناسباتِ آن با سایرتئورهای مشابه علوم انسانى، و برداشتهای مختلف از وظائف و کارکردهاى آن بپردازد و سؤالاتى نیز در مورد توان آشتىپذیرى هرمنوتیک با روشهاى تأویل متن و نظریههاى نقد ادبى مطرح مىکند
فایل word مقاله تجربه گرايي در برابر واقع گرايي علمي: نگاهي تاريخي به سير تحولات اين دو رويکرد تا اوائل قرن بيستم | WORD
ان پیگیری کرده و نشان داده شود که چگونه رفته رفته اَشکال نظام مندتر وپیچیده تری از ایندو رویکرد بوجود آمده است. این صورتهای پیچیده تر تقریبا مربوط به زمانی است که فلسف علم به عنوان یکعلم مستقل مطرح شده و عمدتاً در این زمان رویکرد غالب ضد واقع گرایی بوده است. لذا نگارنده با عنایت بهمشخصه های اصلی به بررسی آراء سه فیلسوف علم صاحب نام، ارنست ماخ، آنری پوانکاره، پی یر دوئمپرداخته و در آخر نیز با نگاهی مجدد به دو رویکرد نتیجه گیری کرده است.
فایل word مقاله بررسي امکان تقليل تبيينهاي زيستشناسي به تبيينهاي فيزيک و شيمي از منظر کلر و دوپره | WORD
بودن کارکرد هستومندهای زیستی، تقلیلگرایی را ناممکن میسازد. او در دفاع از دعوی خود بر وجود ویژگیهای نوخاسته در هستومندهای زیستی و علیت نزولی بر سیستمهای زیستشناسی تأکید میکند و تقلیل در سطح تبیینها را حتی در آینده هم ناممکن میداند. با نقد استدلال طرفین میتوان نشان داد که زیستشناسی سیستمها چگونه آنها را به هم نزدیک میکند. بهنظر میرسد با اتخاذ روش تقلیلگرایی موضعی بتوان راهکاری یافت که به رشد معرفت یاری رساند.
فایل word مقاله فلسفه ي علمِ حکماي مسلمان و پيشينه ي ارسطويي آن | WORD
عرفتی و حدودواقع نمایی تبیین های علمی و روش های دانشمندان در مطالعه ى طبیعت، انتخاب گردیده؛ سپس درهر مسأله ابتدا آرای ارسطو، آنگاه مباحث اندیشمندان مسلمان در آن باب مطرح شده است . حاصلبررسی آن است که اولاً در آثار ارسطو به هر چهار مسأله عنایت شده است؛ ثانیاً روشن گردیده کهحکیمان مسلمان نه تنها در هر چهار مسأله در نقد ، توسعه، تعمیق و تکامل فلسفه ى علم ارسطویینقشی انکار ناپذیر داشته اند؛ بلکه ابواب جدیدی را نیز در این قلمرو گشود هاند.
فایل word مقاله پا به پاي ارسطو به جستجوي دانش برين | WORD
ستی فلسفه همگام میشویم. این راه را ارسطو در ابتدای کتاب آلفای بزرگ از مجموعه موسوم به «مابعد الطبیعه» پیموده و پیش پایمان نهاده است. به نزدیک وی گل وجود انسان را با خمیره دانش طلبی سرشتهاند. دانش طلبی که در طبیعت انسان هست او را به راهی در میاندازد که پایانیش نیست. از این روی دانش طلب راستین طلبکار دانش برین است. و این دانشی است که شاید هرگز شکار و داشته انسان نشود. بشود یا نشود، به زعم ارسطو، ارجمندترین و جستنی ترین دانش است.
فایل word مقاله تجلي حق در مراتب هستي از ديدگاه مولوي | WORD
ل انسان از طریق فهم عمیق به تجلیات حق و بندگی خدا را نیز بیانمی کند. در نتیجه سیر و سلوک معنوی ب ه منزله ی تأویل تجلی حق، انسان را از جهالت به کشف و شهود وآگاهی حقیقی م ی رساند. بنابراین، قسمت اول مقاله به تب یین بعضی از ویژگیهای تجلی حق و رویکرد هایتاریخی فلاسفه ی اسلامی، از قبیل بررسی آرای ابن سینا، سهروردی و ابن عربی اختصاص دارد . قسمت دوماین مقاله، نظریه ی مولانا پیرامون تجلیات حق را بررسی م ی کند که زمینه ی آن در قسمت اول فراهم شدهاست.
فایل word مقاله پاسخ کوهن به اتهام نسبيگرايي | WORD
ینیت علوم باشند مورد بحث قرار میدهد. او همچنین با ارائهی تعریفی معتدل از قیاسناپذیری، آن را با عدم امکان ترجمهی کامل و دقیق برابر میداند. این نوشتار به مرور و ارزیابی پاسخ کوهن به اتهام نسبیگرایی اختصاص دارد. خواهیم دید که کوهن در دورهی دوم فکری خویش از ادبیاتی رئالیستی کمک میگیرد. اما او هنوز مفاهیم اصلی را در پارادایم نسبیگرایان تعریف میکند و مبانی نسبیگرایی حتی در دورهی دوم فکری او نیز به طور ضمنی حضور دارند.
فایل word مقاله بررسي فلسفي مقوله جهل از ديدگاه رابرت پراکتور و نتايج اين بررسي براي نظريههاي ترويج علم | WORD
برای این حوزه پیشنهاد داده است. مقوله ترویج علم نیز در چند دههى اخیر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم بصیرتهای خوبی در این زمینه بوجود آمده است. در این مقاله سعی شده است الگوهای مشارکت عمومی در علم با دیدی جهلشناسانه بررسی شود تا اصلاحات مثبتی در جهت بهبود این الگوها صورت گیرد. لازم به ذکر است بررسی جهلشناسانهى مشارکت عمومی در علم موضوعی است که تا کنون مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.