بخشی از متن فایل word مقاله تأثير فرهنگ سازماني بر گرايش کارآفرينانه سازمان (مورد مطالعه: شرکت خودروسازي زامياد) :
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات :26
مقدمه و هدف پژوهش: شناسایی عواملی که بر گرایش کارآفرینانهی سازمان موثر هستند و بررسی تأثیر این عوامل ضروری است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. روش پژوهش: روش این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی، بر مبنای نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی پیمایشی و بر مبنای نوع دادههای استفاده شده از نوع کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد (180) نفر است. آزمونهای رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمودن فرضیهها استفاده گشت. همچنین مفروضات آزمون رگرسیون نیز توسط آزمون دوربین-واتسون لحاظ گشت. یافتهها: با تأیید فرضیههای پژوهش یافتههای زیر حاصل گشت: 1) فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد تأثیر مثبت و معناداری دارد. 2) میزان انطباق پذیر بودن سازمان بر گرایش کارآفرینانه کارشناسان شاغل در شرکت زامیاد تأثیر مثبت دارد. 3) میزان درگیر شدن کارشناسان شرکت زامیاد در کارشان بر گرایش کارآفرینانهی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. 4) رسالت سازمان بر گرایش کارآفرینانهی کارشناسان شرکت زامیاد تأثیر مثبت و معناداری دارد. 5) میزان پایداری کارشناسان شرکت زامیاد بر گرایش کارآفرینانهی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: برای ایجاد گرایش کارآفرینانه در افراد یک سازمان باید روی فرهنگ آن سازمان تمرکز کرد و در جهت هماهنگی ارزشها و هنجارهای افراد با هنجارها و ارزشهای سازمان قدم برداشت. در این راستا تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی (شامل انطباق پذیری، درگیر شدن در کار، رسالت سازمان و پایداری کارکنان) بر گرایش کارآفرینانه سازمان موثر هستند.