فایل word مقاله نحوة بهکارگيري آرايههاي ادبي عربي در زبان فارسي | WORD
وشتهشدهاند نیامده است. مؤلفان جدید نیز کمتر به بدیع و نوآوریهای این علم پرداختهاند.
در بررسی نمونهها به تداخل موضوعی علم معانی و بیان با این علم پی میبریم؛ بهنحوی که در هر دو زبان مسائل علوم مذکور گاه وارد آرایههای بدیعی شدهاند.
این مقاله در نهایت اثبات میکند که بدیع اولین بار بهصورت علمی مستقل در زبان عربی بررسی شد و فارسی زبانان از نمونههای عربی الگو گرفتند.
فایل word مقاله بررسي و نقد نمايشنام? «مرغ دريايي» | WORD
شان سخن میگویند و رویای زندگی بهتری را در سر میپرورانند، اما تلاشی برای دستیافتن به خواستهها و اهدافشان نمیکنند. در این اثر، چخوف از یکسو به توصیف انسانهایی میپردازد که توانایی رویارویی با حقیقت زندگی را ندارند و تسلیم سرنوشت میشوند، و از سوی دیگر قهرمانی را توصیف میکند که باوجود تمام رنجها و ناکامیها، از پای نمینشیند و راه خود را بهسوی خوشبختی و پیروزی پیدا میکند.
فایل word مقاله عدالت بهمثابه بيطرفي طرح و نقد نظريهاي درباره عدالت | WORD
یبرال نظریه عدالت هستند که معتقدند این نظریه نه تلقی درستی از اجتماع ارائه میدهد و نه برداشت صحیحی از فرد. لیبرالیسم رولزی، جامعه را فقط یک مخاطره و ریسک مشترک برای نیل به مزایای فردی میداند و فرد را نیز به صورت منتزع از پیوندهای اجتماعی تلقی میکند. درحالیکه این غایات و اهداف و مشارکت فرد در اجتماعات مختلف است که هویت و موقعیت او را مشخص میکند و خصلتهای اخلاقی خاصی را به زندگی و حیات فرد، اعطا میکند.
فایل word مقاله آسيبشناسي روشهاي تدريس درس آزمايشگاه زبان از نظر استادان و دانشجويان رشته زبان و ادبيات عربي | WORD
بی در جهت حل مشکلات تدریس این درس ارائه دهد. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 استاد متخصص در حوزه مهارتهای زبانی و 68 دانشجوی کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای تهران است. مهمترین یافتههای پژوهش نشان داد: در تدریس درس آزمایشگاه زبان، اهداف مورد نظر برنامهریزان آموزش محقق شده است و مشکلاتی از جمله روشهای سنتی تدریس، عدم تنوع موضوعات، خلاء تجهیزات و امکانات آموزشی جدید به چشم نمیخورد.
فایل word مقاله کتاب «النحو الأساسي» در ترازوي نقد | WORD
اهری و محتوا که شامل تعاریف، بیان مسأله، شواهد، تمرینات و منابع کتاب میشود، مورد پژوهش قرار گرفتهاست و علاوه بر بیان برجستگی ها و امتیازاتی نظیر: داشتن شیوهای منسجم و یکسان در آوردن مباحث مختلف، استفاده از متون ساده و روان و تنوع در تمرینات، در حد امکان به ذکر پارهای از کاستیها مانند: حذف یا بیان ناقص برخی از موضوعات ضروری، عدم رعایت اصل ساده به مشکل در چینش تمرینات، نداشتن منابع و ... پرداخته است.
فایل word مقاله آسيبشناسي رشتههاي حقوق با توجه به بررسي تطبيقي آموزش رشتههاي حقوق در ايران و فرانسه | WORD
حقوق کشورهای پیشرفته فاصله گرفته و پویایی خود را از دست داده است. بنابراین نیاز به آسیبشناسی رشتههای حقوق در مراکز دانشگاهی در تمامی ابعاد از جمله منابع، روشهای آموزش و برنامهریزی درسی احساس میشود. یکی از راههای این آسیبشناسی، بررسی تطبیقی آموزش رشتههای حقوق بین ایران و کشورهای دیگر است. در این مقاله این تطبیق با مقایس سابقه و شیو آموزش حقوق در دو کشور ایران و فرانسه صورت میگیرد.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب مرجع شناسي و روش تحقيق | WORD
، مشکلات کتاب منظور و کتابهای موجود در چند ساحت قابل تأمل است: نخست، ساحت روششناختی و نظری که شامل ترجیح مرجع شناسی و رویکرد تاریخ ادبیاتی، تأخر روششناسی و تفضل و تقدم مرجع شناسی، نبود نگرش ساختاری و همهجانبه به تحقیقات ادبی، دوم، ساحت غایت شناسی و کارکردی آن، در کنار نبود نگاه روزآمد به منابع، روش تحقیق و مسائل ادبی و سوم، ساحت صورت، زبان و محتوا که با تسامحات و اغلاط بسیار زبانی و محتوایی همراه است.
فایل word مقاله پسامدرنيسم و بارت دو درآمد، يک پرونده | WORD
ِ استوار بر فرضیههای هنوز اثباتنشده همواره محکوم است به نوعی تعلیق، نوعی نوسان میان حال و آینده. و البته محکوم به تردید و بیاطمینانیِ ابدی نسبت به ارزش و فاید خویش. آن نوسان و این تردید، اما، شاید دستکم دو معنا از معانی متعدد «بحران» باشند: بحرانی که در ذات نقد ثبت است و نهفقط از بلندپروازی او برای «ترسیم مرزهای سرزمین حقیقت»، بل نیز از بدگمانیای میزاید که خود او را هدف میگیرد.
فایل word مقاله آسيبشناسي ادبيات تطبيقي در جهان عرب نقدي بر الادب المقارن مشکلات و آفاق | WORD
هان غرب، در جهان عرب نیز چهرههایی پیدا شدند که خواهان تغییر بودند. عبده عبود یکی از این چهرههاست. او با تألیف الادب المقارن مشکلات و آفاق ضمن طرد نکردن کامل مکتب سنتی فرانسه، به افقهای جدیدی در ادبیات تطبیقی عربی با هدف بومیسازی آن پرداخت که در نوع خود بینظیر است. این مقاله ضمن برشمردن افقهای جدید در ادبیات تطبیقی و تحلیل نظریه پذیرش با نگاه انتقادی به برخی نواقص صوری و محتوایی این کتاب میپردازد
فایل word مقاله آسيبشناسي الجامع في تاريخ الأدب العربي الحديث | WORD
کوشیده با جامعیت و بهرهگیری از اصول جدید، تاریخ قابلی عرضه کند؛ البته توفیقاتی یافته اما آسیبهایی نیز در آن به چشم میخورد که مجموع آسیبهای موجود، این کتاب را تا حدودی از معیارهای علمی تاریخ ادبیات نگاری دور نموده به ساختار سنتی این فن نزدیکش میکند. بر همین اساس، این نوشته بر آن است با استفاده از شیوهای تحلیلی-توصیفی و با نگاهی انتقادی به آسیبشناسی اثر پرداخته، بحثی را آغاز و به انجام رساند.
فایل word مقاله حکايتِ روايت آسيبشناسي نظري? روايت مطالع? موردي: نظري? ريختشناسي ولاديمير پراپ | WORD
تانی انجام گرفتهاست، لازم است متناسب با متن و با توجه به مقتضیات جامع موردمطالعه جرحوتعدیلهایی در الگوی ارائهشده صورت گیرد. حاصل سخن اینکه بومیسازی این نظریه و نظریههای مشابه در حوز روایتشناسی از ضروریات پژوهش در متون داستانیـ روایی است و بدون توجه به این امر بسیاری از تحقیقات و پژوهشهای انجامشده ازنظرِ صحت یا سقمِ نتایج بهدستآمده با تردید و ابهامهای متعددی همراه خواهد بود.
فایل word مقاله آسيبشناسي نقد علوم انساني (نمونه مورد مطالعه: داوران شوراي بررسي متون و کتب علوم انساني) | WORD
نان قرار گرفت. این ابزار بر اساس تجربههای چندساله بوسیله محقّق ساخته و تنظیم شده بود. نتایج نشان داد مهمترین آسیبهای نقد کتب علوم انسانی در شورای مذکور مربوط به کارکرد ساختاری گروهها است از قبیل ناکاملبودن جامعیت گروهها؛ عدم شناسایی استادان توانمند در سطح کشور و نقص در حلقه داوران. در پایان، بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی کاربردی و راهبردی در جهت ترویج نقد در حوزه علوم انسانی کشور ارائه شده است.
فایل word مقاله نامهاي عَلَم در ترجم? متون تاريخي | WORD
نت در نقل مطلب ناخواسته عدول کردهاند. کاربرد بیعیب و بهجای نامهای تاریخی در ترجمه علاوهبر اینکه ارزش ترجمه را بالا میبرد خوانندگان متون ترجمهشده را در دریافت مفهوم اثر پژوهشی اصلی یاری میکند. به دیگر سخن، مخاطب در ابهام ناشی از مجهولبودن نام باقی نمیماند. این تحقیق بر آن است که به ارائ برخی از محورهای درخور توجه در ترجمه و مراحل نهایی تدوین متون تاریخی ترجمهشده بپردازد.
فایل word مقاله نهادينهسازي فرهنگ نقد در جامعة علمي با کدام پارادايم يا بنيان علمي: مدرنيسم، پستمدرنيسم، يا آشوب ـ پيچيدگي؟ | WORD
رادایم شکل نگرفته و نهادینه نخواهد شد. پستمدرنیسم نیز بستر یا فرصت چندانی برای نقد مهیا نمیکند. اما آشوب و پیچیدگی بستری بسیار مناسب برای شکلگیری، ترویج، و نهادینهشدن فرهنگ نقد است؛ زیرا، ویژگیها و مفروضات آن تبیین مناسبی از مفهوم ویژگیها و انواع سنتهای نقد ارائه میکنند. بنابراین، شکلگیری، ترویج، و نهادینهسازی فرهنگ نقد نیازمند گذار پارادایمی از مدرنیسم و پستمدرنیسم به آشوب و پیچیدگی است.
فایل word مقاله نگارش آغازين و جايگاه آن در تطور فرهنگ و ادراک انسان نقدي بر کتاب «شکلگيري و توسعة آغاز نگارش در ايران» | WORD
ر مورد تطور فرهنگ و قوای شناختی و معرفتی انسان باشد، در سه فصل ازهمگسیخته و فاقد ساختارهای نظری و روششناختی انسجامبخش، رها ساخته است. در ادامه به طرح برخی از مهمترین مسائل باستانشناختی و معرفتشناختی مربوط به دلایل و پیامدهای تکوین و تطور خط و نگارش پرداخته و نشان داده میشود که این رویداد، هرجا واقعشده، از جمله ایران، کلیت انسان بودن و تعریف از انسانیت را در معرض دگرگونیهای بنیادین قرار داده است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «نگرشي کاربردي بر: روشهاي تدريس و هنر معلمي» | WORD
یان توجهاند: کتاب فاقد مقدمه کلی یا پیشگفتار و فهرست تفصیلی است. چینش فصول مختلف کتاب کنار هم از سیر منطقی برخوردار نیست. جای مبانی نظری و نتایج پژوهشهای مرتبط با حوزه تدریس ـ یادگیری در کتاب خالی است. همچنین به روشهای مدرن تدریس بسیار کم پرداخته شده است. به طور کلی محتوای کتاب نتوانسته انتظار خواننده را از عنوان کتاب، یعنی تأکید بر سه ویژگی روشهای تدریس، کاربردی بودن، و جنبه هنری تدریس برآورده کند.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «آينده قدرت» آينده قدرت يا آينده ايالات متحده آمريکا؟ | WORD
تمداران آمریکا را به تبعیت از آن دعوت می کند. این کتاب به شدت آمریکا محور، و بیش از آنکه در باره آینده قدرت و ماهیت آن باشد، در باره کشور قدرتمند آینده است. این ویژگی، کتاب را به مجموعه دستورالعملی سیاسی برای سیاستمداران آمریکایی جهت حفظ قدرت و موقعیت جهانی آمریکا تبدیل، گرایشات و آمال سیاسی نویسنده را منعکس می کند، که البته بر سیاستمداران و سیاستهای آمریکا بویژه دمکراتها و سیاستهای آنها تاثیر عمیق داشته است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «انگيزش در يادگيري و آموزش: نظريهها و کاربردها» | WORD
یوه APA در همهجا دقیق و یکسان نیست. مطالب در کل اثر و در درون هر فصل سازمانیافته نیستند و انسجام کافی ندارند. بحثها از جای مناسبی آغاز نشدهاند و منسجم نیستند. ضعف دقت علمی در تعیین عناوین فصول، عناوین فرعی داخل فصلها، کاربرد مفاهیم، استناد، استدلال، توضیح و نتیجهگیری در اغلب بخشهای کتاب مشهود است. نویسندگان به نوآوری یا طرح دیدگاه علمی جدید و نیز سازگار کردن مباحث با فرهنگ بومی ایران موفق نشدهاند.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «مجاني الشعر العربي الحديث ومدارسه» بر اساس زبانشناسي کاربردي | WORD
دارسه" تألیف دکتر صادق خورشا است. از آن جهت که مخاطب آثاری از این دست، گویشوران فارسی می باشند و زبان عربی برای آنان زبان خارجی و نه زبان مادری به شمار می آید، لذا شایسته و بایسته است تألیف و تدریس در این زمینه بر مبنای اصول زبان شناسی کاربردی صورت گیرد.
بنابراین، در پژوهش حاضر قصد داریم این کتاب را بر اساس مبانی این علم در حوزه تدریس ادبیات به زبان آموزان خارجی با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد نقد و واکاوی قرار دهیم.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب « انگليسي براي دانشجويان رشته آموزشوپرورش تطبيقي: آموزشوپرورش ابتدايي و آموزشوپرورش پيشدبستان» | WORD
یم و تربیت و روشهایی است پیشگرفته شده و نتایج حاصل از اقدامات آنها است. نقد کتاب «انگلیسی برای دانشجویان رشته آموزشوپرورش تطبیقی: آموزشوپرورش ابتدایی و آموزشوپرورش پیشدبستان» نشان داد که اثر حاضر علاوه بر علمی بودن، از ویژگیهای درسی و آموزشی لازم تا حد زیادی برخوردار هست، البته معدود کاستیهایی در این کتاب وجود دارد ، در این مقاله پیشنهادهایی نیز برای ارتقاء کیفی اثر ارائه گردیده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب مقدمهاي بر ترجمهشناسي | WORD
ی و منابع آموزشی آن بپردازیم. در این مقاله سعی شده تا کتاب مقدمهای بر ترجمهشناسی اثر ماتیو گیدر که یکی از منابع جدید در حوزه ترجمهشناسی است معرفی شود. این کتاب در ده فصل مسائل و چالشهای ترجمهشناسی از بدو پیدایش آن تا به امروز را مطالعه میکند و با تکیه بر جنبههای آموزشی تصویری جامع و کامل از ترجمهشناسی ارائه میدهد. این اثر اولین کتاب از مجموعه «ترادوکتو» به سرپرستی ماتیو گیدر است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب آموزش ترجمه با نگاهي به وضعيت کتابهاي آموزش ترجمه در ايران | WORD
آسان به دشوار هستند. اما بزرگترین کاستیِ کتاب نداشتنِ شالودههای منسجمِ نظری و ارائهی پراکندهی مطالب است، به نحوی که ترجمهآموزِ مبتدی قادر نیست به استنباطِ قواعدی کارآمد در ترجمه بپردازد.به همین دلیل، این کتاب را به شکلِ کنونی نمیتوان به عنوانِ یک کتابِ درسیِ مستقلِ دانشگاهی در نظر گرفت، بلکه بهتر است از آن به عنوانِ منبعی کمکی برای آشناییِ بیشترِ دانشجویان با مثالهای عملی استفاده شود.
فایل word مقاله متن اجتماعي و آموزش زبانها | WORD
هی متنهای آموزشیِ لاتینی آموزش زبان فرانسه از جنس همان هدفی نبوده است که متنهای آموزشی تهیهشده برای نیروی مهاجر جویای کار در استان کبک (کانادا) در قرن بیستویکم در پی رسیدن به آن است. در نوشت پیش رو، پس از طرح مختصر مباحث نظری، بنا داشتهام که با توجه به این دادههای حوزههای بیرونی و حاکم بر آموزش زبانهای نامادری، وضعیت موجود را در محدود یک مقاله بررسی کنم و به طرح پرسشهایی بنیادین در این زمینه برسم.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب روانشناسي زبان آموز: تفاوتهاي فردي در يادگيري زبان دوم | WORD
از اساسیترین مسائل مرتبط به یادگیری و روانشناسی زبان دوم است، بهره نبرده است. همچنین، به نظر میرسد نویسنده تلاش کرده است بدون اتکا به ابعاد فلسفی مفاهیم مطرحشده، به تعریف و تبیین آنها بپردازد و این مفاهیم را به چالش نکشد. بهطور کلی، محدودشدن اثر به جریانهای پژوهشی غربی، درنظرنگرفتن عوامل محیطی و فرهنگی و بهچالشنکشیدن مفاهیم ارائهشده در کتاب، ذهن مخاطب را بسیار محدود کرده است
فایل word مقاله بررسي انتقادي کتاب «مباديءالعربية(2) | WORD
یشود. از آنجا که نویسنده کتاب مسیحی است، مثالها و تمرینهای کتاب، صبغه اسلامی ندارد. آقای حمید محمدی همت کرده، کتاب را تنقیح کرده و تمرینهای آن را تغییر داده و از آیات و احادیث در تمرینها استفاده کردهاند.
در این مقاله، کتاب مبادیءالعربیه نقدوبررسی و به برخی از اشکالات کتاب اشاره شده است. امید است منقّح محترم با سعه صدری که دارند و خواهان بهبود اثر هستند، در رفع آنها در چاپهای آینده بکوشند.
فایل word مقاله آموزش نهجالبلاغه در دانشگاهها و ارائ? راهکاري مناسب براي تدريس آن در مقطع کارشناسي (بررسي موردي دانشگاه تهران و علامه طباطبايي) | WORD
ی محتوایی آن اهمیت میدهد، بلکه ادبیّت این متن عظیم ادبی را نیز پوشش میدهد. از این رو، جستار حاضر درصدد معرفی این راهبردها و میزان اجرای آنها در دانشگاههای تهران است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و ابزار اصلی آن را پرسشنامه محقق ساخته است. برخی از مهمترین یافتههای پژوهش نشانداد که نهجالبلاغه در دانشگاههای تهران به عنوان یک متن ادبی تدریس نمیشود و بیشتر به مسائل محتوایی آن توجه میشود.
فایل word مقاله نگاهي نقادانه به کتاب تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها؛ النظرية والتطبيق از منظر تحليل محتوا | WORD
ش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. برخی از یافتههای پژوهش نشان داد؛ کتاب حاضر 59/ از شاخصهای استانداردِ کلی را کاملا ندارد، 35/ را کامل دارد و 06/ را ناقص دارد. همچنین در بخش مربوط به عنوان مشخص شد؛ عنوان کتاب مذکور در بردارنده مسائل نظری و کاربردی آموزش زبان عربی برای غیر عربزبانها است. در بخش مقدمه مشخص شد؛ کتاب مذکور شاخصهایی همچون ضرورت تألیف کتاب و پیشینهای از تالیفات مشابه را ارائه نکرده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب نحو تعليم اللغة العربية وظيفياً | WORD
است. کتاب مد نظر، با زبانی ساده و شیوا زمینه آشنایی نظام آموزشی کشورهای عربی با رویکرد کارکردگرا در آموزش زبان را در دهه هفتاد فراهم آورده است، و طبیعی است که این پیشگامی موجب بروز برخی کاستی ها در قسمت های مختلف کتاب شده است. بارزترین آن ها خلأ مبانی روان شناسی و زبان شناسی و نیز کارکردهای اجتماعی زبان در این رویکرد است. همچنین به راهبردهای رویکرد کارکردگرا در آموزش برخی از مهارت های زبان نیز پرداخته نشده است.
فایل word مقاله ارزيابي و رتبهبندي دانشگاههاي شهر تهران با تأکيد بر جايگاه اين دانشگاهها در نظامهاي مطرح رتبهبندي | WORD
از نرمافزارTOPSIS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین دانشگاههای شهر تهران از نظر برخورداری از شاخصهای غیر شناختی تفاوت وجود دارد. و هر کدام از روشهای رتبهبندی شاخصهای متفاوتی را به کار میبرند. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که در شاخصهای تلفیقی دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس از نظر برخورداری از شاخصهای اندازهگیری شده به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «النحو العصري» | WORD
نقاط ضعف آن بهشمار میآید. از آنجاکه مباحث مطرحشده در این کتاب سطحی و سادهاند میتوان گفت: این کتاب فقط برای سطوح متوسط مناسب است، و با توجهبه برخی اشکالات علمی نمیتواند بهعنوان یک منبع صرف و نحو مطرح باشد، و یا کتابی تخصصی بهشمار آید. این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی کتاب مذکور، سطح علمی کتاب، شیوههای آموزشی آن و میزان موفقیت نویسنده در شرح، توضیح و آموزش قواعد زبان عربی را ارزیابی نماید.