فایل word مقاله نقدي بر کتاب مرجع شناسي و روش تحقيق | WORD
پژوهش، مشکلات کتاب منظور و کتابهای موجود در چند ساحت قابل تأمل است: نخست، ساحت روششناختی و نظری که شامل ترجیح مرجع شناسی و رویکرد تاریخ ادبیاتی، تأخر روششناسی و تفضل و تقدم مرجع شناسی، نبود نگرش ساختاری و همهجانبه به تحقیقات ادبی، دوم، ساحت غایت شناسی و کارکردی آن، در کنار نبود نگاه روزآمد به منابع، روش تحقیق و مسائل ادبی و سوم، ساحت صورت، زبان و محتوا که با تسامحات و اغلاط بسیار زبانی و محتوایی همراه است.
فایل word مقاله پسامدرنيسم و بارت دو درآمد، يک پرونده | WORD
اری نقدِ استوار بر فرضیههای هنوز اثباتنشده همواره محکوم است به نوعی تعلیق، نوعی نوسان میان حال و آینده. و البته محکوم به تردید و بیاطمینانیِ ابدی نسبت به ارزش و فاید خویش. آن نوسان و این تردید، اما، شاید دستکم دو معنا از معانی متعدد «بحران» باشند: بحرانی که در ذات نقد ثبت است و نهفقط از بلندپروازی او برای «ترسیم مرزهای سرزمین حقیقت»، بل نیز از بدگمانیای میزاید که خود او را هدف میگیرد.
فایل word مقاله آسيبشناسي ادبيات تطبيقي در جهان عرب نقدي بر الادب المقارن مشکلات و آفاق | WORD
قی در جهان غرب، در جهان عرب نیز چهرههایی پیدا شدند که خواهان تغییر بودند. عبده عبود یکی از این چهرههاست. او با تألیف الادب المقارن مشکلات و آفاق ضمن طرد نکردن کامل مکتب سنتی فرانسه، به افقهای جدیدی در ادبیات تطبیقی عربی با هدف بومیسازی آن پرداخت که در نوع خود بینظیر است. این مقاله ضمن برشمردن افقهای جدید در ادبیات تطبیقی و تحلیل نظریه پذیرش با نگاه انتقادی به برخی نواقص صوری و محتوایی این کتاب میپردازد
فایل word مقاله آسيبشناسي الجامع في تاريخ الأدب العربي الحديث | WORD
ری» کوشیده با جامعیت و بهرهگیری از اصول جدید، تاریخ قابلی عرضه کند؛ البته توفیقاتی یافته اما آسیبهایی نیز در آن به چشم میخورد که مجموع آسیبهای موجود، این کتاب را تا حدودی از معیارهای علمی تاریخ ادبیات نگاری دور نموده به ساختار سنتی این فن نزدیکش میکند. بر همین اساس، این نوشته بر آن است با استفاده از شیوهای تحلیلی-توصیفی و با نگاهی انتقادی به آسیبشناسی اثر پرداخته، بحثی را آغاز و به انجام رساند.
فایل word مقاله حکايتِ روايت آسيبشناسي نظري? روايت مطالع? موردي: نظري? ريختشناسي ولاديمير پراپ | WORD
یات داستانی انجام گرفتهاست، لازم است متناسب با متن و با توجه به مقتضیات جامع موردمطالعه جرحوتعدیلهایی در الگوی ارائهشده صورت گیرد. حاصل سخن اینکه بومیسازی این نظریه و نظریههای مشابه در حوز روایتشناسی از ضروریات پژوهش در متون داستانیـ روایی است و بدون توجه به این امر بسیاری از تحقیقات و پژوهشهای انجامشده ازنظرِ صحت یا سقمِ نتایج بهدستآمده با تردید و ابهامهای متعددی همراه خواهد بود.
فایل word مقاله آسيبشناسي نقد علوم انساني (نمونه مورد مطالعه: داوران شوراي بررسي متون و کتب علوم انساني) | WORD
تیار آنان قرار گرفت. این ابزار بر اساس تجربههای چندساله بوسیله محقّق ساخته و تنظیم شده بود. نتایج نشان داد مهمترین آسیبهای نقد کتب علوم انسانی در شورای مذکور مربوط به کارکرد ساختاری گروهها است از قبیل ناکاملبودن جامعیت گروهها؛ عدم شناسایی استادان توانمند در سطح کشور و نقص در حلقه داوران. در پایان، بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی کاربردی و راهبردی در جهت ترویج نقد در حوزه علوم انسانی کشور ارائه شده است.
فایل word مقاله نامهاي عَلَم در ترجم? متون تاريخي | WORD
ایت امانت در نقل مطلب ناخواسته عدول کردهاند. کاربرد بیعیب و بهجای نامهای تاریخی در ترجمه علاوهبر اینکه ارزش ترجمه را بالا میبرد خوانندگان متون ترجمهشده را در دریافت مفهوم اثر پژوهشی اصلی یاری میکند. به دیگر سخن، مخاطب در ابهام ناشی از مجهولبودن نام باقی نمیماند. این تحقیق بر آن است که به ارائ برخی از محورهای درخور توجه در ترجمه و مراحل نهایی تدوین متون تاریخی ترجمهشده بپردازد.
فایل word مقاله نهادينهسازي فرهنگ نقد در جامعة علمي با کدام پارادايم يا بنيان علمي: مدرنيسم، پستمدرنيسم، يا آشوب ـ پيچيدگي؟ | WORD
این پارادایم شکل نگرفته و نهادینه نخواهد شد. پستمدرنیسم نیز بستر یا فرصت چندانی برای نقد مهیا نمیکند. اما آشوب و پیچیدگی بستری بسیار مناسب برای شکلگیری، ترویج، و نهادینهشدن فرهنگ نقد است؛ زیرا، ویژگیها و مفروضات آن تبیین مناسبی از مفهوم ویژگیها و انواع سنتهای نقد ارائه میکنند. بنابراین، شکلگیری، ترویج، و نهادینهسازی فرهنگ نقد نیازمند گذار پارادایمی از مدرنیسم و پستمدرنیسم به آشوب و پیچیدگی است.
فایل word مقاله نگارش آغازين و جايگاه آن در تطور فرهنگ و ادراک انسان نقدي بر کتاب «شکلگيري و توسعة آغاز نگارش در ايران» | WORD
شها در مورد تطور فرهنگ و قوای شناختی و معرفتی انسان باشد، در سه فصل ازهمگسیخته و فاقد ساختارهای نظری و روششناختی انسجامبخش، رها ساخته است. در ادامه به طرح برخی از مهمترین مسائل باستانشناختی و معرفتشناختی مربوط به دلایل و پیامدهای تکوین و تطور خط و نگارش پرداخته و نشان داده میشود که این رویداد، هرجا واقعشده، از جمله ایران، کلیت انسان بودن و تعریف از انسانیت را در معرض دگرگونیهای بنیادین قرار داده است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «نگرشي کاربردي بر: روشهاي تدريس و هنر معلمي» | WORD
زیر شایان توجهاند: کتاب فاقد مقدمه کلی یا پیشگفتار و فهرست تفصیلی است. چینش فصول مختلف کتاب کنار هم از سیر منطقی برخوردار نیست. جای مبانی نظری و نتایج پژوهشهای مرتبط با حوزه تدریس ـ یادگیری در کتاب خالی است. همچنین به روشهای مدرن تدریس بسیار کم پرداخته شده است. به طور کلی محتوای کتاب نتوانسته انتظار خواننده را از عنوان کتاب، یعنی تأکید بر سه ویژگی روشهای تدریس، کاربردی بودن، و جنبه هنری تدریس برآورده کند.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «آينده قدرت» آينده قدرت يا آينده ايالات متحده آمريکا؟ | WORD
و سیاستمداران آمریکا را به تبعیت از آن دعوت می کند. این کتاب به شدت آمریکا محور، و بیش از آنکه در باره آینده قدرت و ماهیت آن باشد، در باره کشور قدرتمند آینده است. این ویژگی، کتاب را به مجموعه دستورالعملی سیاسی برای سیاستمداران آمریکایی جهت حفظ قدرت و موقعیت جهانی آمریکا تبدیل، گرایشات و آمال سیاسی نویسنده را منعکس می کند، که البته بر سیاستمداران و سیاستهای آمریکا بویژه دمکراتها و سیاستهای آنها تاثیر عمیق داشته است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «انگيزش در يادگيري و آموزش: نظريهها و کاربردها» | WORD
ده از شیوه APA در همهجا دقیق و یکسان نیست. مطالب در کل اثر و در درون هر فصل سازمانیافته نیستند و انسجام کافی ندارند. بحثها از جای مناسبی آغاز نشدهاند و منسجم نیستند. ضعف دقت علمی در تعیین عناوین فصول، عناوین فرعی داخل فصلها، کاربرد مفاهیم، استناد، استدلال، توضیح و نتیجهگیری در اغلب بخشهای کتاب مشهود است. نویسندگان به نوآوری یا طرح دیدگاه علمی جدید و نیز سازگار کردن مباحث با فرهنگ بومی ایران موفق نشدهاند.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «مجاني الشعر العربي الحديث ومدارسه» بر اساس زبانشناسي کاربردي | WORD
حدیث ومدارسه" تألیف دکتر صادق خورشا است. از آن جهت که مخاطب آثاری از این دست، گویشوران فارسی می باشند و زبان عربی برای آنان زبان خارجی و نه زبان مادری به شمار می آید، لذا شایسته و بایسته است تألیف و تدریس در این زمینه بر مبنای اصول زبان شناسی کاربردی صورت گیرد.
بنابراین، در پژوهش حاضر قصد داریم این کتاب را بر اساس مبانی این علم در حوزه تدریس ادبیات به زبان آموزان خارجی با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد نقد و واکاوی قرار دهیم.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب « انگليسي براي دانشجويان رشته آموزشوپرورش تطبيقي: آموزشوپرورش ابتدايي و آموزشوپرورش پيشدبستان» | WORD
یان تعلیم و تربیت و روشهایی است پیشگرفته شده و نتایج حاصل از اقدامات آنها است. نقد کتاب «انگلیسی برای دانشجویان رشته آموزشوپرورش تطبیقی: آموزشوپرورش ابتدایی و آموزشوپرورش پیشدبستان» نشان داد که اثر حاضر علاوه بر علمی بودن، از ویژگیهای درسی و آموزشی لازم تا حد زیادی برخوردار هست، البته معدود کاستیهایی در این کتاب وجود دارد ، در این مقاله پیشنهادهایی نیز برای ارتقاء کیفی اثر ارائه گردیده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب مقدمهاي بر ترجمهشناسي | WORD
به معرفی و منابع آموزشی آن بپردازیم. در این مقاله سعی شده تا کتاب مقدمهای بر ترجمهشناسی اثر ماتیو گیدر که یکی از منابع جدید در حوزه ترجمهشناسی است معرفی شود. این کتاب در ده فصل مسائل و چالشهای ترجمهشناسی از بدو پیدایش آن تا به امروز را مطالعه میکند و با تکیه بر جنبههای آموزشی تصویری جامع و کامل از ترجمهشناسی ارائه میدهد. این اثر اولین کتاب از مجموعه «ترادوکتو» به سرپرستی ماتیو گیدر است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب آموزش ترجمه با نگاهي به وضعيت کتابهاي آموزش ترجمه در ايران | WORD
طقی از آسان به دشوار هستند. اما بزرگترین کاستیِ کتاب نداشتنِ شالودههای منسجمِ نظری و ارائهی پراکندهی مطالب است، به نحوی که ترجمهآموزِ مبتدی قادر نیست به استنباطِ قواعدی کارآمد در ترجمه بپردازد.به همین دلیل، این کتاب را به شکلِ کنونی نمیتوان به عنوانِ یک کتابِ درسیِ مستقلِ دانشگاهی در نظر گرفت، بلکه بهتر است از آن به عنوانِ منبعی کمکی برای آشناییِ بیشترِ دانشجویان با مثالهای عملی استفاده شود.
فایل word مقاله متن اجتماعي و آموزش زبانها | WORD
دی از تهی متنهای آموزشیِ لاتینی آموزش زبان فرانسه از جنس همان هدفی نبوده است که متنهای آموزشی تهیهشده برای نیروی مهاجر جویای کار در استان کبک (کانادا) در قرن بیستویکم در پی رسیدن به آن است. در نوشت پیش رو، پس از طرح مختصر مباحث نظری، بنا داشتهام که با توجه به این دادههای حوزههای بیرونی و حاکم بر آموزش زبانهای نامادری، وضعیت موجود را در محدود یک مقاله بررسی کنم و به طرح پرسشهایی بنیادین در این زمینه برسم.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب روانشناسي زبان آموز: تفاوتهاي فردي در يادگيري زبان دوم | WORD
ود یکی از اساسیترین مسائل مرتبط به یادگیری و روانشناسی زبان دوم است، بهره نبرده است. همچنین، به نظر میرسد نویسنده تلاش کرده است بدون اتکا به ابعاد فلسفی مفاهیم مطرحشده، به تعریف و تبیین آنها بپردازد و این مفاهیم را به چالش نکشد. بهطور کلی، محدودشدن اثر به جریانهای پژوهشی غربی، درنظرنگرفتن عوامل محیطی و فرهنگی و بهچالشنکشیدن مفاهیم ارائهشده در کتاب، ذهن مخاطب را بسیار محدود کرده است
فایل word مقاله بررسي انتقادي کتاب «مباديءالعربية(2) | WORD
تدریس میشود. از آنجا که نویسنده کتاب مسیحی است، مثالها و تمرینهای کتاب، صبغه اسلامی ندارد. آقای حمید محمدی همت کرده، کتاب را تنقیح کرده و تمرینهای آن را تغییر داده و از آیات و احادیث در تمرینها استفاده کردهاند.
در این مقاله، کتاب مبادیءالعربیه نقدوبررسی و به برخی از اشکالات کتاب اشاره شده است. امید است منقّح محترم با سعه صدری که دارند و خواهان بهبود اثر هستند، در رفع آنها در چاپهای آینده بکوشند.
فایل word مقاله آموزش نهجالبلاغه در دانشگاهها و ارائ? راهکاري مناسب براي تدريس آن در مقطع کارشناسي (بررسي موردي دانشگاه تهران و علامه طباطبايي) | WORD
ههای محتوایی آن اهمیت میدهد، بلکه ادبیّت این متن عظیم ادبی را نیز پوشش میدهد. از این رو، جستار حاضر درصدد معرفی این راهبردها و میزان اجرای آنها در دانشگاههای تهران است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و ابزار اصلی آن را پرسشنامه محقق ساخته است. برخی از مهمترین یافتههای پژوهش نشانداد که نهجالبلاغه در دانشگاههای تهران به عنوان یک متن ادبی تدریس نمیشود و بیشتر به مسائل محتوایی آن توجه میشود.
فایل word مقاله نگاهي نقادانه به کتاب تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها؛ النظرية والتطبيق از منظر تحليل محتوا | WORD
ه از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. برخی از یافتههای پژوهش نشان داد؛ کتاب حاضر 59/ از شاخصهای استانداردِ کلی را کاملا ندارد، 35/ را کامل دارد و 06/ را ناقص دارد. همچنین در بخش مربوط به عنوان مشخص شد؛ عنوان کتاب مذکور در بردارنده مسائل نظری و کاربردی آموزش زبان عربی برای غیر عربزبانها است. در بخش مقدمه مشخص شد؛ کتاب مذکور شاخصهایی همچون ضرورت تألیف کتاب و پیشینهای از تالیفات مشابه را ارائه نکرده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب نحو تعليم اللغة العربية وظيفياً | WORD
گرفته است. کتاب مد نظر، با زبانی ساده و شیوا زمینه آشنایی نظام آموزشی کشورهای عربی با رویکرد کارکردگرا در آموزش زبان را در دهه هفتاد فراهم آورده است، و طبیعی است که این پیشگامی موجب بروز برخی کاستی ها در قسمت های مختلف کتاب شده است. بارزترین آن ها خلأ مبانی روان شناسی و زبان شناسی و نیز کارکردهای اجتماعی زبان در این رویکرد است. همچنین به راهبردهای رویکرد کارکردگرا در آموزش برخی از مهارت های زبان نیز پرداخته نشده است.
فایل word مقاله ارزيابي و رتبهبندي دانشگاههاي شهر تهران با تأکيد بر جايگاه اين دانشگاهها در نظامهاي مطرح رتبهبندي | WORD
هها از نرمافزارTOPSIS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین دانشگاههای شهر تهران از نظر برخورداری از شاخصهای غیر شناختی تفاوت وجود دارد. و هر کدام از روشهای رتبهبندی شاخصهای متفاوتی را به کار میبرند. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که در شاخصهای تلفیقی دانشگاههای تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس از نظر برخورداری از شاخصهای اندازهگیری شده به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «النحو العصري» | WORD
کتاب از نقاط ضعف آن بهشمار میآید. از آنجاکه مباحث مطرحشده در این کتاب سطحی و سادهاند میتوان گفت: این کتاب فقط برای سطوح متوسط مناسب است، و با توجهبه برخی اشکالات علمی نمیتواند بهعنوان یک منبع صرف و نحو مطرح باشد، و یا کتابی تخصصی بهشمار آید. این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی کتاب مذکور، سطح علمی کتاب، شیوههای آموزشی آن و میزان موفقیت نویسنده در شرح، توضیح و آموزش قواعد زبان عربی را ارزیابی نماید.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «برنامه درسي و آموزش هنر در آموزش و پرورش» | WORD
، تبیین نقش و ضرورت آن به ویژه از منظر آثار و دستاوردهای شناختی و ... دارای امتیازهای لازم است. از سوی دیگر، کتاب مذکور از نظر میزان تکرار و تشابه محتوای آن با برخی آثار دیگر مولفان، مبهم بودن قسمتهایی از مطالب، استفاده صرف از مقالات ترجمهشده و عدمتوجه به واقعیات تربیت هنری در نظام آموزشی ایران و غیره دارای کمبودهایی است که قطعاً رفع آنها میتواند در افزایش اثرگذاری کتاب بر روی مخاطبان نقش قابل توجهی داشته باشد.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «آموزش و پرورش تطبيقي: رويکردها، روشها و اصول» | WORD
لاشی آگاهانه برای معرفی بیشتر این علم با توجه به بنیان های نظری و اصول حاکم بر آن است. در مقاله حاضر ، کتاب مذکور از بعد شکل و محتوی مورد بررسی قرار گرفته و به امتیازات و کاستی های آن اشاره می شود. با توجه به حجم کم و قلت صفحات ، این اثر توانسته است تا حد نسبی خوانندگان را با چارچوبه های کلی و اولیه این علم آشنا سازد. هم چنین مهم ترین کاستی اثر حاضر را می توان فقدان توجه به جریانات معاصر فکری علم آموزش و پرورش تطبیقی دانست.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «آموزش و پرورش مقايسهاي» | WORD
یژگیهای مثبت کتاب است. از کاستیهای کتاب میتوان به قدیمی بودن مطالب و استفاده نکردن از منابع جدید و دست اول، نقل قول مطالب از سایر کتابها بدون تحلیل و بررسی، و آوردن برخی مطالب غیرمرتبط با آموزش و پرورش تطبیقی اشاره کرد. همینطور استفاده نکردن از تصویر، جدول، و نمودار از نارساییهای دیگر کتاب است. در پایان مقاله پیشنهادهایی کاربردی ارائه شده است که با استفاده از آنها میتوان کیفیت کتاب را بهبود بخشید
فایل word مقاله نقشمايههاي شرقي در اشعار آنّا آخماتِوا، شاعر? معاصر روسيه | WORD
ن شرقی معرفت و حکمت مییابد و طبیعت شرق برای او شگفتانگیز است. اشعار آخماتِوا با «دانههای مروارید» کلام شیخ سعدی منور است. در اشعار شرقی او طنین رود و نغم عندلیب شرقی گوشنواز و رایح یاس ایرانی روحنواز است. در این مقاله کوشش شده ضمن معرفی آخماتِوا و بیان ویژگیهای شعری او، با بررسی اشعار شرقی ـ ایرانی او به علل سرودن آنها، دیدگاه شاعر به طبیعت، فرهنگ، حکمت شرق، و اینکه شرق برای آخماتِوا چیست، اشاره شود
فایل word مقاله طنين وطن در اشعار آنّا آخماتووا
بررسي و تحليل منظوم? «رکوييم» | WORD
ت. در این مقاله منظوم «رکوییم» (Requiem)، یکی از مشهورترین آثار شاعر، بررسی شده است. در این منظومه عناصر شعر حماسی و تغزلی با یکدیگر ادغام شدهاند؛ درحالی که بازتاب سیمای زنان شاعر نیز آشکارا دیده میشود؛ و حماسه با بار عاطفیای که شاعر به پشتوان روح زنان خود به حوادث حماسی بخشیده است، به سبکی خاص و نو در ادبیات روسیه تبدیل شده است. حماسه در اشعار او با رنج و تنهایی، اما با مقاومت و امید، درهم آمیخته است.
فایل word مقاله گِرِمس معناهاي گريزان بررسي و نقد کتاب نقصان معنا | WORD
m;ناپذیر، و ثباتگریز معناست. درواقع، در نقصان معنا، گرمس نشانهشناسی کلاسیک را پشت سر گذاشته و با ارائه نمونهها و متنها و قرار دادن خواننده در شرایط و فضاهای خاص، به سویههای تشویشی، احساسمدار، و زیباییشناختی معنا توجه نشان داده است؛ و بدینترتیب و البته با زبانی شاعرانه، زمینه روی نمایاندن سویههای گریزان و پنهان معنای نشانهها و شناخت آنها را فراهم کرده است.