فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب خواندن متون ساده | WORD
د که کتاب از نظر شکل، محتوا و همچنین رعایت اصول روش تحقیق اشکالات اساسی دارد که باعث میشود دانشجویان در خوانش آن با مشکلات فراوان روبهرو شوند. در نتیجه و در مجموع، این کتاب نمیتواند منبع مناسبی برای درس یادشده باشد و تا آنجا که میدانیم، کم نیستند مدرسانی که ترجیح میدهند از منابع دیگری برای تدریس «خواندن متون ساده» استفاده کنند. بنابراین، باید بازنویسی و اصلاحاتی اساسی در این کتاب اعمال شود تا بتواند در راستای اهداف تعیینشده استفاده شود.
فایل word مقاله نقد ترجم? کتاب نيچه و فلسفه | WORD
رسی، در این مقاله با بررسی یکی از ترجمههای کلاسیک فلسفی در نظر بوده تا نخست، با ذکر برخی معیارهای کلیِ نادیدهگرفتهشده در این دست کارها، نقدی عمومی بر روند کلی ترجمههای فلسفی بیان شود و سپس بر اساس معیارهای دادهشده در این نقد به طور خاص ترجم نیچه و فلسفه ژیل دلوز از سوی خانم لیلا کوچکمنش بررسی شود. در یک جمعبندی کلی میتوان گفت متأسفانه این اثر فاقد معیارهای لازم برای ترجم یک اثر کلاسیک فلسفی است. در طول مقاله نیز کوشیدهایم تا همین کاستیها را نشان دهیم.
فایل word مقاله ترجمة متون و تعامل معرفتي تاريخ | WORD
ددی روبهرشد نهاده و بهخصوص از دهههای پایانی قرن بیستم در زمینههای روششناسی و معرفتشناسی رویکردهای مختلفی متداول شده است، ترجمه پژوهشهای جدید محققان تاریخ را در بهرهگیری از میراث دیگر ملل یاری میدهد و امکان ارتقای شئون معرفتی تاریخ را فراهم میکند. نقش اثرگذار ترجمه پژوهشهای مطرح در حوزه روششناسی و معرفتشناسی تاریخی در تعامل و تکامل اندیشه مورخان، یعنی کسانی که نقش مؤثری در روند تحول علم تاریخ دارند، مسئلهای است که این مقاله به آن میپردازد.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب ادبيات و انقلاب: نويسندگان روس جامعهشناسي ادبي انقلاب: رابطه متناقض نماي ادبيات و انقلاب | WORD
گان روس با انقلاب اکتبر را بررسی می کند، در کتاب دوم به رابطه مارکسیسم و نویسندگان اروپایی و به ویژه آلمان می پردازد و تولید آثار ادبی را در طی سال های 1917 تا 1960 مورد کاوش قرار می دهد؛ کتاب سوم نیز به شرح روایت آثار ادبی در آمریکای لاتین می پردازد. مقاله حاضر با خوانش آثار یورگن روله و به ویژه کتاب «ادبیات و انقلاب: نویسندگان روس» نسبت میان انقلاب و ادبیات را از دریچه فراتاریخ نگاری هایدن وایت،تحلیل ادبی گرینبلات و پسافرمالیسم باختین مورد سنجش و نقد قرار داده است.
فایل word مقاله بنيانهاي معرفتشناسانه و ادبي در ناهمخواننماهاي سنايي | WORD
ای ناهمخوان را بهکار گرفتهاند و زبان شعر آنها در پرتو تعبیرهای متناقضنما از تازگی و تأثیر مدام برخوردار شده است. شاعر با پارادوکس امور نقیض و ناساز را آشتی میدهد و به آفرینش امر محال که زیباترین و شگفتترین جلوههای خیال است نایل میشود، انگارههای ناهمخوان با سنایی و شعرهای عارفانه او نمودی آشکار مییابد و از این روی کهنترین نمونههای تصویرهای متناقضنما را در آثار این شاعر میبینیم. نگارنده در این مقاله به بررسی پارادوکس در آثار سنایی پرداخته است.
فایل word مقاله نقد و بررسي کتاب جديد زبان انگليسي پاية دهم بررسي در سطح ملي | WORD
لحاظ موضوع و محتوا مناسب و ازنظر جنبههای ظاهر و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. دانشآموزان نیز این کتاب را ازلحاظ موضوع، محتوا، و جنبههای ظاهری مناسب ارزیابی کردند، اما ازلحاظ مهارت شنیداری و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. میتوان نتیجه گرفت که این کتاب بهلحاظ ویژگیهای ظاهری، کارآمدبودن، اختصاص اهداف، محتوا، و مهارتهای زبانی موفق بوده و توانسته است تاحدودی نظر مثبت معلمان و دانشآموزان پایه دهم را به خود جلب کند.
فایل word مقاله بررسي و نقد مؤلفههاي فرهنگي و هويتي کتاب انگليسي دورة اول متوسطه (هفتم) | WORD
اند و 12 نفر متخصص حوزه آموزش زبان بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که مؤلفان نتوانستهاند به اندازه کافی به مؤلفههای فرهنگی توجه کنند. کتاب حاضر به صورت کلی متمرکز بر فرهنگ بومی ایران است و نمونههایی از فرهنگ جهانی در آن دیده نمیشود. نکته دیگر آنکه فقط مسائل فرهنگی و هویتیِ تهران در این کتاب منعکس شده و خصیصههای فرهنگی سایر مناطق ایران در آن نادیده گرفته شده است. بر همین اساس، در پایان این مقاله راهکارهایی برای بهبود این کاستیها ارائه شده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب زبان انگليسي هفتم بر مبناي دستور نقشگراي نظاممند هليدي | WORD
د پربسامدترین است. درصد رخداد سایر فرایندها عبارتاند از: مادی 27 درصد، رفتاری 19 درصد، بیانی 14 درصد، ذهنی 4 درصد، و وجودی کمتر از 1 درصد. درصد فرایند رابطهای در بخش سوم و چهارم به طور چشمگیری کاهش مییابد. درصد رخداد فرایند مادی و رفتاری بهترتیب روندی افزایشی و کاهشی دارد. بیشترین رخداد فرایند ذهنی در بخش چهارم است. در کل دانشآموزان با 60 نوع فعل گوناگون مواجه میشوند: مادی (35 فعل)، ذهنی (7 فعل)، رابطهای (4 فعل)، رفتاری (6 فعل)، بیانی (7 فعل)، و وجودی (1 فعل).
فایل word مقاله نقدي بر کتاب با چراغ و آينه | WORD
ای است از تاریخ ادبیات، نقد ادبی، و ادبیات تطبیقی. در این مقاله، جنبههای گوناگون ساختاری و محتوایی اثر، شامل ویژگیهای برجسته و برخی کاستیهای احتمالی آن، مانند عنوان اثر، کاملنبودن معیارهای کار، اختصار و ایجاز، ابهام برخی موضوعات، ارجاع ناتمام به برخی از منابع تحقیق، بهروز نشدن برخی مقالات، احاله به آینده و تبییننشدن اصطلاح معاصر بررسی شده است. کاستیهایی که رفعشان میتواند سودمندی کتاب را افزون کند. درنهایت، مواردی نیز بهمنزله پیشنهاد ارائه شده است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «باستانشناسي ماد» | WORD
ار میگرفت. انتشار کتاب باستانشناسی دوره ماد خلأ اطلاعات باستانشناسی این دوره را تا حدود زیادی ترمیم نمود و برای دانشجویان رشته باستانشناسی این فرصت را بوجود آورد تا در یک مجلد، کلیه اطلاعات مربوط به سرفصل دروس عنوان یاد شده را مورد مطالعه قرار دهند. کتاب مذکور دارای امتیازات فراوانی است که سعی میشود ضمن برشماری و یادآوری آنها به برخی از کاستیها نیز اشاره شود تا نویسنده کتاب ضمن بازبینی در چاپهای آتیه، در صورت صلاحدید، از این پیشنهادات نیز استفاده نماید.
فایل word مقاله بررسي و نقد آموزههاي مبحث «بيان» کتاب جواهرالبلاغة
در مقايسه با کتب قديم آموزش بلاغت | WORD
بلاغت عربی در کتب آموزشی قدیم، در سه مبحث علم بیان: تشبیه، مجاز و کنایه به نقد آن پرداختهایم و پارهای از تعاریف و شواهد کتاب که نارسا یا نادرستند را مشخص کردهایم. در این بررسی معلوم شد که مؤلف در مباحث مربوط به علم بیان از برخی اصطلاحات بلاغی تعریفی ارائه نداده است؛ اما قسمت عمد نقائص و نادرستیهای این کتاب در حیط مثالهای مؤلف است که خواننده در برخی از آنها با کمترین تأمل و یا مقایس آن با سایر شواهد موجود در کتاب متوجه کاستیهای آن میشود.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب جلوههاي بلاغت درنهج البلاغه | WORD
ات شخصی قابل تحسین میباشند و تلاششان درخور قدردانی است. از آنجاییکه کتابهای آموزشی نقش بسیار مهمی دریادگیری دارند، نقد و ارزیابی مستمر آنها و تلاش برای از بین بردن کاستیهای آنها امری اجتناب ناپذیر است، از این رو نگارندهی این مقاله، کتاب ارزشمند جلوه های بلاغت درنهج البلاغه را نخست به دقت مطالعه نموده، سپس ضمن احترام به مؤلف اثر واحترام به زحمات فراوان و منزلت والای علمی ایشان علاوه بر ذکر نقاط قوت، چند نکته را به منظور بهبود و بالابردن کیفیت اثر متذکر می گردد.
فایل word مقاله در غياب نقدادبي و زبانِ آن نگاهي به چرايي غياب نقد ادبي و زبان نقد در گفتمان ادبي پيشامدرن | WORD
رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبانِ هنجار گفتمان ادبی مدرن میشود.
چرایی چنین تغییری را باید در تغییر گفتمان و پیشفرضهای آن جستوجو کرد؛ زبان مدح/هجو تنها در گفتمانی به زبان هنجار تبدیل میشود که پیشفرض آن نظامی سلسلهمراتبی (هرمی) باشد اما نقد ادبی و زبان نقد محصول گفتمان مدرن است؛ گفتمانی که پیشفرض آن برابری است. تنها در چنین گفتمانی است که امکان تحقّق نقد ادبی و زبان آن وجود دارد.
فایل word مقاله عرفان منطقي يا منطق عرفاني؟ معرفي و نقد اجمالي کتاب عرفان و منطق | WORD
برای شناختن عالَم یعنی عرفان و علم؛ 2. تلاش بزرگان فلسفه برای هماهنگ کردن این دو نیاز؛ 3. مشخصههای چهارگان فلسف عرفانی، یعنی اعتقاد به بینش در برابر دانش استدلالی، اعتقاد به وحدت و انکار تکثر و تضاد، انکار واقعیتداری زمان و توهمی دانستن بدی؛ و 4. اشتباه عرفان در هریک از این چهار جنبه. در مقال حاضر، با طرح این عناوین، آنها را تحلیل خواهیم کرد؛ نگاه تجربهگرایی راسل سبب شده تا عرفان را از این منظر تحلیل کند و لذا اگر هم به عرفان معتقد باشد به عرفانی منطقی روی آورد.
فایل word مقاله تحليلي بر واژگان پاي? فارسي | WORD
ل میشود. به این ترتیب، پس از مروری بر فصلهای مختلف کتاب، نقدی اجمالی از بخشهای مختلف ارائه خواهد شد. به عبارت دیگر، پس از نقد بخش «بیمقدمه»، روششناسی طرح ملی شناسایی واژگان پایه نقد میشود و سعی میشود با اشاره به ابزارهای گردآوری داده در طرح ملی شناسایی واژگان پایه، تصویری انتقادی از روال استخراج واژگانِ طبقهبندی شده در کتاب ارائه میگردد. در ادامه دو بخش اصلی کتاب (جدولهای موضوعی و پلکانی و پایهای) دقیقتر نقد و تحلیل میشوند.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب تاريخ آداب اللغة العربية في العصر الحديث | WORD
از آن دارد که این اثر نیز چون دیگر آثار قلمی، خالی از نقص نیست و کاستیهایی دارد که در چاپهای بعدی باید به آن توجه شود. این مقاله تلاش دارد با بررسی دقیق این اثر، در رویکردی بیطرفانه و با رعایت اصول منطقی نقد علمی، میزان پایبندی نویسنده آن را به معیارهای علمی نگارش کتاب و استفاده از ابزارهای آن برای تحقق اهداف آموزشی بررسی کرده و ضمن ارزیابی این کتاب به عنوان منبعی درسی بر اساس معیارهای منابع درسی، میزان برخورداری آنرا از ویژگیهای اثری فنی و تخصصی مشخص کند.
فایل word مقاله بررسي انتقادي کتاب «نتکلم» | WORD
بر میگیرد. عمدهترین نقص موجود در برخی کتابهای مکالمه، کمبود مواد آموزشی صوتی و تصویری و روشمندی و عدم اهتمام به شکل و ساختار کتابهای مربوط به آن استکه البته 0در این کتابها به این مسئله توجه شده است و کتابهاییکهعمدتاً ساختار01.
نوشتاریصرف دارند، دراینامرموفق نبودهاند.
درایـنمقالـه،کتاب نتکلم از دو بعد شکلی و محتوایی بررسی و محاسن و نقاط ضعف آن تبیین و در پایان، پیشنهادهایی جهت تعدیل یا تجدیدنظر با هدف بهبود کتاب ارائه شده است.
فایل word مقاله نقدي بر کتاب «تربيت بدني در مدارس» | WORD
ی هر بخش؛ تطابق محتوای فصل ها با سر فصل های برخی از دروس دانشگاهی؛ کاستی های شکلی شامل: جذابیت کم روی جلد؛ بیان مبهم هدف اصلی اثر؛ نبود پیشگفتار، خلاصه فصل و بخش می شود. کیفیت چاپ متوسط (و شامل مواردی همچون نوع کاغذ، جلد، جداول و نمودار و...) است. کاستی های محتوایی شامل: نداشتن ایده کلی و مدل ساختاری و محتوایی؛ ارجاعات ناکافی؛ فقدان ارائه تصویری جامع از مولفه های درس تربیت بدنی؛ بی توجهی نسبی به اشاره به نظریه های علمی موجود؛ ناهمخوانی محتوای کتاب با سر فصل یک درس مشخص.
فایل word مقاله نقدي بر شرح ديوان خاقاني | WORD
ردارند و ضمن معنی تمام یا گزینش ابیاتی از دیوان، پژوهندگان شعر خاقانی را مددکار باشند. شرح دیوان خاقانی اثر محمدرضا برزگر خالقی از دیگر کوششهای در همین مسیر است که در ادامه و پیش رویداشتن گنجینه عظیمی از خاقانیپژوهی، اعم از شرحهای کلی، گزینهها، کتابها، و مقالات فراوان، به شرح پنجاه قصیده از دیوان پرداخته است. این شرح با همه تلاشهای ستودنی شارح، مصون از سهو و خطا و عاری از نقص و کاستی نیست. این مقاله کوشیده است در حد اختصار به پارهای از این موارد بپردازد.
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب اصول برنامهريزي درسي | WORD
درسهای تخصصی گروه علوم تربیتی است، ولی متأسفانه در این زمینه منابع زیادی نداریم؛ اکثر کتابهایی که در این زمینه چاپ شدهاند به علت حجم زیاد، ثقیلبودن، یا ناهمخوانی با سرفصلهای شورای عالی برنامهریزی برای معرفیکردن به دانشجویان، بهمنزله منبعی که مناسب برای واحد درسی دانشگاهی باشد، درخور استفاده نیستند. در این مقاله کتاب اصول برنامهریزی درسی، تألیف محمدحسین یارمحمدیان، به طور اجمال معرفی و در ادامه از دو دیدگاه، ظاهری و محتوایی، نقد و بررسی شده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد مطالعات برنامه درسي آموزش زبان عربي به غيرعرب زبانها؛ مطالعه موردي کتاب «المرجع في مناهج تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخري» | WORD
گلیسی مقایسه میشود.
نتایج پژوهش نشان میدهد که دیدگاه نویسندگان در این کتاب یک دیدگاه فرهنگی است و در واقع نویسندگان توانستهاند از طریق بومیسازی نظریات و رویکردهای غربی در برنامه درسی، آنها را در یک چهارچوب اسلامی عربی برای آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها ارائه دهند. از جمله نارساییهای محتوایی این اثر فقدان بحث و بررسی عنصر مهم«نیازسنجی» در برنامه درسی و نپرداختن به مباحث مهمی مثل روشهای تربیت معلمان و ارزیابی و ارتقاء عملکرد آنان است.
فایل word مقاله تاثير برنامه درسي پنهان بر رفتار هنرجويان هنرستانهاي تربيت بدني | WORD
ی صوری پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ که برای پرسشنامه برنامه درسی پنهان 0.95=a بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان اثر برنامه درسی پنهان در ابعاد مورد مطالعه(قوانین، مناسبات اجتماعی، فضای فیزیکی،منابع انسانی، وسایل ورزشی و آموزشی، متغیرهای فرهنگی و آسیب های جسمانی) بر رفتار هنرجویان و دانشآموزان به طور معنی دار در حد زیاد است. همچنین بین همبستگی برنامه درسی پنهان در ابعاد مورد مطالعه و رفتار از لحاظ جنسیت تفاوت وجود دارد.
فایل word مقاله نقد مباني کلان در برنامهريزي درسي رشته علوم قرآن و حديث | WORD
از ارکان آن، مورد ارزیابی و آسیبشناسی قرار گیرد تا با شناخت کاستیها در صدد رفع آنها برآمد. از بررسی اجمالی برنامه درسی رشته علوم قرآن و حدیث چنین بر میآید که امعان نظری جدی در ابتنای بر اصول برنامهریزی درسی وجود نداشته است. این، میتواند به عنوان یکی از ضعفهای رشته و عاملی در عدم ایجاد توانمندیهای لازم در دانشجویان تلقی شود. برنامهریزی بدون برنامه و عدم انطباق با استانداردهای آموزشی، نه تنها رفع مشکل نمیکند بلکه خود مشکلی میشود در کنار دیگر مشکلات.
فایل word مقاله بررسي جايگاه زبانشناسي در برنامه هاي درسي رشته هاي علوم انساني | WORD
rlm;شود. نتایج حکایت از بعد میانرشتهای زبانشناسی و پیوند عمیق و دیرین آن با حیطههای مورد بررسی دارد؛ پیوندی دوسویه که در مواردی به شکلگیری شاخههای میانرشتهای گوناگون در زبانشناسی منجر شده است. با وجود این، جای این حیطههای میانرشتهای در برنام درسی مصوبِ بیشتر رشتههای مورد بررسی خالی است؛ هرچند در برخی از دانشگاهها تلاشهایی برای ارائ چنین دروسی برای یک گروه آموزشی خاص صورت گرفته است.
فایل word مقاله آموزشِ حکمت متعاليه يا پيچيده کردن و تخريب آن نقد بخش اول کتابِ شرح منظوم? حکمت (در باب وجود و عدم) | WORD
فیان، کتابی است که به ادعای نویسندگان آن برای آموزش حکمت متعالیه تألیف شده است. این کتاب امتیازهای زیادی دارد، اما بهباورِ نگارنده نمیتواند کتابی آموزشی در حکمت متعالیه باشد، زیرا علاوه بر اینکه آموزش فلسف صدرایی را بسیار پیچیده کرده است، اشکالات متعددی نیز دارد؛ اشکالاتی هم در روش نویسندگان و هم در درک نادرست ایشان از مسائلی مانند موضوع فلسفه، بساطتِ مشتق، پیشین بحث اصالت وجود، اتصاف ماهیت به موجودیت و حتی مسئلهای مانند حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی
فایل word مقاله بررسي و نقد کتاب «معناشناسي» با رويکرد نقد مقابلهاي ترجمه | WORD
نتداری در ترجمه کامل متن، امانتداری در نقل محتوا، اصطلاحات تخصصی، ترجمه تحتاللفظی، پاورقیهای توضیحی و شیوه ارجاعدهی میباشد.در این نقد که بر نگرش مقابلهای مبتنی است، دو مقوله اختیارات و محدودیتهای مترجم مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما تمرکز مباحث بیشتر برمحدودیتها میباشد. بررسیها نشان میدهد ترجمه شتابزده صورت پذیرفته است و عملا ویراستاری علمی و ادبی چندانی صورت نگرفته است. این امر باعث گردیده در موارد متعددی نیازمند بازترجمه باشد.
فایل word مقاله بررسي انتقادي تصحيح و ترجمة «جواهرالبلاغه | WORD
ی سازماندهی مواد و محتوای درسی رشتههای علوم انسانی در نظام آموزشی نشاندهنده این استکه این شیوه، جایگاه علمی مناسبی ندارد. نقدو بررسیکتابهای تخصصی علوم انسانی و بیان ویژگیها و کاستیهای آن میتواند نقش مؤثری درسازماندهی این کتابها داشته باشد.
دراینمقاله، بعدازمقدمهای کوتاه درضرورت توجه به نقد کتابهای درسی علوم انسانی واهمیت درس بلاغت عربی، بهویژه کتاب جواهرالبلاغه، در رشته زبان و ادبیات عربی، این کتاب نقد و بررسی شده است.
فایل word مقاله گفتمان معاصر عربي در ميانة ابهامات و چندگانگيها | WORD
درگمی و چندگانگی گفتمانی کرده است. شرایط پس از جنگ سرد و تحولات داخلی ناشی از تضعیف گفتمان ناسیونالیستی نیز بهتدریج شکلگیری دو گفتمان سکولار ـ بنیادگرا را در پی داشته و همه نیروهای اجتماعی و سیاسی را بر محور آن گرد آورده است. این پژوهش با نمونه گرفتن از مباحث چالشهای گفتمان معاصر عربی در حکم متن مد نظر برای پژوهش خود و ضمن نقد دیدگاههای نویسندگان آن، این پراکندگی و سردرگمی گفتمانی و در نهایت رویارویی روشنفکران عرب در گفتمان سکولار ـ بنیادگرا را نشان میدهد.
فایل word مقاله نقد کتاب پايان توسعه؛ پسا توسعه گرايي و بن بست هاي پارادايم توسعه | WORD
های متدولوژیک پارادایم توسعه برآن است که پساتوسعه گرایی با طرح یک چشم انداز جدید راه را برای خروج از بن بست در توسعه می گشاید. نکته کلیدی این مقاله در بحث از پساتوسعه گرایی انتقال رسالت توسعه از دولت ها و نخبگان به جامعه و مردم است. لازم به ذکر است که مقاله حاضر برگرفته از نقد و بررسی کتاب « پایان توسعه :مدرنیته،پست مدرنیته و توسعه » می باشد که توسط« Trevor Parfitt» استاد دپارتمان علوم سیاسی وروابط بین الملل دانشگاه « ناتینگهام» انگلستان به نگارش در آمده است.
فایل word مقاله بررسي و نقد سرفصل درسهاي رشتة کارشناسي
زبان و ادبيات عربي | WORD
بان عربی هم از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که همچنان این رشته به شکل سنتی تدریس میشود، ضروری است تغییر و تحولاتی در برخی از سرفصلها و شیوههای تدریس صورت گیرد تا زمینهساز دلسردی دانشجویان و پیامدهای جبرانناپذیر نشود.
در پژوهش حاضر سعی بر این است تا با مراجعه به سرفصلهای سایر رشتههای زبانهای خارجی برخی سرفصلها و شیوههای جدید پیشنهاد شود، باشد که با بهروز کردن رشته زبان و ادبیات عربی به کاربردی شدن آن کمک کند.