فایل word بررسي رابطه کيفيت زندگي و سرسختي روانشناختي با راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان مادران کودکان درخودمانده | WORD
انستند 0/50 و 0/48 درصد از راهبردهای سازگارانه و ناسازگارنه تنظیم شناختی هیجان را پیش بینی کند. نتیجه گیری: طبق یافته های به دست آمده میتوان گفت که کیفیت زندگی و سرسختی روانشناختی پیش بینی کننده های مهمی برای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان هستند؛ بنابراین باید با آموزش های مناسب، کیفیت زندگی و سرسختی روانشناختی مادران کودکان درخودمانده را بهبود بخشید تا منجر به بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان آنان شود
فایل word بررسي رابطه ي بين کيفيت زندگي با ميانجيگري رضايت از زندگي در دبيران بازنشسته آموزش و پرورش | WORD
بود. پژوهش بر روی 193 نفر 102 مرد و 91 زن که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت، 1989 ، پرسشنامه رضایت از زندگی دانیر و همکاران، 1985 ، استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که زیرمولفه های کیفیت زندگی با رضایت از زندگی، رابطه ی مثبت و معنادار داشت. در نتیجه، بر اساس کیفیت زندگی میتوان رضایتمندی از زندگی را در افراد تبیین کرد.
فایل word بررسي رابطه ي شيوه هاي فرزند پروري و ابعاد آمادگي تحصيلي در کودکان مبتلا به اختلال طيف اوتيسم شهر اصفهان | WORD
ناداری وجود دارد P<0/0001 در این میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه 31 درصد از واریانس آمادگی تحصیلی اجتماعی –عاطفی، سبک مقتدرانه و سهل گیرانه 26 درصد از واریانس آمادگی تحصیلی شناختی وسبک مقتدرانه و سهل گیرانه 29 درصد از آمادگی تحصیلی کل را درکودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم پیش بینی می کند. در مجموع مشخص شدکودکانی که سبک های فرزند پروری متفاوتی را تجربه می کنند از آمادگی تحصیلی متفاوتی برخوردارند.
فایل word بررسي زبان شناختي کودکان اتيستيک با عملکرد بالا در حيطه زبان گفتاري | WORD
ل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که کودکان دختر و پسر اتیسم با عملکرد بالا درتوانایی مهارت های زبانی با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا نسبت به گروه بهنجار (محاسبه نمرات گروه بهنجارتوسط حسن زاده و مینایی، 1380 بود) در مهارت های زبانی به صورت معناداری ضعیف تر می باشند P> 0/001 نتیجه پژوهش نشان داد که وضعیت زبان گفتاری کودکان اتیستیک با عملکرد بالا ضعیف می باشد و دارای اختلال جدی می باشد.
فایل word بررسي مقايسه اي کيفيت دلبستگي در کودکان با اختلال طيف اتيسم و همسالان عادي | WORD
رگویی، تکانشگری و رفتارهای ضداجتماعی P> 0/001 میانگین کودکان اوتیستیک بطور معناداری بالاتر از همسالان عادی است. بنابراین، اختلال دلبستگی در کودکان با اختلال طیف اتیسم نسبت به همسالان عادی آنها بالاتر است که بر مبنای این یافته توجه داشتن به بهبود دلبستگی در کودکان اوتیستک و داشتن مداخلات مبتنی بر دلبستگی می تواند به عنوان بخشی از برنامه های مداخله و توانبخشی کودکان با اختلال طیف اتیسم مدنظر قرار گیرد.
فایل word بررسي مقايسه اي والدين داراي فرزند اوتيسم و والدين عادي از نظر کيفيت زندگي، رضايت جنسي و اضطراب | WORD
فاده از پرسشنامه های استاندارد شده انجام یافته و داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS24 توصیف و تحلیل شد. نتایج نشان می دهد والدین دارای فرزند اوتیسم از نظر کیفیت زندگی و رضایت جنسی در سطح پایین تر و از نظر اضطراب بالاتر از والدین دارای فرزند بدون اختلال قرار دارند و این تفاوتمعنادار است. نتیجه به دست آمده نتایج تحقیقات پیشین را تایید نموده و لزوم برنامه ریزی به منظور بهبود وضعیت موجود را توصیه می نماید.
فایل word بررسي نقش پيش بيني کننده استرس والدگري، عملکرد کودکان، حمايت پزشکي و محلي بر کيفيت زندگي مرتبط با سلامت روان مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
کودک و حمایت پزشکی و محیطی با کیفیت زندگی مادران رابطه مثبت و معنادرای وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین استرس والدگری، عملکرد کودک، حمایت پزشکی و محلی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت روان مادران را آشکار نمود. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه های جهت کاهش استرس والدگری و افزایش حمایت پزشکی و محلی و عملکرد کودکان به منظور بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت روان مادران طراحی و اجرا شود.
فایل word بررسي نقش خانواده در کارآمدي روش تحليل رفتار کاربردي و روش پاسخ محور در درمان کودکان مبتلا به اوتيسم | WORD
ساله مبتلا به اوتیسم می پردازد. روش پژوهش بصورت کیفی و مروری میباشد، سوال اصلی بررسی نقش خانواده در کارآمدی روش ABA, PRT است. پیشینه تحقیقاتی به اثر بخش بودن مداخلات مبتنی بر نقش والدین در بهبودی کودکان مبتلا بهاوتیسم اشاره دارد. در ادامه با مقایسه این دو روش مطرح، نتایج نشان دادکه نقش خانواده در افزایش کارآمدی هر دو روش انکار ناپذیر است ولی با توجه به کودک محور بودن روش PRT ، تاکید بیشتری بر نقش والدین دارد
فایل word پرداختن به حافظه کاري در کودکان داراي اتيسم توسط مداخله رفتاري | WORD
ست. در این حوزه ها، تحقیق های کنترل شده اندکی برای بازسازی نقص کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان دارای اتیسم را انجام شده است. پژوهش حاضر اثر استفاده از تقویت مثبت بر بهبود عملکردآزمودنی ها در تکالیف فراخنای ارقام را ازمایش کرده است. نتایج پیشنهاد می کند که فرایندهای مداخله ای رفتاری پایه ممکن است در بهبود عملکرد در رفتارهای پیچیده ای همچون آنهایی که برچسب حافظه کاری خورده اند، موفقیت آمیز باشد
فایل word پيش بيني کيفيت زندگي بر اساس خودشفقت ورزي و حل مسئله اجتماعي در مادران کودکان مبتلابه اختلال طيف اتيسم شهر کرمانشاه | WORD
فقت ورزی بودند. برای تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد.یافته ها نشان داد که به ترتیب اهمیت خود قضاوتی، ویژگی مشترک، سبک منطقی، ذهن آگاهی، جهت گیری منفی، بیش همانندسازی و سبک اجتنابی قادر به پیش بینی 60 درصد از تغییرات کیفیت زندگی است. بنابراین با تقویت خودشفقت ورزی و به کارگیری راهبردهای مثبت حل مسئله اجتماعی میتوان کیفیت زندگی را در مادران کودکان مبتلابهاختلال طیف اتیسم افزایش داد.
فایل word پيش بيني کيفيت زندگي مادران کودکان مبتلا به اوتيسم بر اساس پريشاني روانشناختي | WORD
هش کلیه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در سال 97 می باشد که از این بین 100 مادر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی و پریشانی روانشناختی استفاده شد. داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS-24 واکاوی شدند . داده های پژوهش با روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که پریشانی روانشناختی با کیفیت زندگی رابطه معناداری دارند
فایل word تاثير آموزش ذهن آگاهي بر انسجام دروني، بهزيستي روانشناختي مادران کودکان اتيسم | WORD
SPSS نسخه 24 و از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر آن است که، آموزش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انسجام درونی و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان اتیسم تاثیر دارد. نتیجه گیری ها: با توجه نتایج به دست آماده این پژوهش لزوم اتخاذ راهکارهای عملی جهت افزایش ذهن آگاهی و نیز تدوین برنامه های آموزشی جهت آشناسازی مادران دارای کودک اتیسم، کاملا ضروری است.
فایل word تاثير آموزش روش تعامل همه جانبه بر کاهش رفتارهاي چالش برانگيز و افزايش مهارت هاي اجتماعي در کودکان با اختلال طيف اتيسم | WORD
اجتماعی کودکان طیف اتیسم دارد. همچنین نتایج نشان داد اندازه اثر در مولفه های ارتباط چشمی، لمس و بازی انفرادی در پنج آزمودنی بین 0/41 تا 2/7 قرار دارد که نشان دهنده تاثیر روش همه جانبه بر مولفه های ذکر شده می باشد. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر این نوع مداخله پیشنهاد می شود مربیان و متخصصین امر از روش تعامل همه جانبه برای بهبود رفتارهای چالش برانگیز و افزایش مهارت های اجتماعی کودکان با طیف اتیسم استفاده کنند.
فایل word تاثير اختلال طيف درخودماندگي بر خانواده | WORD
کی آشکار می گردد. کودکان درخودمانده اغلب دارای مجموعه رفتار، علایق و فعالیت های محدودی می باشند،. همچنین این کودکان فاقد کلام هستند یا در حرف زدن دچار تاخیر می باشند. این خصوصیات منجر به تغییر در پویایی خانواده و نیازبه مراقبت طولانی مدت همه اعضای خانواده از فرد درخودمانده می شود. بنابراین سطح استرس خانواده بالا می رود وسطح کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مقاله حاضر به بررسی nx می پردازد.
فایل word تاثير تمرينات حس عمقي با تخته تعادل بر حفظ تعادل ايستا و پوياي کودکان با اختلال اتيسم | WORD
مد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تی زوجی در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که اجرای تمرینات حس عمقی باعث تغییرات معناداری در نتایج تعادل پویا P=0/072 و نتایج تعادل ایستا P=0/000 آزمودنی ها می شود. می توان با اجرای تمرینات حس عمقی با تخته تعادل بر حفظ تعادل ایستا و پویای کودکان با اختلال اتیسم به بهبود راه رفتن و مهارت جابجایی این افراد در اجرای تکلیف خود کمک کرد.
فایل word تاثير ضعف پردازش حسي بر رشد مهارت هاي اجتماعي کودکان داراي اختلال طيف اتيسم | WORD
سم داده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش تاکید نمود که در کودکان دارای اختلال اتیسم، ضعف پردازش اطلاعات حسی وجود دارد و مهارت های اجتماعی را کاهش می دهد. با افزایش مشکلات واکنش های عاطفی و ضعف توجه و حواس پرتی در کودکان اتیسم، رشد مهارت های اجتماعی با چالش های بیشتری همراه می شود و مشکلات آنها هم افزایش می یابد. به طورکلی نقص در پردازش حسی می تواند بر توانایی پاسخگویی کودکان در تعامل با محیط تاثیر بگذارد
فایل word تاثيرات رفتار اضافه اتيستيک بر کودک، والدين و تعامل آنها: پژوهش کيفي | WORD
رشدی، مصرف بالای داور جهت کنترل این رفتارها و عوارض دارویی، انگ خوردن کودک در جمع و تاثیر منفی بر مشارکت اجتماعی، تاثیرات منفی بر والدین چون فشار روانی، استرس زیاد، درماندگی در کنترل و مدیریت رفتارهای اضافه، انگ خوردن در جمع، کم شدن روابط اجتماعی، حس خودکارآمدی در والدین و تخریب رابطه والد-کودک دارد. با توجه به تاثیرات منفی رفتارهای اضافه اتیستیک، توجه به این رفتارها در طرح درمان ضروری به نظر می رسد.
فایل word تحليل محتواي مجموعه تلويزيوني Atypical از نظر معرفي مسائل مرتبط با اختلال طيف اتيسم | WORD
را بیان می کردند. نتایج نشان دادند که در بیان مستقیم مسائل مربوط به اختلال در این مجموعه تعادل بیشتری دیده می شود، اما در مورد بیان ضمنی و غیرمستقیم، تمرکز بیشتر بر روی معیارهای اول و دوم تشخیصی بوده و سایر معیارهای تشخیصی تا حدودی مورد غفلت واقع شده اند. همچنین دراین مجموعه برای معیارهای افتراقی اختلال طیف درخودماندگی با سایر اختلال ها از جمله شخصیت ضداجتماعی و رفتار وقیحانه، اطلاعاتی داده نشده است.
فایل word تدوين و اثربخشي آموزش فنون ذهن آگاهي بر تاب آوري والدين کودکان با اختلال اتيسم | WORD
ش در سطح 0/05 معنادار بود به این معنی که آموزش تاب آوری، بطور معناداری موجب افزایش تاب آوری والدین دارای کودک با اختلال اتیسم شد. آموزش فنون ذهن آگاهی با توجه به اینکه می تواند شناخت و فرایندهای شناختی افراد را متاثر کند و از آنجایی که والدین کودکانبا اختلال اتیسم به خاطر نقص شناختی اجتماعی کودکانشان دارای تحریف شناختی بودند به نظر می رسد آموزش ذهن آگاهی بر تعدیل فرایند شناختی گروه آزمایش موثر بوده است.
فایل word تعيين خصيصه هاي روانسنجي (روايي و پايايي) پرسشنامه رفتارهاي اتيستيک، افراد با اختلال اتيسم | WORD
تایج نشان می دهد که تمام مولفه های پرسشنامه رفتارهای اتیستیک کروگ، آریک و الموند با همدیگر و با نمره کل همبستگی معنا داری دارند. این نتایج نشان می دهد که سوال های زیر مقیاس ها کاملا هماهنگ بوده است. درمانگران می توانند در تصمیم گیری ها و تفسیر نتایج گارز اعتماد کنند. همه زیر مقیاس ها به اندازه کافی برای تعیین تصمیم گیری های تشخیصی مهم قابل اعتماد هستند. این نتایج نشان دهنده پایایی درونی مناسب مقیاس است.
فایل word تغييرات رفتاري همبسته با مداخله جيره عاطفي در خردسالان با علائم اتيسم در معرض دايه گري ديجيتالي | WORD
نیداری نشان داد و این تغییرات پس از گذشت دوماه از پایان مداخله همچنان پایدار بود. اندازه اثر مداخله منتخب متوسط بود. پیشنهاد می شود از مواجهه خردسالان با وسایل دیجیتال در سنین اولیه پیشگیری به عمل آید و با راهبردهایی همچون ایجاد سبک زندگی سرشار از تعامل انسانی، تقویت پیوندهای عاطفی بین والدین یا مراقب با کودک و به طور کلی غنی سازی محیط با محرک های اجتماعی، شناختی و هیجانی به تحول سالم خردسالان کمک شود
فایل word چالش هاي اتيسم در سنجه ي مسووليت کيفري | WORD
یی با این اختلال و استفاده از افراد مبتلا به اتیسم به عنوان ابزار ارتکاب جرم، به عنوان مهم ترین چالش هایی است که در حیطه ی تعیین مسوولیت کیفری برای مجرمان مبتلا به اتیسم با آنها مواجه هستیم. از این رو، انجام اصلاحات در قوانین کیفری، آموزش مقامات قضایی و لزوم ارجاع ضروری مجرمانی که ظن به ابتلای به اتیسم در خصوص آن وجود دارد، به متخصص روانشناسی، به عنوان برخی از راهکارهای حل این چالش ها واجد توجه می باشند
فایل word رابطه بين حمايت اجتماعي با رشد اجتماعي و خودکارآمدي کودکان 6 تا 10 ساله مبتلا به اوتيسم | WORD
خصوصیات و رفتارهایی که فرد تحت تاثیر آموزش هایی که محیط اجتماعی فراهم می کند، اشاره دارد (اتکینسون، 1982 ، نقل از ذاکری، 1390 ). رشد اجتماعی را در قالب سازگاری متقابل کودک با محیط اجتماعی و در رابطه با همسالان می داند و آن را فرآیندی تلقی می کند که کودک را قادر می سازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کرده، رفتار خود را کنترل نماید و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم سازد. رشد اجتماعی مهم ترین جنبه وجود هر شخص است.
فایل word رابطه ي علي کيفيت زندگي بر اساس بهزيستي روانشناختي و شادکامي با ميانجيگري رضايت از زندگي در دبيران بازنشسته آموزش و پرورش | WORD
انجام شد و همچنین برای تحلیل مدل مفروض از مدل یابی معادلات ساختاری با روش تحلیل مسیر استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان دادند که زیرمولفه های کیفیت زندگی با رضایت از زندگی، بهزیستی روانشناختی، و شادکامی رابطه ی مثبت و معنادار داشت. در نتیجه، بر اساس کیفیت زندگی میتوان رضایتمندی از زندگی را در افراد تبیین کرد و تغییر در کیفیت و رضایت از زندگی منجر به تغییر در بهزیستی روانشناختی و شادکامی افراد می شود.
فایل word رابطه ي عملکردخانواده با صميميت زوجين داراي فرزند اتيسم شهر رشت | WORD
وش های نمونه گیری طبقاتی و چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد پرسشنامه عملکرد (کارکرد) خانواده Fad و پرسشنامه صمیمیت زوجین می باشد. تجزیه و تحلیل داده هانشان دادکه به صورت کلی خرده مقیاس های عملکرد (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) می توانند به صورت معناداری متغیر صمیمیت زوجین اتیسم را پیش بینی می کنند.
فایل word سوءاستفاده جنسي در افراد داراي اختلال طيف اوتيسم | WORD
شی زیادی وجود دارد که افراد دارای نارسایی های تحولی از جمله افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در مخاطره بالایی از انواع بدرفتاری در مقایسه با همسالان عادی خود در حوزه های خشونت جسمانی، سوء استفاده جنسی و قربانی شدن از سوی همسالان (مانند قلدری) هستند. طراحی برنامه های مداخله ای و آموزشی به ویژه برنامه های جامعه- محور برای مراقبت و پیشگیری از بدرفتاری و سوءاستفاده از افراد دارای اختلال طیف اوتیسم ضروری است.
فایل word شناخت تجربه زيسته فرزندپروري از نگاه مادران کودکان مبتلا به اوتيسم يک پژوهش کيفي با رويکرد پديدارشناختي | WORD
ی و جمع بندی دقیق پاسخ های ماداران کودکان مبتلا به اوتیسم از تجربه آنان در فرزندپروری حاکی از 6 مقوله اصلی: پذیرش کودک؛ نگرانیاز آینده کودک؛ عدم آشنایی با راهبردهای تربیتی مناسب و آموزشی مناسب؛ هیجان های نامطلوب؛ مشکلات مرتبط با سلامت کودک و مشکلات مربوط به سایر اعضای خانواده است. این مقوله ها می توانند در فرایند طراحی برنامه های خانواده محور برای مادران کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار گیرند
فایل word شناخت داروها و اثرات آن بر اختلال طيف اتيسم | WORD
ادی در اختلال اتیسم دارند شامل: ریسپریدون، اولانزاپین، ترانکوپین، کلوزاپین، والپرات سدیم، کارمازاپین، کلونیدین، لیتیم کربنات، سیتالوپرام، فلوکستین است. از آن جایی که دارو علامت های نابهنجار کودکان طیف اتیسم را کم می کند به آموزش بهتر و کاربردیتر و همچنین تسهیل دیگر شیوه های درمان میانجامد. بنابراین با توجه به اثربخشی دارو درمانی پیشنهاد می شود در کنار آموزش و مداخلات درمانی به روانپزشک مراجعه شود
فایل word شناسايي قابليت ها و کاربردهاي بازي وارسازي در يادگيري کودکان اتيسم | WORD
تحقیق شروع شد و عناوین Gamification for Autism ، contextual design و educational games به عنوان نمونه ی مورد تحقیق، جستجو و مقالات مرتبط با موضوع مورد بررسی ازسال های 2000 تا 2019 مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به افزایش میزان یادگیری دانش آموزان اتیسم در اثر گنجاندن عناصر بازی در آموزش، میتوان با بازی وارسازی آموزش، یادگیری آنان را بالا برده و یادگیری را نه به عنوان یک فرایند خسته کننده بلکه به عنوان یک سرگرمی و یا بازی قلمداد کرد.
فایل word شواهدي از عوامل منجر به سوءاستفاده جنسي در افراد داراي اختلال طيف اوتيسم | WORD
ده کنندگان جنسی (مثل شکار آسان)، مشکل افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در افشاسازی و کمکخواهی از دیگران، مشکل در تعبیر و تفسیر هیجانات دیگر افراد از سوی افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، مشکل در دفاع از خود منجر به سوءاستفاده جنسی در این گروه از افراد می شود. طراحی و اجرای برنامه های آموزشی به ویژه برنامه های جامع-محور برای مراقبت و پیشگیری از بدرفتاری و سوءاستفاده از افراد دارای اختلال طیف اوتیسم ضروری است.