فایل word مباني نظري جهت طراحي خانه هاي اشتراکي براي بزرگسالان مبتلا به اختلال طيف اوتيسم | WORD
راد دارای اوتیسم به ملزومات اقامتی و حمایتی اطمینان حاصل شود. شعار روز جهانی اوتیسم در سال 1398 شمسی 2019 میلادی: فنآوری های یاری رسان، مشارکت فعال انتخاب شده است. در طراحی خانه اشتراکی برای افراد ASD (در طیف حساس به محرک ها)، چهار اصل در نظر گرفته می شود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی، میان رشته ای بین مهندسی و روانشناسی برای افراد ASD صورت گرفته است که به اهمیت طراحی خانه های اشتراکی زندگی برای افراد اوتیستیک و پیشنهاد طرحی در این خصوص، اشاره می کند.
فایل word مروري بر تاثير فعاليت هاي بدني در کودکان با اختلال اتيسم | WORD
ود در حوزه های شناختی، افزایش قدرت، تعادل، انعطاف پذیری، بهبودی در حرکات درشت، کاهش وزن و تناسب اندام، بهبود عملکرد تحصیلی، خودکنترلی، برانگیختگی اجتماعی، بهبود توجه و حواسپرتی اشاره کرد. بر اساس نتایج یافت شده در مورد تاثیر فعالیت های بدنی بر کودکان اتیسم در سال های بین 1982 تا 2019 مطالعات مختلف تاثیر این درمان را در کودکان اتیسم مفید اعلام کردند. در مجموع میتوان گفت تمامی مقالات تاثیرات مثبت فعالیت های بدنی را بر کودکان اتیسم نشان دادند.
فایل word مروري بر حرفه هاي مناسب براي آموزش به دانش آموزان داراي اختلال طيف اتيسم | WORD
لال طیف اتیسم دارای خصوصیات مثبت – توجه به جزئیات – داشتن رفتار تکراری تمرکز روی انجام کار در شرایط خاص– قابلاعتماد بودن – حافظه بلندمدت است که می تواند توجه کارفرمایان را به خود جلب کند و از این خصوصیات میتوان در امر آموزش بهره جست. نتیجه گیری: با توجه به خصوصیات افراد اختلال طیف اتیسم مشاغلی که نیاز به حافظه طولانی مدت، توجه به جزئیات مثل آشپزی تکراری، بسته بندی، مونتاژ وسایل، باغبانی، نگهداری حیوانات را درمدارس پیش حرفه ای آموزش داد.
فایل word مروري بر روش هاي درماني اختلال اتيسم | WORD
جایی که رفتارها و اختلالات در کودکان با اختلال طیف اوتیسم بسیار متفاوت و متغیر است، تاکنون چندین برنامه درمانی برای آنها در نظر گرفته شده که هر کدام موفقیت هایی نیز به دنبال داشته اند. انتخاب روش درمانیدر کودکان با اختلال طیف اوتیسم باید متناسب با توانایی های کودک و شدت اختلال، برنامه ریزی شود. درمان هایی که بر اختلال اوتیسم متمرکز می شود با توجه به این افراد، اجرا خواهد شد. از رو پژوهش حاضر با هدف مرور روش های درمانی اختلال اتیسم انجام شد.
فایل word مروري بر طراحي فضاي آموزشي-درماني براي کودکان با اختلال طيف اتيسم | WORD
ضاها مطابق با اصول ساختمان سازی و اصول روانشناختی این کودکان میباشد که برای رفع نیازهای کودکان اتیسملازم و ضروری است. هدف از این مطالعه، مطالعه روی قشری از جامعه است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و همین طور به دست آوردن ضوابط واستانداردهایی مدون که پاسخگوی نیازهای کودکان با اختلال طیف اتیسم باشد. در این مطالعه در مورد کودک مبتلا به بیماری اتیسم، نحوه طراحی فضای آموزشی-درمانی و لزوم ایجاد گوناگونی و تنوع در طراحی فضاها بحث شده است.
فایل word مروري بر نقايص شناختي در دانش آموزان مبتلا به اختلال اتيسم | WORD
ان مبتلا به اختلال طیف اتیسم دارد. چرا که این مولفه پیش بینی کننده خوبی در فراگیری مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است. از این رو در این مقاله به تشریح برخی از مهم ترین نقایص شناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم پرداخته شده است. توجه به این مولفه های شناختی درمانگران را به سمت طراحی و تدوین برنامه های مداخله ای موثر در جهت رفع تقایص شناختی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم هدایت می کند.
فایل word مشکلات ارتباطي و ادراکي- حرکتي کودکان داراي اختلال طيف اوتيسم | WORD
شکلات تعدیل حسی، مشکلات تمیز و درک حسی، مشکلات تعادلی – عمقی و مشکلات برنامه ریزی حرکتی نمایان می شود. همچنین مشکلات ثبت حسی در کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم دیده می شود. این امر به مشکلاتی اشاره دارد که فرد از ثبت اطلاعات لازم محیط شکست می خورد. این کودکان اغلب نسبت به محرکاتی چون لمس، درد، حرکت، چشیدن، بو کردن و صدا پاسخ غیر تطابقی نشان می دهند. کودکان مبتلابه اوتیسم در یک شرایط ثبتحسی کم و در شرایط دیگر حالت تدافع لمسی نشان می دهند.
فایل word مطالعه نشانه هاي اختلال در پيش بيني عزت نفس کودکان داراي همشير با و بدون اختلال اوتيسم | WORD
طه مثبت و معنادار مشاهده شد p<0/05 نتایج حاصل آر تحلیل رگرسیون نشان داد که اختلال های توجه و برونسازی در مجموع 0/56 درصد واریانس عزت نفس را در گروه کودکان با همشیر مبتلا به اوتیسم پیش بینی کرده و اختلال درون سازی در یک گام 0/13 درصد واریانس عزت نفس را در گروه کودکان با همشیر بدون اختلال پیش بینی می کند. توجه به پنداره کودکان در احساس ارزش نسبت به خود می تواند والدین و مراقبان آنها را در توجه به عوامل زمینه ساز اختلال و موثر بر عزت نفس هوشیار نماید.
فایل word مطالعه ي تاثير واقعيت مجازي از طريق شبيه سازي محيط در بهبود تعامل اجتماعي طيف اتيسم | WORD
ایی داشته است، به مداخله موثر این فناوری می پردازد. نتایج نشان داد در تغییر آموزش بعضی از موضوعات از شفاهی و نوشتاری به شکل شبیه سازی شده از یک محیط واقعی که مرتبط با موضوع یادگیری هست در یک پلت فرم با محتوای کارشناسی شده فرصتی مغتنم و تاثیر گذار در تسهیل فرایند یاد دهی و یادگیری و توانمندسازی افراد مبتلا به طیف اوتیسم در حوزه روابط و تعامل اجتماعی و ابراز هیجان با قابلیت حفظ امنیت و تکرا و کنترل شاهد تاثیر این نوع از مداخله در طیف اتیسم بود
فایل word مقايسه اثربخشي درمان ريسپريدون همراه با آموزش کودکان اتيسم به وسيله واقعيت مجازي با ريسپريدون محض بر مشکلات اجتماعي کودکان اتيسم | WORD
جتماعی در مرحله پیگیری بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. اطلاعات با استفاده از آزمون های تی مستقل، کوواریانس و تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. درمان دارویی می تواند مشکلات اجتماعی کودکان با اختلال اوتیسم را کاهش دهد. همچنین ترکیب ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی در مقایسه با درمان ریسپریدون محض بیشتر باعث کاهش گفتار مشکلات کلیشه ای و تعامل اجتماعی در کودکان اوتیستیک شود.
فایل word مقايسه اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي و شناختي رفتاري بر استرس مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
اده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو روش CBT و MBCT بر کاهش استرسمادران موثر بوده است که با توجه به اندازه اثر روش CBT نسبت به روش MBCT اثربخشی بیشتری داشته است. در مجموع میتوان هر دو روش مداخله شناختی رفتاری و مداخله شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مفید و موثر دانست، اما با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهشحاضر میتوان گفت که مداخله شناختی رفتاری تاثیر بیشتری داشته و مفیدتر به نظر می رسد
فایل word مقايسه اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد و روانشناسي مثبت نگر بر انعطاف پذيري شناختي و بهزيستي روانشناختي در مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
جزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از اثربخشی ارائه مداخلات ACT و PPT بر بهبود بهزیستی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی در مراحل پس آزمون و پیگیری بود P> 0/05 بحث و نتیجه گیری: بر این اساس هر دو روش مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی مادران دارایکودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مفید و موثر دانست، اما با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت که ACT تاثیر بیشتری داشته و مفیدتر به نظر می رسد
فایل word مقايسه اثربخشي سه روش درماني بر کاهش اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
فته ها حاکی از آن بود که هر سه روش درمانی می توانند به طور اثربخشی باعث کاهش سطح اضطراب در شرکت کنندگان شوند. در مقایسه اثربخشی این سه روش نیز، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نسبت به دو روش دیگر، بیشترین تاثیر را نشان داد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، با هدف قرار دادن انعطاف پذیری روانشناختی از طریق مهارت های پذیرش و ذهن آگاهی، و همچنین مهارت های پایبندی و تغییر رفتار، بهتر از درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی صرف، می تواند علائم اضطراب را مهار کند.
فایل word مقايسه اثربخشي موسيقي درماني و بازي درماني بر تماس چشمي کودکان پسر اتيسم | WORD
هر سه گروه مجددا اندازه گیری شد. نتایج آزمون آماری یافته ها برای مقایسه سه گروه پس از انجام مداخلات توسط آزمون ANOVA در نرم افزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معنی داری میان نتایج سه گروه حاصل شده استp<0.05 و آزمون تعقیبی توکی مشخص کرد میزان تماس چشمی گروه M نسبت به گروه P و C به طور معنادار متفاوت است و اما اثر بخشی بازی درمانی بر تماس چشمی در گروه P نسبت به گروه C دیده نشد. بدین معنا که بهبود در گروه M دیده شد اما در گروه P و C بهبودی در تماس چشمی مشاهده نشد.
فایل word مقايسه احساس گرفتاري و بي حوصلگي مادران داراي فرزند با و بدون اختلال طيف اوتيسم | WORD
(MANOVA ) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات مادران دارای فرزند با و بدون اختلال طیف اوتیسم در متغیرهای احساس گرفتاری بیرونی P=0/001 احساس گرفتاری درونی P=0/001 یکنواختی P=0/001 انگیختگی بالا P=0/001 انگیختگی پایین P=0/001 بی توجهی P=0/001 و درک زمان P=0/050 تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر،، اهمیت استفاده از برنامه های پیشگیری و مداخله جهت جلوگیری از وقوع آسیب های روانشناختی بلندمدت در این گروه از مادران را گوشزد می کند
فایل word مقايسه انسجام رواني و منبع کنترل در والدين داراي کودک اتيسم و غير باليني | WORD
لیل واریانس چندمتغیری استفاده شده است. بین میانگین آزمون در بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان می دهد که: بین دو گروه از نظر معنی دار بودن، قابل درک بودن، کنترل پذیری و نمره کل انسجام روانی تفاوت معنی داری وجود دارد. بین میانگین آزمون منبع کنترل در بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان می دهد که: بین دو گروه از نظر کنترل درونی، کنترل بیرونی تفاوت معنی داری وجود دارد.
فایل word مقايسه بهداشت رواني مادران کودکان اوتيسم با مادران کودکان عادي | WORD
رت و ضریب پایایی 0/80 بوده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های کولموگروفاسمیرنف و t مستقل بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بهداشت روانی مادران کودکان اوتیسم کمتر از بهداشت روانی مادران کودکان عادی است. بطوریکه با مقایسه میانگین ها، مشخص شد که میزان سلامت جسمانی و کارکردهای اجتماعی در مادران کودکان اوتیسم کمتر از مادران کودکان عادی و میزان بروز علائم اضطراب و علائم افسردگی در مادران کودکان اوتیسم بیشتر از مادران کودکان عادی است.
فایل word مقايسه پايداري هيجاني والدين کودکان داراي اختلال اوتيسم و کودکان عادي | WORD
ن پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء، از نوع پس رویدادی بود. اطلاعات با دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش میدانی از پرسشنامه های اوتیسم گارز، پرسشنامه ناپایداری هیجانی کولیج استفاده شد. اطلاعات پژوهش با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آماری آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین پایداری هیجانی والدین کودکان اوتیسم و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فایل word مقايسه تاب آوري مقايسه تاب آوري و باورهاي غيرمنطقي مادران کودکان اتيسم و مادران کودکان عادي | WORD
ست آمده است: بین تاب آوری مادران کودکان عادی و مادران کودکان اتیسم تفاوت وجود دارد به این شکل که مادران کودکان اتیسم تاب آوری کمترینسبت به مادران کودکان عادی دارند. در زمینه باورهای غیرمنطقی نیز بین دو گروه والدین تفاوت وجود دارد و این تفاوت در دو بعد اجتناب از مشکل و انتظار زیاد از خود دیده شد. بنابراین، چاره جویی برای تدوین خدمات بالینی سودمند، برنامه های مشاورهای مناسب و هدفمند جهت بهبود تاب آوری مادران کودکان اتیسم ضروری به نظر می رسد
فایل word مقايسه تاب آوري و سازگاري زناشويي در مادران کودکان اتيسم و عادي شهر سمنان | WORD
تاب آوری کانر دیویدسون 2003 و پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر 1976 استفاده شد. تحلیل داده های بدست آمده با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که والدین کودکان طیف اتیسم و عادی از لحاظ تاب آوری متفاوت هستند، همچنین یافته ها نشان داد سازگاری زناشویی مادران کودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی بطور معناداری کمتر است. اما در خرده مقیاس ابراز محبت تفاوت مشاهده شده بین مادران کودکان اتیسم و عادی معنادار نبود.
فایل word مقايسه تئوري ذهن در کودکان اوتيسم و کودکان بدون علائم اوتيسم | WORD
اوتیسم به 2 گروه با توانایی های زبانی بالا و پایین تقسیم شد. داده ها از طریق تکالیف باور غلط –نمود واقعیت جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندراهه آنالیز شد. نتایج نشان داد که کودکان اوتیستیک در هر سهسطح تئوری ذهن نسبت به کودکان عادی ضعیف تر عمل کردند.. این یافته ها نشان می دهد که چرا کودکان مبتلا به اوتیسم در مهارت های اجتماعی ضعیف هستند و همچنین نقص در بینش به خود و دیگران باعث کاهش هم دلی در کودکان مبتلا به اوتیسم می شود.
فایل word مقايسه تفکر آينده نگر در کودکان اختلال طيف اوتيسم و عادي | WORD
س برای کودکان اوتیسم و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارپژوهش عبارت از تکلیف سفر و پرسشنامه ی سنجش دامنه ی اوتیسم بود. نتایج آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کوکان عادی در نمره تفکر آینده نگر وجود دارد P<0/032 یافته های این پژوهش شواهدی را در مورد نقایص تفکر آینده نگر در اختلال طیف اوتیسم نشان می دهد. این نتایج می تواندپیامدهای مهمی در سطح نظری و بالینی داشته باشد
فایل word مقايسه توکل بر خدا در مادران کودکان مبتلا به اختلال انيسم با مادران کودکان بهنجار | WORD
الدین بهنجار به روش خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه توکل به خدا بوالهری و همکاران 1379 بود. داده ها با نرم افزار 89 SPSS و با استفاده از آزمون های آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مادران کودکان بهنجار و کودکان انیسم در میزان توکل بر خدا تفاوت معناداری وجود دارد؛ و میزان توکل به خدا والدین کودکان انیسم بیشتر از والدین کودکان بهنجار است. نتایج پژوهش اهمیت متغیرهای دینی و معنوی درارتقای سلامت گروه مادران انیسم را نشان می دهد
فایل word مقايسه درماندگي روان شناختي، کيفيت زندگي و راهبردهاي مقابله اي در مادران کودکان اوتيسم و کودکان عادي | WORD
اهبردهای مقابله ای استفاده شد. تحلیل داده های به دست آمده با آزمونتحلیل واریانس چند متغیره انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد کیفیت زندگی مادران کودکان اتیسم به صورت معناداری کمتر از کیفیت زندگی مادران کودکان عادی می باشد. درماندگی نیز مادران کودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی به صورت معناداری بالاتر بودند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد راهبردهای مقابله ای مادرانکودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی به شکل معناداری کمتر است.
فایل word مقايسه رفاه ذهني و نارسايي هاي شناختي و هيجاني در والدين با کودک اتيسم و والدين با کودک عادي | WORD
کل میتوان نتیجه گرفت که والدین دارای کودکان اوتیسم و والدین دارای کودکان عادی از نظر متغیرهای نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و رفاه ذهنی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند و مقایسه میانگین های این دو گروه حاکی از آن است که از نظر نارسایی های شناختی و هیجانی والدین دارای کودکاناوتیسم دارای نمره بالاتری نسبت به والدین دارای کودکان عادی هستند و از نظر رفاه ذهنی والدین دارای کودکان اوتیسم نمره پایین تری نسبت به والدین دارای کودکان عادی هستند.
فایل word مقايسه سرمايه روانشناختي مادران داراي کودک مبتلا به اختلال طيف اوتيسم و مادران داراي کودک بهنجار | WORD
مایه روانشناختی لوتانز 2007 را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش در سطح معناداری p<0/001 نشان می دهد بین دو گروه در متغیر سرمایه روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که سرمایه روانشناختی مادران با فرزند اوتیسم کمتر از میانگین سرمایه روانشناختی مادران بدون فرزند اوتیسم است. کمبود سرمایه های روانشناختی مادران دارایکودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بر روابط دوسویه ی مادر-کودک اثر گذاشته و مادران را نسبت به اختلالات روانشناختی آسیب پذیر می کند
فایل word مقايسه سطوح نظريه ذهن و کارکردهاي اجرايي مغز در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به اتيسم و عادي در شهرستان گرگان | WORD
زمون رایانه ای از جمله آزمون ذهن خوانی از طریق چشم ها، آزمون استروپ پیچیده، آزمون ویسکانسین و آزمون عملکرد پیوسته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل واریانس چند متغییری MANOVA استفاده شد. تمامی این داده ها به وسیله نرم افزار تحلیل آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد سطوح نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و عادی متفاوت معناداری دارد.
فایل word مقايسه عملکردهاي نظريه ذهن در کودکان اوتيستيک و داراي اختلالات يادگيري | WORD
لیل داده ها از طریق آزمون خی دو صورت پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کودکان استثنایی منطقه 6 شهر تهران، پایتخت ایران بوده و نمونه 20 نفر از کودکان پسر اوتیستیک و دارای اختلال یادگیری می باشد که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری در هر دو تکلیف از کودکان اوتیستیک بهتر بود. بررسی و مقایسه عملکرد نظریه ذهن درگروه های دیگر کودکان استثنایی از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر می باشد.
فایل word مقايسه کارکردهاي اجرايي والدين کودکان داراي اختلال اوتيسم و کودکان عادي | WORD
د. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء، از نوع پس رویدادی بود. اطلاعات با دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش میدانی از پرسشنامه های اوتیسم گارز، آزمون عصب شناختی کولیج استفاده شد. اطلاعات پژوهش با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آماری آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین کارکردهای اجرایی والدین کودکان اوتیسم و کودکان عادی تفاوت وجود دارد
فایل word مقايسه کيفيت زندگي و رضايت زناشويي در مادران داراي کودک اتيسم و کودک عادي شهر اهواز | WORD
ای کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری MANOA نشان داد که بین مادران دارای کودک اتیسم و کودک عادی از لحاظ کیفیت زندگی و رضایت زناشویی تفاوت معنی دار وجود دارد. به علاوه، نتایج نشان داد که مادران دارای کودک اتیسم در مقایسه با مادران دارای کودک عادی از لحاظ کیفیت زندگی و رضایت زناشویی در سطح پایین تری قرار داشتند. سطح معناداری در این پژوهش P> 0/05 در نظر گرفته شده است.