فایل word مطالعه نشانه هاي اختلال در پيش بيني عزت نفس کودکان داراي همشير با و بدون اختلال اوتيسم | WORD
نفس رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد p<0/05 نتایج حاصل آر تحلیل رگرسیون نشان داد که اختلال های توجه و برونسازی در مجموع 0/56 درصد واریانس عزت نفس را در گروه کودکان با همشیر مبتلا به اوتیسم پیش بینی کرده و اختلال درون سازی در یک گام 0/13 درصد واریانس عزت نفس را در گروه کودکان با همشیر بدون اختلال پیش بینی می کند. توجه به پنداره کودکان در احساس ارزش نسبت به خود می تواند والدین و مراقبان آنها را در توجه به عوامل زمینه ساز اختلال و موثر بر عزت نفس هوشیار نماید.
فایل word مطالعه ي تاثير واقعيت مجازي از طريق شبيه سازي محيط در بهبود تعامل اجتماعي طيف اتيسم | WORD
ثیر بسزایی داشته است، به مداخله موثر این فناوری می پردازد. نتایج نشان داد در تغییر آموزش بعضی از موضوعات از شفاهی و نوشتاری به شکل شبیه سازی شده از یک محیط واقعی که مرتبط با موضوع یادگیری هست در یک پلت فرم با محتوای کارشناسی شده فرصتی مغتنم و تاثیر گذار در تسهیل فرایند یاد دهی و یادگیری و توانمندسازی افراد مبتلا به طیف اوتیسم در حوزه روابط و تعامل اجتماعی و ابراز هیجان با قابلیت حفظ امنیت و تکرا و کنترل شاهد تاثیر این نوع از مداخله در طیف اتیسم بود
فایل word مقايسه اثربخشي درمان ريسپريدون همراه با آموزش کودکان اتيسم به وسيله واقعيت مجازي با ريسپريدون محض بر مشکلات اجتماعي کودکان اتيسم | WORD
اس های اجتماعی در مرحله پیگیری بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. اطلاعات با استفاده از آزمون های تی مستقل، کوواریانس و تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. درمان دارویی می تواند مشکلات اجتماعی کودکان با اختلال اوتیسم را کاهش دهد. همچنین ترکیب ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی در مقایسه با درمان ریسپریدون محض بیشتر باعث کاهش گفتار مشکلات کلیشه ای و تعامل اجتماعی در کودکان اوتیستیک شود.
فایل word مقايسه اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي و شناختي رفتاري بر استرس مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
ه 25 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو روش CBT و MBCT بر کاهش استرسمادران موثر بوده است که با توجه به اندازه اثر روش CBT نسبت به روش MBCT اثربخشی بیشتری داشته است. در مجموع میتوان هر دو روش مداخله شناختی رفتاری و مداخله شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مفید و موثر دانست، اما با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهشحاضر میتوان گفت که مداخله شناختی رفتاری تاثیر بیشتری داشته و مفیدتر به نظر می رسد
فایل word مقايسه اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد و روانشناسي مثبت نگر بر انعطاف پذيري شناختي و بهزيستي روانشناختي در مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
ه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از اثربخشی ارائه مداخلات ACT و PPT بر بهبود بهزیستی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی در مراحل پس آزمون و پیگیری بود P> 0/05 بحث و نتیجه گیری: بر این اساس هر دو روش مداخله برای بهبود بهزیستی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی مادران دارایکودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مفید و موثر دانست، اما با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت که ACT تاثیر بیشتری داشته و مفیدتر به نظر می رسد
فایل word مقايسه اثربخشي سه روش درماني بر کاهش اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال طيف اتيسم | WORD
گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که هر سه روش درمانی می توانند به طور اثربخشی باعث کاهش سطح اضطراب در شرکت کنندگان شوند. در مقایسه اثربخشی این سه روش نیز، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نسبت به دو روش دیگر، بیشترین تاثیر را نشان داد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، با هدف قرار دادن انعطاف پذیری روانشناختی از طریق مهارت های پذیرش و ذهن آگاهی، و همچنین مهارت های پایبندی و تغییر رفتار، بهتر از درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی صرف، می تواند علائم اضطراب را مهار کند.
فایل word مقايسه اثربخشي موسيقي درماني و بازي درماني بر تماس چشمي کودکان پسر اتيسم | WORD
اس چشمی هر سه گروه مجددا اندازه گیری شد. نتایج آزمون آماری یافته ها برای مقایسه سه گروه پس از انجام مداخلات توسط آزمون ANOVA در نرم افزار SPSS 23 نشان داد که تفاوت معنی داری میان نتایج سه گروه حاصل شده استp<0.05 و آزمون تعقیبی توکی مشخص کرد میزان تماس چشمی گروه M نسبت به گروه P و C به طور معنادار متفاوت است و اما اثر بخشی بازی درمانی بر تماس چشمی در گروه P نسبت به گروه C دیده نشد. بدین معنا که بهبود در گروه M دیده شد اما در گروه P و C بهبودی در تماس چشمی مشاهده نشد.
فایل word مقايسه احساس گرفتاري و بي حوصلگي مادران داراي فرزند با و بدون اختلال طيف اوتيسم | WORD
دمتغیری (MANOVA ) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات مادران دارای فرزند با و بدون اختلال طیف اوتیسم در متغیرهای احساس گرفتاری بیرونی P=0/001 احساس گرفتاری درونی P=0/001 یکنواختی P=0/001 انگیختگی بالا P=0/001 انگیختگی پایین P=0/001 بی توجهی P=0/001 و درک زمان P=0/050 تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر،، اهمیت استفاده از برنامه های پیشگیری و مداخله جهت جلوگیری از وقوع آسیب های روانشناختی بلندمدت در این گروه از مادران را گوشزد می کند
فایل word مقايسه انسجام رواني و منبع کنترل در والدين داراي کودک اتيسم و غير باليني | WORD
ن های تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شده است. بین میانگین آزمون در بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان می دهد که: بین دو گروه از نظر معنی دار بودن، قابل درک بودن، کنترل پذیری و نمره کل انسجام روانی تفاوت معنی داری وجود دارد. بین میانگین آزمون منبع کنترل در بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان می دهد که: بین دو گروه از نظر کنترل درونی، کنترل بیرونی تفاوت معنی داری وجود دارد.
فایل word مقايسه بهداشت رواني مادران کودکان اوتيسم با مادران کودکان عادي | WORD
ه ای لیکرت و ضریب پایایی 0/80 بوده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های کولموگروفاسمیرنف و t مستقل بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بهداشت روانی مادران کودکان اوتیسم کمتر از بهداشت روانی مادران کودکان عادی است. بطوریکه با مقایسه میانگین ها، مشخص شد که میزان سلامت جسمانی و کارکردهای اجتماعی در مادران کودکان اوتیسم کمتر از مادران کودکان عادی و میزان بروز علائم اضطراب و علائم افسردگی در مادران کودکان اوتیسم بیشتر از مادران کودکان عادی است.
فایل word مقايسه پايداري هيجاني والدين کودکان داراي اختلال اوتيسم و کودکان عادي | WORD
. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء، از نوع پس رویدادی بود. اطلاعات با دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش میدانی از پرسشنامه های اوتیسم گارز، پرسشنامه ناپایداری هیجانی کولیج استفاده شد. اطلاعات پژوهش با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آماری آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین پایداری هیجانی والدین کودکان اوتیسم و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فایل word مقايسه تاب آوري مقايسه تاب آوري و باورهاي غيرمنطقي مادران کودکان اتيسم و مادران کودکان عادي | WORD
ذیل به دست آمده است: بین تاب آوری مادران کودکان عادی و مادران کودکان اتیسم تفاوت وجود دارد به این شکل که مادران کودکان اتیسم تاب آوری کمترینسبت به مادران کودکان عادی دارند. در زمینه باورهای غیرمنطقی نیز بین دو گروه والدین تفاوت وجود دارد و این تفاوت در دو بعد اجتناب از مشکل و انتظار زیاد از خود دیده شد. بنابراین، چاره جویی برای تدوین خدمات بالینی سودمند، برنامه های مشاورهای مناسب و هدفمند جهت بهبود تاب آوری مادران کودکان اتیسم ضروری به نظر می رسد
فایل word مقايسه تاب آوري و سازگاري زناشويي در مادران کودکان اتيسم و عادي شهر سمنان | WORD
سشنامه تاب آوری کانر دیویدسون 2003 و پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر 1976 استفاده شد. تحلیل داده های بدست آمده با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه انجام گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که والدین کودکان طیف اتیسم و عادی از لحاظ تاب آوری متفاوت هستند، همچنین یافته ها نشان داد سازگاری زناشویی مادران کودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی بطور معناداری کمتر است. اما در خرده مقیاس ابراز محبت تفاوت مشاهده شده بین مادران کودکان اتیسم و عادی معنادار نبود.
فایل word مقايسه تئوري ذهن در کودکان اوتيسم و کودکان بدون علائم اوتيسم | WORD
. کودکان اوتیسم به 2 گروه با توانایی های زبانی بالا و پایین تقسیم شد. داده ها از طریق تکالیف باور غلط –نمود واقعیت جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندراهه آنالیز شد. نتایج نشان داد که کودکان اوتیستیک در هر سهسطح تئوری ذهن نسبت به کودکان عادی ضعیف تر عمل کردند.. این یافته ها نشان می دهد که چرا کودکان مبتلا به اوتیسم در مهارت های اجتماعی ضعیف هستند و همچنین نقص در بینش به خود و دیگران باعث کاهش هم دلی در کودکان مبتلا به اوتیسم می شود.
فایل word مقايسه تفکر آينده نگر در کودکان اختلال طيف اوتيسم و عادي | WORD
در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارپژوهش عبارت از تکلیف سفر و پرسشنامه ی سنجش دامنه ی اوتیسم بود. نتایج آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کوکان عادی در نمره تفکر آینده نگر وجود دارد P<0/032 یافته های این پژوهش شواهدی را در مورد نقایص تفکر آینده نگر در اختلال طیف اوتیسم نشان می دهد. این نتایج می تواندپیامدهای مهمی در سطح نظری و بالینی داشته باشد
فایل word مقايسه توکل بر خدا در مادران کودکان مبتلا به اختلال انيسم با مادران کودکان بهنجار | WORD
و گروه والدین بهنجار به روش خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه توکل به خدا بوالهری و همکاران 1379 بود. داده ها با نرم افزار 89 SPSS و با استفاده از آزمون های آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مادران کودکان بهنجار و کودکان انیسم در میزان توکل بر خدا تفاوت معناداری وجود دارد؛ و میزان توکل به خدا والدین کودکان انیسم بیشتر از والدین کودکان بهنجار است. نتایج پژوهش اهمیت متغیرهای دینی و معنوی درارتقای سلامت گروه مادران انیسم را نشان می دهد
فایل word مقايسه درماندگي روان شناختي، کيفيت زندگي و راهبردهاي مقابله اي در مادران کودکان اوتيسم و کودکان عادي | WORD
ندگی و راهبردهای مقابله ای استفاده شد. تحلیل داده های به دست آمده با آزمونتحلیل واریانس چند متغیره انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد کیفیت زندگی مادران کودکان اتیسم به صورت معناداری کمتر از کیفیت زندگی مادران کودکان عادی می باشد. درماندگی نیز مادران کودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی به صورت معناداری بالاتر بودند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد راهبردهای مقابله ای مادرانکودکان اتیسم نسبت به مادران کودکان عادی به شکل معناداری کمتر است.
فایل word مقايسه رفاه ذهني و نارسايي هاي شناختي و هيجاني در والدين با کودک اتيسم و والدين با کودک عادي | WORD
دارد. در کل میتوان نتیجه گرفت که والدین دارای کودکان اوتیسم و والدین دارای کودکان عادی از نظر متغیرهای نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و رفاه ذهنی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند و مقایسه میانگین های این دو گروه حاکی از آن است که از نظر نارسایی های شناختی و هیجانی والدین دارای کودکاناوتیسم دارای نمره بالاتری نسبت به والدین دارای کودکان عادی هستند و از نظر رفاه ذهنی والدین دارای کودکان اوتیسم نمره پایین تری نسبت به والدین دارای کودکان عادی هستند.
فایل word مقايسه سرمايه روانشناختي مادران داراي کودک مبتلا به اختلال طيف اوتيسم و مادران داراي کودک بهنجار | WORD
امه ی سرمایه روانشناختی لوتانز 2007 را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش در سطح معناداری p<0/001 نشان می دهد بین دو گروه در متغیر سرمایه روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که سرمایه روانشناختی مادران با فرزند اوتیسم کمتر از میانگین سرمایه روانشناختی مادران بدون فرزند اوتیسم است. کمبود سرمایه های روانشناختی مادران دارایکودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بر روابط دوسویه ی مادر-کودک اثر گذاشته و مادران را نسبت به اختلالات روانشناختی آسیب پذیر می کند
فایل word مقايسه سطوح نظريه ذهن و کارکردهاي اجرايي مغز در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به اتيسم و عادي در شهرستان گرگان | WORD
ت از، 4 آزمون رایانه ای از جمله آزمون ذهن خوانی از طریق چشم ها، آزمون استروپ پیچیده، آزمون ویسکانسین و آزمون عملکرد پیوسته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل واریانس چند متغییری MANOVA استفاده شد. تمامی این داده ها به وسیله نرم افزار تحلیل آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد سطوح نظریه ذهن و کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و عادی متفاوت معناداری دارد.
فایل word مقايسه عملکردهاي نظريه ذهن در کودکان اوتيستيک و داراي اختلالات يادگيري | WORD
زیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون خی دو صورت پذیرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کودکان استثنایی منطقه 6 شهر تهران، پایتخت ایران بوده و نمونه 20 نفر از کودکان پسر اوتیستیک و دارای اختلال یادگیری می باشد که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری در هر دو تکلیف از کودکان اوتیستیک بهتر بود. بررسی و مقایسه عملکرد نظریه ذهن درگروه های دیگر کودکان استثنایی از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر می باشد.
فایل word مقايسه کارکردهاي اجرايي والدين کودکان داراي اختلال اوتيسم و کودکان عادي | WORD
ادفی بود. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء، از نوع پس رویدادی بود. اطلاعات با دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش میدانی از پرسشنامه های اوتیسم گارز، آزمون عصب شناختی کولیج استفاده شد. اطلاعات پژوهش با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آماری آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین کارکردهای اجرایی والدین کودکان اوتیسم و کودکان عادی تفاوت وجود دارد
فایل word مقايسه کيفيت زندگي و رضايت زناشويي در مادران داراي کودک اتيسم و کودک عادي شهر اهواز | WORD
شنامه های کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم کوتاه استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری MANOA نشان داد که بین مادران دارای کودک اتیسم و کودک عادی از لحاظ کیفیت زندگی و رضایت زناشویی تفاوت معنی دار وجود دارد. به علاوه، نتایج نشان داد که مادران دارای کودک اتیسم در مقایسه با مادران دارای کودک عادی از لحاظ کیفیت زندگی و رضایت زناشویی در سطح پایین تری قرار داشتند. سطح معناداری در این پژوهش P> 0/05 در نظر گرفته شده است.
فایل word مقايسه مهارت هاي اجتماعي والدين کودکان داراي اختلال اوتيسم و کودکان عادي | WORD
از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء، از نوع پس رویدادی بود. اطلاعات با دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات در بخش میدانی از پرسشنامه های اوتیسم گارز، سنجش مهارت های اجتماعی استونی و همکاران 2010 ، استفاده شد. اطلاعات پژوهش با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آماری آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند، بین مهارت های اجتماعی والدین کودکان اوتیسم و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فایل word مقايسه نشخوار فکري در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتيسم و کودکان سالم | WORD
رد استفاده در این پژوهش مقایس پاسخ نشخواری نولن و هوکسما بود. نتایج این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین نشخوارفکری در مادران کودکان اوتیسم و کودکان سالم تفاوت معناداری وجود دارد P<0/001 یافته های پژوهش حاضر نشان داد میزان نشخوار فکری مادران کودکان اوتیسم بیشتر از مادران کودکان سالم میباشد که ناشی از مشکلات رفتاری زیاد و کارکردهای انطباقی پایین در بین کودکان اوتیسم است که باید موردتوجه قرار گیرد.
فایل word مقايسه ويژگي هاي شخصيتي در مادران کودکان مبتلا به اوتيسم و عادي | WORD
ا استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 واکاوی شدند. داده های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند . نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های شخصیتی دو گروه مادران تفاوت معناداری وجود دارد P> 0/01 به صورت کلی نتایج نشان دادند مادران دارای کودکان اوتیسم از خستگی پذیری بیشتر و روابط بین فردی کمتر برخوردار هستند، بدین منظور می توان با ارائه برنامه های درست از سوی مشاوران و روانشناسان مربوطه از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد.
فایل word مقايسه ي سلامت عمومي و ميزان نگراني در مادران کودکان اوتيسم و عادي | WORD
آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان سلامت عمومی و میزان نگرانی دو گروه مادران تفاوت معناداری وجود دارد P> 0/01 همچنین مادران کودکان اوتیسم در مقایسه با مادران کودکان عادی، سلامت عمومی کمتر و میزان نگرانی بیشتری تجربه می کنند. از طرف دیگر، نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر چقدر میزان نگرانی مادران اوتیسمکاهش پیدا کند، به مقدار قابل توجهی سلامت عمومی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم افزایش پیدا می کند.
فایل word نقش تاب آوري و ذهن آگاهي در پيش بيني بهزيستي روانشناختي مادران کودکان مبتلا به اوتيسم | WORD
ختی رابطه معناداری دارند P> 0/05 ضرایب بتای متغیرهای پیش بین نشان داد که تاب آوری و ذهن آگاهی قابلیت پیش بینی معنادار بهزیستی روانشناختی را دارند P> 0/01 همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که تاب آوری و ذهن آگاهی به مقدار قابل توجهی از واریانس بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر چقدر میزان تاب آوری و ذهن آگاهی افزایش پیدا کند، به مقدار قابل توجهی بهزیستیروانشناختی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم افزایش پیدا می کند.
فایل word نقش سبک هاي فرزندپروري ادراک شده بر اساس انحرافات جنسي و خودکارآمدي نوجوانان | WORD
سون و رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. نتایجنشان داد که در شیوه های فرزندپروری سهل گیرانه، خانواده و رسانه به عنوان علل انحراف جنسی نوجوانان به شمار می آیند. و همچنین سبک فرزندپروری استبدادی با خودکارآمدی رابطه منفی معنی دار داشت. بنابراین طبق نتایج بدست آمده میتوان چنین استنباط کرد که سبک های فرزندپروری ادراک شده والدین می تواند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در انحراف جنسی نوجوانان به شمار آید، همچنین در خودکارآمدی فرزندان نیز نقش موثری دارد.
فایل word نقش مشارکت خانواده در اثربخشي برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي به نوجوانان داراي اتيسم | WORD
گروه مهارت های اجتماعی، پیگیری و مشارکت خانواده در فرایند آموزش و بهبودی از مهم ترین شرایط است به طوری که هر چه در فرایند درمان، خانواده پیگیری بیشتری داشته باشد و به انجام تکالیف و تمرین مهارت های آموخته شده در جلسات مداخله ای و آموزشی مبادرت بورزد، علاوه بر اثربخشی، شاهد تعمیم و ماندگاری نتایج درمان خواهند بود؛ بنابراین پیشنهاد می شود که هنگام شروع فرایند درمان برای این گروه از افراد اتیستیک، ابتدا سطح همکاری و انگیزه والدین در نظر گرفته شود.