فایل word تحليل و بررسي نامگذاري جاده ابريشم با تکيه بر جغرافياي اقتصادي | WORD
مگذاری به دو دلیل اساسی نمیتوانسته مبنایی تاریخی و منطبق بر واقعیتهای عینی آن داشته باشد. نخست اینکه تا پیش از قرن نوزدهم، در هیچیک از منابع جغرافیایی اسلامی و ایرانی اشارهای به نام ابریشم نشده و دستکم بخش اعظمی از آن به نام «راه خراسان» نامیده شده و دوم اینکه بررسی جغرافیای اقتصادی و کالاهای مبادلهشده در طول راه مورد نظر، نمایشگر آن است که ابریشم، تنها یکی از صدها کالای مورد مبادله بوده و هیچ برتری خاصی نسبت به دیگر کالاها نداشته است.
فایل word بررسي و نقد جانشيني در کتاب جانشيني حضرت محمد(ص) | WORD
ای خود جانشینی تعیین نماید. در همین راستا، وی اذعان میدارد که قرآن اشاره صریحی به جانشینی علی(ع) ندارد و ایشان را صرفاً بر مبنای داستانهای قرآن در باره خلافت پیامبران سلف و خاندان ایشان، مستحق جانشینی پیامبر(ص) میداند و میگوید که همچون پیامبران گذشته، محمد(ص) نیز به یقین میخواست یکی از افراد خاندانش جانشین او گردد. گفتنی است که پژوهش حاضر، به روش توصیفی ـ تحلیلی و باتوجه به داده های اسنادی و کتابخانهای صورت پذیرفته است. [1]. Wilferd Ferdinand Madelung.
فایل word تحليل ناکامي و بحران سازي مليگرايي عربي و بازتابهاي کنوني آن در جهان اسلام | WORD
ملیگرایی عربی را تبیین کند. (هدف) برای نیل به این مهم روش توصیفی و تحلیلی به کار گرفته خواهد شد (روش) اثبات ناتوانی ملیگرایی بهعنوان یک اندیشهی وارداتی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بحران آفرینی این جریان و بازتاب این بحرانها در وجوه بازگشت سلطهگران فرامنطقهای، قدرتگیری محافظهکاران سنتی و وابسته و تقویت گروههای تکفیری و ایجاد تأخیر گسترش و غالب شدن گفتمان اعتدالی و تقریبی اسلام گرایان از جمله دستاوردهای این پژوهش است.(دستاورد)
فایل word حوزه شيعي حلب؛ حلقه گمشده فرهنگي در شام | WORD
چه بوده است؟ و حوزه شیعی حلب چه تأثیری بر اوضاع مذهبی مردم حلب گذاشته است؟ یافتههای پژوهش، بر این اصل استوار است که حمایت امرای حمدانی و بنیمرداس، نیابت شاگردان سید مرتضی و شیخ مفید در حلب، و همچنین، تربیت شاگردانی در حوزه شیعی حلب توسط آنان، از عوامل شکلگیری و رونق حوزه شیعی حلب به شمار میرود. علاوه بر این، حضور فعال علمای امامی و رونق حوزه شیعی حلب، موجب تغییر و تحول مذهبی مردم حلب از فقه حنفی به امامی شد که تا پایان قرن ششم هجری همچنان ادامه داشت.
فایل word بررسي و تحليل شخصيتهاي برجسته و مراکز علمي شيعه پژوهان يهودي | WORD
y;ای و استناد به نوشتههای مستشرقان یهودی با مطالعه تحقیقات از جمله کتابها و مقالات، مراجعه به سایتهای معتبر علمی، دانشگاهی در زبانهای مختلف فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی؛ دیدگاه، شخصیت و آثار آنها مورد بحث قرار میگیرد. گرچه به خاطر برخی مشکلات خاص مانند عدم ترجمه همه آثار مستشرقان یهودی، در دسترس نبودن بسیاری از آثار یهودیان، مشکل مراجعه با سایتهای آنان، پیچیده بودن و یا ناکافی بودن اطلاعات درباره آنان، این پژوهش نیز با مشکلات خاص روبرو بوده است.
فایل word معماري اسلامي خراسان بزرگ در سفرنامههاي خاورشناسان قرن نوزدهم ميلادي | WORD
قایسه گزارشهایی که در طول این قرن آمده، میتواند به تغییراتی که طی این قرن از ابتدا تا انتها در معماری آثار، اعم از، تخریب، مرمت و ساخت بناهای جدید انجام شده، کمک شایانی بنماید. (هدف) مطالعه تاریخی و تحلیل برخی از آثار خاورشناسان قرن نوزده میلادی، قادر است به هدف پیشگفته دست یابد. (روش) تأکید بر بررسیهای غیرتخصصی معماری اسلامی از سوی خاورشناسان و رابطه معنادار بقا و فنای معماری اسلامی با حملات نظامی و حکومتهای سیاسی، از دستاوردهای این مقاله است. (یافته)
فایل word نقش شرکت نفت انگليس و ايران درشکلگيري ساختار اجتماعي شرکت شهر مسجدسليمان 1287 ـ 1330 | WORD
، در محور دوم، بهداشت و درمان، و در محور سوم، آموزش و پرورش که به دو بخش شرکتی و غیر شرکتی (شهری) تقسیم میگردد، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش، حاکی از آن است که به دنبال کشف نفت و مهاجرت نیروی کار به مسجدسلیمان، یک ساختار اجتماعی دو قطبی (شرکتی ـ غیر شرکتی) در این شهر حاکم گردید؛ ولی با گسترش حوزه جغرافیایی شهر و نیاز متقابل هر دو بخش از یکدیگر، بهتدریج فاصله این دو بخش از یکدیگر کمتر شد و این شهر، هویت یک شهر متعارف ایرانی را پیدا کرد.
فایل word دگرگوني اقدامات غربيان در مطالعات شيعهپژوهي آنان؛ بررسي نمونهها و آمارها | WORD
ت شیعی، تنوع موضوعات آن و انجام مطالعات میانرشتهای، در گسترش شیعهپژوهی غربیان و دگرگونیهای آن مؤثر بوده است. از دیگر نمونههای دگرگونی که بیشتر در قالب خدمات پژوهشی صورت گرفته، میتوان به موارد ذیل اشاره داشت: تأسیس مراکز شیعهپژوهی، برگزاری نشستها و همایشهای شیعهپژوهی در این مراکز، شکلگیری ناشران اسلامی و شیعی همچون: انتشارات راتلج و اشگیت، انتشار کتابهایی درباره شیعه و تدوین دائرهالمعارفهای اسلامی با عناوین و مقالات شیعی.
فایل word مضامين صلحنامههاي مسلمانان صدر اسلام با اهالي شام | WORD
اع از اسلام ضرورت دارد.(هدف) دستیابی به چنین هدفی، با مطالعه تاریخی، توصیفی و تحلیلی منابع دست اول گذشته میسور است.(روش) صلحنامهها دارای تساهل و تسامح مذهبی با غیرمسلمانان و مضامینی بودند؛ از جمله: امنیت فردی و اجتماعی دو طرف قرارداد، تأمین امنیت کلیساها، آزادی مذهبی، همزیستی دو طرف صلحنامه و در برخی موارد اجبار غیر مسلمانان به ترک شهر، اقدام آنان به جاسوسی به نفع مسلمانان و همکاری با مسلمانان در قبال نپرداختن جزیه و توجه به امنیت والی جدید.(یافته)
فایل word اهميت و نقش استراتژيک قلعه رَباح در تحکيم قدرت دولتهاي اسلامي اندلس تا اواخر نبرد العقاب | WORD
، زمینههای پسرفت مسلمانان اندلس را فراهم کرده است. (یافته) [1]. قلعه رباح، توسط ابوعبدالله علیبنرباح لخمی (د.114ق) ساخته شد. این قلعه، در آینده تحت کنترل مسیحیان درآمد و هنگامی که فرمانده شوالیه کالاتراوا (قلعه رباح) از آنجا نقل مکان کرد، تقریباً از رونق افتاد و به مرور زمان، به خرابهای تبدیل شد و اکنون آثاری از ویرانههای آن وجود دارد. (پیوستها: تصویر شماره 1و 2) گفتنی است، شکل لاتین قلعه رباح، به صورتهای مختلف آمده است: Calatrava la Vieja or Compo de calatrava or fortress of Rabah
فایل word روابط مذهبي ايران و عثماني در دوره نادرشاه افشار | WORD
سب کند. در این پژوهش، تصویری کلّی از روابط فکری ـ مذهبی میان ایران و عثمانی از زمان برگزاری شورای مغان، و سپس، مجمع مذهبی نجف و پس از آن، صلح نهایی وی با عثمانی مورد بررسی و دقت قرار میگیرد. در پایان نیز اثبات شده که هدف نادر از برقراری این روابط، رسیدن به توسعهطلبی ارضی و تبدیل شدن به برترین حاکم مسلمان بود؛ هرچند وی به طور کامل به اهدافش نرسید و در نهایت، با عثمانی کنار آمد. روش بررسی در این پژوهش، متناسب با روشهای معمول تاریخی، توصیفی ـ تحلیلی میباشد.
فایل word نقش کارگزاران ايراني شيعه در تحولات تمدني کشمير (735- 1288) | WORD
رسد شیعیان ایرانی در تثبیت نظام سیاسی دولتهای بومی، بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی کشمیر یا گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی در هند نقش تعیینکننده داشتهاند. (فرضیه) ارائه تصویری واقعبینانه از تأثیر حضور فعال ایرانی در کشمیر در دو بخش بحرانزدایی و تثبیتزایی نظام سیاسی – اجتماعی و نتایج حاصل از آن غرض مقاله حاضر است (هدف) که نیل بدان، تنها در پرتو توصیف-تحلیل صورت میگیرد (روش) که پیامد آن عدم تحقق تمدنی کشمیری بدون بنمایه تمدنی و زبانی ایرانی است. (یافته)
فایل word مراکز آموزشي و فرهنگي مصر در عصر مماليک | WORD
د. این بررسی نشان میدهد سلاطین ممالیک به همراه بسیاری از اقشار دارای ثروت، قدرت، پایگاه دینی و اجتماعی به ساخت یا بازسازی و اختصاص موقوفات به مراکز آموزشی مانند مساجد، مدارس، کتابخانهها، خانقاه ها، رباطها و زوایا بپردازند و به پیشرفت علمی و فرهنگی جهان اسلام در این دوران کمک نمایند. برخی از این مراکز دارای کارکردهایی مانند نظامی، پزشکی، محل صوفیان، مرکز عبادی و ... بودند اما در این دوران دارای کارکرد آموزشی نیز شدند و به آموزش رشته های مختلف علوم میپرداختند.
فایل word بررسي چگونگي ارتباط بين تمايل به برقراري ارتباط، خودپنداره، آرمان خود در زبان دوم و اعتبار معلم در ميان فراگيران خارجي زبان فارسي در ايران | WORD
نامههای تمایل به برقراری ارتباط (Khatib & Nourzadeh, 2014)، خودپنداری (Erten, 2015)، اعتبار معلم (McCroskey & Teven, 1999) و آرمان خود در زبان دوم (Papi, 2010) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی رگرسیون استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که اعتبار معلم، خودپنداری و آرمان خود در زبان دوم بهطور مستقیم به بهبود تمایل به برقراری ارتباط در میان فراگیران زبان فارسی کمک میکنند. در پایان، راهکارهایی برای بهبود تمایل به برقراری ارتباط ارائه میشود.
فایل word ضرورت رويکرد نظاممند به آزمونسازي در زبان فارسي: مقايسهي برآوردهاي مدرّسان و واقعيتِ آماري | WORD
ر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) بررسی شد و پس از محاسبهی ضریب سهولتِ هر یک از 28 پرسش این آزمون، این ضرایب سهولت، با برآوردهای 30 نفر از مدرّسان مقایسه شدند. نتایج نشان داد که صرفاً با اتّکا به تجربه یا برآوردهای شمّیِ مدرّسان نمیتوان گفت که پرسشهای یک آزمون، سخت، آسان یا ایدهآل هستند و این نشان از ضرورت نهادینهسازی رویکرد علمی-آماری و نظاممند به آزمونسازی، در زمینهی ارزشیابی و سنجش دانش زبانیِ فارسیآموزان دارد.
فایل word مباني تهيه و تدوين آزمون مهارتي فارسي(آمفا) | WORD
m;که آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان از سابقهی طولانی برخوردار است و در حال حاضر بیش از 8000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاههای ایران مشغول به تحصیل هستند، امّا تا کنون برای پذیرش نهایی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاههای ایران، آزمون مهارت طراحی نشده است. مقالهی حاضر، پس از بیان این مسئله و تبیین اهمیت و ضرورت طراحی آزمون مهارت برای زبان فارسی، کوشیده است مبانی نظری و قالب کلّی این آزمون را برای سنجش و ارزیابی مهارت زبانی فارسیآموزان خارجی ارائه نماید.
فایل word ارزيابي توليدات نوشتاري فارسيآموزان سطح پيشرفته: طراحي يک چارچوب جزيينگر | WORD
ب پیشنهادی این پژوهش یک چارچوب قطعی و نهایی نیست، اما میتواند پایه و اساسی برای پژوهشهای میدانی و نهایتاً، برای ایجاد چارچوبهای دقیقتر و جامعتر در این زمینه باشد. ازآنجاکه شدت و ضعف خطاها و نحوهی نگرش ارزیاب/ مصحح و نیز نوع مواجههی وی با تولیدات نوشتاری در چنین چارچوبهایی نشان داده میشود، میتوانند برای آشناسازی فارسیآموزان با معیارهای ارزیابی تولیدات نوشتاری و درنتیجه، کمک به اصلاح راهبردهای آزمونی اتخاذ شده توسط آنان نیز بهکار روند.
فایل word عوامل تأثيرگذار بر بهکارگيري رايانه و فناوري در آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان | WORD
هطور کلّی، بیشتر زبانآموزان به یادگیری از طریق ابزارهای فناوری و رایانهای علاقهمند هستند، اما عواملی که میتوانند باعث عدم علاقهی آنها به یادگیری از این طریق باشد، عدم آشنایی آنها با ابزارهای فناوری، کمبود امکانات در مؤسسه یا مرکز آموزش زبان، و عدم آشنایی و تسلّط مدرسان به آموزش از این طریق میباشد. در نهایت، برای پیشبرد و ارتقای کیفیت بهکارگیریِ فناوری به منظور آموزش زبان فارسی، راهکارهایی برای رفع موانع موجود در این زمینه ارائه شده است.
فایل word آغازه و پايانه ي کلامي در درسنامههاي آموزش زبان فارسي به غير فارسيزبانان | WORD
، به الگوهای طبیعی و متعارف زبان توجه نکردهاند. همچنین، استفاده از صورتهای خطابِ رسمی، نسبت به غیررسمی بیشتر است. کاربرد آغازهها نسبت به پایانهها بیشتر است و بسیاری از مکالمات در پیکرهی پژوهش، ناگهان و به گونهای مصنوعی خاتمه مییابند و در واقع قطع میشوند. محقق بر این باور است که یافتههای پژوهش حاضر میتواند توجه مولفان متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان را به کاستیهای منابع موجود جلب کرده و اهمیت بازنگری در متون مذکور را خاطرنشان سازد.
فایل word بررسي يافته هاي تجربي و ديدگاه هاي فراگيران در خصوص تأثير ارزشيابي پوياي رايانهاي بر يادگيري واژگان فارسي | WORD
ی ناآشنا، نشان داد که آگاهی از وجود کلمات ناآشنا در متن و استفاده از رویکرد ارزشیابی پویای رایانهای، واژهآموزی از طریق خواندن را بهبود میدهد. همچنین پس از مطالعه، با طرح چهار سؤال دیدگاههای فراگیران گروه سوم درخصوص کارآمدی واژهآموزی در چارچوب ارزشیابی پویای رایانهای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که فراگیران، ارزشیابی پویای رایانهای را چارچوبی مناسب و مؤثر برای توسعهی دانش واژگانی میدانند و از آن استقبال میکنند.
فایل word آموزش فعلهاي حرکتي گذرا و ناگذر زبان فارسي به غير فارسيزبانان: رويکردي شناختي در تشخيص گذرايي و مفهومسازي فعلهاي حرکتي | WORD
ینی در نظر گرفته شود. شرکتکنندگان در این پژوهش 24 زبانآموز سطح پنجم کالج بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در دو گروه 12 نفری بررسی شدند. گروه اول، بهعنوان گروه آزمون در نظر گرفته شد و بنا بر شناخت و استفاده از مفاهیم نظری تالمی (Talmy, 2000) تحت آموزش قرار گرفتند. در حالی که برای گروه دوم، یا گروه شاهد، آموزش از طریق روش مشخصی انجام نگرفته است. در نهایت، میزان بررسی کلی مدرس و آزمون کتبی نیز نشان داد که گروه آزمون درک بهتری در تشخیص فعلهای جدید دارند.
فایل word تهيهي مطالب آموزشي براي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان بر مبناي رويکرد تلفيقي رايانه مبنا و کلاس مبنا در آموزش همزمان مهارت هاي زبان | WORD
ی مطالب آموزشی برمبنای آموزش تلفیقی زبان فارسی به غیر فارسیزبانان(با هدف ایرانشناسی)، به تهیهی مجموعهای مشتمل بر 10 درس جهت آموزش همزمان چهار مهارت اصلی زبان فارسی با شیوهی تلفیقی پرداختهایم. در این راستا، ضمن طراحی دروس مزبور، اعتبار مطالب آموزشی طراحی شده را نیز با بهرهگیری از پرسشنامه(در نمونهای آماری از 40 نفر)، مورد ارزیابی و تحلیل آماری قرار دادهایم، که نتایج آماری حاصل نمایانگر معناداری تناسب دروس طراحی شده در تمامی موارد است.
فایل word مهارت هاي شنيداري فارسيآموزان غيرايراني: مقايسه ي کلاسهاي مجازي و حضوري | WORD
ین نمرات زبانآموزان شیوهی مجازی 12.96 و میانگین نمرات زبانآموزان حضوری 13.86 شد. با توجه به این امر، نمرات دانشجویان حضوری بهطور متوسط 0.90 بیشتر از دانشجویان مجازی بود؛ اما آزمون تی مستقل نشان داد که این تفاوت معنادار نیست. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی میتواند به جایگاه بالاتری در سیاستهای آموزشی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه ارتقا یابد و در شرایطی که امکان حضور متقاضیان در ایران فراهم نباشد، جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری خواهد بود.
فایل word واکاوي نيازهاي عمومي زباني فارسي آموزان | WORD
rlm;های طبیعی و مسائلی از این دست نیاز مند دادههای نیازسنجی است. در زبان فارسی هیچ پژوهشی در حوزهی واکاوی نیازهای عمومی فارسی آموزان انجام نشده است؛ اگرچه مراکزی مانند "جامعهالمصطفی" برنامهی آموزشی مطابق با اهداف این مرکز دارند، امّا هیچ دورهی آموزشی یا کتاب درسیای بر اساس نیازهای عمومی فارسیآموزان نوشته نشده است. مبنای چهارچوب، ترتیب و محتوای دروس سلیقهی نویسندگان است و پیکرهای از نیازهای زبانآموز این ارکان را مشخص نمیکنند.
فایل word آموزش جملههاي شرطي زبان فارسي به غير فارسيزبانان:مقايسهي دو روش تدريس ساختاري و تکليف- محور | WORD
تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، تحت آموزش جملههای شرطی به روش تکلیف-محور و گروه کنترل، تحت آموزش به روش ساختاری قرار گرفتند. در پایان، از هر یک از این گروهها آزمونی بهعمل آمد. پس از جمعآوری دادههای حاصل از آزمون و تجزیه و تحلیل آنها مشخص گردید که در تدریس جملههای شرطی، روش تکلیف- محور نسبت به روش ساختاری از مزیت بیشتری برخوردار میباشد و میتواند بهعنوان روش تدریس برتر مد نظر قرار گیرد.
فایل word ابزارهاي آموزش زبان فارسي در محيط مجازي: از طراحي تا اجرا | WORD
ی قرار گیرد. نیازسنجیها و امکانسنجیهای انجام گرفته بهمنظور انتخاب یک سامانهی مناسب برای ارائهی دورههای مجازی نشان داد که در ارائهی محتوای مناسب آموزش زبان فارسی، باید ابزارهای تازهای متناسب با نوع محتوای درسی ساخته شود. این مقاله به بررسی تکنیکیِ طراحی و پیادهسازی ابزارهای مناسب برای ارائهی دورههای آموزش مجازی زبان فارسی میپردازد که بتوان طیّ آن یک ماژول موفق برای ارائهی دورهی آموزش زبان، طراحی نمود.
فایل word بررسي متون خوانداري مجموعهي «فارسي بياموزيم» بر اساس نقشهاي هفتگانهي زبان از ديدگاه هليدي | WORD
های که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشتهاند. همچنین، تعداد نقشهای زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقشها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص دادهاند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعهی «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که بهعنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخگوی نیازهای ارتباطی فارسیآموزان باشند.
فایل word ساخت هاي نحوي غالب در متون مطبوعاتي و تأثير آن ها بر درک مطلب خوانداري غيرفارسي زبانان | WORD
زبانآموزان غیرماهر به ضعف در درک نحوی نسبت داده میشود. نتایج نشان دهندهی رابطهای معنادار بین دشواری در درک جمله برحسب درجهی پیچیدگی الگوهای نحوی بهکار رفته در آن است. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که متون مطبوعاتی فارسیزبان در بیشتر موارد به دلیل کاربرد زیاد جملههای مرکب و پیچیده، جابجایی ارکان جمله، کاربرد زیاد جملات مجهول و حذف سازهها نمیتوانند گزینهای مناسب برای تقویت مهارت خواندن و درک مفاهیم زبانآموزان بهحساب آیند.
فایل word فعلهاي پرکاربرد در نوشتار فارسيآموزان غيرفارسي زبان: تحليلي بر پايه ي دستور نظام مند نقش گرا | WORD
تدا بهمنظور اطمینان از درک فارسیآموزان از هر نوع فرایند، با در نظر گرفتن مهارتهای زبانی آنها در تمامی سطوح، آزمونهایی تنها در ارتباط با معنی فعل در سه مرحله طراحی و برگزار شد. پس از آن با بررسی فرایندها در انشای این فارسیآموزان این نتیجه حاصل شد که فرایند مادی و رابطهای بیشترین میزان کاربرد را در هر سه سطح نوشتار فارسیآموزان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که فرایندهای مادی و رابطهای حدود 70 درصد فرایندها را شامل میشود.
فایل word مهارت درک خواندن فارسي آموزان غيرايراني: مطالعه ي تأثير کاربرد متون ساده شده ي گلستان بر آن | WORD
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون آنالیز کواریانس (طرح آنالیز واریانس با حذف و کنترل اثر نمره پیشآزمون) و آزمون شاپیرو- ویلک (با توجه به حجم نمونه کم در طرح) استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر مداخله (تدریس متون ساده شدهی ادبی در کنار متن اصلی) بر حالت آزمایشی نسبت به حالت کنترل تأثیر معنیداری در نمره آزمونشوندگان داشته و با توجه به میانگین نمرات، میتوان بیان کرد که این تأثیر مثبت است.