فایل word مقايسه روشهاي کلاسيک و روشهاي مبتني بر اندازههاي آماري پيکرهبنياد در استخراج خودکار واژههاي پايه علوم پزشکي به روش بسامدي | WORD
خصصی و روش اطلاعات متقابل نقطهای با استخراج %52 واژهی تخصصی، عملکرد مناسبی در تشخیص خودکار واژههای تخصصی از خود نشان میدهند. نتایج حاصل از اعمال این روشها روی پیکرهها و مقایسه آنها نشان میدهند که میتوان از روشهای مبتنی بر اندازهگیریهای آماری برای استخراج خودکار واژه در زبان بهره جست و به این ترتیب تحولی نوین در تهیه و تدوین متون آموزشی حاصل خواهد شد و آموزشدهندگان میتوانند به فهرست واژگانی دسترسی داشته باشند که دانستن آن برای زبان آموزانشان مفید و گاه ضروری است.
فایل word تحليل فرايندهاي کتاب هاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان: مطالعه ي موردي رويکرد نقش گراي نظام مند | WORD
;ای ساخته میشود؛ ازاینرو، فراوانی معنادار آن در منابع سطح ابتدایی آموزش زبان، توجیه آموزشی دارد. این در حالی است که کتابهای مورد بررسی در این پژوهش، مربوط به "سطح میانی" آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است. از سوی دیگر، در این کتابها کاربرد فرایندهای رفتاری و مادی که بیشترین تجربههای زندگی بشر را نشان میدهند، در حد متوسط است و نویسندگان برای یادگیری و حفظ این فرایندها بیشتر از متغیرهای معنایی چون تکرار کامل یا ناقص، هممعنیها، همآیندها و متضادها سود جستهاند.
فایل word نقش تعامل آموزشي، رشتهاي، حرفهاي، جهاني، محلي و اجتماعي-فرهنگي ميان متخصصان آموزش زبان و مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان در رشد هويت آنها: رويکرد روايت شناسي تعاملي | WORD
ه شد. نتایج به دستآمده نشان داد که تعامل، نقش سازندهای در رشد هویت مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دارد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد که کیفیت تعاملات، در نظر گرفتن نقش مدرس- پژوهشگر، تقویت قدرت تفکر انتقادی و توجه به انگیزهی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، میتواند در رشد هویت آنها اثرگذار باشد. از این رو، برنامههای آموزشی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بهتر است طوری طراحی شود که رشد هویت آنها در مسائل مختلف آموزشی اتفاق افتد.
فایل word ارزشيابي برنامهي درسي مراکز آموزش زبان فارسي از منظر فارسي آموزان غيرايراني | WORD
ان بومی زبانآموزان، انعطافپذیری برنامهی درسی، تطابق برنامهی درسی با شرایط زبانآموزان، لذتبخش بودن مواد درسی، توجه به نیازهای حال و آیندهی زبانآموزان و تطابق برنامهی درسی با سن آنها مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل دادهها نشان داد که میزان رضایت کلیِ فارسیآموزان این دو مؤسسه از محتوا و برنامهی درسی ارائه شده، حدود 50 درصد است. در این مقاله، ضمن معرفی انگارهی برنامهریزی نیشن و مکالیستر (2010)، چند راهکار برای ارتقای برنامهی آموزشی این مؤسسهها پیشنهاد شده است.
فایل word تأثير آموزش شبکههاي واژگاني بر درک مطلب فارسيآموزان غير ايراني | WORD
را بدون اشارهی مستقیم به موضوع شبکهها دریافت کرد؛ در مقابل، گروه آزمایش با آگاهی از این موضوع، تحت آموزش قرار گرفت و علاوه بر ارائهی معنی افعال در حاشیهی دروس، از روشهایی مانند رنگی کردن و برجستهسازی افعال در متن درس نیز استفاده شد. پس از تدریس هر درس، پسآزمونی برگزار شد و با استفاده از روشهای آماری، نتایج حاصل از پسآزمون دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. مقایسهی این نتایج و تحلیل آنها در قالب آزمونِ تی، نشان داد که گروه آزمایش عملکرد بهتری از گروه کنترل داشته است.
فایل word بررسي تأثير آموزش از طريق رايانه درمقايسه با روش سنتي بر ميزان يادگيري زبان آموزان غير فارسي زبان | WORD
ران، در تهران است. در این پژوهش، گروه آزمایش، با استفاده از رایانه و گروه کنترل، به روش سنتی آموزش دیدند. نتایج، بیانگر آن است که بین میانگین نمرات گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد و میزان موفقیت فراگیران در دورههای آموزش به کمک رایانه، در مقایسه با روش سنتی بیشتر بوده است. فراگیران، موفقیتشان را به تعامل بیشتر با معلم از طریق اینترنت، که فراهمکنندهی بازخورد بود و همچنین در دسترس بودن معلم، به صورت برخط و ایجاد محیط یادگیری مشارکتی ذکر کردهاند.
فایل word آموزش مجازي زبان فارسي به غيرفارسيزبانان: بررسي موردي دو تارنماي اينترنتي | WORD
، جذابیت ظاهری، و همخوانی فرهنگی میباشند. در مورد هر تارنمای آموزشی، از ده نفر (که عموماً با آموزش مجازی آشنایی داشته و مدرس یا دانشجو بودهاند)، نظرخواهی شد؛ بدین نحو که ابتدا تارنمای آموزشی به افراد مورد نظر معرفی شد و سپس از آنها درخواست شد که با بررسی محتوای آموزشی و امکانات تارنما، نظر خود را در مورد 36 پرسش درج شده در بازبینه بیان نمایند. با جمعبندی پاسخهای داده شده به این پرسشها در بخش نتیجهگیری محاسن و معایب این تارنماها مطرح و راهکارهایی برای بهبود آموزش مجازی ارائه شده است.
فایل word بررسي تأثير روش ياددهي- يادگيري معکوس بر پيشرفت مهارت خواندن و نوشتن فارسي آموزان غيرفارسي زبان | WORD
مشارکت 95 درصد زبانآموزان را چنانچه شواهد عینی معلم نیز مؤید آن است، بههمراه داشت. این نوع یادگیری تحت تأثیر عواملی مانند راهبردهای فرایند یادگیری اکتشافی، یادگیری مستقل و عمیق با مدیریت زمان مناسب منجر به درک، کاربرد و تحلیل مفاهیم درسی شد. در راستای پژوهشهای آتی، محتوا و نوع مطالب تولید شدهی الکترونیکی در این پژوهش میتواند برای پژوهشگران حوزهی تولید محتوا، آموزش مجازی، روشهای تدریس، آزمونسازی و برنامهریزیآموزشی، کاربردها و راهکارهای عملی فراوانی داشته باشد.
فایل word سامانه ي هوشمند آموزش زبان فارسي به انگليسي زبانان: طراحي، اجرا و ارزيابي | WORD
کرده و از معلم بازخورد دریافت کرده است. عملکرد هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت معناداری در عملکرد گروه آزمایش مشاهده شد که نشان از برتری گروه آزمایش بر گروه کنترل دارد. علاوه بر این، واکنش فارسی آموزان به این سامانه، از طریق پرسش نامه و مصاحبه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که یافتهها بیانگر نگرش مثبت فارسیآموزان نسبت به استفاده از این نرمافزار در آموزش زبان فارسی بوده است. تعامل این گروه با سامانه، ذخیره شده و مشکلات رایج در هنگام تولید جملات فارسی نیز بررسی و گزارش شده است.
فایل word تأثير عمق خط بر خطاهاي املايي دانشآموزان آذريزبان | WORD
ر این بررسی، پس از ثبت تمامی خطاهای املایی، فهرستی از آنها ارائه خواهد شد. این خطاها که 20 واژه را شامل میشود، در تحلیل آماری مربوط به سنجشِ «عمق خط» با مقیاس «آواییشدگی» مورد استفاده قرار میگیرد. فرضیهی تحقیق حاضر با توجه به مطالعهی اسپنسر، حاکی از وجود ارتباط بین عامل عمق خط (آواییشدگی) و خطاهای املایی است. نتایج حاصل از این پژوهش، عدم تحقق این فرضیه را نشان میدهد و چنین بیان میکند که این عامل، تأثیری در ایجاد خطاهای املایی دانشآموزان مورد مطالعه نداشته است.
فایل word احساس غربت و سازگاري اجتماعي و رابطهي آنها با يکديگر در فارسيآموزان غيرايراني | WORD
، 5/62 درصد سازگاری اجتماعی متوسط و 8/12 درصد سازگاری اجتماعی بالا دارند. همچنین، بین نمرهی کل احساس غربت و خردهمقیاس (عامل) دلتنگی برای خانواده، بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین سازگاری اجتماعی این دو گروه هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. بررسی رابطهی احساس غربت با سازگاری اجتماعی نیز نشان داد که بین احساس غربت (نمره کل) و خردهمقیاسهای «میل بازگشت به وطن» و «مشکل سازگاری» با سازگاری اجتماعی در فارسیآموزان غیرایرانی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد.
فایل word بازنمايي انواع وجه امري در زبان فارسي: رويکرد شناختي | WORD
شناسی شناختی، اگر توصیف و تبیین وجه امری صرفأ با توجه به صورت زبانی و در سطح جمله انجام شود نتیجهی چالش برانگیزی را بهدست میدهد و طیف وسیعی از دادهها از دیدگاه صورت و معنا کنار گذاشته میشود، زیرا در برخی دادهها صرفأ اسم، صفت و قید مفهوم وجه امری را به ذهن تداعی میکنند. بنابراین، با رویکرد شناختی و در نظر گرفتن همه سطوح زبانی سعی شده شناخت دقیقتری از وجه امری ارائه شود. بدین ترتیب چالشها و ابهام موجود در آموزش زبان فارسی در تعیین نوع وجه در سطح فراتر از جمله کم رنگتر خواهد شد.
فایل word سنجش رغبت فارسيآموزان غيرايراني به ادبيات فارسي | WORD
در متنهای آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرایرانی رغبت زیادی داشتند اما نسبت به استفاده از شعر رغبت چندانی نداشتند، آنان مایل بودند بیشتر از متنهای سادهسازی شدهی ادبی استفاده نمایند، فارسیآموزان بیشترین مشکلات خود را در درک متنهای شعری، متنهای ادبی دارای زبان قدیمی، پیچیده و پر از آرایه، متنهای ادبی طولانی و نداشتن علاقه و عادت به خواندن چنین متنهایی میدانستند. بهکار بستن یافتههای این پژوهش میتواند بر اثربخشی و جذابیت کتابهای آموزش زبان فارسی کمک نماید.
فایل word تحليل خطاهاي نحوي فارسيآموزان اردوزبان | WORD
رتیب با %47.1 و %34.9 بسامد بیشتری نسبت به سایر انواع خطا داشتند. در میان مقولههای نحوی نیز خطاهای مربوط به گروه حرف اضافهای با %43.4 دارای بیشترین بسامد بود. نتایج بررسیهای کمّی نشان داد که بسامد خطاها در سطح مقدماتی %41.8، در سطح متوسط %34.8 و در سطح پیشرفته %23.4 است که این موضوع بیانگر کاهش میزان خطاها با پیشرفت سطح زبانآموزان و تسلط بیشتر آنها بر زبان مقصد است. همچنین اهمیت نسبی هر نوع خطا نیز در مقالهی حاضر مورد بررسی قرار گرفته و وزن هر خطا در ارزیابی متون نوشتاری زبانآموزان مشخص شده است.
فایل word توصيف و تحليل مجموعهي «فارسي بياموزيم» بر اساس الگوي ليتلجان (2011) | WORD
راجمله و مهارت شنیداری کم توجه بوده و فاقد انسجام موضوعی است. علاوه بر این، ناکافی بودن فهرست مطالبِ این مجموعه، مطالعهی شخصی را دشوار میکند. سایر ویژگیهای این مجموعه که ارزش آنها در بافتهای آموزشی مختلف متفاوت است، عبارتند از: «تأمین درونداد، الزام زبانآموز به ابراز عقاید و اطلاعات شخصی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط در واژهنامهها و در آموزش نشانهها، توجه به موضوعات فرهنگی تاریخی و ادبی ِ ایران در کنار نیازهای ارتباطی روزمره و کمتوجهی به مهارت نوشتاری».
فایل word ارزيابي محتواي دستور در منابع آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان برپايه ي رويکرد دستورآموزشي | WORD
بازبینه ارزیابی شدهاند. براساس یافتههای این پژوهش و مطابق بررسی کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بیش از شصت درصد آثار منتشر شده در این زمینه یا به آموزش دستور توجه نداشتهاند یا برپایهی سلیقه و تجربهی مؤلف به موضوع دستور پرداختهاند. همچنین در میان حدود یازده درصد از آثار نسبتاً مطلوب، هیچ کتابی به سطح میانی یا پیشرفته اختصاص ندارد، از همین رو پژوهش و تدوین کتابهای کاربردی مبتنی بر دستور آموزشی در زمینهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان بیش از پیش ضرورت دارد.
فایل word استنباط واژگاني و يادگيري کلمات: مقايسه ي تأثير تمرين لغت و ارزشيابي پوياي گروهي | WORD
نتایج تحلیل مانووا نشان داد که در آزمونهای یادگیری و یادداری، میانگین گروههای «ارزشیابی پویا» و «تمرین واژه» تفاوت معناداری نداشتند؛ ولی میانگین گروه «ارزشیابی پویا بهعلاوهی تمرین واژه» بهطور معناداری از میانگینهای دو گروه دیگر بالاتر بود. با بررسی یافتهها این نتیجه گرفته شد که تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی تأثیر تقریباً یکسانی بر واژهآموزی از طریق استنباط واژگانی دارند؛ ولی استفاده همزمان از این دو شیوه، واژهآموزی بیشتری را به دنبال دارد.
فایل word طراحي آزمون مهارت نوشتاري ويژه ي غيرفارسي زبانان: راهکارها و تحليل خطاها | WORD
ت خطاهای نظاممند فارسیآموزان در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی، 20 خطای نحوی فارسیآموزان که دارای بسامد بالایی در برگنوشتههای فارسیزبانان است، مورد واکاوی قرار گرفتهاند که این خطاها شامل حذف عناصر دستوری و واژگانی، اضافه کردن عناصر غیرضروری یا نادرست، انتخاب یک عنصر نادرست و جایگزین کردن آن با عنصر درست و چینش و ترتیب نادرست عناصر میباشد که باید در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی به آن توجه کرد.
فایل word مقايسه متون فيزيولوژي گايتون و فارسي ويژهي پزشکي: تحليلي پيکره-بنياد | WORD
را مورد تأیید قرار میدهد. همچنین، بررسی و تحلیل ویژگیهای جزئیتر پیکره نشان داد که در مجموع شباهتهایی بین دو بخش پیکره در ویژگیهایی همچون مرتبگی، واژگونمرتبگی و استعارهی دستوریِ اندیشگانی وجود دارد اما در جزئیاتی همچون ترتیب واژگونمرتبگی بیزمان و تعداد الگوهای آن و نیز سلسلهمراتب روابط منطقی-معنایی بین بندهای وابسته، تفاوتهایی به چشم میخورد. به نظر میرسد عوامل مورد بررسی در این پژوهش میتواند برای بررسی وجوه اشتراک و افتراق متون مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
فایل word درجهبندي و چينشِ متون آموزش زبان فارسي به غير فارسيزبانان بر پايهي گذرايي و استعارهي دستوري | WORD
ژوهش حاضر، بندهای متون کتاب «خواندن و درک مطلب فارسی (دورهی پایه)»، تألیف جعفری و همکاران (1391) از طریق ده پارامتر هاپر و تامپسون (1980) درجهبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که میزان گذرایی بندهای متون کتاب مذکور نسبتاً پایین است و تعداد زیادی استعارهی دستوری اسمسازی و وجهیت در کتاب مذکور بهکار رفته است؛ در حالی که در سطح پایه، متن باید حاوی بندهایی با میزان گذرایی بالا باشد و همچنین، براساس نظریهی زبانبنیادِ هلیدی (1993)، استعارهی دستوری باید در سطح پیشرفته آموزش داده شود.
فایل word بررسي ميزان انگيزش و جهتگيري فارسيآموزان ترکيزبان در يادگيري زبان فارسي | WORD
زشی بالاتر از میانگین (نمرهی 22 از 24)، و اشتیاق بسیار بالای (نمرهی 19.25 از 21) آزمودنیها بود. مجموع این سه نمره نشانگر بالا بودن میزان انگیزش (نمرهی آزمودنیهای پسر 75.20 از 85 و نمرهی آزمودنیهای دختر 79.30 از 85) آزمودنیها در یادگیری زبان فارسی بود. در زمینهی جهتگیری آزمودنیها هم، این نتیجه بهدست آمد که %77.5 آزمودنیها (%83 دختر و %72 پسر) دارای جهتگیری یکپارچه و بقیهی آزمودنیها، یعنی %22.5 آنها (%17 دختر و %28پسر)، دارای جهتگیری ابزاری در یادگیری زبان فارسی بودند.
فایل word ارزيابي اصالت متون سه کتاب آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان از ديدگاه انسجام | WORD
ژوهش، کمیت و کیفیت وقوع گفتمانهای انسجامی در دوازده متن آموزشی از سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و پنج متن غیرآموزشی، بررسی و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در دو کتاب آموزش زبان فارسی، بسیار مشابه متون غیرآموزشی است و کتاب سوم از این دیدگاه با دو کتاب دیگر متفاوت؛ بنابراین، مشابهت آن با متون غیرآموزشی کمتر است و درنتیجه میتوان گفت که درجهی اصالت متون این سه کتاب یکسان نیست.
فایل word نقش درک ميان فرهنگي و نگرش به مدرس در اضطراب يادگيري فارسيآموزان | WORD
نگی و اضطراب یادگیریشان رابطهی معنیدار و قابل توجهی وجود دارد. از طرفی، متغیر «نگرش»، درصد خوبی از واریانسِ مربوط به اضطراب یادگیری را پیشبینی میکند. همچنین، طبق نتایج، فارسیآموزان سطح مبتدی میزان بالاتری از اضطراب را تجربه میکردند، اما ویژگیهای شخصیتی بهتری را به مدرسان ایرانی خود نسبت میدادند. علاوه بر این، تفاوتهای آماری معنیداری میان سه گروه از فارسیآموزان اروپایی، آسیایی عرب و آسیایی غیرعرب در رابطه با متغیرهای نگرش، و درک میانفرهنگی به دست آمد.
فایل word طراحي انگارهي نظري برنامهي درسي با رويکرد کارآفريني براي درس فارسي دورهي ابتدايي | WORD
ردیده است که در قالب الگوی برنامهی درسی طراحی شده به برنامهریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد میشود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامهی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسشنامهای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخها نشان میدهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب میباشد.
فایل word بازخوردهاي تصحيحي و پاسخ به آنها در کلاس هاي فارسي آموزانِ خارجي | WORD
ا مشخص، و از نرمافزارهای رایانهای مخصوصی برای تحلیل دادهها و طراحی «نمودار گردشیِ توالی اصلاح خطا» استفاده شد. پس از بررسی دادهها، معلوم شد که این پژوهش، از لحاظ بیشترین نوع بازخورد ارائه شده، یعنی «تصحیح غیرصریح» و نیز بیشترین پاسخدهی فارسیآموزان به نوع بازخورد، یعنی بازخورد «فراخوانی»، با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو بوده، اما در مورد کمبسامدترین بازخورد و نیز کمبسامدترین پاسخِ آنیِ زبانآموز به بازخوردِ مدرس، با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو نبوده است
فایل word رشد مهارت نوشتار در فارسي زبانان 13- 18 ساله با نگاهي به الگوهاي نحوي و مکث | WORD
تایج، شرکت کنندگان از لحاظ سن، جنسیت، تعداد افراد هر گروه، سطح آشنایی با رایانه و نرمافزار واژهپرداز، سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسانسازی شدند و بهطور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافتهها نشان میداد که فارسیزبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن، تعداد کلمات بهکار رفته، الگوهای مکث، میزان دیرش مکث، جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوتها بیشتر میشود.
فایل word بررسي ابزارهاي انسجام متون خوانداري و گفتاري «فارسي بياموزيم» بر پايه انگاره هليدي و حسن | WORD
پیشرفته) در متون خوانداری وجود دارد و روند تغییرات از نوع افزایشی است. اما در متون گفتاری تنها این رابطه برای دو عنصر انسجامی ربط و واژگانی معنادار بود و روند تغییرات نیز نامنظم بود. به طور کلی، انسجام واژگانی پربسامدترین در حالیکه حذف و جانشینی کمبسامدترین در متون بررسی شدهبودند. هر دو متن نیز، الگوی ترتیبی تقریباً مشابهی شامل انسجام واژگانی، ارجاع درون متنی، ربط، حذف و جانشینی داشتند که میتواند شاخصهای برای ارزیابی و تدوین متون سطحبندی شده استاندارد آموزشی به حساب آید.
فایل word سنجش کاربست ابزارهاي انسجام واژگاني در کتاب هاي فارسي متوسطه ي اول | WORD
شتم، باهمآیی و هممعنایی به ترتیب بیشترین و کمترین ابزار انسجام واژگانی بهکاررفته در این کتاب و در فارسی نهم نیز، شمول معنایی بیشترین و باهمآیی کمترین ابزار بهکار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام واژگانی در هریک از کتابها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0,05، میان توزیع ابزارهای انسجام واژگانی بهکاررفته در هریک از پایههای تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، تفاوت معنیداری وجود دارد.
فایل word سطحبندي متون پزشکي فارسي براي غير فارسيزبانان: انگارهاي برپايه ي دستور نظاممند- نقشگراي هليدي | WORD
وری اسمسازی از فعل و صفت، صفتسازی (فاعلی و مفعولی) از فعل، موجزگویی، واژههای تخصصی، مرتبگی(همپایه و ناهمپایه) بسطی افزایشی و واژگونمرتبگی در سطح گروه، بند و بند مرکب، از عوامل مؤثر در دشواری متون پزشکی فارسی هستند. همچنین دادهها امکان ارائهی انگارهی سطحبندی متون پزشکی فارسی برای خارجیها در چارچوب دستور نظاممند- نقشگرای هلیدی را فراهم ساخت. انگارهی پیشنهادی قابل استفاده در امور تهیه و تدوین متون آموزشی، آزمونسازی و ارزشیابی سطحزبانی فارسیآموزان غیرایرانی است.
فایل word تأثير رويکرد تکليفمحور و انگارهي اندرسون بر درک متون اسلامي | WORD
ن فارسی طبق برنامهی درسی جامعهالمصطفی گذراندند. در پایان کار، پسآزمونی از هر دو گروه گرفته شد تا میزان تأثیرگذاری متون خواندن بر مبنای رویکرد تکلیفمحور در درک مطلب فارسیآموزان سنجیده شود. در نهایت، نمرات به دست آمده از آزمونها با استفاده از آزمون تی مستقل و وابسته تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل آمار توصیفی و استنباطی حاکی از تاثیر مثبت رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون بر درک مطلب گروه آزمایشی و در نتیجه، افزایش دانش خواندن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بوده است.