فایل word بررسي تأثير روش ياددهي- يادگيري معکوس بر پيشرفت مهارت خواندن و نوشتن فارسي آموزان غيرفارسي زبان | WORD
تحت تأثیر عواملی مانند راهبردهای فرایند یادگیری اکتشافی، یادگیری مستقل و عمیق با مدیریت زمان مناسب منجر به درک، کاربرد و تحلیل مفاهیم درسی شد. در راستای پژوهشهای آتی، محتوا و نوع مطالب تولید شدهی الکترونیکی در این پژوهش میتواند برای پژوهشگران حوزهی تولید محتوا، آموزش مجازی، روشهای تدریس، آزمونسازی و برنامهریزیآموزشی، کاربردها و راهکارهای عملی فراوانی داشته باشد.
فایل word سامانه ي هوشمند آموزش زبان فارسي به انگليسي زبانان: طراحي، اجرا و ارزيابي | WORD
رد گروه آزمایش مشاهده شد که نشان از برتری گروه آزمایش بر گروه کنترل دارد. علاوه بر این، واکنش فارسی آموزان به این سامانه، از طریق پرسش نامه و مصاحبه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که یافتهها بیانگر نگرش مثبت فارسیآموزان نسبت به استفاده از این نرمافزار در آموزش زبان فارسی بوده است. تعامل این گروه با سامانه، ذخیره شده و مشکلات رایج در هنگام تولید جملات فارسی نیز بررسی و گزارش شده است.
فایل word تأثير عمق خط بر خطاهاي املايي دانشآموزان آذريزبان | WORD
یشود، در تحلیل آماری مربوط به سنجشِ «عمق خط» با مقیاس «آواییشدگی» مورد استفاده قرار میگیرد. فرضیهی تحقیق حاضر با توجه به مطالعهی اسپنسر، حاکی از وجود ارتباط بین عامل عمق خط (آواییشدگی) و خطاهای املایی است. نتایج حاصل از این پژوهش، عدم تحقق این فرضیه را نشان میدهد و چنین بیان میکند که این عامل، تأثیری در ایجاد خطاهای املایی دانشآموزان مورد مطالعه نداشته است.
فایل word احساس غربت و سازگاري اجتماعي و رابطهي آنها با يکديگر در فارسيآموزان غيرايراني | WORD
بت و خردهمقیاس (عامل) دلتنگی برای خانواده، بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین سازگاری اجتماعی این دو گروه هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. بررسی رابطهی احساس غربت با سازگاری اجتماعی نیز نشان داد که بین احساس غربت (نمره کل) و خردهمقیاسهای «میل بازگشت به وطن» و «مشکل سازگاری» با سازگاری اجتماعی در فارسیآموزان غیرایرانی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد.
فایل word بازنمايي انواع وجه امري در زبان فارسي: رويکرد شناختي | WORD
ش برانگیزی را بهدست میدهد و طیف وسیعی از دادهها از دیدگاه صورت و معنا کنار گذاشته میشود، زیرا در برخی دادهها صرفأ اسم، صفت و قید مفهوم وجه امری را به ذهن تداعی میکنند. بنابراین، با رویکرد شناختی و در نظر گرفتن همه سطوح زبانی سعی شده شناخت دقیقتری از وجه امری ارائه شود. بدین ترتیب چالشها و ابهام موجود در آموزش زبان فارسی در تعیین نوع وجه در سطح فراتر از جمله کم رنگتر خواهد شد.
فایل word سنجش رغبت فارسيآموزان غيرايراني به ادبيات فارسي | WORD
غبت چندانی نداشتند، آنان مایل بودند بیشتر از متنهای سادهسازی شدهی ادبی استفاده نمایند، فارسیآموزان بیشترین مشکلات خود را در درک متنهای شعری، متنهای ادبی دارای زبان قدیمی، پیچیده و پر از آرایه، متنهای ادبی طولانی و نداشتن علاقه و عادت به خواندن چنین متنهایی میدانستند. بهکار بستن یافتههای این پژوهش میتواند بر اثربخشی و جذابیت کتابهای آموزش زبان فارسی کمک نماید.
فایل word تحليل خطاهاي نحوي فارسيآموزان اردوزبان | WORD
گروه حرف اضافهای با %43.4 دارای بیشترین بسامد بود. نتایج بررسیهای کمّی نشان داد که بسامد خطاها در سطح مقدماتی %41.8، در سطح متوسط %34.8 و در سطح پیشرفته %23.4 است که این موضوع بیانگر کاهش میزان خطاها با پیشرفت سطح زبانآموزان و تسلط بیشتر آنها بر زبان مقصد است. همچنین اهمیت نسبی هر نوع خطا نیز در مقالهی حاضر مورد بررسی قرار گرفته و وزن هر خطا در ارزیابی متون نوشتاری زبانآموزان مشخص شده است.
فایل word توصيف و تحليل مجموعهي «فارسي بياموزيم» بر اساس الگوي ليتلجان (2011) | WORD
ن مجموعه، مطالعهی شخصی را دشوار میکند. سایر ویژگیهای این مجموعه که ارزش آنها در بافتهای آموزشی مختلف متفاوت است، عبارتند از: «تأمین درونداد، الزام زبانآموز به ابراز عقاید و اطلاعات شخصی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان واسط در واژهنامهها و در آموزش نشانهها، توجه به موضوعات فرهنگی تاریخی و ادبی ِ ایران در کنار نیازهای ارتباطی روزمره و کمتوجهی به مهارت نوشتاری».
فایل word ارزيابي محتواي دستور در منابع آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان برپايه ي رويکرد دستورآموزشي | WORD
ارسیزبانان بیش از شصت درصد آثار منتشر شده در این زمینه یا به آموزش دستور توجه نداشتهاند یا برپایهی سلیقه و تجربهی مؤلف به موضوع دستور پرداختهاند. همچنین در میان حدود یازده درصد از آثار نسبتاً مطلوب، هیچ کتابی به سطح میانی یا پیشرفته اختصاص ندارد، از همین رو پژوهش و تدوین کتابهای کاربردی مبتنی بر دستور آموزشی در زمینهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان بیش از پیش ضرورت دارد.
فایل word استنباط واژگاني و يادگيري کلمات: مقايسه ي تأثير تمرين لغت و ارزشيابي پوياي گروهي | WORD
ا» و «تمرین واژه» تفاوت معناداری نداشتند؛ ولی میانگین گروه «ارزشیابی پویا بهعلاوهی تمرین واژه» بهطور معناداری از میانگینهای دو گروه دیگر بالاتر بود. با بررسی یافتهها این نتیجه گرفته شد که تمرین واژه و ارزشیابی پویای گروهی تأثیر تقریباً یکسانی بر واژهآموزی از طریق استنباط واژگانی دارند؛ ولی استفاده همزمان از این دو شیوه، واژهآموزی بیشتری را به دنبال دارد.
فایل word طراحي آزمون مهارت نوشتاري ويژه ي غيرفارسي زبانان: راهکارها و تحليل خطاها | WORD
ازی، 20 خطای نحوی فارسیآموزان که دارای بسامد بالایی در برگنوشتههای فارسیزبانان است، مورد واکاوی قرار گرفتهاند که این خطاها شامل حذف عناصر دستوری و واژگانی، اضافه کردن عناصر غیرضروری یا نادرست، انتخاب یک عنصر نادرست و جایگزین کردن آن با عنصر درست و چینش و ترتیب نادرست عناصر میباشد که باید در امر سازماندهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمونسازی به آن توجه کرد.
فایل word مقايسه متون فيزيولوژي گايتون و فارسي ويژهي پزشکي: تحليلي پيکره-بنياد | WORD
هایی بین دو بخش پیکره در ویژگیهایی همچون مرتبگی، واژگونمرتبگی و استعارهی دستوریِ اندیشگانی وجود دارد اما در جزئیاتی همچون ترتیب واژگونمرتبگی بیزمان و تعداد الگوهای آن و نیز سلسلهمراتب روابط منطقی-معنایی بین بندهای وابسته، تفاوتهایی به چشم میخورد. به نظر میرسد عوامل مورد بررسی در این پژوهش میتواند برای بررسی وجوه اشتراک و افتراق متون مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
فایل word درجهبندي و چينشِ متون آموزش زبان فارسي به غير فارسيزبانان بر پايهي گذرايي و استعارهي دستوري | WORD
طریق ده پارامتر هاپر و تامپسون (1980) درجهبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که میزان گذرایی بندهای متون کتاب مذکور نسبتاً پایین است و تعداد زیادی استعارهی دستوری اسمسازی و وجهیت در کتاب مذکور بهکار رفته است؛ در حالی که در سطح پایه، متن باید حاوی بندهایی با میزان گذرایی بالا باشد و همچنین، براساس نظریهی زبانبنیادِ هلیدی (1993)، استعارهی دستوری باید در سطح پیشرفته آموزش داده شود.
فایل word بررسي ميزان انگيزش و جهتگيري فارسيآموزان ترکيزبان در يادگيري زبان فارسي | WORD
ین سه نمره نشانگر بالا بودن میزان انگیزش (نمرهی آزمودنیهای پسر 75.20 از 85 و نمرهی آزمودنیهای دختر 79.30 از 85) آزمودنیها در یادگیری زبان فارسی بود. در زمینهی جهتگیری آزمودنیها هم، این نتیجه بهدست آمد که %77.5 آزمودنیها (%83 دختر و %72 پسر) دارای جهتگیری یکپارچه و بقیهی آزمودنیها، یعنی %22.5 آنها (%17 دختر و %28پسر)، دارای جهتگیری ابزاری در یادگیری زبان فارسی بودند.
فایل word ارزيابي اصالت متون سه کتاب آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان از ديدگاه انسجام | WORD
فارسیزبانان و پنج متن غیرآموزشی، بررسی و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در دو کتاب آموزش زبان فارسی، بسیار مشابه متون غیرآموزشی است و کتاب سوم از این دیدگاه با دو کتاب دیگر متفاوت؛ بنابراین، مشابهت آن با متون غیرآموزشی کمتر است و درنتیجه میتوان گفت که درجهی اصالت متون این سه کتاب یکسان نیست.
فایل word نقش درک ميان فرهنگي و نگرش به مدرس در اضطراب يادگيري فارسيآموزان | WORD
وبی از واریانسِ مربوط به اضطراب یادگیری را پیشبینی میکند. همچنین، طبق نتایج، فارسیآموزان سطح مبتدی میزان بالاتری از اضطراب را تجربه میکردند، اما ویژگیهای شخصیتی بهتری را به مدرسان ایرانی خود نسبت میدادند. علاوه بر این، تفاوتهای آماری معنیداری میان سه گروه از فارسیآموزان اروپایی، آسیایی عرب و آسیایی غیرعرب در رابطه با متغیرهای نگرش، و درک میانفرهنگی به دست آمد.
فایل word طراحي انگارهي نظري برنامهي درسي با رويکرد کارآفريني براي درس فارسي دورهي ابتدايي | WORD
یت پیشنهاد میشود. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 49 نفر از متخصصان برنامهی درسی و کارآفرینی استان یزد ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا، پرسشنامهای حاوی 75 گویه طراحی و به گروه موردنظر ارائه گردید. میانگین پاسخها نشان میدهد که از نظر متخصصان مربوطه الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی بسیار مناسب میباشد.
فایل word بازخوردهاي تصحيحي و پاسخ به آنها در کلاس هاي فارسي آموزانِ خارجي | WORD
خطا» استفاده شد. پس از بررسی دادهها، معلوم شد که این پژوهش، از لحاظ بیشترین نوع بازخورد ارائه شده، یعنی «تصحیح غیرصریح» و نیز بیشترین پاسخدهی فارسیآموزان به نوع بازخورد، یعنی بازخورد «فراخوانی»، با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو بوده، اما در مورد کمبسامدترین بازخورد و نیز کمبسامدترین پاسخِ آنیِ زبانآموز به بازخوردِ مدرس، با پژوهش لیستر و رانتا (1997) همسو نبوده است
فایل word رشد مهارت نوشتار در فارسي زبانان 13- 18 ساله با نگاهي به الگوهاي نحوي و مکث | WORD
رداز، سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسانسازی شدند و بهطور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافتهها نشان میداد که فارسیزبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن، تعداد کلمات بهکار رفته، الگوهای مکث، میزان دیرش مکث، جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوتها بیشتر میشود.
فایل word بررسي ابزارهاي انسجام متون خوانداري و گفتاري «فارسي بياموزيم» بر پايه انگاره هليدي و حسن | WORD
ه برای دو عنصر انسجامی ربط و واژگانی معنادار بود و روند تغییرات نیز نامنظم بود. به طور کلی، انسجام واژگانی پربسامدترین در حالیکه حذف و جانشینی کمبسامدترین در متون بررسی شدهبودند. هر دو متن نیز، الگوی ترتیبی تقریباً مشابهی شامل انسجام واژگانی، ارجاع درون متنی، ربط، حذف و جانشینی داشتند که میتواند شاخصهای برای ارزیابی و تدوین متون سطحبندی شده استاندارد آموزشی به حساب آید.
فایل word سنجش کاربست ابزارهاي انسجام واژگاني در کتاب هاي فارسي متوسطه ي اول | WORD
ب و در فارسی نهم نیز، شمول معنایی بیشترین و باهمآیی کمترین ابزار بهکار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام واژگانی در هریک از کتابها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0,05، میان توزیع ابزارهای انسجام واژگانی بهکاررفته در هریک از پایههای تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، تفاوت معنیداری وجود دارد.
فایل word سطحبندي متون پزشکي فارسي براي غير فارسيزبانان: انگارهاي برپايه ي دستور نظاممند- نقشگراي هليدي | WORD
ه و ناهمپایه) بسطی افزایشی و واژگونمرتبگی در سطح گروه، بند و بند مرکب، از عوامل مؤثر در دشواری متون پزشکی فارسی هستند. همچنین دادهها امکان ارائهی انگارهی سطحبندی متون پزشکی فارسی برای خارجیها در چارچوب دستور نظاممند- نقشگرای هلیدی را فراهم ساخت. انگارهی پیشنهادی قابل استفاده در امور تهیه و تدوین متون آموزشی، آزمونسازی و ارزشیابی سطحزبانی فارسیآموزان غیرایرانی است.
فایل word تأثير رويکرد تکليفمحور و انگارهي اندرسون بر درک متون اسلامي | WORD
ا میزان تأثیرگذاری متون خواندن بر مبنای رویکرد تکلیفمحور در درک مطلب فارسیآموزان سنجیده شود. در نهایت، نمرات به دست آمده از آزمونها با استفاده از آزمون تی مستقل و وابسته تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل آمار توصیفی و استنباطی حاکی از تاثیر مثبت رویکرد تکلیفمحور و انگارهی اندرسون بر درک مطلب گروه آزمایشی و در نتیجه، افزایش دانش خواندن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بوده است.
فایل word تصحيح نوشته هاي غيرفارسي زبانان: سوگيري مصححان فارسي زبان با استفاده از انگاره ي چندوجهي راش | WORD
بحث، نسبت به «انسجام معنایی» سوگیری بیشتری نشان دادهاند و علاوه بر این، نسبت به هر دو موضوع نگارش نیز سوگیری داشتهاند. نتایج، حاکی از تفاوتهای معنیدار بین سوگیریهای این دو مصحح میباشد. از نتایج این تحقیق میتوان در آموزش مصححان در زمینهی ارزیابیِ متنهای نوشته شده توسط زبانآموزان استفاده کرد تا میزان سوگیری در ارزیابی و امتیازدهی به نوشتههای آنان را کاهش داد.
فایل word تحليل کاربرد تکواژهاي وابسته به اسم در نوشتار دانشآموزان دوزبانه ي ترکيآذربايجاني-فارسي بر اساس انگاره ي چهار تکواژ | WORD
مند بیرونی متأخر در سطح متأخرتر فرایند تولید انتزاعی، با فراخوان چارچوب نحوی- ساختواژی زبان مقصد انتخاب میشوند. اما انتخاب تکواژهای نظاممند متقدم بهصورت غیرمستقیم در سطح مفهومی- واژگانی و همزمان با انتخاب مستقیم تکواژهای محتوایی، صورت میگیرد. یافتههای این تحقیق تأییدی بر کارآمدی انگارهی چهار تکواژ در تبیین ترتیب فراگیری تکواژهای زبان دوم به حساب میآید.
فایل word کارکردهاي زباني: واکاوي نيازهاي زبانيِ کارکرديِ فارسي آموزان | WORD
ساس این انگارهی عملیاتی، پیکرهای از نیازهای زبانی فارسیآموزان در حوزهی کارکردهای زبانیِ فارسی از طریق نظرسنجی از مدرسانِ زبان فارسی، استخراج و براساس میزان اهمیتی که فارسیآموزان تعیین کرده بودند، درجهبندی گردید. نیازهای درجهبندی شده بر مبنای مفاهیم کلی، تفسیر شده و در یک چارچوب پنجسطحی قرار گرفتند. در نهایت، تطابق نسبی نیازهای این پنج سطح با نیازهای هرم مازلو نشان داده شد.
فایل word بازنمايي اصول انگاره ي نيشن و مک آليستر در برنامه هاي درسي آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان | WORD
موزش زبان فارسی به پرسشها پاسخ دادند و پژوهشگر، پرسشنامهی خود را بر اساس تحلیل محتوای آموزشی سطح پیشرفته تکمیل کرد. آزمودنیهای پژوهش، 15 مدرّس آموزش زبان فارسی و 64 زبانآموز سطح پیشدانشگاهی همان مرکز بودند. تحلیل پاسخها نشان داد که برنامهی درسی این مرکز، در سطح پیشرفته، بهجز سه اصل بسامد، ادامهی پیشرفت، و آموزشپذیری، از دیگر اصول این انگاره پیروی مینماید.
فایل word تأثير پيشينه ي زباني و جنسيت بر ميزان انگيزش در فارسي آموزان غيرايراني در طول يادگيري زبان فارسي | WORD
ازنمودهای متفاوتی داشتند. به علاوه، نتایج آزمون تی به ترتیب حاکی از وجود و عدم وجود تفاوتهای معنادار بین نمرات فارسیآموزان در برخی از این مؤلفهها در سطوح مقدماتی و میانی بود. بخش دیگری از یافتههای پژوهش حاضر بر وجود تفاوتهای معنادار در خود بایدی فراگیران مرد و زن در هر دو مرحله پیش و پسآزمون صحه گذاشت. در پایان نتایج، تلویحات1 و پیشنهاداتی برای تحقیقات بیشتر ارائه گردید.
فایل word جهت گيري هاي انگيزشي و پيشرفت تحصيليِ فارسي آموزان عربي زبان | WORD
y;ی معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که عامل انگیزش درونی بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی فارسیآموزان عربیزبان غیرایرانی دارد. نتایج پژوهش حاضر گویای اهمیت و تأکید بر افزایش انگیزش درونی فارسیآموزان در کلاسهای درس و نیز در منابع آموزشی میباشد که این به نوبهی خود پیشرفت تحصیلی فارسیآموزان را نیز به همراه خواهد داشت.
فایل word مقايسه ي سطح انگيختگي و عوامل انگيزشي مبتني بر نظريه ي خودهاي ممکن و نظام خودانگيزشي زبان دوم بين فارسي آموزان چيني و لبناني | WORD
د دارد و سطح انگیزشی فارسیآموزان چینی بالاتر است؛ اما در خصوص عامل اضطراب، تفاوت معنیداری بین دو گروه دیده نمیشود. شاخصهای بیشینه و کمینه در فارسیآموزان چینی به ترتیب به خودآرمانی زبان دوم و اضطراب مربوطند؛ درحالیکه درخصوص زبانآموزان لبنانی بیشترین مقدار شاخص، به متغیرهای پیشگیریمحور مربوط میشود و کمترین مقدار متعلق است به خودآرمانی زبان دومِ این زبانآموزان.