فایل word بازنماييِ دين در کتابهاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان | WORD
نشان و گفتمانِ سایر ادیان، فرایند غالب، «فرایند رابطهای» است که حاکی از شناساندن سایر ادیان و شناساندن دین به فارسیآموزان است. کتابهای جامعهالمصطفی و جامعهالزهرا با اهداف دینی تألیف شدهاند و گفتمان دینیِ این دو به لحاظ بسامد، ترتیب و پراکندگی فرایندها به یکدیگر شباهت دارد. گفتمان دینیِ اسلامی در کتاب صفارمقدم و کتاب آزفا، حاکی از تأکید نویسندگان بر جایگاه ایرانیان در دین اسلام و تأثیر آنان بر شکوفاییِ اسلام است.
فایل word تدوين و ارزيابي درسنامههاي جامع آموزش زبان فارسي به چينيزبانان در سطح پايه براساس چارچوب مرجع آموزش زبان فارسي | WORD
ن راستا، پرسشنامهاى 45 گزینهاى تهیه و همراه با نمونهی درسنامه در اختیار 36 مدرس قرار گرفت. ارزیابى فوق، متنهای آموزشى تهیه شده را در حوزههاى رویکرد، موضوع اصلى، واژگان و ساختار، کیفیت تکالیف، تصاویر، متون آموزشى و مهارتهاى اصلی مورد بررسی قرار داده است. تحلیل آماری نتایج، نمایانگر «کارآمدى رویکرد و ساختار درسنامه براى چینىزبانان سطح پایه» و «تأیید درسنامهى تدوین شده»، با تناسب با موضوعات مطرح شده است.
فایل word بسامد تکرار زمانهاي دستوري در گفتار و نوشتار فارسي: در جستجوي اولويتهاي آموزشي دستور براي فارسي آموزان | WORD
سامد متوسط و کمبسامد تقسیم شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که در پیکرهی گفتار به ترتیب، زمانهای دستوریِ حال التزامی، حال اخباری، فعلِ است، گذشتهی ساده و فعل امر، و در پیکرهی نوشتار، زمانهای دستوریِ گذشتهی ساده، حال التزامی، حال اخباری، فعلِ است و گذشتهی نقلی، پربسامدتر از سایر زمانها هستند. نتایج این پژوهش میتواند نگارندگان مواد آموزشی را در اولویتدهی به مواد درسی براساس کاربرد روزمرهی آنها یاری نماید.
فایل word بلاغت مقابلهاي و بررسي فراگفتمان در انشاهاي توصيفي فارسي زبانان و فارسي آموزان عرب | WORD
در حالی است که گذارهها، تقویتکنندهها، نقشنماهای نگرشی، خودبیانیها و معناهای رمزگونه به ترتیب بیشترین کاربرد را در انشاهای توصیفی فارسیآموزان عرب دارند. همچنین نتایج حاصل، حاکی از آن است که تنوع انواع مختلف فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسیزبانان بیشتر است. از این رو، انشاهای توصیفی آنان منسجمتر، زیباتر و جذابتر است و قابلیت درک و تاثیرگذاری آنان به دلیل استفاده از انواع مختلف فراگفتمان بالاتر است.
فایل word بهکارگيري ساخت مجهول و وجه فعل در بندهاي متممي: مقايسهي فارسيآموزان چينيزبان و عربيزبان | WORD
این، یافتهها نشان داد که چینیها و عربها به یک میزان در کاربرد «وجه فعل در بندهای متممی» با مشکل مواجه هستند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که در تولید ساخت مجهول فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی، بیشترین خطا مربوط به جایگاه نادرست مجهول و کمترین خطا مربوط به ترکیب نادرست فعل کمکی و فعل اصلی بوده است، در حالی که در فعل بند متممی، بیشترین خطا مربوط به وجه فعل و کمترین خطا مربوط به شمارِ فعلِ بند متممی میباشد.
فایل word مقايسه ي درک بندهاي موصولي پيچيده در کودکان نارساخوان و سالم زبان فارسي | WORD
ودند و درصد سه نوع خطا در آنها بالاتر بود. کودکان نارساخوان و سالم در بندهای موصولی فاعل-مفعول درک پایینتری داشتند و پیچیدگی بندهای موصولی فاعل-مفعول بر اساس نظریهی وابستگی مکانی، فرضیهی ساختاری، فرضیهی فاصلهی خطی و فرضیهی تفاوت در ترتیب واژگان تأیید شد. بر مبنای نتایج نهایی مشخص شد که کودکان نارساخوان نسبت به همسالان خود در چه مواردی با مشکل بیشتری مواجهاند و در چه ساختارهای نحوی نیاز به تمرین بیشتر دارند.
فایل word بهکارگيري بندهاي موصولي فاعلي-فاعلي و فاعلي-مفعولي: مقايسهي نوشتار فارسيآموزان عربيزبانِ سطح مياني و پيشرفته | WORD
ز فارسیآموزان، یافتههای مربوط به تعداد هر یک از انواع خطاهای فارسیآموزان نشان داد که در گروه میانی، بیشترین خطا مربوط به بند پایهی ناتمام و کمترین خطا مربوط به حذف «که« موصولی و حذف نادرست مفعول در بند موصولی فاعلی-مفعولی است. این در حالی است که در گروه پیشرفته، بیشترین خطا مربوط به بند پایهی ناتمام و حذف نادرست مفعول در بند موصولی فاعلی-مفعولی، و کمترین خطا مربوط به حذف نادرست «که« موصولی بوده است.
فایل word بندهاي موصولي توصيفي و توضيحي: نگاهي تحليلي بر توالي فراگيري بندهاي موصولي فارسي آموزان غير ايراني | WORD
سی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که فارسیآموزان غیرایرانی، فارغ از جنسیت، ملیّت، روش تدریس و سن، موصولیهای توصیفی را پیش از موصولیهای توضیحی میآموزند و حتّی پس از فراگیری، تمایل بیشتری در استفاده از بندهای موصولی توصیفی دارند. اشارات ضمنیِ این موضوع نشان از آن دارد که در آموزش بندهای موصولی در زبان فارسی، بهتر است ابتدا بندهای موصولی توصیفی تدریس شود تا با ترتیب فراگیری زبانآموزان نیز همخوانی داشته باشد.
فایل word ساخت آزمون خواندن براي دانشآموزان پايهي ششم ابتدايي با استفاده از انگارهي سنجش شناختي تشخيصي | WORD
ششم ابتدایی شهر قم اجرا شد. تحلیلهای آماری با استفاده از مدل شناختیتشخیصی افزایشی، انجام شد. شاخصهای نسبی و مطلق برازش، نشاندهندهی برازش مناسب مدل است. همچنین استفاده از شاخصهای همسانی و دقت طبقهبندی نشاندهندهی همسانی و دقت مناسب طبقهبندی دانشآموزان توسط آزمون است. نتایج این تحقیق نشان داد این آزمون میتواند نیمرخ خصیصههای خواندن دانشآموزان را با استفاده از مدل سنجش شناختیتشخیصی شناسایی کند.
فایل word در جستجوي انگارهاي آموزشي بر پايه پيچيدگيهاي واژگاني و دستوري در دستور نظاممند نقشگراي هليدي: بررسي موردي کتاب خواندن و درک مطلب فارسي آموزان غيرايراني | WORD
عکس پیچیدگی زبانیِ دستوری در میزان دشواری متن عمل میکند؛ به عبارت دیگر، افزایش پیچیدگی واژگانی، بالا رفتنِ میزان دشواریِ متن و افزایش پیچیدگی دستوری، باعث سادهتر شدن متن میشود. در پایان، با تکیه بر دادههای این پژوهش، طرح اولیهای از یک انگارهی آموزشی دربارهی نحوهی تعامل «واژگان» و «دستور» در تأثیرگذاری بر میزان دشواری درک خواندن متون نوشتاری توسط فارسیآموزان غیرایرانیِ سطح پیشرفته ارائه گردید.
فایل word آزمون چندگزينهايِ شنيدن: مقايسه ي تأثير ارائه ي گزينه ها در دو قالب نوشتاري و گفتاري | WORD
ر سطح پیشرفته و بهطور تصادفی انتخاب شدند. روش انجام تحقیق از نوع میدانی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در مقایسه با قالب گفتاری، دیدگاه آزمودنیها نسبت به دیدگاه نوشتاری، مثبتتر و رضایتمندی آنان نیز از این نوع قالب ارائه گزینه ها بیشتر بوده است، اما آزمودنیها در پاسخ به گزینه ها در قالب گفتاری عملکرد بهتری داشته و موفقیت بیشتری به دست آوردهاند.
فایل word تحليل پرسشهاي خواندن و درکمطلب کتابهاي فارسي دورهي دوم ابتدايي براساس طبقهبندي بَرِت (1976) | WORD
دوم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد (05،0=p) و با ارتقا دانشآموزان به پایهی بالاتر و افزایش رشد شناختی و زبانی آنها، سطح طراحی پرسشهای درکمطلب نیز بالاتر رفته است. یافتهها و نتایج این تحقیق میتواند در حوزهی تألیف کتابهای درسی (طراحی پرسشها) و حوزهی تدریس (تمرین پرسشها در کلاس) مورد استفاده قرار گیرد و به تحقق اهداف فرایند یاددهی-یادگیری مهارت خواندن و درک مفاهیم کمک نماید.
فایل word پيشرفت تحصيلي و راهبردهاي خودتنظيمي در يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم | WORD
مبستگی منفی معنادار میباشد. همچنین در این پژوهش مشاهده گردید، تفاوت معنیداری بین فارسیآموزان مرد و زن در بهکارگیری راهبردهای خودتنظیمی وجود ندارد و راهبردهای شناختی، بهصورت مثبت و اضطراب امتحان بهصورت منفی پیشبینیکنندههای مطلوب و معنیدار موفقیت تحصیلی فارسیآموزان هستند. در پایان پیشنهاداتی به مدرسان زبان فارسی جهت توجه فارسیآموزان به استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ارائه گردیده است.
فایل word مقايسه ي واژه هاي پايهي زبان فارسي در شش پژوهش | WORD
دول «جمع بسامدها» نیز دست یافتیم. پس از دستیابی به واژههای پربسامد استخراج شده از پژوهش حاضر، به مقایسهی این واژهها با نتایج سایر پژوهشها، از جمله حمید حسنی (1384)، بیجنخان (1390)، محکوب (1387)، همشهری (2009) و نعمتزاده و همکاران (1390) و اعتبارسنجی یافتههای پژوهش پرداخته شد. نتیجهی این مقایسه حاکی از اختلاف حدود 30 درصدی با پژوهشهای مشابه است. این اختلاف طبیعی به نظر میرسد؛ زیرا منبع دادههای این پژوهشها یکسان نیست.
فایل word نقش واژگان بسامدي در ارزيابي مهارت واژگاني فارسي آموزان | WORD
د از پیکرهی رسمی و محاورهای پس از اجرای عملیات بنواژه سازی انجام شده است. چهار آزمون خیدو بر روی 861 کلمهی مشترک، که برحسب چهار مقولهی دستوری تقسیم بندی شدند، نشان داد که پیکرهی رسمی و محاورهای از نظر واژگانی به دو جامعهی آماری متفاوت تعلق دارند. یافته های تحقیق نشان میدهد که میتوان از سطوح بسامدی واژگان رسمی و محاورهایِ فارسی زبانان برای ارزیابی مهارت واژگانی فارسی آموزان استفاده کرد.
فایل word واژه در کتابهاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان: پژوهشي پيکرهبنياد | WORD
ههای پژوهش، ما را به این جمعبندی رهنمون ساخت که کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در بعضی از سطوح زبانآموزی حتی تا %2 نیز با پیکرهی مورد نظر این پژوهش همپوشانی ندارند. همچنین، یافتهها نشان داد، چنانچه موضوع سطوح زبانآموزی را نیز کنار بگذاریم و صرفاً به پوشش پُربسامدترین واژهها در کتابها بپردازیم، واژههای ارائه شده در کتابها کمتر از %50 از همپوشانی با پیکرهی مورد نظر این پژوهش برخوردار هستند.
فایل word تدوين فهرست واژگان پايه براي زبان فارسي: رويکردي تلفيقي | WORD
ن و محسنی، 84 درصد از کلمات پیکرهی ما را پوشش میدهد و واژگانش از گسترهی مطلوبی برخوردارند. بنابراین، میتوان با اصلاح این فرهنگ به تدوین فهرست واژگان پایهی فارسی اقدام کرد. میتوان از این فهرست در امر هدفگذاری برای آموزش زبان فارسی و سطحبندی فراگیران و محتوا استفاده نمود. این ابزار میتواند تهیهی آزمونهای دانش واژگانی و توانش فارسی را تسهیل نموده، در شناسایی واژگان علمی و تخصصی فارسی نیز به ما کمک کند.
فایل word خطاهاي نحوي عرب زبانان در يادگيري زبان فارسي بهعنوان زبان دوم | WORD
با فاعل (12/14 درصد) بیشترین بسامد خطاها را به خود اختصاص میدهد. بعد از خطاهای فعلی، «خطاهای مربوط به حروف اضافه» (16/18 درصد) بیشترین درصد خطا را شامل میشود. در نهایت، تحلیل کمّی که بر روی خطاهای زبانآموزان از نظر منشأ صورت گرفت حاکی از این است که بیشتر خطاها از نوع «درونزبانی» (29/48 درصد) هستند و سپس خطاهای«بینازبانی» (53/33 درصد) و در پایان نیز خطاهای «مبهم» کمترین درصد (18/18 درصد) را به خود اختصاص دادهاند
فایل word خطاهاي نحوي تالشيزبانها در کاربرد زبان فارسي | WORD
شتر است. در میان انواع خطاهای تفکیکشده، خطاهای «عدم مطابقت شناسهی فعل با فاعل (نهاد)»، بهویژه در میان خطاهای آموزشی، بیشتر از دیگر انواع خطاها بوده است؛ یافتههای این پژوهش علاوه بر آن که توصیفی از خطاهای تولید شده توسط دانشآموزان تالشیزبان را ارائه میدهد، میتواند بر ضرورت بهبود و اصلاح روشهای تدریس و منابع آموزشی مانند کتابهای آموزش زبان فارسی تأکید نماید تا از این طریق شاهد کاهش خطاهای آموزشی نیز باشیم.
فایل word خطاهاي نوشتاري فارسيآموزان آلمانيزبان در سطح مقدماتي: خطاهاي املايي-واجي | WORD
ا از فرایند کاهش نادرست و 25 خطای دیگر هم از فرایند ترتیب نادرست نویسه ناشی شده است که در این میان، فرایند جایگزینی نادرست نویسه دربرگیرندهی دو فرایند دیگر یعنی افزایش و کاهش نادرست نویسه میباشد. بسامد وقوع فرایندهای واجی در پیدایش خطاها نیز محاسبه و در جداول مربوط ارائه شده است. تحقیق حاضر نشاندهندهی این است که زبان فارسی بهعنوان زبان دوم، نسبت به تداخل زبان آلمانی بهعنوان زبان مادری، تأثیر بیشتری در بروز خطاها دارد.
فایل word ترکيبهاي قالبي فارسي و کارکردهاي متني آنها در نگارش | WORD
ها و داوری مشارکان استفاده شده است. نتایج مطالعهی حاضر نشان میدهد که (1) بسامد بالای استفاده از ترکیبهای قالبی فارسی لزوماً کیفیت نوشتار را بالا نمیبرد و (2) بررسی ویژگیهای کارکردی ترکیبهای قالبی باید با توجه به وجوه بینازبانی آنها و گاه با توجه به دانش زبان انگلیسی گویشوران فارسی انجام شود. یافتههای این پژوهش را میتوان در مطالعات زبانشناختی و آموزش زبان فارسی به گویشوران سایر زبانها مورد توجه قرار داد.
فایل word مقايسه ي سبکهاي مديريت کلاس بر مهارتهاي راهبردي فراشناختي، هيجاني نارساخواني دانشجويان ايراني و غيرايراني | WORD
غیرایرانی در سطح بالایی قرار دارد. همچنین، از دیدگاه دانشجویان (ایرانی- غیرایرانی) دانشگاهِ شیراز در رابطه با سبک مدیریت کلاس در سه حوزهی (غیرمداخلهگر، مداخلهگر، تعاملی)، سبک مدیریت کلاس تعاملگرا در بین دانشجویان ایرانی بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس غیرمداخلهگر کمترین میانگین را داشت و در بین دانشجویان غیرایرانی، سبک مدیریت کلاس تعاملگرا بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس مداخلهگر کمترین میانگین را داشته است.
فایل word بررسي مشخصههاي فاي در گفتار فارسيآموزان و چالشي در رويکرد کمينهگرا | WORD
ورت آشکار در جمله حضور دارد. میزان خطای مطابقت زمانی که در جمله علاوه بر فاعل، ضمیر شخصی غیرفاعلی وجود دارد، بیشتر از زمانی است که در جمله تنها فاعل وجود دارد. همچنین، تحلیل کیفی براساس برنامهی کمینهگرا، نشان داد که گاهی با وجود عدم رعایت مطابقت فاعل و فعل و یا به عبارتی فقدان تعبیر نحوی، معنای مشخصههای شخص و شمار انتقال مییابد و تعبیر معنایی صورت میپذیرد که این مسأله درواقع چالشی در رویکرد کمینهگرا به حساب میآید.
فایل word کنش گفتاريِ درخواست: مقايسهي فارسيزبانان و فارسيآموزان | WORD
ت که فارسیزبانان، بسته به هر سه متغیر، عملکرد متفاوتی دارند و این نشاندهندهی آن است که فارسیآموزان از راهبردهای متناسب با موقعیتهای مختلف آگاهی ندارند. از یافتههای این پژوهش در زمینهی آموزش زبان فارسی به این صورت میتوان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیتهای کلاسی باید به نحوی باشند که فارسیآموزان را برای موقعیتهای گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهرهگیری نمایند.
فایل word تاثير به کارگيري نقشه مفهومي بر تقويت مهارت خواندن فارسي آموزان خارجي | WORD
ی مفهومی بر تقویت مهارت خواندن برگزار شد و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری مناسب (لوین، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه) مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین عملکرد گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر راهبرد نقشهی مفهومی نقش پررنگ و تأثیر بسزایی در تقویت مهارت خواندن دارد.
فایل word تکيه گاه سازي آموزشي و تأثير آن بر يادگيري زبان فارسي | WORD
(شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی) با یادگیری زبان فارسی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که تکیه گاه سازی شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی، به طور مثبت و معناداری یادگیری زبان فارسی را پیش بینیکرده اند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به تکیه گاه سازی آموزشی و انواع آن در افزایش یادگیری زبانِ فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی است.
فایل word انتقال بينزباني مهارت خوانداري و راهبردهاي آن: مطالعهي موردي فارسي آموزان فرانسوي | WORD
نه پدیدهای که با توجه به ویژگیهای دستوری/ واژگانی برای هر زبان جداگانه شکل گیرد. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که زبانآموزانی که از مهارت درک مطلب مطلوبتری بهره میبردند، از راهبردهای متنوعتر ولی مشابهی برای انجام تکالیف درک مطلب در زبانهای متفاوت استفاده میکردند؛ درحالیکه زبانآموزانی که درانجام تکالیف درک مطلب چندان کارآمد نبودند از راهبردهای محدودتر و متفاوتی برای درک متون به زبانهای مختلف بهره میبردند.
فایل word رابطهي جنسيت و به کارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم | WORD
اری به کمک آزمون "تی" و آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" نشان میدهد اگرچه، میانگین کلّ نمرهی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، امّا امّار استنباطی بیانگر آن است که این اختلاف میانگینها معنادار نیست. بنابراین، دو گروه دانشجویان دختر و پسر، کم و بیش به یک میزان از همهی راهبردهای یادگیری استفاده میکنند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اولویتهای فارسیآموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.
فایل word بررسي تاثير جنسيت بر نگرش دانشآموزان ترکي زبان شهرستان مرند به زبان فارسي | WORD
دارد. دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر دارای نگرش مثبتی نسبت به موضوع مطرح شده هستند؛ اما پسران در مقایسه با دختران نگرش مثبتی را دارا نیستند. در زمینهی تأثیر نگرش دو گروه جنسی بر استفاده از زبان فارسی چنین استنباط شد که نگرش مثبت دختران باعث میشود آنها در اغلب موقعیتها از زبان فارسی استفاده کنند؛ در حالیکه دانشآموزان پسر در موقعیتهای مشابه ترجیح میدهند از زبان مادری خود، یعنی ترکی آذری، بهره ببرند.
فایل word مقايسه ي آموزش سنتي الفباي زبان فارسي و آموزش براساس الفباي آوانگاري و تأثير آن بر مهارت خواندن غيرفارسي زبانان بزرگسال | WORD
ند که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. الفبای زبان فارسی برای گروه کنترل به روش سنتی و برای گروه آزمایش بر اساس روش فونیکس آموزش داده شد. بهمنظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تی- تست استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش الفبا بر اساس روش فونیکس در مقایسه با روش سنتی بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب به صورت معناداری موفقتر بوده است.
[1]