فایل word انتقال بينزباني مهارت خوانداري و راهبردهاي آن: مطالعهي موردي فارسي آموزان فرانسوي | WORD
انایی مشترک بینزبانی است و نه پدیدهای که با توجه به ویژگیهای دستوری/ واژگانی برای هر زبان جداگانه شکل گیرد. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که زبانآموزانی که از مهارت درک مطلب مطلوبتری بهره میبردند، از راهبردهای متنوعتر ولی مشابهی برای انجام تکالیف درک مطلب در زبانهای متفاوت استفاده میکردند؛ درحالیکه زبانآموزانی که درانجام تکالیف درک مطلب چندان کارآمد نبودند از راهبردهای محدودتر و متفاوتی برای درک متون به زبانهای مختلف بهره میبردند.
فایل word رابطهي جنسيت و به کارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم | WORD
صلاح شده پاسخ دادند. تحلیل آماری به کمک آزمون "تی" و آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" نشان میدهد اگرچه، میانگین کلّ نمرهی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، امّا امّار استنباطی بیانگر آن است که این اختلاف میانگینها معنادار نیست. بنابراین، دو گروه دانشجویان دختر و پسر، کم و بیش به یک میزان از همهی راهبردهای یادگیری استفاده میکنند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اولویتهای فارسیآموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.
فایل word بررسي تاثير جنسيت بر نگرش دانشآموزان ترکي زبان شهرستان مرند به زبان فارسي | WORD
فارسی تفاوت معنیداری وجود دارد. دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر دارای نگرش مثبتی نسبت به موضوع مطرح شده هستند؛ اما پسران در مقایسه با دختران نگرش مثبتی را دارا نیستند. در زمینهی تأثیر نگرش دو گروه جنسی بر استفاده از زبان فارسی چنین استنباط شد که نگرش مثبت دختران باعث میشود آنها در اغلب موقعیتها از زبان فارسی استفاده کنند؛ در حالیکه دانشآموزان پسر در موقعیتهای مشابه ترجیح میدهند از زبان مادری خود، یعنی ترکی آذری، بهره ببرند.
فایل word مقايسه ي آموزش سنتي الفباي زبان فارسي و آموزش براساس الفباي آوانگاري و تأثير آن بر مهارت خواندن غيرفارسي زبانان بزرگسال | WORD
در ردهی سنی 24 تا 31 سال بودند که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. الفبای زبان فارسی برای گروه کنترل به روش سنتی و برای گروه آزمایش بر اساس روش فونیکس آموزش داده شد. بهمنظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تی- تست استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش الفبا بر اساس روش فونیکس در مقایسه با روش سنتی بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب به صورت معناداری موفقتر بوده است.
[1]
فایل word تبيين خاستگاه همگاني هاي زباني و کاربردهاي آن در آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان | WORD
فقط بر اساس دانش زبانی پیشین تبیین کرد. فرضیهی دیگری که شالودهی این تفکر را تشکیل میدهد، این است که یگانه خاستگاه همگانیهای زبانی، دانش فطری است. در این مقاله تلاش شده است تا این تفکر رایج از سه جنبهی کثرتگرا به چالش طلبیده شود: 1) خصیصههای بنیادین دستور همگانی، 2) راههای دستیابی به دستور همگانی، و 3) خاستگاههای همگانیهای زبانی. سپس پیامدهای آموزشی این رویکرد کثرتگرا برای آموزش فارسی به غیر فارسیزبانان به تفصیل بررسی شده است.
فایل word تأثير راهبرد ترجمه بر خطاهاي دستوري و واژگانيِ فارسيآموزان چيني در نگارش به زبان فارسي | WORD
کاهش یا افزایش ناچیزی در تعداد خطاها مشاهده شد. همچنین، در حالی که تعداد «غلطهای املایی» در زمان نگارش به روش ترجمهای با کاهش همراه بود و تعداد جملات ساده و مرکب نیز افزایش یافت، بهکارگیری «عوامل انسجامی» صحیح با افت مواجه بوده است. در نتیجه، برخلاف برخی تأثیرات مثبت بر کاهش بعضی خطاهای دستوری، واژگانی، و غلط املایی، نمیتوان راهبرد ترجمه را راهبرد چندان مناسبی برای کاهش خطاهای واژگانی و دستوری در مهارت نگارش فارسیآموزان چینی محسوب کرد.
فایل word بررسي اثربخشي آموزشِ مبتني بر روش تکليف محور بر خواندن و درک مطلبِ فارسي با اهداف ويژه | WORD
در یک دورهی آموزشی دوازده ساعتی، مداخله را دریافت کردند در حالی که آموزش گروه گواه به شیوهی سنتی و با تمرکز بر انجام تمرینها و یادگیری دستور زبان، واژگان و مطابق با برنامهی درسی مرکز زبان فارسی انجام شد؛ در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آنهادادهها با استفاده از تحلیل همپراش، نشان داد که آموزش تکلیفمحور، تأثیر معناداری بر تقویت مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی داشته و باعث پیشرفت این مهارت شده است.
فایل word تحليل مجموعه کتابهاي «زبان فارسي» از منظر نشانهشناسي فرهنگي | WORD
بیین پیشنهادی برای آموزش زبان و فرهنگ، نحوهی بازنمایی رمزگانهای پوشاک، خوراک، مکان و جنسیت در ارتباط با «خود» و «دیگری» فرهنگی در این مجموعه کتابها بررسی و مشخصههای سوگیری، تکرار، حضور و غیاب سوژه و بسندگی رمزگانی به عنوان مشخصههای اصلی بازنمایی رمزگانهای فوق، شناسایی و تحلیل میشوند. نتایج این تحلیل نشان میدهد نحوهی بازنماییها در این مجموعه، چندان در جهت الگوی تعاملی «همخود و همدیگری» و گفتگوی فراگیر فرهنگی نیست.
فایل word واکاوي خطاهاي تلفظي تاجيکيزبانان براساس ساخت هجايي فارسي ايران و فارسي تاجيکي از منظر نظريهي بهينگي | WORD
تاجیکی، قابل اصلاح میباشد، اما در ساختهایی که در مرتبهبندی زبان فارسیِ تاجیکی محدودیتهای بلندمرتبه وجود دارد، زبانآموزان ساختهای زبان اول خود را حفظ کرده و از آن محدودیتها تخطی نکردهاند. با این حال، نباید از نظر دور داشت که برخی از اشتباهات زبانآموزان ناشی از تعمیمهای نادرست و ویژگیهای «زبان میانی» آنها است که در بسیاری از موارد از زبان مبدأ نشأت گرفته و گاهی ناشی از تصوری است که در مورد زبان مقصد در ذهن زبانآموزان شکل گرفته است.
فایل word غلت سختکامي /j/ در نظام آوايي زبان فارسي | WORD
ر اندازهگیری شد. نتایج پژوهش نشان داد آنچه به شکل پایدار و منظم طیف فرکانسی غلت /j/ را از واکهی مجاورش متمایز میکند، تغییر فرکانس سازهها و کاهش دامنهی انرژی فرکانسهای میانی و بالا است. این نتایج همچنین نشان داد که میزان باریکشدگی حفرهی دهان از /i/ به /j/ آنقدر زیاد نیست که بر مقادیر فرکانس، پهنای نوار و شدت انرژی F1 تأثیر بگذارد و فقط در حدی است که باعث میشود الگوی واکسازی حنجره تغییر و دامنهی انرژی فرکانسهای میانی و بالا تضعیف شود.
فایل word تحليل محتوايي منابع آموزشي زبان فارسي بر پايهي انگارهي نيل اندرسون | WORD
کتابها پیاده شده، همانا اصل گسترش گنجینهی واژههاست که وجه اشتراک همهی روشهای سنتی مطرحشده در زبانآموزی است. در میان سایر اصلهای انگارهی اندرسون، اصل تأیید راهبردها بیشتر مورد توجه بوده است. موارد کاربرد اصل آموزش درک نیز انگشتشمار است. اصل فعالسازی دانش پیشین، علیرغم اهمیت فوقالعادهای که دارد، تقریباً در هیچکدام از منابع اجرا نشده است. اصول افزایش سرعت خواندن و ارزیابی پیشرفت نیز در این منابع مغفول ماندهاند.
فایل word بررسي رابطه ي متن و تصوير در درسنامه ي آموزش زبان فارسي بر اساس نظريه ي مارش و وايت: مطالعه ي موردي مجموعه ي 4 جلدي زبان فارسي | WORD
د 25 درصد تصاویر با متن نوشتاری ارتباط اندکی دارند، 50 درصد کاملاً منطبق و 25 درصد محتوایی بیشتر از متن نوشتاری ارائه کردهاند. پس از ارزیابی تصاویر این درسها از لحاظ رابطهی متن و تصویر، میتوان نتیجه گرفت که در درسنامهی مورد بررسی، در مجموع تصاویر با متن نوشتاری هماهنگی کامل دارند. در این راستا، پیشنهاد میشود مؤلفان کتابهای آموزشی با انتخاب تصویر متناسب با هدف آموزشی متنها، به فرایند یادگیری زبان سرعت بخشیده تا اهداف آموزشیِ تصویر، تحقق یابد.
فایل word ميزان به کارگيري راهکارهاي درک مطلب شنيداري: مطالعه ي موردي فارسي آموزان دوره ي پيش دانشگاهي | WORD
دانشگاهی بسیار مهم هستند، ضعیفتر از انتظار عمل کردند. علاوه بر این، طبق یافته ها، راهکارهای شناختی، اجتماعی-عاطفی، فراشناختی و حافظه، به ترتیب از قابلیت پیشبینی بیشتری برخوردار بودند. در پایان، با تکیه بر یافته های به دست آمده، علاوه بر ارائه ی پیشنهادهایی در زمینهی آموزش زبان فارسی، بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مطلوب در مراکز آموزش زبان فارسی در خصوص تقویت مهارت شنیداریِ دانشگاهی فارسیآموزان غیرایرانی نیز تأکید شده است.
فایل word ارزيابي دستور آموزشي در کتابهاي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان | WORD
قدماتی»، «استفاده نکردن از راهبردهای ارتباطی»، «تکلیفمحور نبودن آموزش دستور»، «واقعی و معنادار نبودن تمرینها»، «مکانیکی و غیرقابلانعطاف بودنِ ارائهی دستور» و «عدم تناسب منطقی بین حجم اطلاعات اصلی و جانبی با در نظر گرفتن ماهیت گزینشی دستور آموزشی»، از نقاط ضعف این کتابها محسوب میشود. در پایان، با توجه به نتایج این بررسی، راهکارهایی برای رفع نارساییهای کتابهای مذکور در زمینهی دستور آموزشی ارائه شده است.
فایل word آموزش زبان فارسي به لاري زبانان بر مبناي تحليل مقابلهاي و روش تکليفمحور | WORD
hy;طرفه» و «تحلیل واریانس دوطرفه» تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از این بود که برنامهی درسی مبتنی بر نکات افتراق زبانهای فارسی و لاری و آموزش فارسی براساس روش تکلیفمحور توانسته است دانش دستوری لاریزبانان را در خصوص زبان فارسی بهبود ببخشد؛ در واقع، برهمکنش میان تحلیل مقابلهای و روش تکلیفمحور باعث شده است که افزایش آگاهی لاریزبانان از طریق تبادل اطلاعات، تعامل ارتباطی و گفتگوی حین تکلیف افزایش یابد و یادگیری زبان فارسی تسهیل شود.
فایل word سنجش دانش کاربردشناسي فارسي آموزان غيرايراني: بررسي نقش دورههاي آموزش زبان فارسي، زبان مادري و سطح زباني زبانآموزان | WORD
ون، تحلیل واریانس یکسویه و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرکت در دورههای آموزش زبان فارسی در ایران در افزایش سطح دانش کاربردشناسی زبانآموزان تأثیرگذار بوده است و نیز نشان داد که با افزایش سطح زبانی، سطح دانش کاربردشناسی زبانآموزان میتواند افزایش یابد. میانگینها در هر سه آزمون برگزار شده نشاندهندهی تفاوت بین چهار خانوادهی زبانی مورد نظر در این پژوهش بود، اما این تفاوت در تمام موارد، از نظر آماری تأیید نشد.
فایل word تأثير به کارگيري راهبردهاي فراشناختي، اجتماعي و عاطفي بر ميزان موفقيت فارسيآموزان غيرايراني در مهارت نوشتاري | WORD
بهکارگیری راهبردهای اجتماعی و عاطفی و موفقیت در مهارت نگارش رابطهی معنیدار مثبتی وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سه نوع راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی، راهبردهای فراشناختی باعث موفقیت فارسیآموزان در درس نگارش شده است و هرچه میزان بهکارگیری راهبردهای فراشناختی افزایش بیابد، میزان موفقیت فارسیآموز در درس نگارش نیز افزایش مییابد. درنهایت پیشنهادهایی جهت آموزش راهبردها درکلاسهای آموزش زبان فارسی ارائه گردید.
فایل word راهبردهاي بيان تقاضا: مقايسه ي فارسي آموزان خارجي با فارسي زبانان | WORD
سی گردید. نتایج، نشانگر کاربرد بیشتر راهبردهای غیرمستقیمِ متعارف (پرسشیها) در میان هر سه گروه میباشد. همچنین همخوانی بیشترِ راهبردهای بیان تقاضای فارسیآموزان خارجی در سطح پیشرفته با راهبردهای بیان تقاضای فارسیزبانان نشاندهندهی تأثیر مثبت سطح زبانی و سطح بالای توانش کاربردشناختی بر نحوهی بیان تقاضا توسط آنها میباشد. هر سه متغیر فاصله، قدرت، و میزان تحمیل نیز در بسیاری از موارد بر نحوهی بیان تقاضای هر سه گروه تأثیر گذاشتهاند.
فایل word گرافيک در کتابهاي آموزش زبانفارسي به غيرفارسيزبانان:نقش ارتباطي و کارکرد آثار گرافيک در رويدادهاي آموزشي | WORD
موزشی یاد شده، بهکارگیریِ کارکرد حسّی اثر گرافیک بیش از کارکرد شناختی آن بوده است، 2) بیشترین تأثیر شناختی آثار گرافیک مربوط به کاربرد آنها در تمرینهای درس است و این آثار، کمتر در ارائهی متن زبانی مشارکت داشتهاند. با توجه به نتایج این پژوهش، تهیهکنندگان متون یاد شده، چندان به چگونگی کاربرد آثار گرافیک از منظر نظریههای یادگیری شناختی توجه ننمودهاند. بنابراین، بایسته است کاربرد گرافیک در این متون، بر اساس شاخصهای یاد شده، بازتعریف و اعمال شود.
فایل word تأثير استفاده از تصوير در افزايش دانش واژگاني فارسي آموزان خارجي؛ مطالعه ي موردي فارسي آموزان کره اي | WORD
شآزمون، به هر دو گروه، متنهایی داده شد. گروه کنترل، واژههای جدید متن را بدون کمک تصویر دریافت کرد و آموزش واژه در این گروه، بدون استفاده از تصویر بود، اما در گروه آزمایش، از تصویر برای آموزش واژه استفاده شد. سپس یک آزمون واژهمحور برگزار شد و با استفاده از روشهای آماری، نتایج عملکرد دو گروه بررسی و مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که گروه آزمایش، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است که این تأییدی بر کارآیی روش تصویر در آموزش واژه میباشد.
فایل word رويکرد مفهومي- نقشي در آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان | WORD
غیرایرانیِ دانشگاه علامه طباطبائی جهت گذراندن درسهای تهیه شده در این پژوهش استفاده گردید. پس از انجام پیشآزمون و کسب اطمینان از همگن بودن دو گروه کنترل و آزمایش، دروس تولید شده طی سه جلسهی آموزشی، به گروه آزمایش تدریس شد. در پایان، به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از آزمونهای خیدو و فریدمن، و تحلیل کوواریانس تکمتغیری (آنکوا) استفاده شد که نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر مثبت برنامهی درسی مفهومی-نقشی در تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است.
فایل word بررسي توليد واکههاي افتاده ي فارسي در گفتار فارسيآموزان ژاپنيزبان | WORD
هی دوم (F2) تمامی واکههای افتاده اندازهگیری شد و بسامد سازههای اول و دوم واکههای فارسی تولید شده توسط زبانآموزان ژاپنیزبان با بسامد سازههای واکههای تولید شده توسط گویشوران بومی زبان فارسی مقایسه و تحلیل آماری شد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که زبانآموزان ژاپنی دو واکهی افتاده فارسی را بدون تفاوت معنادار با یکدیگر و تقریباً مشابه با واکهی افتاده ژاپنی تولید میکنند.
فایل word مقايسهي رشد زبان گفتاري در دانشآموزان نارساخوان و عادي پايهي اول تا سوم | WORD
های واژگانی، نحوی، زبان گفتاری و خردهآزمونهای مربوط به آنها دارند؛ همچنین مقایسهی دادهها به لحاظ رشدی نیز نشان داد که بین حوزههای زبان کودکان نارساخوان و عادی در سه پایهی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان کلاس سوم در هر دو گروه، عملکرد بهتری در حوزههای زبان نسبت به کودکان کلاس اول و دوم دارند. ازاینرو، پیشنهاد میشود در برنامهی درمانی کودکان نارساخوان، آموزش حوزههای زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.
فایل word معرفي هَيَجامَد و بررسي تأثير آن در غرقگي و سبکهاي يادگيري فارسي آموزان غيرايراني | WORD
رار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که علیرغم سبک یادگیری ترجیحی متفاوت زبانآموزان در روند یادگیری زبان فارسی، الگوی هَیَجامَد با ایفای نقش میانجی میان سبکهای یادگیری و غرقگی و همینطور بهدلیل درگیرکردن چند حس زبانآموز بهطور همزمان باعث تولید هیجان مثبت و ایجاد احساس لذّت در زبانآموزان شده و اثر سبکهای یادگیری ادراکی را خنثی کرده است. لذا الگوی تدریس مبتنی بر هَیَجامَد میتواند جایگزین مناسبی برای تدریس براساس سبکهای یادگیری ادراکی باشد.
فایل word بررسي رابطه ي بين سرمايه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خانواده با يادگيري زبان فارسي به وسيله ي کودکان آذري زبان | WORD
ا پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده و یادگیری زبان فارسی توسط کودکان پیشدبستانی آذریزبان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین ترتیب، به هر میزان که یادگیری زبان دوم در دوره پیش دبستانی به وسیله سرمایههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شود، کودکان در طول تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، بهترین راهکار برای بهبود عملکرد کودکان دوزبانه، افزایش سرمایههای مورد بررسی است.
فایل word بررسي خطاهاي فارسيآموزان غير فارسيزبان در جملات داراي عناصر قطب منفي | WORD
در صورت وجود چنین تفاوتهایی، بپردازد. در این پژوهش، پس از آن که 46 فارسیآموز بزرگسال، به صورت تصادفی، انتخاب شدند، در دو گروه، مورد آزمون قرار گرفته و به یک پرسشنامه پاسخ دادند. سپس خطاهای آنان بررسی شد و مقایسهی گروهها، با توجه به نابرابری انحراف معیار، تفاوت معناداری را میان خطاهای دو گروه نشان داد. میانگین نمرات گروه اول نسبت به گروه دوم، بیشتر و انحراف معیارشان کمتر بود. یافتهها حاکی از آن بود که این دو گروه دارای خطاهای متفاوتی هستند.
فایل word طراحي يک بسته ي الکترونيکي براي بهبود آموزش و سنجش واژگان پايه ي زبان فارسي | WORD
ماید. روال ساخت و تکمیل این نرمافزار بدین صورت بود که نخست، نسخهی آزمایشی پس از طراحی و تولید در اختیار 20 نفر از زبانآموزان دبستان بینالمللی پسرانهی تهران در سال تحصیلی 92- 93 قرار گرفت. در مرحلهی بعد، تعداد 20 نفر از کارشناسانِ نرمافزارهای آموزشی، آن را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از انجام اصلاحاتِ نسخهی آزمایشی، نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که این نرمافزار توانسته در جذب زبانآموزان به یادگیری واژگان پایه تا حد زیادی موفق باشد.
فایل word هوش فرهنگي و يادگيري مهارتهاي زبان فارسي در فارسي آموزان غيرايراني | WORD
یابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از این است که: 1- رابطهی معناداری میان مهارت خواندن با هوش فرهنگی و دو مؤلفهی رفتاری و فراشناختی آن، همچنین میان مهارت شنیدن با هوش فرهنگی و مؤلفهی رفتاری آن وجود دارد. 2- میان مهارت خواندن و معدل کل مهارتها با هوش فرهنگی در گروه مردان آزمودنی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. 3- دو مهارت خواندن و شنیدن با هوش فرهنگی در گروه آزمودنیهای فاقد تحصیلات دانشگاهی، دارای رابطهی مثبت و معناداری هستند.
فایل word فرآيند يادگيري با تکيه بر آيات قرآن کريم و اشعار مثنوي معنوي | WORD
الهی که هدف خالق است، برسد. حال که در فرآیند یادگیری، این دو حس نقش اساسی را ایفا میکنند، این سوال پیش میآید که آیا نقش هر دوی آنها مساوی است یا یکی بر دیگری رجحان دارد و جایگاه هر یک از آنها در فرآیند یادگیری کجاست؟ در این تحقیق با جستجو در نظریههای روانشناسی، مانند نظریههای شناختی و انگیزشی و جستاری در آیات قرآن و اشعار مثنوی معنوی، به تبیین نقش و جایگاه هر یک از این حواس در فرآیند یادگیری پرداخته شده و وجه تمایز و امتیاز هریک مورد بررسی قرار گرفته است.
فایل word آتش عشق از ديدگاه مولانا | WORD
الهی، آتش انبیا(ابراهیم و موسی)، آتش ریاضت و مشکلات سیروسلوک، آتش غفلت، آتش خوف حق، آتش فقر، آتش هجران، آتش کلام و سخن، آتش عشق، آتش غم، آتش امراض و بیماری، آتش نفس، آتش شهوت، آتش حرص، آتش چاپلوسی، آتش حسادت، آتش گناه، آتش بخل، آتش شوم، آتش بلا، آتش شیون و زاری، آتش جهنم، آتش ابلیس، آتش عذاب، عنصر آتش و... به چشم میخورد. « آتش عشق » با 120 بار تکرار، پربسامدترین کاربرد آتش در سخن مولاناست. در این مقاله، کارکرد آتش در عشق از دیدگاه مولانا نمایانده شدهاست.