فایل word گرافيک در کتابهاي آموزش زبانفارسي به غيرفارسيزبانان:نقش ارتباطي و کارکرد آثار گرافيک در رويدادهاي آموزشي | WORD
1) در طراحی متنهای آموزشی یاد شده، بهکارگیریِ کارکرد حسّی اثر گرافیک بیش از کارکرد شناختی آن بوده است، 2) بیشترین تأثیر شناختی آثار گرافیک مربوط به کاربرد آنها در تمرینهای درس است و این آثار، کمتر در ارائهی متن زبانی مشارکت داشتهاند. با توجه به نتایج این پژوهش، تهیهکنندگان متون یاد شده، چندان به چگونگی کاربرد آثار گرافیک از منظر نظریههای یادگیری شناختی توجه ننمودهاند. بنابراین، بایسته است کاربرد گرافیک در این متون، بر اساس شاخصهای یاد شده، بازتعریف و اعمال شود.
فایل word تأثير استفاده از تصوير در افزايش دانش واژگاني فارسي آموزان خارجي؛ مطالعه ي موردي فارسي آموزان کره اي | WORD
بود. بعد از انجام پیشآزمون، به هر دو گروه، متنهایی داده شد. گروه کنترل، واژههای جدید متن را بدون کمک تصویر دریافت کرد و آموزش واژه در این گروه، بدون استفاده از تصویر بود، اما در گروه آزمایش، از تصویر برای آموزش واژه استفاده شد. سپس یک آزمون واژهمحور برگزار شد و با استفاده از روشهای آماری، نتایج عملکرد دو گروه بررسی و مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که گروه آزمایش، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است که این تأییدی بر کارآیی روش تصویر در آموزش واژه میباشد.
فایل word رويکرد مفهومي- نقشي در آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان | WORD
پس از دانشجویان زنِ غیرایرانیِ دانشگاه علامه طباطبائی جهت گذراندن درسهای تهیه شده در این پژوهش استفاده گردید. پس از انجام پیشآزمون و کسب اطمینان از همگن بودن دو گروه کنترل و آزمایش، دروس تولید شده طی سه جلسهی آموزشی، به گروه آزمایش تدریس شد. در پایان، به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از آزمونهای خیدو و فریدمن، و تحلیل کوواریانس تکمتغیری (آنکوا) استفاده شد که نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر مثبت برنامهی درسی مفهومی-نقشی در تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است.
فایل word بررسي توليد واکههاي افتاده ي فارسي در گفتار فارسيآموزان ژاپنيزبان | WORD
ی اول (F1) و سازهی دوم (F2) تمامی واکههای افتاده اندازهگیری شد و بسامد سازههای اول و دوم واکههای فارسی تولید شده توسط زبانآموزان ژاپنیزبان با بسامد سازههای واکههای تولید شده توسط گویشوران بومی زبان فارسی مقایسه و تحلیل آماری شد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که زبانآموزان ژاپنی دو واکهی افتاده فارسی را بدون تفاوت معنادار با یکدیگر و تقریباً مشابه با واکهی افتاده ژاپنی تولید میکنند.
فایل word مقايسهي رشد زبان گفتاري در دانشآموزان نارساخوان و عادي پايهي اول تا سوم | WORD
ی ضعیفتری در حوزههای واژگانی، نحوی، زبان گفتاری و خردهآزمونهای مربوط به آنها دارند؛ همچنین مقایسهی دادهها به لحاظ رشدی نیز نشان داد که بین حوزههای زبان کودکان نارساخوان و عادی در سه پایهی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان کلاس سوم در هر دو گروه، عملکرد بهتری در حوزههای زبان نسبت به کودکان کلاس اول و دوم دارند. ازاینرو، پیشنهاد میشود در برنامهی درمانی کودکان نارساخوان، آموزش حوزههای زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.
فایل word معرفي هَيَجامَد و بررسي تأثير آن در غرقگي و سبکهاي يادگيري فارسي آموزان غيرايراني | WORD
جامَد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که علیرغم سبک یادگیری ترجیحی متفاوت زبانآموزان در روند یادگیری زبان فارسی، الگوی هَیَجامَد با ایفای نقش میانجی میان سبکهای یادگیری و غرقگی و همینطور بهدلیل درگیرکردن چند حس زبانآموز بهطور همزمان باعث تولید هیجان مثبت و ایجاد احساس لذّت در زبانآموزان شده و اثر سبکهای یادگیری ادراکی را خنثی کرده است. لذا الگوی تدریس مبتنی بر هَیَجامَد میتواند جایگزین مناسبی برای تدریس براساس سبکهای یادگیری ادراکی باشد.
فایل word بررسي رابطه ي بين سرمايه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خانواده با يادگيري زبان فارسي به وسيله ي کودکان آذري زبان | WORD
ار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده و یادگیری زبان فارسی توسط کودکان پیشدبستانی آذریزبان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین ترتیب، به هر میزان که یادگیری زبان دوم در دوره پیش دبستانی به وسیله سرمایههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شود، کودکان در طول تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، بهترین راهکار برای بهبود عملکرد کودکان دوزبانه، افزایش سرمایههای مورد بررسی است.
فایل word بررسي خطاهاي فارسيآموزان غير فارسيزبان در جملات داراي عناصر قطب منفي | WORD
ای عناصر قطبی، البته در صورت وجود چنین تفاوتهایی، بپردازد. در این پژوهش، پس از آن که 46 فارسیآموز بزرگسال، به صورت تصادفی، انتخاب شدند، در دو گروه، مورد آزمون قرار گرفته و به یک پرسشنامه پاسخ دادند. سپس خطاهای آنان بررسی شد و مقایسهی گروهها، با توجه به نابرابری انحراف معیار، تفاوت معناداری را میان خطاهای دو گروه نشان داد. میانگین نمرات گروه اول نسبت به گروه دوم، بیشتر و انحراف معیارشان کمتر بود. یافتهها حاکی از آن بود که این دو گروه دارای خطاهای متفاوتی هستند.
فایل word طراحي يک بسته ي الکترونيکي براي بهبود آموزش و سنجش واژگان پايه ي زبان فارسي | WORD
رایانه در کشور کمک نماید. روال ساخت و تکمیل این نرمافزار بدین صورت بود که نخست، نسخهی آزمایشی پس از طراحی و تولید در اختیار 20 نفر از زبانآموزان دبستان بینالمللی پسرانهی تهران در سال تحصیلی 92- 93 قرار گرفت. در مرحلهی بعد، تعداد 20 نفر از کارشناسانِ نرمافزارهای آموزشی، آن را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از انجام اصلاحاتِ نسخهی آزمایشی، نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که این نرمافزار توانسته در جذب زبانآموزان به یادگیری واژگان پایه تا حد زیادی موفق باشد.
فایل word هوش فرهنگي و يادگيري مهارتهاي زبان فارسي در فارسي آموزان غيرايراني | WORD
نیها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از این است که: 1- رابطهی معناداری میان مهارت خواندن با هوش فرهنگی و دو مؤلفهی رفتاری و فراشناختی آن، همچنین میان مهارت شنیدن با هوش فرهنگی و مؤلفهی رفتاری آن وجود دارد. 2- میان مهارت خواندن و معدل کل مهارتها با هوش فرهنگی در گروه مردان آزمودنی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. 3- دو مهارت خواندن و شنیدن با هوش فرهنگی در گروه آزمودنیهای فاقد تحصیلات دانشگاهی، دارای رابطهی مثبت و معناداری هستند.
فایل word فرآيند يادگيري با تکيه بر آيات قرآن کريم و اشعار مثنوي معنوي | WORD
ب انسانی و کسب معرفت الهی که هدف خالق است، برسد. حال که در فرآیند یادگیری، این دو حس نقش اساسی را ایفا میکنند، این سوال پیش میآید که آیا نقش هر دوی آنها مساوی است یا یکی بر دیگری رجحان دارد و جایگاه هر یک از آنها در فرآیند یادگیری کجاست؟ در این تحقیق با جستجو در نظریههای روانشناسی، مانند نظریههای شناختی و انگیزشی و جستاری در آیات قرآن و اشعار مثنوی معنوی، به تبیین نقش و جایگاه هر یک از این حواس در فرآیند یادگیری پرداخته شده و وجه تمایز و امتیاز هریک مورد بررسی قرار گرفته است.
فایل word آتش عشق از ديدگاه مولانا | WORD
ق، آتش غیرت، آتش قهرالهی، آتش انبیا(ابراهیم و موسی)، آتش ریاضت و مشکلات سیروسلوک، آتش غفلت، آتش خوف حق، آتش فقر، آتش هجران، آتش کلام و سخن، آتش عشق، آتش غم، آتش امراض و بیماری، آتش نفس، آتش شهوت، آتش حرص، آتش چاپلوسی، آتش حسادت، آتش گناه، آتش بخل، آتش شوم، آتش بلا، آتش شیون و زاری، آتش جهنم، آتش ابلیس، آتش عذاب، عنصر آتش و... به چشم میخورد. « آتش عشق » با 120 بار تکرار، پربسامدترین کاربرد آتش در سخن مولاناست. در این مقاله، کارکرد آتش در عشق از دیدگاه مولانا نمایانده شدهاست.
فایل word بررسي و تحليل يقين در متون منظوم عرفاني | WORD
علاوه بر جایگاه والایی که یقین در قرآن کریم دارد، عرفا نیز به عنوان یکی از احوال عرفانی، اهمیت زیادی برای آن قایل شده و آن را اصل و ریشه همه احوال عرفانی دانسته اند. بیشتر نویسندگان و شاعران به موضوع یقین توجه نشان داده و ابعاد گوناگون آن را تبیین کرده اند. بدین جهت، این حال عرفانی در متون منظوم بازتاب گسترده ای داشته است.
این مقاله بر آن است که با مطالعه متون منظوم عرفانی تا پایان قرن ششم هجری، یقین را به عنوان آخرین حال عرفانی نقد و تحلیل کند و بازتاب آن را در این متون تبیین سازد.
فایل word درآمدي بر سخن آرايي و ظرافتهاي معنايي در نفثه المصدور زيدري نسوي | WORD
سته ای، کتاب نفثه المصدور شهاب الدین محمد زیدری نسوی است که با تسلط کامل، هنر خود را در سخن آرایی جلوه گر ساخته است. احاطه او در لفّاظی و سخن پردازی، نثرش را تا حدّ شورانگیزی شعر بالا برده است.
در این مقاله سعی شده به بخشی از پردازشهای شاعرانه و آرایه های ادیبانه این کتاب و تناسبهای زیبایی که از جهت الفاظ و معانی در آن رفته است، اشاره شود و دریچه ای را به منظره زیباییها، لفظ پردازیها و مضمون سازیهای کتاب بر روی خواننده بگشاید تا این اثر گرانمایه با نگاهی دیگر مطالعه و ارزیابی گردد.
فایل word بررسي نظرها و آراي خواجه نصير طوسي دربارة تعليم و تربيت انسان و نظام ارزشي حاکم بر آن | WORD
میداند، از طرف دیگر خواجه نصیر تأثیرات غیبی و آموزههای معنوی و عنایات الهی را در تثبیت نظام ارزشی مذکور و هدایت انسان در مسیر ارزشها مهم و مؤثر میداند.او معتقد است انسان از بدو کودکی، هم آمادگی پذیرش نظام ارزشی را دارد و هم اگر خوب هدایت نشود ضد ارزشها میتواند در سرشت او مؤکد شود؛ همچنین جامعه و خانواده در حفاظت او از افتادن به دام ضد ارزشها نقش حیاتی دارند.در این مقاله از جهات مختلف به بررسی آرای خواجه نصیر دربار نظام ارزشی حاکم بر فرایند تعلیم و تربیت پرداخته خواهد شد.
فایل word مقايسه ميان صفات ممدوح در مدايح جمال الدين اصفهاني و صفات رهبر آرمانشهر ابونصر فارابي | WORD
جمال الدین در مدایحش به توصیف حاکم آرمانی خویش پرداختهاست و به عبارت دیگر، ممدوح را نه آن گونه که هست بلکه آن گونه که باید باشد، به تصویر کشیده است. هشت خصوص یت حکمت، عدالت، برتر ی ذا تی نسبت به د یگران، حاکم یت مطلق، خوش سخ نی، دوری از آز، عزم راسخ و جنگاور ی، می ان رهبر آرمانشهر فارا بی و ممدوح وصف شده در اشعار مدح ی جمال الدین عبدالرزاق اصفها نی مشترک است و نشانههای د یگری از جمله عدم تطبیق حاکم وصف شده با واقع ی تها ی تار یخی می تواند آرمانی بودن ممدوح جمال الدین نظریه را قوت بخشد.
فایل word نظامي؛ سخنگوي ايران انساني | WORD
هد و با رویکردی جدید به شعر، روح انسان گرایی را در آثار خود تثبیت کند و ترویج دهد. نظامی با توسّع و تعمیق این مفهوم در آثار خود، هرگز از دو مقوله قومیت و دیانت غافل نبوده است.لذا سرزمینی را به تصویر می کشد که مردم آن فراتر از دو مفهوم فوق؛ به انسانیت بیشتر اهمیت می دهند. به همین دلیل، در جستجوی آرمان شهر خود از دروازه های شرع در مخزن الاسرار آغاز می نماید و در تبیین مفاهیم فلسفی و حکمی تا اسکندر نامه به پیش میرود. با این وصف، میتوان نظامی را به عنوان سخنگوی ایران انسانی معرفی نمود.
فایل word مضامين اخلاقي در بوستان و مقايسة آن با نهجالبلاغه | WORD
ق و فوقکلام مخلوق نامیدهاند و به «اخالقرآن» معروف است،در شعر و نثر فارسی تأثیر فراوانی از نظر لفظ و محتوا به جا گذاشته است. سعدی از جمله شعرا و نویسندگانی است که در جایجای آثارش از این اثر کامل تأثیر پذیرفته است که فراوانی این تأثیرپذیری محقق را شگفتزده مینماید.
این مقاله بر آن است که برخی از مضامین اخلاقی و تعلیمی بوستان سعدی را که شیخ اجل برای پیریزی آرمانشهر خود بر آن تأکید ورزیده، بررسی نماید و آنها را با همان مضامین در نهجالبلاغه امام علی(ع) مقایسه کند.
فایل word پژواک فرهنگ آزرم و ادب در شاهنامه و متون پهلوي | WORD
و مآخذی خود بوده است. او در پراهمیت جلوه دادن این شاخص فرهنگی به آثار پهلوی پیشِ رو، نظر داشته است؛ ازجمله آنها باید از رسالههایی چون: دینکرد، مینوی خرد، ارداویرافنامه، اندرزنامه بزرگمهر، اندرز آذرپادمارسفندان و...نام برد.
در این پژوهش کوشیده میشود به بررسی جایگاه رفیع آزرم و ادب در فرهنگ ایران باستان از دیدگاه شاهنامه و متون پهلوی پرداخته شود و بر این نکته تأکید گردد که فردوسی در پرداختن به این موضوع صرف نظر از علقهها و باورهای فرهنگی خویش تحت تأثیر متون پهلوی بوده است.
فایل word فرايند اخلاقي شدن جامعه از نگاه سعدي | WORD
امر و با عنایت به فرجام ناخوشایند بی توجهی به ارزشهای اخلاقی، در آثار خویش به تبیین عوامل تأثیرگذار بر رشد اخلاق پرداختند تا شاید بار دیگر، این رکن مغفول مانده جامعه ایمانی احیا شود. در این پژوهش، به بررسی این عوامل تأثیرگذار با تکیه بر آرا و اندیشه های شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی پرداخته میشود. از دیدگاه وی، عواملی چون نگرش حداکثری به اخلاقی شدن فرد، تعمیق فرهنگ باید و نباید بر اخلاق، مصلحت اندیشی و منفعت طلبی و اخلاق گویان بی اخلاق، در نابودی ارزشهای اخلاقی تأثیرگذار است.
فایل word تأثير کواکب در پيشگويي هاي شاهنامه | WORD
یرین را پیش بینی نماید و از راز کیهان پرده بردارد.
فردوسی به عنوان شاعری حماسه سرا تحت تأثیر این نوع نگرش و تفکر، بخشهایی از شاهنامه را در این زمینه پدید آورده است؛ به گونه ای که در همه داستانهایش حضور اخترشناسان و ادوات آن ها را برای بازگویی آینده شاهدیم.
مقاله حاضر به منظور بررسی اثر کواکب و تحلیل آن بر پیشگویی های شاهنامه و شناخت زیر ساخت ها و جوانب این تأثیرات بر پیشگویی هاست، که به روش توصیفی و تحلیلی از شاهنامه فردوسی استخراج و با استفاده از منابع گوناگون نگاشته شده است.
فایل word مقايس? مضامين اندرزي مينوي خرد و آفريننام? ابوشکور بلخي | WORD
آنها بررسی و تحلیل میشود. در این مقاله به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که آیا آفریننام ابوشکور بلخی از متون اندرزی در دوره میان زبانهای ایرانی تأثیر پذیرفته است یا خیر. این پژوهش برپایه روش تحلیل مقایسهای به انجام رسید. هدف از این گفتار، یافتن سرچشمههایی از مضامین تعلیمی است که در آفریننام ابوشکور بلخی بیان شده است. در این مقایسه چنین دریافت شد که آفریننام ابوشکور بلخی تأثیرپذیرفته و الهامگرفته از آثار اندرزی در دور ساسانی است و شباهتهای میان آنها انکارناپذیر است.
فایل word بررسي آموزههاي اخلاقي آفريننام? ابوشکور بلخي با نگاهي به ميزان تأثير آن بر قابوسنامه | WORD
ریننامه و قابوسنامه از حیث محتوایی، زبانی و بلاغی است. مؤلفههای تربیتی آفریننامه به سه شکل در قابوسنامه نمود یافته است: بخشی از ابیات آفریننامه عیناً در قابوسنامه تضمین شده است، قسمتی دیگر شامل مضامین و پیام اخلاقی مشترکی است که از حیث زبانی وبیانی و تصویری نیز بهسبب تشابهات بسیار، خواننده را به اقتباس عنصرالمعالی از بوشکور و یا بهرهگیری آن دو از آبشخوری واحد راهنمایی میکند؛ افزون بر موارد یادشده، بخشی از آموزههای این دو اثر، فقط بهلحاظ محتوایی مشترکاند.
فایل word مطالع? تطبيقي ساختار روايي حکايت در ادبيات تعليمي و قالب رسانهاي آگهي خدمات عمومي مطالع? موردي: گلستان سعدي | WORD
نتقال پیامهای عامالمنفعه و غیرتجاری است که چندین دهه از تولید آن در هم انواع رسانههای مکتوب، شنیداری، دیداری و نوین تولید میگذرد و بهلحاظ کارکرد و نوع روایت، با حکایات تعلیمی گلستان سعدی قابل مقایسه است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که روایت مسجع گلستان سعدی از منظر محتوایی، شیو روایت، ایجاد تعلیق در ذهن مخاطب و نیز پایانبندی اخلاقی در قالب زبانی آهنگین، الگویی مناسب برای نوشتن متن قالب رسانهای آگهی خدمات عمومی است که میتوان آن را روایت مسجع رسانهای نامید.
فایل word بررسي مضامين تعليمي در سفرنامههاي ناصرخسرو، نزاري قُهستاني، خسي در ميقات جلال آلاحمد | WORD
نی که بهدلیل آثاری خاص مشهورند، اثرهایی هم دارند که میتواند در دیگر انواع ادبی بدرخشد. مهمترین هدف، یافتن و معرفی ادیبانی است که آثار سفرنامهای دارند. نتیج پژوهش نشان میدهد تاکنون بخش بسیاری از سفرنامهها از منظر ادب تعلیمی نادیده گرفته شدهاند. بهطور کلی، این آثار مصادیقی از ادبیات تعلیمی به شمار میروند. دستاورد بعدی آنکه ناصرخسرو بیشتر بر نکات اخلاقی در اجتماع تأکید دارد و نزاری بر رعایت اخلاق فردی؛ اما آلاحمد اصلاح عقاید مذهبی را موجب تغییر در رفتار میداند.
فایل word کارکردهاي تعليمي ادبيات فارسي | WORD
وان امروزه در گونههای مختلف، ازجمله در ادبیات کودک، ادبیات عامّهپسند و ادبیات اینترنتی نیز دید و در فرمهای ادبی مختلف ازجمله رمان، داستان کوتاه، داستان مینیمالیستی، فیلمنامه، نمایشنامه، وبلاگ و حتّی ترانه ردیابی کرد. با این تفاوت که در این دوران، مفاهیم اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و... بیشتر به صورت پوشیده و از طریق دلالت ضمنی به مخاطبان القا میشود؛ بویژه در ادبیات داستانی که در آن تعلیم مفاهیم به صورت غیرمستقیم از راه نشان دادن وضعیتها و شخصیتها اتفاق میافتد.
فایل word مفاهيم نمادين تعليمي در مهمترين داستان هاي آموزشي و تربيتي کودک در دهة هشتاد | WORD
فراوانی 64 و نماد انسانی(مثبت ) با فراوانی 25 بیشتر استفاده شده است. در داستان های یاد شده، علاوه بر کاربرد نمادهای تقویت حس اعتماد به نفس و شناخت استعدادها و آموزش مسائل دینی، نمادهای مفهومی حرکت، با بسامد «؟ چه کسی پنیرم را برداشت » تغییر، تقویت هوش و دانایی، به ویژه در داستان 100 و نمادهای شناخت ویژگی های شخصیتی، تمرین شکوفایی توانایی ها، اراده و « تَرس بد اَست » با بسامد 65 و « راز موجود عجیب » پشتکار، به ویژه در داستان های با بسامد 60 بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
فایل word يکسونگري در ادبيات تعليمي و پندنامههاي فارسي | WORD
خودسازی و آموزش و تزکیه درون در آثار صوفیانه تا برونیترین حوزه انسانی، یعنی آثار سیاسی و اجتماعی را در بر میگیرد. در نوشتار حاضر شاخصههای ادبیات تعلیمی فارسی از منظر نگرش جنسیتی مخاطبِ این آثار، بررسی شد و نشان داده شد رویکرد اساسی پندنامههای فارسی در جهت تعلیم و تربیت پسران طرحریزی شده و زنان که در این نظام تربیتی به طور کامل نادیده انگاشته شده و مغفول ماندهاند، ناگزیر بودهاند همان نقشها را بپذیرند و ارزشها و منطق خود را بر اساس همان گفتمان غالب پیریزی کنند.
فایل word تأثير پذيري حافظ از نظامي در آموزه هاي اخلاقي و تعليمي | WORD
تقاد نیز بزنند. نظامی که همچون جامعه شناسی آگاه به بررسی رفتارهای مردم جامعه زمان خود میپردازد، شعرش آیینه تمام نمای رفتارهای فردی و اجتماعی زمانش است که توانسته آن را به بهترین شکل به تصویر بکشد. حافظ نیز حامی ارزشها و منشهای اخلاقی است و پند و اندرزهایش مبتنی بر این اصول است. حافظ در پارهای از موارد از کلام نظامی تأثیر پذیرفته اما مقلد او نیست. به طور کلی از شعر وی به دو صورت استفاده میکند: یکی گرفتن مضامین و دیگر قالبهای شعری اما خیلی اسیر چارچوب تفکرات نظامی نمیشود.
فایل word نقشهاي شش گانه زباني در ادبيات تعليمي با تکيه بر يکي از قصايد سنايي | WORD
اعد و هنجارهای زبان) 5- زمینه تماس(موقعیتهای اجتماعی و فرهنگی) 6- مجرای ارتباطی تماس(کلمات یا اصوات). بر این اساس در ادبیات تعلیمی عموماً و در قصیده مورد بررسی خصوصاً، مؤلفه سوم یعنی مخاطب، محور اصلی فرایند ارتباط به شمار میرود و از میان نقش های شش گانه زبان (ترغیبی، عاطفی، همدلی، ادبی، فرازبانی و ارجاعی) نقش ترغیبی به عنوان نقش عمودی و اصلی و بقیه به عنوان نقش وسیله ای و فرعی محسوب می گردد. این امر خود حاکی از آگاهی و تسلط شاعر بر فنون سخنوری و معیارهای بلاغت در زبان فارسی است.