فایل word مضامين اخلاقي در بوستان و مقايسة آن با نهجالبلاغه | WORD
اوانی از نظر لفظ و محتوا به جا گذاشته است. سعدی از جمله شعرا و نویسندگانی است که در جایجای آثارش از این اثر کامل تأثیر پذیرفته است که فراوانی این تأثیرپذیری محقق را شگفتزده مینماید.
این مقاله بر آن است که برخی از مضامین اخلاقی و تعلیمی بوستان سعدی را که شیخ اجل برای پیریزی آرمانشهر خود بر آن تأکید ورزیده، بررسی نماید و آنها را با همان مضامین در نهجالبلاغه امام علی(ع) مقایسه کند.
فایل word پژواک فرهنگ آزرم و ادب در شاهنامه و متون پهلوي | WORD
ته است؛ ازجمله آنها باید از رسالههایی چون: دینکرد، مینوی خرد، ارداویرافنامه، اندرزنامه بزرگمهر، اندرز آذرپادمارسفندان و...نام برد.
در این پژوهش کوشیده میشود به بررسی جایگاه رفیع آزرم و ادب در فرهنگ ایران باستان از دیدگاه شاهنامه و متون پهلوی پرداخته شود و بر این نکته تأکید گردد که فردوسی در پرداختن به این موضوع صرف نظر از علقهها و باورهای فرهنگی خویش تحت تأثیر متون پهلوی بوده است.
فایل word فرايند اخلاقي شدن جامعه از نگاه سعدي | WORD
تأثیرگذار بر رشد اخلاق پرداختند تا شاید بار دیگر، این رکن مغفول مانده جامعه ایمانی احیا شود. در این پژوهش، به بررسی این عوامل تأثیرگذار با تکیه بر آرا و اندیشه های شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی پرداخته میشود. از دیدگاه وی، عواملی چون نگرش حداکثری به اخلاقی شدن فرد، تعمیق فرهنگ باید و نباید بر اخلاق، مصلحت اندیشی و منفعت طلبی و اخلاق گویان بی اخلاق، در نابودی ارزشهای اخلاقی تأثیرگذار است.
فایل word تأثير کواکب در پيشگويي هاي شاهنامه | WORD
این نوع نگرش و تفکر، بخشهایی از شاهنامه را در این زمینه پدید آورده است؛ به گونه ای که در همه داستانهایش حضور اخترشناسان و ادوات آن ها را برای بازگویی آینده شاهدیم.
مقاله حاضر به منظور بررسی اثر کواکب و تحلیل آن بر پیشگویی های شاهنامه و شناخت زیر ساخت ها و جوانب این تأثیرات بر پیشگویی هاست، که به روش توصیفی و تحلیلی از شاهنامه فردوسی استخراج و با استفاده از منابع گوناگون نگاشته شده است.
فایل word مقايس? مضامين اندرزي مينوي خرد و آفريننام? ابوشکور بلخي | WORD
کور بلخی از متون اندرزی در دوره میان زبانهای ایرانی تأثیر پذیرفته است یا خیر. این پژوهش برپایه روش تحلیل مقایسهای به انجام رسید. هدف از این گفتار، یافتن سرچشمههایی از مضامین تعلیمی است که در آفریننام ابوشکور بلخی بیان شده است. در این مقایسه چنین دریافت شد که آفریننام ابوشکور بلخی تأثیرپذیرفته و الهامگرفته از آثار اندرزی در دور ساسانی است و شباهتهای میان آنها انکارناپذیر است.
فایل word بررسي آموزههاي اخلاقي آفريننام? ابوشکور بلخي با نگاهي به ميزان تأثير آن بر قابوسنامه | WORD
ه شکل در قابوسنامه نمود یافته است: بخشی از ابیات آفریننامه عیناً در قابوسنامه تضمین شده است، قسمتی دیگر شامل مضامین و پیام اخلاقی مشترکی است که از حیث زبانی وبیانی و تصویری نیز بهسبب تشابهات بسیار، خواننده را به اقتباس عنصرالمعالی از بوشکور و یا بهرهگیری آن دو از آبشخوری واحد راهنمایی میکند؛ افزون بر موارد یادشده، بخشی از آموزههای این دو اثر، فقط بهلحاظ محتوایی مشترکاند.
فایل word مطالع? تطبيقي ساختار روايي حکايت در ادبيات تعليمي و قالب رسانهاي آگهي خدمات عمومي مطالع? موردي: گلستان سعدي | WORD
کتوب، شنیداری، دیداری و نوین تولید میگذرد و بهلحاظ کارکرد و نوع روایت، با حکایات تعلیمی گلستان سعدی قابل مقایسه است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که روایت مسجع گلستان سعدی از منظر محتوایی، شیو روایت، ایجاد تعلیق در ذهن مخاطب و نیز پایانبندی اخلاقی در قالب زبانی آهنگین، الگویی مناسب برای نوشتن متن قالب رسانهای آگهی خدمات عمومی است که میتوان آن را روایت مسجع رسانهای نامید.
فایل word بررسي مضامين تعليمي در سفرنامههاي ناصرخسرو، نزاري قُهستاني، خسي در ميقات جلال آلاحمد | WORD
همترین هدف، یافتن و معرفی ادیبانی است که آثار سفرنامهای دارند. نتیج پژوهش نشان میدهد تاکنون بخش بسیاری از سفرنامهها از منظر ادب تعلیمی نادیده گرفته شدهاند. بهطور کلی، این آثار مصادیقی از ادبیات تعلیمی به شمار میروند. دستاورد بعدی آنکه ناصرخسرو بیشتر بر نکات اخلاقی در اجتماع تأکید دارد و نزاری بر رعایت اخلاق فردی؛ اما آلاحمد اصلاح عقاید مذهبی را موجب تغییر در رفتار میداند.
فایل word کارکردهاي تعليمي ادبيات فارسي | WORD
نیز دید و در فرمهای ادبی مختلف ازجمله رمان، داستان کوتاه، داستان مینیمالیستی، فیلمنامه، نمایشنامه، وبلاگ و حتّی ترانه ردیابی کرد. با این تفاوت که در این دوران، مفاهیم اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و... بیشتر به صورت پوشیده و از طریق دلالت ضمنی به مخاطبان القا میشود؛ بویژه در ادبیات داستانی که در آن تعلیم مفاهیم به صورت غیرمستقیم از راه نشان دادن وضعیتها و شخصیتها اتفاق میافتد.
فایل word مفاهيم نمادين تعليمي در مهمترين داستان هاي آموزشي و تربيتي کودک در دهة هشتاد | WORD
وه بر کاربرد نمادهای تقویت حس اعتماد به نفس و شناخت استعدادها و آموزش مسائل دینی، نمادهای مفهومی حرکت، با بسامد «؟ چه کسی پنیرم را برداشت » تغییر، تقویت هوش و دانایی، به ویژه در داستان 100 و نمادهای شناخت ویژگی های شخصیتی، تمرین شکوفایی توانایی ها، اراده و « تَرس بد اَست » با بسامد 65 و « راز موجود عجیب » پشتکار، به ویژه در داستان های با بسامد 60 بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
فایل word يکسونگري در ادبيات تعليمي و پندنامههاي فارسي | WORD
و اجتماعی را در بر میگیرد. در نوشتار حاضر شاخصههای ادبیات تعلیمی فارسی از منظر نگرش جنسیتی مخاطبِ این آثار، بررسی شد و نشان داده شد رویکرد اساسی پندنامههای فارسی در جهت تعلیم و تربیت پسران طرحریزی شده و زنان که در این نظام تربیتی به طور کامل نادیده انگاشته شده و مغفول ماندهاند، ناگزیر بودهاند همان نقشها را بپذیرند و ارزشها و منطق خود را بر اساس همان گفتمان غالب پیریزی کنند.
فایل word تأثير پذيري حافظ از نظامي در آموزه هاي اخلاقي و تعليمي | WORD
دازد، شعرش آیینه تمام نمای رفتارهای فردی و اجتماعی زمانش است که توانسته آن را به بهترین شکل به تصویر بکشد. حافظ نیز حامی ارزشها و منشهای اخلاقی است و پند و اندرزهایش مبتنی بر این اصول است. حافظ در پارهای از موارد از کلام نظامی تأثیر پذیرفته اما مقلد او نیست. به طور کلی از شعر وی به دو صورت استفاده میکند: یکی گرفتن مضامین و دیگر قالبهای شعری اما خیلی اسیر چارچوب تفکرات نظامی نمیشود.
فایل word نقشهاي شش گانه زباني در ادبيات تعليمي با تکيه بر يکي از قصايد سنايي | WORD
یا اصوات). بر این اساس در ادبیات تعلیمی عموماً و در قصیده مورد بررسی خصوصاً، مؤلفه سوم یعنی مخاطب، محور اصلی فرایند ارتباط به شمار میرود و از میان نقش های شش گانه زبان (ترغیبی، عاطفی، همدلی، ادبی، فرازبانی و ارجاعی) نقش ترغیبی به عنوان نقش عمودی و اصلی و بقیه به عنوان نقش وسیله ای و فرعی محسوب می گردد. این امر خود حاکی از آگاهی و تسلط شاعر بر فنون سخنوری و معیارهای بلاغت در زبان فارسی است.
فایل word اشتراکات آموزههاي اخلاقي بوستان سعدي و ديوان امام علي(ع) | WORD
و در کنار هم قرار گیرد تا میزان اشتراک آموزههای اخلاقی بوستان و دیوان آن حضرت بررسی شود. به ویژه مسایل اخلاقی و تعلیمی مد نظر است که قابل آموزش به افراد جامعه در نهادهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد. با غور بیشتری در دیوان امام علی، علیهالسّلام، میبینیم که همه شاعران و عارفان در هر مسلک و آیین و مذهبی، عرفان آن حضرت را مرجع و اصل آثار خود قرار دادهاند و از آن بهره جستهاند.
فایل word پژوهشي دربارة جايگاه ادبيات تعليمي در قصايد پارسي | WORD
اخلاقی ایشان اشاره دارد. شعرا با استفاده از صنایع مختلف ادبی، کلامی پر از پند و اندرز میسرایند و با استفاده از تمثیلهای مختلف به فهم مسائل خوب و بد زندگی کمک میکنند.
این مقاله که جایگاه ادبیات تعلیمی در قصاید را مورد بررسی قرار میدهد، به سیر تحول این نوع ادبی و تعلیمات دینی و مذهبی، آموزشهای اخلاقی- عرفانی و تعلیمات سیاسی- اجتماعی در قصاید شاعران بزرگ قصیدهسرای پارسی میپردازد.
فایل word آموزههاي تربيتي ملوک در شعر ملِک | WORD
گون عرصه حکمرانی را در بر میگیرند. شاعر بر اساس فرهنگ الهی و اسلامی، دادگری و عدالت را محور تعالیم خود قرار میدهد و آن را مایه سعادت دو جهان معرفی میکند؛ همچنین وی تحقق ارزشهای معنوی و کمال انسان را در فضای استبداد امکانپذیر نمیداند. ریشه آموزههای تعلیمی بهار را باید در تعالیم دین مبین اسلام و فرهنگ و تاریخ ایران باستان جست که با درایت، دلسوزی، شجاعت و هنر او همراه است.
فایل word تحليل آموزههاي تعليمي در بررسي بينامتني دو اثر (پروين اعتصامي و انوري) | WORD
ذشته و از اندیشه فراروی ادبیات بهره برده است. بینامتنیت رابطه یک متن با سایر متون را بررسی میکند. هدف این مقاله آن است که با استفاده از این نظریه آموزههای اخلاقی و اجتماعی پروین اعتصامی و انوری را ارزیابی کند. برای نیل به این هدف قطعه «اشک یتیم» از پروین اعتصامی با قطعه «والی شهر ما گدایی بی حیاست» از انوری بررسی و تجزیه و تحلیل شده است و تشابه و افتراق آن نمایانده شده است.
فایل word لزوم نقش کهن الگوي پيرخردمند در تعليم بشر | WORD
های قهرمان داستانش یعنی اسکندر را به کمک راهنماییهای پیردانا تا حد یک انسان آرمانی بالا میبرد؛ انسانیکه با ویژگیهای رفتاریاش هر لحظه در فرآیندفردیت کمالی به کمالات قبلی او افزوده میگردد. در این پژوهش با دید مکتب روانکاوییونگ وازمنظرکهنالگویی به اسکندرنامهی نظامی نگریستهشده و به شخصیت پررنگ و تکرارشوندهی پیرخردمند و نقش او در نکات تعلیمی پرداخته شدهاست.
فایل word بررسي اثرپذيري منظوم? ويس و رامين از اندرزنامههاي پهلوي در حوز? مفاهيم تعليمي | WORD
یفی- تحلیلی بررسی میشود. سنتهای اخلاقی مانند خردستایی و دانشآموزی، ستایش خداوند و توکل به او، وفای به عهد، دادگری، خرسندی و قناعت، منش و گفتار راست، دنیاستیزی و آزمندی، در اندرزنامهها بسیار دیده میشود. این سنتهای اخلاقی در منظوم ویس و رامین نیز بیان شده است. درنتیجه این گمان تأیید میشود که سرود فخرالدین اسعد با تأثیرپذیری از فرهنگ و اخلاق ایرانیان باستان سروده شده است.
فایل word بازنمايي آموزههاي تعليمي کودکان در افسانههاي لافونتن | WORD
ایش انجام شدهاست تا به مخاطب بنمایاند، گونههای آموزههای تعلیمی در افسانههای لافونتن کدامند؟ و رویکرد وی در بیان این آموزهها چگونه است؟ بررسیها نشان میدهد، لافونتن اندیشههای تعلیمی- اخلاقی خود را مانند علمآموزی، دعوت به کار و تلاش، نکوهش تملق، نهی خودپسندی، دعوت به نرمخویی و ملایمت، نوعدوستی و دیگرگزینی در قالب فابلها و پارابلهای داستانی- تخیّلی تبیین کردهاست.
فایل word کاربرد داستان تمثيلي در تعليم آموزههاي سياسي با تأکيد بر متون کهن ادبي | WORD
که داستان تمثیلی ابزاری در جهت ارتقای دانش سیاسی دولتمردان در اعصار کهن بوده است و برخلاف آنچه در بادی امر به نظر میرسد، این داستانها با هدفی فراتر از سرگرمی و لذت بردنِ صرف پادشاهان نگاشته شدهاند. مروری بر تاریخچ استفاده از تمثیل در آموزش سیاسی، تعالیم سیاسی رایج در داستانهای تمثیلی کهن و دلایل استفاده از تمثیل برای آموزش مضامین سیاسی از جمله موضوعات مورد بررسی در این مقاله است.
فایل word کارکردهاي تعليمي اسطوره در مثنوي مولوي | WORD
آنها نیز در راستای اهداف تعلیمی و برای بیان گزارههای اخلاقی مانند اعتماد نکردن به هر چیز و دعوت به هوشیاری و ضرورت تقویت بینش درونی بهره گرفته است. بهرهبرداری تعلیمی از اسطورهها علاوه بر عمق و ژرفا بخشیدن به این اثر، آن را از یکنواختی موجود در متون اخلاقی و تعلیمی نجات میدهد. ذهنیت تعلیمی مولوی توانسته است که از این حوزه فکری بشر در راستای مقاصد تعلیمی با خلاقیت و مهارت بهره ببرد.
فایل word تحليل تطبيقي آيين کشورداري در شاهنامه و تِلِماک | WORD
توان برتری شاهنامه را در هر دو حوزه بر تلماک مشاهده کرد. ثانیاً آیین کشورداری در شاهنامه معمولاً بر اصول و مبانی دینی استوار است، درحالیکه در تلماک دین در کشورداری مطرح نیست. ثالثاً آیین کشورداری در شاهنامه معمولاً در قالب سفارشی از شاهان پیشین برای شاهان پسین است و جنب حماسی و حکم و اجبار در آن بیش از تلماک است که در قالب گفتوگوی دوسویه بین مانتور و تلماک با جنب تعلیمی ارائه شده است.
فایل word همگونيهاي فکري سعدي و حکيمان يونان در مقوله اخلاق | WORD
ین است که سعدی در چه مواردی تحت تأثیر اندیشه های حکیمان یونان بوده است؟ این پژوهش به دو بخش اصلی فضایل اخلاقی و رذایل اخلاقی تقسیم می شود . در مبحث فضایل اخلاقی، علم و حکمت، تحمل و فروتنی دانایان، شجاعت و ظلم ستیزی، بلندنظری، فضل و توانگری و دوستی و اتحاد از نظر سعدی و حکمای یونان بررس ی می گردد؛ در بخش رذایل اخلاقی، به مباحثی چون خبث طینت، سخن چینی و دروغ از نظر حکیمان و سعدی پرداخته می شود.
فایل word مقدمه کليله و دمنه و باب برزويه طبيب دريچهاي بر فرهنگ و تربيت در ايران باستان | WORD
و ارزشهای اخلاقی و دینی بهرهمند بودهاند و مضامین حکمی این دو بخش، روزنهای برای اطلاع از دیدگاههای ایرانیان باستان در خصوص محورهای اساسی زندگی است. عموم این مضامین به سبب حقیقتبینی و درک درست از جهان هستی، همسو و هماهنگ با فرهنگ اسلامی است و با آنکه سرچشمه آنها در فرهنگ ایرانیان است، در انتخاب آنها گزینشی هدفدار برای تطبیق با عقاید اسلامی حاکم بر روزگار ابنمقفع صورت گرفته است.
فایل word مقايسه موضوعي کليله و دمنه(بهرامشاهي) و حديقه سنايي | WORD
است که در بسط سخن و کشف اشارات آن اشباعی رود و از این حیث مسلماًٌ خود آفرینشگری دگر است. به همین سبب نگارنده در این گفتار به مقایسه موضوعی و محتوایی این دو اثر پرداخته است تا میزان تاثیرپذیری آنها را بر یکدیگر در فضای فرهنگی عصر غزنویان با تکیه بر حکایات، امثال، اشعار، تلمیحات، تعابیر و اصطلاحات خاص، مورد ارزیابی قرار دهد که خود به خود اثرات متن ابن مقفّع بر سنایی نیز تا حدی مکشوف میشود.
فایل word آموزههاي تعليمي در قطعات ابنايمين | WORD
، صبر و شکیبایی، طنز و انتقاد و نکوهش انسانهای یاوهگو... با بزرگمنشی و مبادی فکری و اخلاقی ابنایمین پیوستگی کامل دارد. بخشی از این اندیشههای تعلیمی برخاسته از شرایط زمانی و اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شاعر در قرن هشتم است که با غلبه دوره سیاه مغول بهطور طبیعی آشکار میشود؛ بخشی نیز نتیجه دنیای آرمانی است که در قالب آرزوهای شاعر برای هدایت نسلهای بعدی در جامعه شکل گرفته است.
فایل word عوامل ابهام معنايي در شعر طالبآملي | WORD
تکاریهای زبانی و هنجارگریزیهای معنایی است که از رهگذر تلاش در کشف روابط تازه و «نازکادایی» حاصل میشود، با ابهامات شعری شاعرانی چون حافظ و مولانا رابطه عکس دارد؛ چرا که ابهامات شعری این شاعران بیشتر به خاطر فضای شعری و عظمت و بیکرانگی معنایی است که از آن سخن میگویند. در این مقاله در صدد برآمدیم تا با تأکید بر عامل ادبی، عوامل تکنیکی ابهامآفرین شعر طالب را بررسی کنیم.
فایل word سفر روحاني سنايي و ابوالعلاء | WORD
هایی که در ارائه اندیشه مؤلفان داشتهاند، آنچنان که میبایست تحلیل و بررسی نشدهاند. لذا در این نوشتار، تلاش شده است ضمن معرفی و نمودن بسترهای مشترک هر دو سفر، به هدف غایی و باز هم مشترک این دو ادیب پرداخته شود. به همین جهت، ضمن معرفی اجمالی مؤلفان و احوال ایشان در زمان تألیف اثر، با نگاهی انتقادی تشابهات و تمایزات هر دو اثر ارائه و جایگاه هر یک در گستره سفرنامههای روحانی بررسی شده است.
فایل word نخستين شاعر پارسي گوي اصفهان | WORD
برده و در وصف او قصیده ای سروده است که شاید بتوان او را در حال حاضر قدیمترین شاعر پارسی گوی اصفهان دانست. این شاعر، ابوالفتح محمد بن علی بن محمد اصفهانی است. دوران سالخوردگی او مقارن آغاز حیات جمال الدین عبدالرزاق است. متاسفانه، جز معدودی از ابیات او که در کتاب المعجم فی معاییر الاشعار العجم آمده، دیوانی از او باقی نمانده است. این پژوهش به بازجست نشانه های این شاعر در متون ادبی میپردازد.