فایل word سفر روحاني سنايي و ابوالعلاء | WORD
شده است که هر دو به لحاظ دشواریهایی که در ارائه اندیشه مؤلفان داشتهاند، آنچنان که میبایست تحلیل و بررسی نشدهاند. لذا در این نوشتار، تلاش شده است ضمن معرفی و نمودن بسترهای مشترک هر دو سفر، به هدف غایی و باز هم مشترک این دو ادیب پرداخته شود. به همین جهت، ضمن معرفی اجمالی مؤلفان و احوال ایشان در زمان تألیف اثر، با نگاهی انتقادی تشابهات و تمایزات هر دو اثر ارائه و جایگاه هر یک در گستره سفرنامههای روحانی بررسی شده است.
فایل word نخستين شاعر پارسي گوي اصفهان | WORD
وان خود از شاعری ذواللسانین نام برده و در وصف او قصیده ای سروده است که شاید بتوان او را در حال حاضر قدیمترین شاعر پارسی گوی اصفهان دانست. این شاعر، ابوالفتح محمد بن علی بن محمد اصفهانی است. دوران سالخوردگی او مقارن آغاز حیات جمال الدین عبدالرزاق است. متاسفانه، جز معدودی از ابیات او که در کتاب المعجم فی معاییر الاشعار العجم آمده، دیوانی از او باقی نمانده است. این پژوهش به بازجست نشانه های این شاعر در متون ادبی میپردازد.
فایل word تطبيق دو مفهوم «تعليم» و «تربيت» بر اساس آراء غزالي و عنصرالمعالي | WORD
یفی انجام یافته، نشان میدهد که کتابهایی مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای جامعهشناسیِ تعلیم و تربیت و بروز آن در جامعه است. متفکر دانشمندی همانند غزالی توسی و عنصرالمعالی سعی کردهاند تا با استفاده از ابزار «داستان»، «تمثیل» یا «حکایت»، به مبانی شناخت نفس انسان، تربیت نفس و تربیت خِرَد و راهکارهای پیشرفت و رشد انسان در قالب نظام تعلیمی و تربیتی اشاره کنند.
فایل word تحليل رويکرد تعليمي ابوسعيد ابوالخير بر مبناي نظريه ارتباطات کلامي ياکوبسن | WORD
بسته به موقعیّت گوینده، مقصد کلام و مقتضای مخاطب و سخن، به ترتیب بر عناصر مخاطب، رمزگان، موضوع و گوینده استوار است. نقشهای ارتباط کلامی حاصل از تأکید بر این عناصر، غالباً تلفیقی از نقشهای ترغیبی، فرازبانی، ارجاعی، عاطفی و گاه ادبی است که در این میان به سبب مخاطب محور بودنِ سخنان، نقش ترغیبی و به دلیل کد دار بودن گزاره ها و لزوم آگاهی مخاطبان از پس زمینه گزاره های کلامی، نقش فرازبانی از برجستگی بیشتری برخوردار است.
فایل word اتّحاد و همدلي در اشعار صائب تبريزي | WORD
گرایی و سخنان زشـت و ناروا فـرا میخواند. وی به همه ادیان و مذاهب با دیده احتـرام مینگرد و آنان را به تساهل و پرهیز از هرگونه خودخواهی، ظاهربینی، دوبینی و کجاندیشی دعوت میکند و آن را عاملی برای اتحاد و همبستگی جهانی بر میشمارد؛ چراکه احترام به ادیان و مذاهب، از یک سـو، به بسیاری از کشتـارها و جنگهای دینی و مذهبی پایان میدهد و از سوی دیگر، زمینهساز دوستی و همیاری در پیشبرد هدفهای انساندوستانه خواهد بود.
فایل word بررسي آموزههاي تعليمي در رفتار قهرمانان روايتهاي اتهام و تبرئه با تکيه بر هفت روايت از ادبيات جهان | WORD
دابه و سیاوش، مائل و دختر اچائید، یوسف و زلیخا، پوران و لونا، پویی کائو و تاچی. سپس آموزههای تعلیمی رفتار قهرمان هر روایت استخراج شده، با دیگر روایتها مقایسه میشود تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که آیا آموزههای تعلیمی یا اصول اخلاقی نسبت به منطق جغرافیایی و فرهنگ متفاوت است؟ در نهایت نتایج تحقیق، این فرض را تقویت میکند که تعالیم اخلاقی ارتباطی به منطق جغرافیایی ندارد و اصول آن بین هم ادیان و اقوام مشترک است.
فایل word رگههاي تعليمي در شعر دفاع مقدس (دهة 60) | WORD
اوی می-گردد، تا نمایان شود، سرایندگان برای ترویج اصول اخلاقی و برانگیختن خوانندگان به پیروی از ارزشهای اسلامی-انسانی از چه شیوهها و مضامینی بهره گرفتهاند. بررسیها نشان میدهد که جنبههای تعلیمی این سرودهها بنا به دلایل مختلف، به صورت رگههای باریک و پوشیده در زمینه پررنگ حماسی-آیینی، با بیانی غالباً غیر مستقیم و با تکیه برمضامینی چون حریت، شهامت و صداقت، معطوف به متخلق شدن جوانان به خلق و خوی اهل بیت(ع) است.
فایل word بررسي دگرگوني ادب تعليمي در جريانهاي شعر معاصر در ارتباط با تحولات اجتماعي | WORD
ر مقاومت) ازنظر این دگرگونی سبکی بررسی میشود. نتیجه بررسی بیانگر این نکته است که دگرگونیهای اجتماعی در همه جریانها بر ادب تعلیمی تأثیر گذاشته و آن را به سمت شعر پایداری و اعتراضی هدایت کرده است. این تأثیر در جریانهای مشروطه و شعر نو و جریان مقاومت کاملاً آشکار است؛ اما در جریان سنتگرایان نمودی ندارد؛ گفتنی است در همه جریانها نگرش شاعران در بیان آموزههای اخلاقی هماهنگ با مسائل جامعه تغییر یافته است.
فایل word بررسي خوشهاي تقويتکنندههاي احکام تحذيري و ترغيبي در خسرو و شيرين نظامي (با تأکيد بر خوشه مرگ) | WORD
م فرعی فراوانی در زیر مجموعه خود پرورانده است. مرگ واقعیتی است که بخش زیادی از تعالیم تحذیری همچون خودستایی و غرور، تنآسایی، فریفتگی به توانایی جسمانی و مانند آنها و گزارههای ترغیبی همچون شاد زیستن، یاد خداوند، نگاهداشت سرشت پاک انسانی و غیره در خسرو و شیرین نظامی با آن گره خورده و بهطور کلی بسیاری از نیکیها و رذیلتها، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، با اندیشه مرگ و دیدن جزای آن بعد از این حادثه، تقویت شدهاست.
فایل word تحليل کارکرد ساختار اپيزوديک در تاريخ بيهقي با تکيه بر «واقع? بوبکر حصيري» و «حکايت افشين و بودلف» | WORD
و بودلف از بیهقی با روایت دهستانی نیز نشان میدهد که در روایت دهستانی، تنها نام افشین ذکر شده و هیچیک از صفاتی که بیهقی به او نسبت میدهد وجود ندارد. بهواقع این صفات افزودههای خود بیهقی است و با ذکر و تأکید بر صفاتی که به افشین نسبت میدهد، گویا بر آن است تا مخاطب از کارکرد تلویحی و کنایی این ساختار اپیزودیک آگاهی یابد و بهواسط آن به هدف اصلی او از ذکر این حکایت که بهاحتمال انتقاد از احمد حسن میمندی است، پی برد.
فایل word بررسي تطبيقي مدايح نبوي در شعر جمال الدين عبدالرزاق و احمد شوقي | WORD
ح نبوی در ادوار مختلف ادب فارسی و عربی بررسی شود و چهره های شاخص و بر جسته این گونه ادبی -چه در ادب فارسی و چه در ادب عربی- معرفی گردند. مبنای کار در این مقاله، مقایسه نعت رسول اکرم ( ص ) در ترکیب بند جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی (588 هـ) و همزیه نبویه احمد شوقی ( 1932 م )است. این کار با بیان وجوه اشتراک و افتراق این دو منقبت، با پیش در آمد بررسی وضعیت منقبت سرایی در ادب فارسی و عربی همراه می گردد، تا هدف را به گونه بهتری مشخص نماید.
فایل word بررسي نقش عوامل اخلاقي و سياسي در شاد زيستن با تکيه بر شعر کهن فارسي | WORD
نند با اقدام به آنها مردم را شاد کنند.
از نظر شاعران مورد بررسی، انجام فضایل اخلاقی موجب احساس آرامش در انسان میشود و در نتیجه انسان به شادی و خوشدلی میرسد اما با توجه به این که رذایل اخلاقی همواره سبب اضطراب و پریشانی میشوند، نتیجهای جز غم و اندوه در بر ندارند. همچنین آنها با توجه به بافت سیاسی و اجتماعی جامعه دوران خود معتقد هستند که هر گونه کار یا گفتار از سوی حاکمان و عاملان، میتواند مردم را شاد یا غمگین کند.
فایل word همساني مضامين ِحکايات و افسانه هاي اندرزي «ازوپ» با آثار سعدي | WORD
قریباً در تمام فرهنگ ها و زبان ها، مورد پذیرش همگان است، بسیاری از مفاهیمی که در افسانه های ازوپ آموزش داده شده در آثار سعدی هم به آن پرداخته شده است. مضامین ِآثار سعدی هم چون افسانه های ازوپ فضایل و رذایل اخلاقی را شامل می شود. در مجموع از میان حکایت های ازوپ، 39 حکایتِ آن با بن مایه های شعر سعدی همسانی دارد و قابل تطبیق است. هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیلِ حکایت های ازوپ با مضامین و درونمایه مشابه درعبارات و اشعار سعدی است.
فایل word بررسي توصيههاي اخلاقي ناصرخسرو بر پاية هرم مزلو | WORD
ی و کاربردی داده و انگیزهای استوار برای گرایش به آن خلق نموده است. بنابراین با توجّه به پیوند ناگسستنی اخلاق و نیازهای ذاتی انسان، راهکار ناصرخسرو همواره کارآمد و مؤثر خواهد بود. این پژوهش با طبقهبندی و بررسی شواهد گوناگون از دیوان ناصرخسرو بر اساس «هرم مزلو» که از نظریههای مشهور و کاربردی علم روانشناسی است، مطلب مذکور را ثابت نموده و منطق، استدلال و تأثیرگذاری شعر ناصرخسرو را از این منظر آشکار کرده است.
فایل word بررسي بازتاب روحيات پروين اعتصامي در توصيههاي اخلاقي وي | WORD
م امنیت است که در اشعار وی انعکاس یافته است. پروین تحت تأثیر این عواطف، خود و دیگران را توصیه به اغتنام فرصت، نیکی، دستگیری از نیازمندان، دوری از غفلت، هوشیاری و آگاهی، دل نبستن به جهان و تعلّقات دنیوی، دوری از تکبّر و غرور و... میکند. در این مقاله چهار مضمونی که در بیشتر اشعار پروین دیده میشود، یعنی اندیشه زوال و ناپایداری جهان، اندیشه مرگ، کوتاهی عمر و حس ناامنی و تأثیر آن ها در توصیههای اخلاقی وی بررسی شده است.
فایل word نسبت اخلاق و سياست در انديشة سعدي شيرازي | WORD
در اندیشه سعدی دست یافت. عدالت از جمله کانونیترین مفاهیم تاریخ اندیشه و نظریه اجتماعی و سیاسی بوده است که هم در سنت فکری غرب و هم ایرانی، سابقه ای دیرینه دارد. سعدی نیز متأثر از همین سنت به ارث برد ایرانی، آن را در حکایات و روایات خویش وارد میکند و با اصرارهای مداوم بر عدلگستری و اندرز به پرهیز از ستمگری، اخلاق و سیاست را در آثار خویش به هم گره میزند. بنابراین اخلاق و سیاست در گلستان و بوستان پیوندی ناگسستنی دارند.
فایل word تبيين شکاف بين سياست و اخلاق بر مبناي نظريه ماکياولي با بررسي پند و اندرز در داستان شير و گاو کليله و دمنه | WORD
ارد اخلاقی است یا به اقتضای جنبه سیاسی اثر، لزوماً کارکرد اندرز، اخلاقی نیست و گاه حتی در تقابل با آن قرار میگیرد. با بررسی پند و اندرز در داستان شیر و گاو مشاهده میشود بیشترین بسامد پند و اندرز در این داستان از زبان دمنه به کلیله و شیر بیان شده است. در غالب پندهای اخلاقی دمنه، گفتمان سیاست و قدرت بر اخلاق و تعلیم غلبه دارد. به همین سبب، شباهت های زیادی میان اندیشه های ماکیاولی و محتوای تعلیمی این داستان دیده می شود.
فایل word تحليل محتواي نفثه المصدور نسوي | WORD
نشیان و ادیبان عصر او از آبشخور قرآن و سنت سیراب میشود با وضعیتی که نویسنده در آن گرفتار شده (ایلغار مغول) در این تحقیق کاویده شده. هدف این مقاله دستیابی به سرچشم نگرشها و آموختههای اخلاقی نویسنده نفثه المصدور و تعیین آبشخورهای ذهنی او در نوع برخورد انفعالی با مصیبت مغول است. همچنین قصد بررسی نوع بلاغت نویسنده و نسبت آن با مقول جنگ در این مقاله از اهداف دیگر است. روش بررسی تحلیل محتوا و نوع مطالعه، کتابخانهای است.
فایل word آموزه هاي اخلاقي گنج شايگان اثري تقليدي از گلستان | WORD
پیروی کرده بلکه در بیان سخنان پر مغز، در مواردی حتی عبارات و جملات مشابه گلستان آورده است و به طورکلی در استفاده از محسنات لفظی و معنوی، آن کتاب بی بدیل را مورد نظر داشته است. میرزا ریاض با گوشزد کردن پاره ای از خصایل نیک و برحذر داشتن از اخلاق مذموم نیز پا جای پای معلم خود نهاده، از عهده این اقتدا به خوبی برآمده است. در این مقاله از ارزش های اخلاقی مطرح شده در «گنج شایگان» با تکیه بر آموزه های دینی سخن به میان می آید.
فایل word نگاهي به برخي آموزههاي اخلاقي- تعليمي شهريار | WORD
ندیشههایش قرار میدهد. بررسی اشعار شهریار نشان میدهد که وی به تعلیم مخاطب خود بسیار اهتمام ورزیده است. مهمترین مضامین تربیتی مورد توجه وی عبارتند از: مبارزه با هوای نفس، پرهیز از دنیاپرستی، مهرورزی و ترک خصومت، شرم، شکیبایی، ادب، سخاوت، قناعت، ترک آزمندی، فروتنی و نوعدوستی. در این پژوهش نگارندگان میکوشند به بررسی و تحلیل مضامین تربیتی به کار رفته در آثار شهریار بپردازند و ویژگیهای بارز آن ها را تبیین نمایند.
فایل word درآمدي انتقادي بر شيوه هاي بيان مفاهيم اخلاقي در حکايت هاي تمثيلي و جانوري | WORD
تنگی با ادبیات تمثیلی و بیان گزارههای اخلاقی دارند، مواجهیم که نیازمند بررسی عمیق تر هستند. این پژوهش نشان می دهد که باید دلیل کاربرد گزارههای اخلاقی صریح را در تمثیل در ساختار حکایتهای تمثیلی جستوجو کرد. از جمله عوامل تعیین کننده در این باره، شناخت زمینه داستانی تمثیل و تخیل در حکایتهای تمثیلی است. در این مقاله این عوامل با جزئیات آنها بررسی گردیده، ارتباط ساختاری و محتوایی حکایتهای تمثیلی تبیین شده است.
فایل word بررسي رابطه اخلاق و قضاوت در ادبيات کلاسيک فارسي | WORD
جمله موضوعهای بررسیشده در این پژوهش هستند. دینداری، عالمبودن، عدالتورزی، دوری از ستم، صبوری و اهل مشورت بودن از مهمترین ویژگیهای اخلاقی قاضیان است. همچنین در ادب فارسی از قاضیان به سبب رذایلی همچون رشوهگیری، ضایع کردن مال یتیمان، غرور و دروغگویی انتقاد شده است. برخی از شاعران نیز برای تعلیم و تفهیم اندیشههای اخلاقی، عرفانی و عاشقانه خود دستگاه قضاوت را دستمایه تصویرسازیهای هنری قرار دادهاند.
فایل word آموزة اخلاقي وفاي به عهد در متون عرفاني | WORD
از وفای به عهد خداوند متعال، وفای به عهد خلق و وفای به عهد خود سخن رفته است. وفای به عهد از اصول و شرایط مقام شیخی و مریدی، آداب حج، آداب سماع، علامت دوستی و علامت فتوّت عارفان و صوفیه است؛ همچنین بیشتر عارفان، مقصود از صدق را وفای به عهد دانستهاند.این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش است که وفا در مقامات سالکان چه جایگاهی دارد و این فضیلت اخلاقی در متون تعلیمی عرفانی و در آموزههای عارفان تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟
فایل word اخلاقيات در غزليات بيدل | WORD
دی دارد همواره مورد توجه و عنایت بسیاری از شاعران و نویسندگان بوده است ولی نوع پرداخت و نحوه بیان در آنها یکسان نیست و موضوعات نیز به دلیل تنوعی که در این مقوله وجود دارد بسیار است. همچنین نوع قالبهای شعری نیز در پرداختن به مسائل اخلاقی و معرفتی مهّم است. این مقاله میکوشد تا موضوع اخلاق را در شعر بیدل بررسی نماید؛ موضوعی که کمتر بدان پرداخته شده است، بویژه در غزلهای بیدل که همواره به پیچیدگی زبانی و معنایی مشهور است.
فایل word «مثنوي»، درياي فضايل تربيتي و تعليمي | WORD
های عرفانی و اخلاقی است. مولانا اخلاق و عرفان را دو مقوله مرتبط به هم میداند و معتقد است تا سالک متخلّق به اخلاق الله نگردد، نمیتواند مراتب سیر و سلوک را طی کند و عارف راستین تا از رذیلتها صافی نشود، به مرتبه کمال نمیرسد. در این مقاله با تکیه بر تحلیل ابیات «مثنوی» و روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی این مهم پرداخته میشود. با این هدف که اصالت تعلیم را، که رویکرد اصلی مولوی در «مثنوی» است، یادآور شویم.
فایل word آموزههاي اخلاقي در متون روايي و غيرروايي | WORD
در مسائل و قضایای مربوط به آن است؛ ولی هدف از علم اخلاق آن است که بر اساس سعادت، رهبری، عدل، امنیت و تعاون، اجتماعی ایجاد کنیم که در آن زندگی از فساد ستمگریها و عوامل شقاوت و طغیان حفظ شود و به سوی کمال سیر کند. این به مفهوم آن است که علم اخلاق اصلاح فرد و اجتماع را در پایبندی به راه مستقیم مدنظر دارد.
در این مقاله تلاش میشود گزیدهای از ارزشهای اخلاقی به استناد قرآن و روایات و نمونهای از آثار ادبی سخن به میان آید.
فایل word ادبيات تعليمي و تربيتي در شاهنامه فردوسي | WORD
ل اخلاقی و عفّت کلام سراینده، فضایی تعلیمی و اخلاقی را بر «شاهنامه» حاکم ساخته است. پیامهای اخلاقی در این اثر به دو شیوه درونمایه داستانی و بیان مستقیم تبیین شده است. یکی از رازهای ماندگاری «شاهنامه» پند و اندرزهای فردوسی است که از آبشخورهای فکری دینی و قومی وی سرچشمه گرفته است و از آنجا که عاطفه نهفته در آن انسانی است نه شخصی، جامعیّت و شمول آن از زمان و مکان خاص، فراتر است و همه آفاق را در بر میگیرد.
فایل word مضامين تعليمي در ديوان رودکي سمرقندي | WORD
متی بودهاست، در واقع، اندوهی حزن آلود و ناشی از خردورزی در اشعارش نمایان است. مهمترین دغدغهی رودکی، سعادتمندی است و تنها راه سعادتمندی از نظر وی، آراستگی به دانش، حکمت و اخلاق، آن هم در جامعهای اخلاقمدار و خردمند است پس مضامین تعلیمی نزد رودکی به عنوان «پدر شعر فارسی» و «شاعر تیرهچشم روشنبین» صبغهی غنایی و هنرمندانه همانند مطربان شادیآفرین و نیز مصلحانه و اجتماعی همانند اندرزهای پدرانه دارد.
فایل word اخلاقِ تجاري در ادب فارسي | WORD
ت. ازاینرو در کلام آنها بایدهای فردی و تجاریای همچون خوشاخلاق بودن، هشیار و قانع و امانتدار بودن، شرایط خریدار و فروشنده، کیفیت و چگونگی کالاها، آگاهی از نیاز شهرها و... دیده میشود. علاوه بر این موارد، نبایدهای فردی و تجاریای مانند کمفروشی و گرانفروشی نکردن، سوگند نخوردن و دروغ نگفتن، نسیه ندادن، شریک نداشتن و... نیز در گفتار آنها وجود دارد که با رعایت آنها، دنیا و آخرت بازرگانان و تجار بهبود مییابد.
فایل word بررسي اثرپذيري کتاب لطايف الطوايف در مؤلفههاي اخلاقي و تربيتي از کتاب اخلاق محسني با نگاهي به نظري? دور هرمنوتيکي | WORD
یریم که در دوران حکومت سلطان حسین بایقرا دور اول هرمنوتیک آموزههای اخلاقی بهصورتی آرمانی در کتاب اخلاق محسنی انعکاس یافته است. این آموزهها در امتداد نهادینه شدن خود در دور دوم، زمان تألیف کتاب لطایف الطوایف، نه از دیدگاه آرمانی بلکه از دیدگاهی پدیدارشناسانه به طرح واقعیتهای عینی اخلاق پرداخته است. علی صفی به زبان طنز و مطایبه نشان داده است که قواعد آرمانی اخلاق در بطن واقعیتهای جامعه دچار دگرگونی میشوند.