فایل word بررسي نقش عوامل اخلاقي و سياسي در شاد زيستن با تکيه بر شعر کهن فارسي | WORD
ن نیز میتوانند با اقدام به آنها مردم را شاد کنند.
از نظر شاعران مورد بررسی، انجام فضایل اخلاقی موجب احساس آرامش در انسان میشود و در نتیجه انسان به شادی و خوشدلی میرسد اما با توجه به این که رذایل اخلاقی همواره سبب اضطراب و پریشانی میشوند، نتیجهای جز غم و اندوه در بر ندارند. همچنین آنها با توجه به بافت سیاسی و اجتماعی جامعه دوران خود معتقد هستند که هر گونه کار یا گفتار از سوی حاکمان و عاملان، میتواند مردم را شاد یا غمگین کند.
فایل word همساني مضامين ِحکايات و افسانه هاي اندرزي «ازوپ» با آثار سعدي | WORD
نسان دارد و تقریباً در تمام فرهنگ ها و زبان ها، مورد پذیرش همگان است، بسیاری از مفاهیمی که در افسانه های ازوپ آموزش داده شده در آثار سعدی هم به آن پرداخته شده است. مضامین ِآثار سعدی هم چون افسانه های ازوپ فضایل و رذایل اخلاقی را شامل می شود. در مجموع از میان حکایت های ازوپ، 39 حکایتِ آن با بن مایه های شعر سعدی همسانی دارد و قابل تطبیق است. هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیلِ حکایت های ازوپ با مضامین و درونمایه مشابه درعبارات و اشعار سعدی است.
فایل word بررسي توصيههاي اخلاقي ناصرخسرو بر پاية هرم مزلو | WORD
ی، رنگی زمینی و کاربردی داده و انگیزهای استوار برای گرایش به آن خلق نموده است. بنابراین با توجّه به پیوند ناگسستنی اخلاق و نیازهای ذاتی انسان، راهکار ناصرخسرو همواره کارآمد و مؤثر خواهد بود. این پژوهش با طبقهبندی و بررسی شواهد گوناگون از دیوان ناصرخسرو بر اساس «هرم مزلو» که از نظریههای مشهور و کاربردی علم روانشناسی است، مطلب مذکور را ثابت نموده و منطق، استدلال و تأثیرگذاری شعر ناصرخسرو را از این منظر آشکار کرده است.
فایل word بررسي بازتاب روحيات پروين اعتصامي در توصيههاي اخلاقي وي | WORD
ی عمر و حس عدم امنیت است که در اشعار وی انعکاس یافته است. پروین تحت تأثیر این عواطف، خود و دیگران را توصیه به اغتنام فرصت، نیکی، دستگیری از نیازمندان، دوری از غفلت، هوشیاری و آگاهی، دل نبستن به جهان و تعلّقات دنیوی، دوری از تکبّر و غرور و... میکند. در این مقاله چهار مضمونی که در بیشتر اشعار پروین دیده میشود، یعنی اندیشه زوال و ناپایداری جهان، اندیشه مرگ، کوتاهی عمر و حس ناامنی و تأثیر آن ها در توصیههای اخلاقی وی بررسی شده است.
فایل word نسبت اخلاق و سياست در انديشة سعدي شيرازي | WORD
این دو حوزه در اندیشه سعدی دست یافت. عدالت از جمله کانونیترین مفاهیم تاریخ اندیشه و نظریه اجتماعی و سیاسی بوده است که هم در سنت فکری غرب و هم ایرانی، سابقه ای دیرینه دارد. سعدی نیز متأثر از همین سنت به ارث برد ایرانی، آن را در حکایات و روایات خویش وارد میکند و با اصرارهای مداوم بر عدلگستری و اندرز به پرهیز از ستمگری، اخلاق و سیاست را در آثار خویش به هم گره میزند. بنابراین اخلاق و سیاست در گلستان و بوستان پیوندی ناگسستنی دارند.
فایل word تبيين شکاف بين سياست و اخلاق بر مبناي نظريه ماکياولي با بررسي پند و اندرز در داستان شير و گاو کليله و دمنه | WORD
تان در همه موارد اخلاقی است یا به اقتضای جنبه سیاسی اثر، لزوماً کارکرد اندرز، اخلاقی نیست و گاه حتی در تقابل با آن قرار میگیرد. با بررسی پند و اندرز در داستان شیر و گاو مشاهده میشود بیشترین بسامد پند و اندرز در این داستان از زبان دمنه به کلیله و شیر بیان شده است. در غالب پندهای اخلاقی دمنه، گفتمان سیاست و قدرت بر اخلاق و تعلیم غلبه دارد. به همین سبب، شباهت های زیادی میان اندیشه های ماکیاولی و محتوای تعلیمی این داستان دیده می شود.
فایل word تحليل محتواي نفثه المصدور نسوي | WORD
نویسندگان، منشیان و ادیبان عصر او از آبشخور قرآن و سنت سیراب میشود با وضعیتی که نویسنده در آن گرفتار شده (ایلغار مغول) در این تحقیق کاویده شده. هدف این مقاله دستیابی به سرچشم نگرشها و آموختههای اخلاقی نویسنده نفثه المصدور و تعیین آبشخورهای ذهنی او در نوع برخورد انفعالی با مصیبت مغول است. همچنین قصد بررسی نوع بلاغت نویسنده و نسبت آن با مقول جنگ در این مقاله از اهداف دیگر است. روش بررسی تحلیل محتوا و نوع مطالعه، کتابخانهای است.
فایل word آموزه هاي اخلاقي گنج شايگان اثري تقليدي از گلستان | WORD
خود، سعدی، پیروی کرده بلکه در بیان سخنان پر مغز، در مواردی حتی عبارات و جملات مشابه گلستان آورده است و به طورکلی در استفاده از محسنات لفظی و معنوی، آن کتاب بی بدیل را مورد نظر داشته است. میرزا ریاض با گوشزد کردن پاره ای از خصایل نیک و برحذر داشتن از اخلاق مذموم نیز پا جای پای معلم خود نهاده، از عهده این اقتدا به خوبی برآمده است. در این مقاله از ارزش های اخلاقی مطرح شده در «گنج شایگان» با تکیه بر آموزه های دینی سخن به میان می آید.
فایل word نگاهي به برخي آموزههاي اخلاقي- تعليمي شهريار | WORD
را در خدمت اندیشههایش قرار میدهد. بررسی اشعار شهریار نشان میدهد که وی به تعلیم مخاطب خود بسیار اهتمام ورزیده است. مهمترین مضامین تربیتی مورد توجه وی عبارتند از: مبارزه با هوای نفس، پرهیز از دنیاپرستی، مهرورزی و ترک خصومت، شرم، شکیبایی، ادب، سخاوت، قناعت، ترک آزمندی، فروتنی و نوعدوستی. در این پژوهش نگارندگان میکوشند به بررسی و تحلیل مضامین تربیتی به کار رفته در آثار شهریار بپردازند و ویژگیهای بارز آن ها را تبیین نمایند.
فایل word درآمدي انتقادي بر شيوه هاي بيان مفاهيم اخلاقي در حکايت هاي تمثيلي و جانوري | WORD
ارتباط تنگاتنگی با ادبیات تمثیلی و بیان گزارههای اخلاقی دارند، مواجهیم که نیازمند بررسی عمیق تر هستند. این پژوهش نشان می دهد که باید دلیل کاربرد گزارههای اخلاقی صریح را در تمثیل در ساختار حکایتهای تمثیلی جستوجو کرد. از جمله عوامل تعیین کننده در این باره، شناخت زمینه داستانی تمثیل و تخیل در حکایتهای تمثیلی است. در این مقاله این عوامل با جزئیات آنها بررسی گردیده، ارتباط ساختاری و محتوایی حکایتهای تمثیلی تبیین شده است.
فایل word بررسي رابطه اخلاق و قضاوت در ادبيات کلاسيک فارسي | WORD
و تعلیمی از جمله موضوعهای بررسیشده در این پژوهش هستند. دینداری، عالمبودن، عدالتورزی، دوری از ستم، صبوری و اهل مشورت بودن از مهمترین ویژگیهای اخلاقی قاضیان است. همچنین در ادب فارسی از قاضیان به سبب رذایلی همچون رشوهگیری، ضایع کردن مال یتیمان، غرور و دروغگویی انتقاد شده است. برخی از شاعران نیز برای تعلیم و تفهیم اندیشههای اخلاقی، عرفانی و عاشقانه خود دستگاه قضاوت را دستمایه تصویرسازیهای هنری قرار دادهاند.
فایل word آموزة اخلاقي وفاي به عهد در متون عرفاني | WORD
لیمی عارفان از وفای به عهد خداوند متعال، وفای به عهد خلق و وفای به عهد خود سخن رفته است. وفای به عهد از اصول و شرایط مقام شیخی و مریدی، آداب حج، آداب سماع، علامت دوستی و علامت فتوّت عارفان و صوفیه است؛ همچنین بیشتر عارفان، مقصود از صدق را وفای به عهد دانستهاند.این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش است که وفا در مقامات سالکان چه جایگاهی دارد و این فضیلت اخلاقی در متون تعلیمی عرفانی و در آموزههای عارفان تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟
فایل word اخلاقيات در غزليات بيدل | WORD
خی – اعتقادی دارد همواره مورد توجه و عنایت بسیاری از شاعران و نویسندگان بوده است ولی نوع پرداخت و نحوه بیان در آنها یکسان نیست و موضوعات نیز به دلیل تنوعی که در این مقوله وجود دارد بسیار است. همچنین نوع قالبهای شعری نیز در پرداختن به مسائل اخلاقی و معرفتی مهّم است. این مقاله میکوشد تا موضوع اخلاق را در شعر بیدل بررسی نماید؛ موضوعی که کمتر بدان پرداخته شده است، بویژه در غزلهای بیدل که همواره به پیچیدگی زبانی و معنایی مشهور است.
فایل word «مثنوي»، درياي فضايل تربيتي و تعليمي | WORD
مترین نکتههای عرفانی و اخلاقی است. مولانا اخلاق و عرفان را دو مقوله مرتبط به هم میداند و معتقد است تا سالک متخلّق به اخلاق الله نگردد، نمیتواند مراتب سیر و سلوک را طی کند و عارف راستین تا از رذیلتها صافی نشود، به مرتبه کمال نمیرسد. در این مقاله با تکیه بر تحلیل ابیات «مثنوی» و روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی این مهم پرداخته میشود. با این هدف که اصالت تعلیم را، که رویکرد اصلی مولوی در «مثنوی» است، یادآور شویم.
فایل word آموزههاي اخلاقي در متون روايي و غيرروايي | WORD
دوری از خطا در مسائل و قضایای مربوط به آن است؛ ولی هدف از علم اخلاق آن است که بر اساس سعادت، رهبری، عدل، امنیت و تعاون، اجتماعی ایجاد کنیم که در آن زندگی از فساد ستمگریها و عوامل شقاوت و طغیان حفظ شود و به سوی کمال سیر کند. این به مفهوم آن است که علم اخلاق اصلاح فرد و اجتماع را در پایبندی به راه مستقیم مدنظر دارد.
در این مقاله تلاش میشود گزیدهای از ارزشهای اخلاقی به استناد قرآن و روایات و نمونهای از آثار ادبی سخن به میان آید.
فایل word ادبيات تعليمي و تربيتي در شاهنامه فردوسي | WORD
آگاهی، فضایل اخلاقی و عفّت کلام سراینده، فضایی تعلیمی و اخلاقی را بر «شاهنامه» حاکم ساخته است. پیامهای اخلاقی در این اثر به دو شیوه درونمایه داستانی و بیان مستقیم تبیین شده است. یکی از رازهای ماندگاری «شاهنامه» پند و اندرزهای فردوسی است که از آبشخورهای فکری دینی و قومی وی سرچشمه گرفته است و از آنجا که عاطفه نهفته در آن انسانی است نه شخصی، جامعیّت و شمول آن از زمان و مکان خاص، فراتر است و همه آفاق را در بر میگیرد.
فایل word مضامين تعليمي در ديوان رودکي سمرقندي | WORD
وار و دمغنیمتی بودهاست، در واقع، اندوهی حزن آلود و ناشی از خردورزی در اشعارش نمایان است. مهمترین دغدغهی رودکی، سعادتمندی است و تنها راه سعادتمندی از نظر وی، آراستگی به دانش، حکمت و اخلاق، آن هم در جامعهای اخلاقمدار و خردمند است پس مضامین تعلیمی نزد رودکی به عنوان «پدر شعر فارسی» و «شاعر تیرهچشم روشنبین» صبغهی غنایی و هنرمندانه همانند مطربان شادیآفرین و نیز مصلحانه و اجتماعی همانند اندرزهای پدرانه دارد.
فایل word اخلاقِ تجاري در ادب فارسي | WORD
زیان مفید است. ازاینرو در کلام آنها بایدهای فردی و تجاریای همچون خوشاخلاق بودن، هشیار و قانع و امانتدار بودن، شرایط خریدار و فروشنده، کیفیت و چگونگی کالاها، آگاهی از نیاز شهرها و... دیده میشود. علاوه بر این موارد، نبایدهای فردی و تجاریای مانند کمفروشی و گرانفروشی نکردن، سوگند نخوردن و دروغ نگفتن، نسیه ندادن، شریک نداشتن و... نیز در گفتار آنها وجود دارد که با رعایت آنها، دنیا و آخرت بازرگانان و تجار بهبود مییابد.
فایل word بررسي اثرپذيري کتاب لطايف الطوايف در مؤلفههاي اخلاقي و تربيتي از کتاب اخلاق محسني با نگاهي به نظري? دور هرمنوتيکي | WORD
را در نظر بگیریم که در دوران حکومت سلطان حسین بایقرا دور اول هرمنوتیک آموزههای اخلاقی بهصورتی آرمانی در کتاب اخلاق محسنی انعکاس یافته است. این آموزهها در امتداد نهادینه شدن خود در دور دوم، زمان تألیف کتاب لطایف الطوایف، نه از دیدگاه آرمانی بلکه از دیدگاهی پدیدارشناسانه به طرح واقعیتهای عینی اخلاق پرداخته است. علی صفی به زبان طنز و مطایبه نشان داده است که قواعد آرمانی اخلاق در بطن واقعیتهای جامعه دچار دگرگونی میشوند.
فایل word ادب دادوري در حکايتهاي منظوم و منثور ادبيات فارسي | WORD
ضیان پرداخته است. در این میان کتابهای سیاستنامه، لطایف الطوایف و گلستان سعدی بخش بیشتری از حکایتهای خود را به این موضوع اختصاص دادهاند. همچنین 25/81درصد آموزهها به اخلاق اجتماعی قاضیان و تنها 75/18درصد آن به اخلاق فردی آنها پرداخته است؛ از این میان بوستان سعدی، دیوان پروین اعتصامی، چهارمقاله و نصیحه الملوک غزالی بیشترین سهم استفاده از اخلاق اجتماعی، و مثنوی معنوی و لطایف الطوایف بیشترین سهم استفاده از اخلاق فردی را دارند.
فایل word آموزههاي زهدي و اخلاقي در شعر قرن چهارم با تکيه بر اشعار کسايي | WORD
ریج تعلیمات دینی و زهدی شروع میشود و شاعران کم و بیش در سرودههایشان به آموزههای اخلاقی با رنگ دینی اشاره میکنند که نمونه واضح آن سرودههای کسایی است. در این مقاله سعی شده تا ضمن آوردن نمونههایی از آثار اخلاقی هر دوره، نوع تعلیمات اخلاقی صرف و اسلامی و میزان بسامد فضایل و رذایل اخلاقی ابتدا در ادبیات دوره باستان و عهد ساسانی، سپس سه قرن اول هجری و در نهایت در شعر شاعران قرن چهارم به خصوص ابوشکور بلخی و کسایی بیان شود.
فایل word اندرزنامه، رسالة تعليمي تازه يافته از بسمل شيرازي | WORD
رزنامههای ناشناخته و مجهولالقدر بسیاری وجود دارد. یکی از این اندرزنامههای ارزنده، اندرزنامه علی اکبر نواب شیرازی، ادیب و شاعر ایرانی سده سیزدهم قمری، معروف به بسمل است. از این اثر، سه دست نوشته (و عکس) در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران باقی مانده است که تاکنون تصحیح و چاپ نگردیده است. این پژوهش با نگاهی کوتاه به اندرزنامهنویسی در ادب فارسی، به معرفی نسخههای خطی باقی مانده از این اثر، به همراه تحلیلی کوتاه از آن پرداخته است.
فایل word بررسي مدارا، تساهل و تسامح در قصايد ناصر خسرو | WORD
قاله درصددند تا تحمّل و مدارا را به عنوان یکی از الگوهای اخلاق اجتماعی در قصاید حکیم ناصرخسرو قبادیانی بررسی و تحلیل کنند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که موضوع مدارا، به شکلهای گوناگون از سوی شاعر خِرد به تصویر کشیده شده است. علی رغم سفارشهای این شاعر به رعایت تحمّل و مدارا، به علّت غلب تعصّب، تحجّر، جزماندیشی و... گسترش آن در جامع عصر ناصرخسرو، امکانپذیر نبودهاست و سرانجام کار شاعر به حذف، راندن و تاراندن انجامیده است.
فایل word بررسي تاريخمحور تحول موضوعات شعر تعليمي قرن چهارم تا هشتم | WORD
زهای مشترک سدههای پیشین، اندیشههای تعلیمی جدیدی بنا به نگرشهای تعلیمی به شعر تعلیمیعرفانی فارسی افزوده شده است. در این مقاله با مطالع اکثر شعرهای این چند قرن، ادبیات تعلیمیاندرزی این دو دوره (سبک خراسانی و سبک عراقی) بررسی و مقایسه شده است. نتیجه این است که شعر تعلیمی با ورود عرفان و تصوف، غنای بیشتری مییابد و به نگرشهای آسمانی و دگرگونی دست مییابد و از این راه، کمیت و کیفیت اندرزها و تعلیم اخلاقیات متعالی میشود.
فایل word فضيلت صبر در ادبيات تعليمي | WORD
به هدف، نوعی انتظار و مقاومت برای گشایش است که در آموزههای دینی سابقه داشته و در نزد بزرگان ادب فارسی با سه گرایشِ اخلاق دینی و انسانی در آثار شاعرانی چون فردوسی و سعدی و با گرایش اخلاق فیلسوفانه در آثار خواجه نصیرالدین طوسی و دیگران و بالاخره با گرایش اخلاق عرفانی در نوشتههای سنایی،عطار،مولوی، عزالدینکاشانی،حافظ و جامی آمده که تفاوتهایی با هم دارند. در این نوشتار نمونههایی از نظم و نثر آنها در مورد صبر بررسی میشود.
فایل word اخلاق زيستن از نگاه ناصرخسرو | WORD
واهد گذاشت. درنگ در خویشتن نیز انسان را با کارکرد خویش در هستی (دریافتِ لحظههای زندگی، تلاش و کوشش، خواستن به قدر ضرورت و کفایت، زیستِ اینجاییـ اندیش آنجایی و تعامل/پیوند با دیگران) آشنا میسازد. این منظر، آدمی را به دست یافتن به زندگیِ کیفی رهنمون خواهد ساخت. زندگی با اتکا به اخلاق زیستن، به پوچی و بیمعنایی گرفتار نخواهد شد. روش تحقیق، توصیفی و تحلیل محتواست و تاکنون اثری با این رویکرد در خصوص ناصرخسرو نوشته نشده است.
فایل word اخلاق و مولّفه هاي سنّتي و معاصر آن در شعر نيما | WORD
در این دوره، در کنار مضامین سنّتی خود، مولّفههای جدیدی را که حاصل تجربه مدرنیته و به موازات آن تغییر ساختارهای اجتماعی و روابط بین فردی است، تجربه کرد؛ مولّفههایی مانند وطنپرستی، انساندوستی، آزادی و ... . این مقاله سعی دارد در کنار پرداختن به مضامین سنّتی اخلاق در شعر نیما، به بررسی مولّفههای تازهای که نتیجه این دگرگونی فکری و ادبی است، در شعر او بهعنوان مطرحترین نظریهپرداز این تغییر و تحوّل بپردازد.
فایل word تحليل انديشه ها و اندرزهاي اخلاقي گرشاسبنامة اسدي در موضوع سياست مُدُن | WORD
چنین روش انتخاب درباریان و صاحبان مشاغل مهم، چگونگی رفتار متقابل شاه و رعیت، بسط اندیشههای اخلاقی و تدبیر در کار سپاه هنگام صلح و جنگ از دیگر اندیشههای اوست. اندرزهای اسدی همگی اخلاقمحور هستند و در بخش خطاب به شاه و امیر به رعایت اخلاق دادگری و رادمردی شاه و رسیدگی به امور لشکر سخت توجه کرده است. بر اساس استخراج و تحلیل چنین اندیشهها و اندرزهایی در گرشاسبنامه، میتوان منظومه اخلاقی اسدی در سیاست مدن را به دست داد.
فایل word جوانمردي، مترادف ها و مؤلفه هاي آن در متون عرفاني | WORD
مؤلفه های جوانمردی در متون عرفانی است.
از بررسی متون عرفانی به شیوه کتابخانه ای این نتیجه به دست آمد چنانکه اصول اعتقادی و بیشتر فروع رفتاری صوفیه، برگرفته از تعلیمات دین مبین اسلام است، این سجیّه اخلاقی نیز از آموزههای قرآن مجید، احادیث نبوی و ائمه گرفته شده است و مهمترین مؤلفه های آن ندیدن خود، انصاف دادن و انصاف نخواستن، بخشش و بخشندگی، امانتداری، پاکدامنی و وفای به عهد، عیب پوشی و نگهداشت حرمت سالمندان و اکرام مهمان است.
فایل word آميختگي ادبيات تعليمي با ادبيات عرفاني در تمهيدات عين القضات همداني | WORD
رود اما از آنجا که به بیان شرایط سلوک و آداب مرید و خصایص پیر میپردازد، مبانی تعلیمی بسیاری را بیان کرده است. صوفیه که به واقع هدف خلقت را محبت و عشقورزی میدانند، محبت به انسان را زمینهساز محبت خداوند به شمار میآورند؛ این گونه است که در تفکر صوفی، تعلیم هم با محبت گره میخورد و در حقیقت، آداب شناخت و خودسازی و حقیقت جویی همگی برگرفته از عشق و برای وصول به محبت است. در این مقاله جنبههای تعلیمی این اثر گرانقدر بررسی شده است.