فایل word تحليل محتواي نفثه المصدور نسوي | WORD
د غالب نویسندگان، منشیان و ادیبان عصر او از آبشخور قرآن و سنت سیراب میشود با وضعیتی که نویسنده در آن گرفتار شده (ایلغار مغول) در این تحقیق کاویده شده. هدف این مقاله دستیابی به سرچشم نگرشها و آموختههای اخلاقی نویسنده نفثه المصدور و تعیین آبشخورهای ذهنی او در نوع برخورد انفعالی با مصیبت مغول است. همچنین قصد بررسی نوع بلاغت نویسنده و نسبت آن با مقول جنگ در این مقاله از اهداف دیگر است. روش بررسی تحلیل محتوا و نوع مطالعه، کتابخانهای است.
فایل word آموزه هاي اخلاقي گنج شايگان اثري تقليدي از گلستان | WORD
ز استاد خود، سعدی، پیروی کرده بلکه در بیان سخنان پر مغز، در مواردی حتی عبارات و جملات مشابه گلستان آورده است و به طورکلی در استفاده از محسنات لفظی و معنوی، آن کتاب بی بدیل را مورد نظر داشته است. میرزا ریاض با گوشزد کردن پاره ای از خصایل نیک و برحذر داشتن از اخلاق مذموم نیز پا جای پای معلم خود نهاده، از عهده این اقتدا به خوبی برآمده است. در این مقاله از ارزش های اخلاقی مطرح شده در «گنج شایگان» با تکیه بر آموزه های دینی سخن به میان می آید.
فایل word نگاهي به برخي آموزههاي اخلاقي- تعليمي شهريار | WORD
ادبیات را در خدمت اندیشههایش قرار میدهد. بررسی اشعار شهریار نشان میدهد که وی به تعلیم مخاطب خود بسیار اهتمام ورزیده است. مهمترین مضامین تربیتی مورد توجه وی عبارتند از: مبارزه با هوای نفس، پرهیز از دنیاپرستی، مهرورزی و ترک خصومت، شرم، شکیبایی، ادب، سخاوت، قناعت، ترک آزمندی، فروتنی و نوعدوستی. در این پژوهش نگارندگان میکوشند به بررسی و تحلیل مضامین تربیتی به کار رفته در آثار شهریار بپردازند و ویژگیهای بارز آن ها را تبیین نمایند.
فایل word درآمدي انتقادي بر شيوه هاي بيان مفاهيم اخلاقي در حکايت هاي تمثيلي و جانوري | WORD
فابل که ارتباط تنگاتنگی با ادبیات تمثیلی و بیان گزارههای اخلاقی دارند، مواجهیم که نیازمند بررسی عمیق تر هستند. این پژوهش نشان می دهد که باید دلیل کاربرد گزارههای اخلاقی صریح را در تمثیل در ساختار حکایتهای تمثیلی جستوجو کرد. از جمله عوامل تعیین کننده در این باره، شناخت زمینه داستانی تمثیل و تخیل در حکایتهای تمثیلی است. در این مقاله این عوامل با جزئیات آنها بررسی گردیده، ارتباط ساختاری و محتوایی حکایتهای تمثیلی تبیین شده است.
فایل word بررسي رابطه اخلاق و قضاوت در ادبيات کلاسيک فارسي | WORD
اخلاقی و تعلیمی از جمله موضوعهای بررسیشده در این پژوهش هستند. دینداری، عالمبودن، عدالتورزی، دوری از ستم، صبوری و اهل مشورت بودن از مهمترین ویژگیهای اخلاقی قاضیان است. همچنین در ادب فارسی از قاضیان به سبب رذایلی همچون رشوهگیری، ضایع کردن مال یتیمان، غرور و دروغگویی انتقاد شده است. برخی از شاعران نیز برای تعلیم و تفهیم اندیشههای اخلاقی، عرفانی و عاشقانه خود دستگاه قضاوت را دستمایه تصویرسازیهای هنری قرار دادهاند.
فایل word آموزة اخلاقي وفاي به عهد در متون عرفاني | WORD
های تعلیمی عارفان از وفای به عهد خداوند متعال، وفای به عهد خلق و وفای به عهد خود سخن رفته است. وفای به عهد از اصول و شرایط مقام شیخی و مریدی، آداب حج، آداب سماع، علامت دوستی و علامت فتوّت عارفان و صوفیه است؛ همچنین بیشتر عارفان، مقصود از صدق را وفای به عهد دانستهاند.این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش است که وفا در مقامات سالکان چه جایگاهی دارد و این فضیلت اخلاقی در متون تعلیمی عرفانی و در آموزههای عارفان تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟
فایل word اخلاقيات در غزليات بيدل | WORD
ی تاریخی – اعتقادی دارد همواره مورد توجه و عنایت بسیاری از شاعران و نویسندگان بوده است ولی نوع پرداخت و نحوه بیان در آنها یکسان نیست و موضوعات نیز به دلیل تنوعی که در این مقوله وجود دارد بسیار است. همچنین نوع قالبهای شعری نیز در پرداختن به مسائل اخلاقی و معرفتی مهّم است. این مقاله میکوشد تا موضوع اخلاق را در شعر بیدل بررسی نماید؛ موضوعی که کمتر بدان پرداخته شده است، بویژه در غزلهای بیدل که همواره به پیچیدگی زبانی و معنایی مشهور است.
فایل word «مثنوي»، درياي فضايل تربيتي و تعليمي | WORD
س از مهمترین نکتههای عرفانی و اخلاقی است. مولانا اخلاق و عرفان را دو مقوله مرتبط به هم میداند و معتقد است تا سالک متخلّق به اخلاق الله نگردد، نمیتواند مراتب سیر و سلوک را طی کند و عارف راستین تا از رذیلتها صافی نشود، به مرتبه کمال نمیرسد. در این مقاله با تکیه بر تحلیل ابیات «مثنوی» و روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی این مهم پرداخته میشود. با این هدف که اصالت تعلیم را، که رویکرد اصلی مولوی در «مثنوی» است، یادآور شویم.
فایل word آموزههاي اخلاقي در متون روايي و غيرروايي | WORD
اخلاق، دوری از خطا در مسائل و قضایای مربوط به آن است؛ ولی هدف از علم اخلاق آن است که بر اساس سعادت، رهبری، عدل، امنیت و تعاون، اجتماعی ایجاد کنیم که در آن زندگی از فساد ستمگریها و عوامل شقاوت و طغیان حفظ شود و به سوی کمال سیر کند. این به مفهوم آن است که علم اخلاق اصلاح فرد و اجتماع را در پایبندی به راه مستقیم مدنظر دارد.
در این مقاله تلاش میشود گزیدهای از ارزشهای اخلاقی به استناد قرآن و روایات و نمونهای از آثار ادبی سخن به میان آید.
فایل word ادبيات تعليمي و تربيتي در شاهنامه فردوسي | WORD
دانش و آگاهی، فضایل اخلاقی و عفّت کلام سراینده، فضایی تعلیمی و اخلاقی را بر «شاهنامه» حاکم ساخته است. پیامهای اخلاقی در این اثر به دو شیوه درونمایه داستانی و بیان مستقیم تبیین شده است. یکی از رازهای ماندگاری «شاهنامه» پند و اندرزهای فردوسی است که از آبشخورهای فکری دینی و قومی وی سرچشمه گرفته است و از آنجا که عاطفه نهفته در آن انسانی است نه شخصی، جامعیّت و شمول آن از زمان و مکان خاص، فراتر است و همه آفاق را در بر میگیرد.
فایل word مضامين تعليمي در ديوان رودکي سمرقندي | WORD
ی شادخوار و دمغنیمتی بودهاست، در واقع، اندوهی حزن آلود و ناشی از خردورزی در اشعارش نمایان است. مهمترین دغدغهی رودکی، سعادتمندی است و تنها راه سعادتمندی از نظر وی، آراستگی به دانش، حکمت و اخلاق، آن هم در جامعهای اخلاقمدار و خردمند است پس مضامین تعلیمی نزد رودکی به عنوان «پدر شعر فارسی» و «شاعر تیرهچشم روشنبین» صبغهی غنایی و هنرمندانه همانند مطربان شادیآفرین و نیز مصلحانه و اجتماعی همانند اندرزهای پدرانه دارد.
فایل word اخلاقِ تجاري در ادب فارسي | WORD
ز ضرر و زیان مفید است. ازاینرو در کلام آنها بایدهای فردی و تجاریای همچون خوشاخلاق بودن، هشیار و قانع و امانتدار بودن، شرایط خریدار و فروشنده، کیفیت و چگونگی کالاها، آگاهی از نیاز شهرها و... دیده میشود. علاوه بر این موارد، نبایدهای فردی و تجاریای مانند کمفروشی و گرانفروشی نکردن، سوگند نخوردن و دروغ نگفتن، نسیه ندادن، شریک نداشتن و... نیز در گفتار آنها وجود دارد که با رعایت آنها، دنیا و آخرت بازرگانان و تجار بهبود مییابد.
فایل word بررسي اثرپذيري کتاب لطايف الطوايف در مؤلفههاي اخلاقي و تربيتي از کتاب اخلاق محسني با نگاهي به نظري? دور هرمنوتيکي | WORD
واقعیت را در نظر بگیریم که در دوران حکومت سلطان حسین بایقرا دور اول هرمنوتیک آموزههای اخلاقی بهصورتی آرمانی در کتاب اخلاق محسنی انعکاس یافته است. این آموزهها در امتداد نهادینه شدن خود در دور دوم، زمان تألیف کتاب لطایف الطوایف، نه از دیدگاه آرمانی بلکه از دیدگاهی پدیدارشناسانه به طرح واقعیتهای عینی اخلاق پرداخته است. علی صفی به زبان طنز و مطایبه نشان داده است که قواعد آرمانی اخلاق در بطن واقعیتهای جامعه دچار دگرگونی میشوند.
فایل word ادب دادوري در حکايتهاي منظوم و منثور ادبيات فارسي | WORD
خلاق قاضیان پرداخته است. در این میان کتابهای سیاستنامه، لطایف الطوایف و گلستان سعدی بخش بیشتری از حکایتهای خود را به این موضوع اختصاص دادهاند. همچنین 25/81درصد آموزهها به اخلاق اجتماعی قاضیان و تنها 75/18درصد آن به اخلاق فردی آنها پرداخته است؛ از این میان بوستان سعدی، دیوان پروین اعتصامی، چهارمقاله و نصیحه الملوک غزالی بیشترین سهم استفاده از اخلاق اجتماعی، و مثنوی معنوی و لطایف الطوایف بیشترین سهم استفاده از اخلاق فردی را دارند.
فایل word آموزههاي زهدي و اخلاقي در شعر قرن چهارم با تکيه بر اشعار کسايي | WORD
، به تدریج تعلیمات دینی و زهدی شروع میشود و شاعران کم و بیش در سرودههایشان به آموزههای اخلاقی با رنگ دینی اشاره میکنند که نمونه واضح آن سرودههای کسایی است. در این مقاله سعی شده تا ضمن آوردن نمونههایی از آثار اخلاقی هر دوره، نوع تعلیمات اخلاقی صرف و اسلامی و میزان بسامد فضایل و رذایل اخلاقی ابتدا در ادبیات دوره باستان و عهد ساسانی، سپس سه قرن اول هجری و در نهایت در شعر شاعران قرن چهارم به خصوص ابوشکور بلخی و کسایی بیان شود.
فایل word اندرزنامه، رسالة تعليمي تازه يافته از بسمل شيرازي | WORD
ه و اندرزنامههای ناشناخته و مجهولالقدر بسیاری وجود دارد. یکی از این اندرزنامههای ارزنده، اندرزنامه علی اکبر نواب شیرازی، ادیب و شاعر ایرانی سده سیزدهم قمری، معروف به بسمل است. از این اثر، سه دست نوشته (و عکس) در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران باقی مانده است که تاکنون تصحیح و چاپ نگردیده است. این پژوهش با نگاهی کوتاه به اندرزنامهنویسی در ادب فارسی، به معرفی نسخههای خطی باقی مانده از این اثر، به همراه تحلیلی کوتاه از آن پرداخته است.
فایل word بررسي مدارا، تساهل و تسامح در قصايد ناصر خسرو | WORD
دگان مقاله درصددند تا تحمّل و مدارا را به عنوان یکی از الگوهای اخلاق اجتماعی در قصاید حکیم ناصرخسرو قبادیانی بررسی و تحلیل کنند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که موضوع مدارا، به شکلهای گوناگون از سوی شاعر خِرد به تصویر کشیده شده است. علی رغم سفارشهای این شاعر به رعایت تحمّل و مدارا، به علّت غلب تعصّب، تحجّر، جزماندیشی و... گسترش آن در جامع عصر ناصرخسرو، امکانپذیر نبودهاست و سرانجام کار شاعر به حذف، راندن و تاراندن انجامیده است.
فایل word بررسي تاريخمحور تحول موضوعات شعر تعليمي قرن چهارم تا هشتم | WORD
ر اندرزهای مشترک سدههای پیشین، اندیشههای تعلیمی جدیدی بنا به نگرشهای تعلیمی به شعر تعلیمیعرفانی فارسی افزوده شده است. در این مقاله با مطالع اکثر شعرهای این چند قرن، ادبیات تعلیمیاندرزی این دو دوره (سبک خراسانی و سبک عراقی) بررسی و مقایسه شده است. نتیجه این است که شعر تعلیمی با ورود عرفان و تصوف، غنای بیشتری مییابد و به نگرشهای آسمانی و دگرگونی دست مییابد و از این راه، کمیت و کیفیت اندرزها و تعلیم اخلاقیات متعالی میشود.
فایل word فضيلت صبر در ادبيات تعليمي | WORD
رسیدن به هدف، نوعی انتظار و مقاومت برای گشایش است که در آموزههای دینی سابقه داشته و در نزد بزرگان ادب فارسی با سه گرایشِ اخلاق دینی و انسانی در آثار شاعرانی چون فردوسی و سعدی و با گرایش اخلاق فیلسوفانه در آثار خواجه نصیرالدین طوسی و دیگران و بالاخره با گرایش اخلاق عرفانی در نوشتههای سنایی،عطار،مولوی، عزالدینکاشانی،حافظ و جامی آمده که تفاوتهایی با هم دارند. در این نوشتار نمونههایی از نظم و نثر آنها در مورد صبر بررسی میشود.
فایل word اخلاق زيستن از نگاه ناصرخسرو | WORD
تسر خواهد گذاشت. درنگ در خویشتن نیز انسان را با کارکرد خویش در هستی (دریافتِ لحظههای زندگی، تلاش و کوشش، خواستن به قدر ضرورت و کفایت، زیستِ اینجاییـ اندیش آنجایی و تعامل/پیوند با دیگران) آشنا میسازد. این منظر، آدمی را به دست یافتن به زندگیِ کیفی رهنمون خواهد ساخت. زندگی با اتکا به اخلاق زیستن، به پوچی و بیمعنایی گرفتار نخواهد شد. روش تحقیق، توصیفی و تحلیل محتواست و تاکنون اثری با این رویکرد در خصوص ناصرخسرو نوشته نشده است.
فایل word اخلاق و مولّفه هاي سنّتي و معاصر آن در شعر نيما | WORD
. اخلاق در این دوره، در کنار مضامین سنّتی خود، مولّفههای جدیدی را که حاصل تجربه مدرنیته و به موازات آن تغییر ساختارهای اجتماعی و روابط بین فردی است، تجربه کرد؛ مولّفههایی مانند وطنپرستی، انساندوستی، آزادی و ... . این مقاله سعی دارد در کنار پرداختن به مضامین سنّتی اخلاق در شعر نیما، به بررسی مولّفههای تازهای که نتیجه این دگرگونی فکری و ادبی است، در شعر او بهعنوان مطرحترین نظریهپرداز این تغییر و تحوّل بپردازد.
فایل word تحليل انديشه ها و اندرزهاي اخلاقي گرشاسبنامة اسدي در موضوع سياست مُدُن | WORD
است. همچنین روش انتخاب درباریان و صاحبان مشاغل مهم، چگونگی رفتار متقابل شاه و رعیت، بسط اندیشههای اخلاقی و تدبیر در کار سپاه هنگام صلح و جنگ از دیگر اندیشههای اوست. اندرزهای اسدی همگی اخلاقمحور هستند و در بخش خطاب به شاه و امیر به رعایت اخلاق دادگری و رادمردی شاه و رسیدگی به امور لشکر سخت توجه کرده است. بر اساس استخراج و تحلیل چنین اندیشهها و اندرزهایی در گرشاسبنامه، میتوان منظومه اخلاقی اسدی در سیاست مدن را به دست داد.
فایل word جوانمردي، مترادف ها و مؤلفه هاي آن در متون عرفاني | WORD
ن معانی مؤلفه های جوانمردی در متون عرفانی است.
از بررسی متون عرفانی به شیوه کتابخانه ای این نتیجه به دست آمد چنانکه اصول اعتقادی و بیشتر فروع رفتاری صوفیه، برگرفته از تعلیمات دین مبین اسلام است، این سجیّه اخلاقی نیز از آموزههای قرآن مجید، احادیث نبوی و ائمه گرفته شده است و مهمترین مؤلفه های آن ندیدن خود، انصاف دادن و انصاف نخواستن، بخشش و بخشندگی، امانتداری، پاکدامنی و وفای به عهد، عیب پوشی و نگهداشت حرمت سالمندان و اکرام مهمان است.
فایل word آميختگي ادبيات تعليمي با ادبيات عرفاني در تمهيدات عين القضات همداني | WORD
مار میرود اما از آنجا که به بیان شرایط سلوک و آداب مرید و خصایص پیر میپردازد، مبانی تعلیمی بسیاری را بیان کرده است. صوفیه که به واقع هدف خلقت را محبت و عشقورزی میدانند، محبت به انسان را زمینهساز محبت خداوند به شمار میآورند؛ این گونه است که در تفکر صوفی، تعلیم هم با محبت گره میخورد و در حقیقت، آداب شناخت و خودسازی و حقیقت جویی همگی برگرفته از عشق و برای وصول به محبت است. در این مقاله جنبههای تعلیمی این اثر گرانقدر بررسی شده است.
فایل word اخلاق در مطلع الانوار اميرخسرو دهلوي | WORD
الانوار با مشرب اخلاق عارفانه به آموزههای اخلاق فردی مانند شناخت هدف خلقت آدمی، خودشناسی، معرفت خداوند متعال، اخلاص، دنیاگریزی، خلوت، همت، پیروی از پیر و قناعت دعوت کرده است.
وی در اخلاق اجتماعی (با تسامح در تفکیک عناصر اخلاق فردی و اجتماعی) به سخاوت، احسان، امانتداری، احترام به پدر و مادر، حفظ جوارح از گناه و تعدّی به دیگران، آداب دوستی و مانند آنها پرداخته است.
در مجموع اخلاق در «مطلع الانوار» را میتوان اخلاق عملی تلقی کرد.
فایل word کارکردهاي تعليمي و اخلاقي عناصر چندمعنايي در شعر اخوان با تکيه بر عنصر نماد | WORD
یمی و اخلاقی را باید در پسزمین شعر مشاهده کرد. برای این کار باید اسلوب عمد بیان غیرمستقیم در شعر نو را در نظر داشت. نماد عمدهترین شگرد هنری شاعران نوپرداز در بیان معنی در شعر معاصر به شمار میآید. پژوهش حاضر بر آن است تا بُعد تعلیمی و اخلاقی شعر مهدی اخوان ثالث را به بحث بگذارد و چگونگی تبلور یافتن غیرمستقیم و ضمنی مضامین اخلاقی همچون: ظلمستیزی، جهل ستیزی، وطنخواهی، اعتراض و انتقاد به وضع موجود و... را در قالب نماد در شعر او نشان دهد.
فایل word بررسي نمود ادبيات تعليمي در شعر اخوان ثالث | WORD
ت. در این مقاله سعی بر آن است که جلوههای ادبیات تعلیمی، در اشعار اخوان بررسی شود. به همین منظور با راهبرد توصیفی، به نمود ادبیات تعلیمی در چهار مجموع ارغنون، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، سال دیگر ای دوست ای همسایه و زمستان پرداخته شده است. هدف این پژوهش ارائ نمونههایی از ادبیات تعلیمی در این مجموعهها، بررسی فراوانی و دستهبندی آنهاست. بهطور کلی، نمودهای تعلیمی در اشعار این مجموعهها در حیط فلسفی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.
فایل word رويکرد اخلاقي منظومههاي بزمي خواجوي کرماني | WORD
ید اذعان کرد بسیاری از آثار ادبی ما هم به بیان عناصر، مؤلّفهها و مضامین اخلاقی پرداختهاند و این تنها مختص ادبیات تعلیمی و یا عرفانی نیست و در انواع دیگر از جمله ادب غنایی و منظومههای بزمی نیز به چشم میخورد. خواجوی کرمانی شاعر بزرگ زبان فارسی نیز در آثار تعلیمی، حماسی، غنایی و از جمله منظومههای بزمی و دیوان خود به تناسب، مصادیق فضایل و رذایل اخلاقی را بیان کردهاست. این پژوهش قصد دارد به نقد اخلاقی منظومههای بزمی خواجو بپردازد.
فایل word چهرة علم در آينة ادب عرفاني | WORD
ي وجود ندارد
بخشی از متن nx : تعداد صفحات : 21در گنجینه ادبی عرفانی ایران، از برخی مباحث مفهومی، چون علم و معرفت سخن به میان آمده است که در آن باره میتوان به بررسی تعاریف و رویکردهای فراوان عرفا و صوفیه پرداخت. در این نوشتار کوتاه، ناچاریم با گذر از تعاریف و دستهبندیهای علوم، به نمونههایی از آرای صوفیان و عرفا نسبت به موضوع و از سویی دیگر، به تمایز و گاه تقابل آن با دیگر علوم رایج اشاره کنیم تا مرزهای هر دو سو تا حد امکان تبیین گردد.
فایل word مؤلفههاي تعليموتربيت مطلوب در گلستان سعدي | WORD
وتربیت مطلوب در گلستان سعدی است. این مقاله از جمله پژوهشهای میانرشتهای در حوز مطالعات علوم انسانی است که به روش کیفی و با «راهبرد دادهبنیاد» انجام شده است. در این روش، پس از گردآوری دادههای کیفی، مفاهیم مرتبط شناسایی شد. با دستهبندی، مقایس مفاهیم و حذف موارد تکراری، مؤلفههای مورد نظر ترسیم شد. در پایان این فرایند، پایههای اصلی نظری «تعلیموتربیت مطلوب در گلستان سعدی» شامل 68 مفهوم در قالب 14 مؤلفه تشکیل گردید.