فایل word قصيده مرآت الصفاي خاقاني از ديدگاه ادبيات تعليمي | WORD
ب گستردگی مضامین و تنوّع مفاهیم، از قابلیت های پژوهشی خوبی برخوردار است. در حقیقت قصاید خاقانی شروانی از لحاظ داشتن مفاهیم حکمی و پندگونه در خور توجّه است. به ویژه قصیده شینیه مرآت الصفای او که از اقبال ویژه ای برخوردار است، سرشار است از آموزه های حکمی و تعلیمی که در آیینه آن می توان مضمون پردازی اخلاقی و اندیشه ورزی حکمی و پندگونه خاقانی را به وضوح دید. این پژوهش با هدف تبیین تعالیم حکمی و تربیتی و آموزه های اخلاقی و با روش تحلیلی-توصیفی در قصیده مرآت الصفای خاقانی صورت گرفته است.
فایل word تبارشناسي ادبيات تعليمي (نگاهي به چرايي شکلگيري و گسترش ادبيات تعليمي در ايران) | WORD
بان اندرز سخن بگویند. همچنین یک جامع سلسله مراتبی که در آن همواره عدهای برتر از دیگران قرار دارند، زبان پند و نصیحت را ناگزیر میسازد؛ چرا که در این فضا بالادستان که همواره خود را داناتر از دیگران میدانند، به خود جرأت میدهند با امر و نهیهای مستقیم زیردستان خود را ارشاد نمایند و درستی و نادرستی امور را به آنها بیاموزند. با فرا رسیدن مشروطه که به حکومت استبدادی و نظام سلسلهمراتبی پایان داد، زمینه برای گسترش و پذیرش ادبیات تعلیمی نیز پایان گرفت و این نوع ادبی به حاشیه رفت.
فایل word دستور زبان روايت در ادبيات تعليمي (با تکيه بر ساختار روايت و جايگاه روايتشنو در مناظرات پروين اعتصامي) | WORD
ات پروین اعتصامی به عنوان گونهای از ادبیات تعلیمی، در گام اول به تعریف دستور زبان روایت در ادبیات تعلیمی میپردازد و سپس در صدد است تا ساختار روایت، موقعیتهای روایتشنو (مخاطب) و محتوای این مناظرات را نیز از دیدگاه علم روایتشناسی مورد بررسی قرار دهد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهدکه در ادبیات تعلیمی (روایتشنو) در مرکز روایت قرار دارد و نسبت به دیگر عناصر روایت برجسته تر است. همچنین در مناظرات پروین گون روایتشنو از نوع روایتشنو بیرونی است و گاه تبدیل به پنهان شنو میشود.
فایل word شاخصهاي محتوايي و صوري ادبيات تعليمي | WORD
تعلیمی هستند که فقدان آنها تعلیمی بودن متن ادبی را منتفی میکند و بعضی از آنها فرعیاند. هدف این مقاله کشف ارتباطات تازه میان محتوا، زبان، صور خیال، موسیقی شعر، مباحث دستوری، صنایع ادبی و... با ادبیات تعلیمی است. برای هر یک از این شاخصها، نمونههایی از مثنوی، رباعی، قصیده، غزل، نثر و... آورده شده است و نقاط ضعف و قوّت آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. آشنایی با این شاخصها، در تشخیص متن تعلیمی از غیر آن، نگاه علمی به ادبیات و شناخت بهتر بسیاری از آثار ادبی تعلیمی کمک میکند.
فایل word «رويکرد نصرالله منشي به ادب تعليمي در دوره سلجوقي» | WORD
ده بر چنین استیلایی کار را بر اهل فرهنگ و اندیشه سخت کرد. نصرالله منشی موفق شده است در سایه تحولات سیاسی سلجوقی سبک و سیاق کتاب خویش را دست کم در بخش بازتاب اندیشه به سوی نقد رفتارها پیش ببرد و حتی به آموزش شیوه های کشورداری به پادشاهان کم مایه سلجوقی دست بزند؛ حتی اگر این آموزش به زبان حیوانات باشد. هنر مترجم کلیله و دمنه استفاده از نقاب تمثیلهای جانوری (fable) در به تصویر کشیدن اوضاع جامعهای است که چندان خوشایند او نیست و کافی است گوش به فریادهای مترجم در مقدمه و متن کتاب بسپاریم.
فایل word انعکاس آموزه هاي تعليمي در خمسة نظامي | WORD
ررسی دقیق آثار وی، نشانگر سیمای خردورزانه و تعلیمی آثار وی، در پسِ سخنپردازی های هنرمندانه اوست. نظامی با بهرهگیری از آموزههای اخلاقی شعر خود را ارزش و غنای بیشتری بخشیده است. شعر او پیام جامع و جهانی دارد و مختص به تاریخ یا فرهنگ خاصی نیست. این مقاله درون مایههای تعلیمی منظومههای نظامی گنجوی را می کاود تا ارزش واعتبار هنری آثار او در همراهی با آموزههای تعلیمی و اخلاقی را نشان دهد واز طریق همین آموزهها گرایشهای اخلاقی، سلایق رفتاری و جهانبینی او را بررسی نماید.
فایل word بازنمايي اصول کلاسيسم و نئوکلاسيسم در شعر پروين اعتصامي | WORD
ه این شاعر معاصر به خردورزی، اخلاقمداری، آرمانگرایی و دوری از ناهنجاری گرایش دارد و در بند رستگاری ملی است. پروین میان سنت و مدرنیته ارتباطی مفید برقرار کرده است؛ یعنی هم دستاوردها و آموزههای سنتی را ارج مینهد و هم با رویِ باز به استقبال مضامین و افکار نو میرود، همان اصلی که در نگاه نئوکلاسیکها مهم است. عقلستایی و عقلانیتسرایی خمیرمایه اصلی شعر این شاعر عصر مشروطه است. او هم اختیار انسان را تبلیغ میکند و هم در انتخاب طرفین مناظرههایش شیوهای نو و روزآمد دارد.
فایل word جايگاه خبر و انشاي طلبي در انتقال انديشه هاي تعليمي خسرو و شيرين نظامي | WORD
میبرد. این شاعر بزرگ با استفاده از علم معانی و ابزارهای مناسب آن مانند جملات خبری، امری و پرسشی به شیوهای مؤثر، موفق به انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیم آنها به مخاطب خود شدهاست و در عین حال از این طریق حضور مخاطب در متن را نیز برجستهتر نشان دادهاست. در این پژوهش به بررسی این دسته از جملات و معانی ثانویه آنها پرداخته شده، لطایف و ظرایف سه مبحث از علم معانی یعنی جملات خبری، امری، پرسشی و نقش و تأثیر آنها در انتقال مؤثر اندیشههای تعلیمی شاعر در یک متن غنائی تبیین شدهاست.
فایل word بازتاب متون تعليمي ايراني در ادبيات گرجي | WORD
تهای حماسی که آکنده از دخل و تصرفات مترجمان و کاتبان گرجی است، متون تعلیمی عمدتاً به اصل فارسیشان نزدیکاند. هر چند مترجمان گرجی برخی اشارات و نکات اسلامی- ایرانی و ظرایف ادبی- بلاغی را از آنها حذف کردهاند گاه تغییراتی نیز متناسب با ذوق و پسندِ مخاطب گرجی در آنها ایجاد کردهاند. این متون ترجمه شده بعدها موجب پیدایش آثار تعلیمی دیگری در ادبیات گرجی شدند و امروزه از منظر ارتباطات بین فرهنگی و نیز دستیابی به نسخههای منقح متون فارسی میتوانند کارآمد و مفید واقع شوند.
فایل word رويکرد نظامي گنجوي به تمثيل حيوانات از ديدگاه ادبيات تعليمي | WORD
اهیم و مقاصد مورد نظر خویش را که سرشار از نکات تعلیمی و اخلاقی ناب است به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان خود بیان کند. مخزنالاسرار نظامی از جمله آثاری است که شخصیت حیوانات در آن نقشهای مختلفی را ایفا میکنند؛ حیوانات در این اثر، برخلاف باورهای عامیانه که تنها چهر منفی دارند، گاه چهرهای مثبت و در برخی از اوقات نیز جنبهای دوگانه مییابند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی، با هدف شناخت کارکردهای تمثیلی حیوانات در مخزنالاسرار، انتخاب و تمثیلات حیوانی در آن بررسی شدهاند.
فایل word جنبههاي تعليمي مثنوي حديقه سنايي | WORD
اقی و پرداختن به فضائل از جمله مسائل مشترک عرفان و ادبیات تعلیمی است.
مثنوی حدیقه الحقیقه نخستین منظومه عرفانی است که با هدف تعلیم مباحث عرفانی، دینی و اخلاقی سروده شده است و سنایی اولین شاعری است که از حکایت و تمثیل برای تعلیم مسائل اخلاقی و عرفانی کمک گرفته و در این زمینه سرمشق شاعران بعد از خود قرار میگیرد.
این مقاله بر آن است که جنبههای مختلف مفاهیم تعلیمی و اخلاقی را در حدیقه سنایی بررسی کند و نقش برجسته حکایتها و تمثیلهای این منظومه را در بیان این مفاهیم نشان دهد.
فایل word روشهاي تعليم و تربيت در متون ادب فارسي | WORD
تربیت را میتوان به مبانی متعددی چون روان شناسی، جامعهشناسی، دینشناسی،انسان شناسی و امثال آن تقسیم کرد.بررسی انواع روشهای تربیتی و تطبیق آنها با متون ادب فارسی در این پژوهش جای میگیرد. تمام متون ادبی قابلیت تطبیق با روشهای تعلیم و تربیت را دارند.این مقاله بر آن است که به تعریف تعلیم و تربیت،تربیت از دیدگاه قرآن،گونههای زبان تربیتی قرآن و همچنین چگونگی ارتباط زبان قرآن با تعلیم و تربیت بپردازد.در این مقاله به روشهای تعلیم و تربیت در متون ادب فارسی خواهیم پرداخت.
فایل word حکمتهاي تعليمي مشترک در شاهنامة فردوسي و نهجالبلاغه | WORD
ق، علم و دانش، تعلیم و تربیت، عدل و داد تبدیل کرده است. با اندک تأملی در شاهنامه، تأثیر تعلیمات ادیان الهی را در آن در مییابیم اما آنچه در این زمینه بیشتر جلوهگری میکند، پیوند بسیار عمیق شاهنامه با مبانی اسلام و بهرهمندی از قرآن و کلام امامان معصوم است. خطبهها، نامهها و کلمات قصار نهجالبلاغه نیز دریای جوشانی از علم، فضل، تعلیم و تربیت و معارف ارزنده بشری است. در این مقاله سعی برآن است تا نکات تعلیمی مشترک در شاهنامه فردوسی و نهجالبلاغه امام علی(ع)مورد بررسی قرار گیرد.
فایل word چندگانگي و چندگونگي مضمون در ديوان سعيدا نقشبندي يزدي | WORD
هجری قمری و معاصر شاه سلیمان صفوی(1077-1105هـ.ق)، مضامین پیچیده و تعبیرات بیسابقه، مضمونآفرینی، لطایفی از سلوک و عرفان، دعوت به زهد و عزلت و فراغت از دنیای دون، نشانههایی از عشق و معرفت باطنی، احساسات و عواطف شخصی و گاه نقدهای اجتماعی و سیاسی و پندهای اخلاقی برای رهایی از آشوبها و گرفتاریهای دنیا، طنز، و.... به چشم میخورد.
در این مقاله به شش مضمون شاخص در دیوان او همچون مضامین اخلاقی، جبر و اختیار، مضامین سیاسی - اجتماعی، فرهنگ مردم(folklore)، طنز و مضامین عرفانی پرداخته میشود.
فایل word سبک اقناعي نظامي در بيان مضامين تعليمي با تکيه بر قصايد | WORD
غی چون: تکرار، تلمیح، تمثیل و اسلوب معادله برای قانع کردن مخاطب استفاده میکند. توجه به این امر میتواند، بیانگر تلاش شاعر و حُسن توجّه او در مستدل ساختن کلام بر پایه منطق عقلی و هنری باشد تا آنچه در مدّ نظر او است، مقبول طبع واقع شده و مورد پذیرش خواننده قرار گیرد. این پژوهش با روش توصیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، به بررسی ابیات تعلیمی قصاید نظامی میپردازد تا هم شگرد خاص وی را در بیان موعظه، پند و حکمت بنمایاند و هم بابی برای آشنایی با این مضامین در قصاید نظامی باشد.
فایل word پند منظوم در ادب عالمانه | WORD
گاهی به روند و اوج و افول ابیات تعلیمی در آثار شاعران، از آغاز تا قرن هشتم انداخته شود و علل بروز و ظهور این نوع ادبی در ادبیات ایران مورد واکاوی قرار گیرد. هدف از این پژوهش تأثیر بسزای تعلیم و تربیت بزرگان ادب، بر رشد و بالندگی مردم است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که سیر تحول ادبیات تعلیمی از آغاز تا قرن هشتم روندی رو به رشد داشته است و شاعران از روشهای ارشاد و راهنمایی، استدلال و پند و اندرز، تذکر، ترغیب، تکریم، تنبیه، تنذیر، گفتگو و موعظه برای تعلیم و تربیت بهره بردهاند.
فایل word بررسي آموزههاي تعليمياخلاقي در شعر دور? قاجار با تکيه بر ديوان محمدتقي سپهر | WORD
دنیا، یادآوری مرگ، برتری عشق بر عقل، دعوت به انسانیت و تحمل سختیها، تعمیر ضریح و بقعههای امامان و امامزادگان، شکایت از روزگار، گلایه از بیتوجهی به فضل و دانش، و خودشناسی. یکی از شاعران و نویسندگان این عصر، محمدتقی سپهر لسانالملک (صاحب تاریخ ناسخ التواریخ) است که مضامین تعلیمی و اخلاقی دیوانش شایان توجه است. در این پژوهش، سعی شده با روش توصیفیتحلیلی، به آموزههای تعلیمیاخلاقی دیوان سپهر پرداخته شود تا مشخص گردد این آموزهها در شعر دور بازگشت چگونه بازتاب یافته است.
فایل word پيرنگِ تعليم (سنجش تطبيقي باب «شير و گاو»، در سه تحرير از کليله و دمنه با تکيه بر عنصر داستاني پيرنگ) | WORD
laquo;این مثل را بدان گفتم/ آوردم که ...» بیان میکند. در پایان این کنکاش دریافتیم که در هر دو روایت قدیمتر (کلیله و دمنه و داستانهای بیدپای)، از الگوی عطف دو شخصیت اصلی داستان که بهترتیب اثرگذار اصلی (فاعل اصلی) و اثرپذیر اصلی (منفعل اصلی) هستند، پیروی میکنند؛ اما در روایت سوم (انوار سهیلی)، همان عنوانِ اخلاقیِ باب، عنوان روایت نیز هست و این الگو در تمامِ ابواب کتاب رعایت شده است و نشان از نگاهِ اخلاقی کتاب و زمینههای فکری نویسند کتاب انوار سهیلی بهعنوان یک معلم اخلاق دارد.
فایل word نگاهي به علل تحول مضامين تعليمي از دور? سلجوقي تا تيموري (با تکيه بر گفتمانهاي اجتماعي و کلامي) | WORD
ن تحقیق، قصد بر آن است که با واکاوی ریشههای اجتماعی، سیاسی و کلامیِ مضامین اندرزی از دور سلجوقی تا تیموری، درک روشنتری از چگونگی شکلگیری مضمونهای تعلیمی در شعر این دوره، که برخی از آنها تا دور مورد بحث سابقه نداشتهاند، ارائه شود و علل شکلگیری آنها تبیین گردد. البته در پژوهش حاضر از مضامین عام تعلیمی، که در تمام ادوار ادب فارسی نمونههای زیادی دارند، صرفنظر شده و تنها به بیان تعالیمی پرداخته شده است که ارتباط مستقیمی با شرایط اجتماعی و اندیشههای کلامی دارند.
فایل word مضامين تعليمي و تربيتي در هفت پيکر | WORD
عمیق تربیتی چون خداجویی و توکّل و اعتماد به خدا، عدل گرایی و ظلم ستیزی، فراگیری علم و هنر و خردورزی، ترک تعلّقات دنیای ناپایدار، رهایی از حرص و طمع، نکوهش عیّاشی شهوت و هوسرانی، نیکی اندیشی و بیزاری از بد گوهران و دوستان منافق، اهمیّت تلاش و مشاوره با اندیشمندان در اداره امور مملکتی، بخشش و احسان، رعیّت نوازی و دهها نکته اخلاقی دیگر که رعایت آنها انسان را در دنیا و آخرت رستگار و خوشنام می کند. در این مقاله با ذکر شواهد به جنبه های تعلیمی و موعظه های اخلاقی هفت پیکر پرداخته شده است.
فایل word نگاهي به داستان هاي بحر پيمايي در قلمرو ادبيات ايران و جهان | WORD
تفاوت های این گونه آثار در دو حوزه مهم ادبیات جهان.
در این بررسی، در می یابیم که در حوزه ادبیات فارسی نیز آثاری ارزشمند به نظم و نثر، به دست توانای ادیبان خوش قریحه و خیالپرداز مجال ظهور یافته که با آثار طراز اول ادبیات جهان در این گستره، قابل قیاس و شایان بررسی است. در زمره مهمترین ویژگی های این آثار، می توان: رویارویی با موانع و رخدادهای طبیعی و ماورای طبیعی، شگفت انگیزی، استقبال از خطر و ماجراجویی، ورود قهرمانان به جزایر و عرصه های ناشناخته و پدید «کشتی شکستگی» را بر شمرد.
فایل word بررسي خاستگاه ادبيات تعليمي منظوم و سير تطور و تحول آن در ايران | WORD
لب جامعه است که بر شاعر و شعر او تأثیر مستقیم دارد بنابراین ادب تعلیمی پیش از اسلام بازتاب حکومت استبدادی و نظام سلسلهمراتبی حاکم بر جامعه ایرانی است که روحیاتی چون ترس و ارتباط یکطرفه و تکگویانه را ترتیب داده است و چون هنرمند در تعالی منِ فردی خود تلاش نکرده، همسو با گفتمان غالب جامعه آن روزگار که استیلای نظام طبقاتی است، حرکت کرده است. بعد از اسلام به ویژه در سنایی و شاعران بعد از او شاعر در رد گفتمان غالب جامعه در گونه ادب تعلیمی سخن گفته است که نشانه رشد یافتن منِ شاعر است.
فایل word نگاه تعليمي به دنياي شاهنامه در سبک عراقي | WORD
دب، توجه به حماسه باستانی و ملی ایران نه تنها کم رنگ شد بلکه برخی از شاعران به نفی پهلوانان و قهرمانان حماسی و برتر شمردن اسوه ها و نمونه های مذهبی پرداختند و آنان را بر قهرمانان شاهنامه ترجیح دادند. فضای شعر ستایشی نیز به گونهای پیش رفت که در نظر برخی شاعران، فضایل و خصایل ممدوح برتر از ویژگی های رستم و دیگر پهلوانان حماسی تلقی شد.
مقاله حاضر نگاهی اجمالی به دنیای شاهنامه در سبک عراقی (قرن های ششم تا هشتم) خواهد داشت و ارزش تعلیمی شاهنامه را از نظر شاعران و ادیبان بررسی خواهد کرد.
فایل word بررسي کارکرد تمثيل در آثار ادبي تعليمي | WORD
شیوهی ادبی بهره میجوید. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که کاربرد فراوان تمثیل در آثار ادبی تعلیمی، حاکی از ارتباطی دوسویه میان تعلیم و تمثیل است به گونهای که گوینده با تمثیل، بر مفاهیم اخلاقی که غالباً مطلبی معقول و غیر حسیاند تأکید کرده، با تصریح آن، مخاطبان خود را که غالباً از مردمان عامیاند، متوجه آن میکند. با تکیه بر نتایج حاصل از این تحقیق میتوان گفت که تمثیل یکی از مختصات و ویژگی های آثار تعلیمی ادبی است و نمیتوان آن را صنعت ادبی (البته در این نوع از آثار) نامید.
فایل word آموزه هاي ادب تعليمي در پريشانِ حکيم قاآني | WORD
حاضر با روش تحلیلی – توصیفی به بررسی آموزه های تعلیمی کتابِ پریشان پرداخته و ساختِ معناییِ دوگانه ی حکایت ها و پند ها را بررسی نموده است. صفات تربیتی و اخلاقی خوب و بد نشان می دهد آموزه های تعلیمی حکیم قاآنی چه بوده و نیز چه بسامدی داشته اند، چه صفات تربیتی و اخلاقی نزد وی نیکو و چه صفاتی نزد وی مذموم و نکوهیده شمرده شده است که غالبا جنبه ی بازدارندگی داشته است. از خلال همین صفات نیز می توان دریچه ای به دنیای انسان های عصر حکیم قاآنی باز کرده و جامعه ی آندوران را به خوبی تماشا نمود.
فایل word زنانگي ادب تعليمي، رهاننده پروين از اضطراب تأثير | WORD
شاعری توانمند و صاحب سبک ظاهر شود. گرایش پروین به ادب تعلیمی آن هم با رنگ و بویی کاملاً زنانه، نقطه آغاز توفیق او در شاعری است. در مقاله حاضر با نگاهی به نظریه «اضطراب تأثیر هرولد بلوم»، سعی شده است هنر ورزیهای پروین اعتصامی در بیرون آمدن از سایه اضطراب تأثیر شاعران پیش از او نشان داده شود؛ نتیجه این ارزیابی نشان میدهد وی با در نظر داشتن تحولات سیاسی و فکری روزگار خود، همه راه شاعری را با شاعران متقدم- و البته مرد- نپیموده است و بر اساس سبک شخصی خود، مبتکرانه رفتار کرده است.
فایل word رازداري در داستان هاي عاشقانة شاهنامه (شاخصة مهم ادب تعليمي) | WORD
ند و نصیحت و گاه در عمل و عکسالعمل شخصیتها همراه با بسیاری از ظرایف و نکات، اوج و فرود مییابد. بررسی رازداری در داستانهای عاشقانه شاهنامه با توجه به ویژگیها و عناصر برجستهای مانند حماسه، عشق، پهلوانی، آیین سوگند و امثال آن اهمیت دارد. بررسی این داستانها برای اثبات عوامل تأثیرگذار در گسترش تعلیم رازداری و شناخت نقش عناصر اصلی داستان عاشقانه در رازداریهای ممدوح یا مذموم و همچنین بررسی تأثیر بنمایههای حماسی و عشق، در پایداری و یا ضعف رازداری اهمیت دارد.
فایل word جايگاه قابوسنامه در قلمرو ادبيات تعليمي | WORD
ل و داستانهای جذّاب و مناسب با موضوعات متن، بهرهگیری از آیات و احادیث، برخورداری از سخنان بزرگان و اشعار فارسی از جمله عوامل مهمی است که به غنای تعلیمی این اثر قوّت بخشیده، از این حیث آن را جاوید و ماندگار کرده است.
در این مقاله ابتدا ویژگیهای خاص نویسنده قابوسنامه را برمیشماریم که خود مدل و الگویی از ارزشهای اخلاقی را به طور غیرمستقیم به نمایش میگذارد؛ سپس به دستهبندی موضوعات محتوایی این اثر میپردازیم و در پایان تأثیر ابزار کلامی نویسنده را مورد بررسی قرار میدهیم.
فایل word واکاوي نگاره هاي تعليمي _ تربيتي تشويق و تنبيه در آثار سعدي | WORD
مورد عنایت فرزانگان بوده و شعرای ما نیز از ابتدا به این مسأله دقت نظر داشتهاند. از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی گرفته تا کسایی و ناصرخسرو، سنایی، نظامی و دیگران و در این میان سعدی به این مسأله توجهی ویژه مبذول داشته است و دو اثر مهم سعدی: بوستان و گلستان به خوبی این واقعیت را نشان میدهد تا حدی که این دو را نامه اخلاقی نام نهادهاند.با توجه به اینکه دو اصل تشویق و تنبیه،از بُن لایهها و اساس هر تعلیم و تربیتند، در این مقاله به بررسی این دو و ویژگی آنها در آثار سعدی پرداخته شده است.
فایل word پند داستانهاي مبتني بر پيشگويي در متون ادبي | WORD
طالعبینان چه هدفی دارد؟ هدف اصلی پیشگوییها آن است که هرچه انسان انجام میدهد نتیجه تدبیر و عملکرد خود اوست. نقل روایتهایی که بیانگر موافق آمدن تدبیر شخص با آگاهی از عاقبت کار است، پندی است برای انسان که حدّ انسانی خود را نگه دارد؛ چون دانایی او نسبت به مسائلی که به وی مربوط نیست برای او توانایی ایجاد نمیکند. در برخی موارد نیز پیشگویی، شیوهای است که خردمندان برای پند دادن به حاکمان ستمگر در پیش گرفتهاند. گاهی نیز ادعای پیشگویی، شیوهای برای عملی کردن تدبیرهای پنهان است.