فایل word واکاوي نگاره هاي تعليمي _ تربيتي تشويق و تنبيه در آثار سعدي | WORD
. از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی گرفته تا کسایی و ناصرخسرو، سنایی، نظامی و دیگران و در این میان سعدی به این مسأله توجهی ویژه مبذول داشته است و دو اثر مهم سعدی: بوستان و گلستان به خوبی این واقعیت را نشان میدهد تا حدی که این دو را نامه اخلاقی نام نهادهاند.با توجه به اینکه دو اصل تشویق و تنبیه،از بُن لایهها و اساس هر تعلیم و تربیتند، در این مقاله به بررسی این دو و ویژگی آنها در آثار سعدی پرداخته شده است.
فایل word پند داستانهاي مبتني بر پيشگويي در متون ادبي | WORD
د نتیجه تدبیر و عملکرد خود اوست. نقل روایتهایی که بیانگر موافق آمدن تدبیر شخص با آگاهی از عاقبت کار است، پندی است برای انسان که حدّ انسانی خود را نگه دارد؛ چون دانایی او نسبت به مسائلی که به وی مربوط نیست برای او توانایی ایجاد نمیکند. در برخی موارد نیز پیشگویی، شیوهای است که خردمندان برای پند دادن به حاکمان ستمگر در پیش گرفتهاند. گاهی نیز ادعای پیشگویی، شیوهای برای عملی کردن تدبیرهای پنهان است.
فایل word مضامين و ساختارهاي تعليمي و اخلاقي در منشورهاي ديواني با تکيه بر عتبة الکتبة، التوسّل الي الترسّل، دستور دبيري و دستورالکاتب | WORD
قام مبانی اسلام و دادپیشگی است و به منصوبان، رعایت عدل و داد و حسن خلق با مردم و به زیردستان، توصیه به اطاعت و انقیاد است. توصیهها گاه صرفاً اخلاقیات را تأکید کردهاند و در مواردی هم نوعی مبانی تعلیمی و آموزشی را بیان کردهاند که اقام آنها در جهت بهبود سیرت و صورت سلطان و منصوبان مؤثر واقع میشود. نگارنده در پژوهش حاضر با شیو تحلیلیتوصیفی و از زاوی ادب تعلیمی مناشیر و احکام دیوانی را بررسیده است.
فایل word بررسي و تحليل مضامين تعليمي در منظوم? عاشقان? هشتبهشت اميرخسرو دهلوي | WORD
ید و بیوفایی، عهدشکنی، فزونخواهیها و دیگر صفات اهریمنی سرزنش میشود. هدف از تدوین این مقاله آن است که مضامین تعلیمی و انگیز کاربرد آن در هشتبهشت بررسی شود. از آنجایی که این منظومه از تنوع مضامین اندرزی بسیاری برخوردار است، مقال حاضر میکوشد تا این محتوای آموزشی را تبیین و تفسیر نماید. به همین دلیل محور کلی این تحقیق، بررسی امکانات معانی نهفت تعلیمی در این منظوم غنایی و علل بهکارگیری آن است.
فایل word تأثير بهکارگيري حوز? معنايي و واژگاني در تصحيح متن تعليمي | WORD
ین مقاله با بهکارگیری تکرار، با همآیی معنایی، تضاد معنایی و جز اینها به بررسی دو اثر تعلیمی تصحیحشده (قابوسنامه و بوستان سعدی) از سوی مرحوم یوسفی میپردازد. باتوجه به مجال مقاله میکوشد تا با این عناصر، متن تصحیحشده را واکاود و انتخاب اصح و ادق را از غیر اصح باز نماید. باهمآیی واژگانی و معنایی در این دو اثر تعلیمی بررسی شد و دلیل انتخاب نسخهبدل به متن یا متن به نسخهبدلها باز نموده شد.
فایل word بررسي چگونگي بازتاب اندرزگزاري و اندرزگزاران در ديوان حافظ | WORD
زهایش بهره میبرد. کاربرد عنصر طنز در پارهای از اندرزهای حافظ، شیوهای بلاغی برای مبارزه با ریاکاران است. حافظ در برابر مُفتی زمان ناشنیده پند است؛ اما فتوای پیر مغان را به گوش دل میشنود. در این پژوهش، به شیوههای اندرزگزاری حافظ از زبان سومشخص، پیران، اندرزهای طنزآمیز و مقابله با طبقات ریاکار و اندرزپذیری از پیر مغان اشاره شده و بسامد موضوعی اندرزهای حافظ بهصورت نمودار نشان داده شده است.
فایل word علل و انگيزههاي رويکرد تعليمي در منظومههاي عاشقان? شيرين و خسرو و مجنون و ليلي امير خسرو دهلوي | WORD
ن در مجنون و لیلی و شیرین و خسرو به این نتیجه دست یافته که توجه به اصول اخلاقی در ترسیم جامعهای ایدئال و آرمانی، بیش از هر معنایی، و تلاش انسان برای تسکین روحی، آرامش و امنیت، در نتیج حصول به جامعهای اخلاقیانسانی در فضای همواره پرآشوب و هراسناک دنیوی، از گذشته تا امروز مؤثر و مفید است. دنیایی اخلاقگرا، مقدس و آرمانی که همگی انسانها در اوج خودشکوفایی قرار گرفته و به تکامل شخصیتی خویش رسیدهاند.
فایل word بررسي تطبيقي اشعار تعليمي فردوسي و حافظ | WORD
y;نامه و دستورنامه زندگی مورد توجه خواص و عوام بوده است. نکتهای که اساس این پژوهش بر آن استوار است نوع بیان مضامین اخلاقی و اندیشههای حکمی و پندگونه این دو شاعر بلندآوازه است. لحن و بیان یکی رویکردی تفصیلی دارد و آن دیگری شیوه مختصرگویی را در پیش گرفته است؛ کلام یکی صریح و روشن و دیگری مرموز و طنزآلود و مبهم؛ شیوهها و گونههای متفاوت و مجزایی که این پژوهش سعی دارد به ارائه نمونههایی از آن بپردازد.
فایل word سير تطور مجلسگويي صوفيانه به عنوان نوعي ادب تعليمي؛ از آغاز تا پايان دورة صفوي | WORD
دن ناهنجاری ها برای اصلاح اندیشه و رفتارجامعه گام برمی دارد. مجالس وعظی صوفیه به دو شکل عام (منبری ) و خاص (خانقاهی) تشکیل مییافته و هر یک شرایط و آداب ویژهای داشته است. بلاغت » مجلسگویی عام، بلاغتی خاص، جدای از بلاغت ادبی می طلبد و به معروف است که دارای ساختار، ویژگی ها و عناصری مشخص است . در این « منبری جستار، به روش توصیفی- تحلیلی سیر تطور این موضوع از آغاز تا پایان عصر صفوی مورد بررسی واقع شده است.
فایل word مقايس? تطبيقي تعليم و تربيت در شاهنام? فردوسي و ايلياد و اديس? هومر | WORD
یانگر این واقعیت است که مؤلفههای تربیتی مانند نرمخویی، رایزنی و... در این دو فرهنگ علاوه بر اینکه نقاط مشترک بسیاری دارند، برای تأمین سعادت نوع بشر چه در گذشته و چه امروز نیز بسیار کارساز و راهگشا هستند و در حماس هومر این مؤلفهها در مراحل اولی تکامل اندیش بشری هستند درحالیکه حماس فردوسی در این زمینه بسیار کاملتر و پختهتر است و وضوح و شفافیت مؤلفههای تربیتی در آن بسیار بیشتر از حماس هومر است.
فایل word ابعاد اجتماعي مهارتهاي زندگي از ديدگاه مولوي | WORD
یابی به آگاهی کیهانی، نیازهای زیست فردی و اجتماعی انسان را در قالب حکایت و تمثیل برای ایجاد و استمرار حیاتی سالم و طیبه گوشزد کرده است. این دانشمند بزرگ تحت تأثیر فرهنگ اسلامی و با نقب زدن به لایههای عمیق درون انسان توانسته است ریشه احساسات عمیق آدمی را به خوبی نشان دهد.
در این پژوهش میکوشیم تا با شناسایی مهارتهای زندگی در آثار جلالالدین محمد مولوی، به تحلیل این راهبردها از دیدگاه وی بپردازیم.
فایل word تبيين منطق گفت و گو از ديدگاه سعدي ( در گلستان و بوستان) | WORD
نی است که ابعاد واهداف گفت و گو و منطق و چگونگی آن را تبیین نموده است. این مقاله به بررسی دیدگاه های او پرداخته است. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است و چشم انداز پژوهش نشان دهنده آن است که دیدگاه سعدی در ارتباطات گفتاری،در دو بعد کلی، قابل بررسی است: گفتن (اصالت اندیشه، اصالت تحکیم بنیادهای انسانی، اصالت توانش ارتباطی، اصالت تداوم ارتباطی و افزایش توانمندی )و شنیدن(درک مطلب، گوش دادن همدلانه،).
فایل word بررسي جايگاه تشبيه و تمثيل در انديشههاي تعليمي سعدي | WORD
بهبههای محسوس و ملموس برای نشان دادن محاسن فضایل و معایب رذایل اخلاقی و نیز رعایت تناسب لفظی بین مشبه و مشبهبه وارد مرحله تازهای میکند. بسیاری از شگردهای وی در استفاده از تشبیه و تمثیل در نوع خود کم نظیر است. در این پژوهش به منظور آشکار شدن اهمیت تشبیه و چگونگی کاربرد این صنعت ادبی در اشعار سعدی به بررسی انواع تشبیه و جایگاه خاص آن در تعلیم پرداخته، لطایف و ظرایف این تصویر هنری کاویده میشود.
فایل word تاريکيهاي ادبيات تعليمي با تکيه بر اندرزنامههاي سياسي قرن پنجم تا هفتم (بدآموزيهاي اندرزنامههاي سياسي و چرايي وجود آنها) | WORD
ر زن، پرداختن به آداب و فواید میخواری، عشقورزیهای حرام، تأیید و توصی تلویحی برخی رذایل اخلاقی، ناپاکی زبان و رعایت نکردن عفت کلام، از بدآموزیهای این نوع متون تعلیمی هستند و عامل اصلی وجود آنها ساختار طبقاتی و استبدادی است و سایر عوامل مانند محتوای متون تعلیمی، آمیختگی جریانهای فکری، واقعبینی نویسندگان و جهتگیریهای آنان در ارتباط با عامل اصلی در پیدایش این بدآموزیها مؤثر بودهاند.
فایل word اسلوب معادله در غزل سعدي | WORD
شرده در قالب تک بیتها، برای مخاطب فارسی زبان پیش چشم بگسترد. این عمل باعث میشود که غزل علاوه بر مخیلشدن، منطقی و هندسی هم بشود و سعدی با آگاهی از زوایای روح و روان مخاطب خود، با استفاده از اسلوب معادله، غزل را در بستری از تصاویر آشنا، حکمتهای عامیانه، تجربیات ملموس انسانی، متلها و مثلهای عامیانه، داستانها، اساطیر دینی و غیر دینی، با حال و هوایی از پیامهای عارفانه و عاشقانه، در هم میتند.
فایل word مباني زيباييشناسي استعاره از ديدگاه عبدالقاهر جرجاني | WORD
نی درباره این صنعت بلاغی ژرفاندیشیها کردهاند. از جمله ناقدان و بلاغتدانان برجسته اسلامی عبدالقاهر جرجانی (متوفّی 471 ق) است که با تلاش روشمند خود موفّق شد به افقهای بیسابقهای در مطالعات ادبی و زبانی از جمله استعاره دست یابد که تا آن زمان سابقه نداشت. او معیارهایی را به عنوان مبانی زیباییشناسی استعاره ارائه کرده است که در این مقاله سعی بر آن است، هر چند مختصر، به تبیین این مبانی پرداخته شود.
فایل word تشبيه در اشعار رودکي | WORD
س شعرای دیگر سبک خراسانی، متحرّک و جاندار است. در میان تصویرهای گوناگون، تشبیه مهمترین نوع تصاویری است که رودکی بدان علاقه نشان داد. با بررسیهایی که از سرودهایش به عمل آمده، اکثر تشبیهات او از نوع حسی به حسی و عقلی به حسیاند که در انواع مختلف آن، از جمله: تشبیه مضمر، تفضیل و... بکار رفته است. این مقاله قصد دارد تا تشبیه را در اشعار رودکی بررسی کند و به اهمّیّت و انواع آن در سرودههای شاعر بپردازد.
فایل word شمـع آفتـاب | WORD
اب» در برابر « چراغ مرده » نشسته است؛ یعنی « چراغ» با « آفتاب» مقایسه شده، نه با « شمع »؛ هرچند شمع نیز از چراغ بزرگتر و در روشنایی برتر بوده است. حافظ، روی دوست را به شمع مانند نمی کند، بلکه آن را آفتاب می داند تا چراغ را در برابر آفتاب نشانده باشد. چراغ در زمان قدیم با روغن می سوخته است و ضعیف و اندک نوربوده و هنگام خاموشی سیاه و تیره؛ به طوری که خاقانی آن را دل سیاه نیز خوانده است.
فایل word خداي خواني و آمرزش خواهي در شعر سعدي | WORD
ود از گلستان تا قصاید و مواعظ برای بیان و ترویج اصول و مفاهیم اخلاقی استفاده می کند، از خدای خواهی و طلب آمرزش و مغفرت در پیشگاه خداوند، به عنوان یکی از الزامات رویکرد اخلاقی خویش یاد می کند و اتفاقاً آنجا که باب نصیحت پادشاه و ممدوح را باز می کند، این فرصت خدای خوانی و آمرزش خواهی را بهتر قدر دانسته و رسالت خویش را به انجام رسانیده است.
کوشش حاضر، باز کاوی و بررسی این شگرد هنری و اخلاقی و معنوی سعدی است.
فایل word بررسي مفهوم فقر و استغنا در مثنوي معنوي | WORD
مه حال، خود را، تنها نیازمند حق تعالی می داند. «فقر» نیز از جمله مقامات عرفانی است و یکی از منازل عالی سیر و سلوک به شمار می آید. سالک در این مرحله به فنای فی الله می رسد و این، نهایت مرتبه کاملان و عارفان محسوب می شود. فقر، نیازمندی بنده به حق و بی نیازی از غیرحق است. در این مقاله سعی بر آن است که ابتدا مفهوم استغنا و فقر، به خوبی تعریف و تبیین شود و سپس این دو موضوع در مثنوی مولانا، تحلیل و بررسی گردد.
فایل word بررسي الگوي نجات در روايتي تعليمي از اسرارنامه بر اساس نظري? تقابلها | WORD
لها به تفسیر نشانهها در حکایت مذکور میپردازد. بهرهگیری از تقابلهای دوتایی در مطالع متون مختلف نشان میدهد که چگونه واژهها و عبارتهای معمولی میتوانند بهگونهای به کار روند که نوع خاصی از تفکر و رفتار را تعلیم دهند یا تثبیت کنند. عطار با استفاده از تمثیل، گستر سخن را افزایش میدهد و میکوشد در مخاطبان خود، شناخت و باور پدید آورد یا حداقل آنها را متقاعد سازد که از خطرات نفس بپرهیزند.
فایل word نشانه شناسي تعليم و تربيت در داستان زال و رودابه | WORD
ی و دینی را بر اساس زبان نشانه بر پایه نظریات «بارت»، «لوی استروس»، «کالر»، «دوسوسور» و «اکو» تحلیل کنند و تعالیم انسانی و جهانی را از این داستان استخراج و تبیین نمایند. نتایج این مطالعه نشان می دهد داستان در تربیت عاطفی و اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داراست و انواع دیگر آن در حد تعادل است و با علم نشانه شناسی نیز از نظر ابیاتِ نشانه دار و بی نشانه سازگار است.
فایل word سرگذشت خط فارسي | WORD
ا، سیر طبیعی انتخاب خط فارسی اسلامی به جای خط پهلوی ساسانی را تبیین کنیم و نتیجه بگیریم که خط فارسی با همه ارزشهای فکری، اعتقادی، هنری، ادبی و فرهنگی ما گره خورده است و دستکاریهای بیوجه و ستیزههای بیمعنی، باعث کسستهای ویرانگر ما با میراث گرانقدر فرهنگی و ملی و ایمانیمان خواهد گردید و برعکس، محافظت و گسترش آن، پیداری و موجبات معنوی ما را استمرار خواهد بخشید و عزت و سربلندی ما را در پی خواهد داشت.
فایل word بررسي کارکردهاي تکرار در القاي مضامين اخلاقي و تعليمي (مطالعه موردي شعر شفيعي کدکني) | WORD
به وجود آمدن مضامین اخلاقی و تعلیمی نقش مهمی بر عهده گرفته است؛ مفاهیم و مضامینی همچون دعوت به مبارزه با ظلم، وطنخواهی، بیان محرومیتها و ستمکشیها، توجه به فرهنگ شهادت و بیان مطالب مربوط به آن، دمیدن روح امید در دل مخاطب و عصیان علیه خفقان و استبدادو ... . شفیعی کدکنی برای انتقال و تعلیم آموزههای اخلاقی، باورهای ملی و دینی و مسائل اجتماعی به بهترین وجه از عنصر تکرار در شعر خود بهره برده است.
فایل word بينامتنيت قرآن و حديث در اشعار تعليمي حافظ شيرازي بر اساس نظريه هاي ناقدان ادبي | WORD
دازد و مقتضی آن است که ادیب از متون قدیمی یا معاصر خود آگاهی لازم را داشته باشد تا بتواند از آن متون در اثر خود بهره گیرد. ما در این پژوهش برآنیم تا دیوان اشعار حافظ را بر اساس نظری بینامتنی ناقدانی هم چون باختین، کریستوا، بارت، ریفاتر، لوران ژنی، ژرار ژنت و ... نقد و بررسی کنیم تا وامگیریهایِ آگاهانه یا غیرمستقیم خواجه از آیات و روایات و نیز ترفندهای ادبی بیان این مضامین، بیشتر بر همگان مکشوف گردد.
فایل word بررسي بوطيقاي شعر تعليمي در اشعار ناصرخسرو | WORD
بودن شعر با شریعت و حکمت، پرداختن به شعر زاهدانه، منسوب بودن شعر به جان و عالم غیب، لزوم مطابقت کلام با عمل، شاعر و سخن متعهدانه، شاعر و شعر دینی، انتقاد از شاعران درباری و شاعر و تازگی و نیکویی سخن از آن جمله است. او همچنین به دستهبندی و تفـکیک مخـاطبان و خوانندگان میپردازد و برای خواننده آگاه، هشیار و اهل اندیشه جایگاه خاصی قائل است. این مقاله با در نظر گرفتن همه قصیدههای ناصرخسرو انجام شده است.
فایل word بررسي اخلاق مديريتي در کليله و دمنه | WORD
ی آن میتوان بسیار استفادهکرد. از میان این اصول اخلاقی- مدیریتی، ده اصل بسیار چشمنواز است. این اصول به این قرارند: برقراری عدالت، توأمان بودن دین و ملک، داشتن خرد و دانش در امور، حزم و دوراندیشی جامع، داشتن خلاقیت و ابتکار، تعجیل در تدارکِ امور و دوراندیشی، پرهیز از ستم و ظلم، لزوم رایزنی با اطرافیان، رعیت پروری، تشویق و تنبیه. در این مجال تلاش شده که این اصول با تکیه بر کلیله و دمنه شرح داده شود.
فایل word شيباني و بازگشت ادبي | WORD
انده شد و مدتها در بلاد مختلف آواره وسرگردان بود. مدتی هم طریق درویشی در پیش گرفت و سر انجام، 25 سال از عمر خود را صرف آبادانی بیابانی در حوالی نطنز به نام «عشق آباد» کرد؛ اما آنجا هم توسط عده ای از اشرار ویران شد. به تظلّم به پایتخت آمد، اما سودی حاصل نشد. هـمه این عوامل باعث گردید تا شیبانی به یکی از منتقدان عصر ناصرالدین شاه تبدیل شود و از این حیث در بین شاعران دوره بازگشت، تمایز و تشخصّی دیگر یابد.
فایل word زمينههاي اجتماعي و فکري انديش? اغتنام فرصت در رباعيهاي فارسي | WORD
وضاع اجتماعی و فکری جامعه دریابد. بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزههای اخلاقی رباعی سرایان ایرانی در این خصوص، ضمن تأثیرپذیری عمیق از اوضاع اجتماعی و جریانهای فکری و سیاسی، با وجود شباهت به اندیش اصالت لذت در طرز تلقی از معنای شادی و آرامش و راهکارهای دستیابی به آن، پشتوانههای فکری عمیق و مستقل از مکتب اصالت لذت (اپیکوریسم) دارد. پشتوانههایی که در نوع ینی و نگرش انسان شناسان آنان ریشه دارد.
فایل word انواع ادبي و مضامين شعري در منظومههاي عطار | WORD
ده است. این امر، بررسی این منظومهها را از منظر انواع ادبی (literary genres) و مضامین شعری موجود در آنها لازم مینماید. با بررسی و مطالعه دقیق چهار منظومه عطار؛ یعنی الهینامه، اسرارنامه، منطقالطیر و مصیبتنامه در مجموع، بیست و هشت نوع ادبی و مضمون شعری در درون آنها یافت شد که نتیجه کار، آمار دقیق هر یک از انواع و مضامین در هر یک از منظومهها و نیز بررسی تداخل و آمیختگی این انواع و مضامین در یکدیگر است.