فایل word اسلوب معادله در غزل سعدي | WORD
ای را به صورت فشرده در قالب تک بیتها، برای مخاطب فارسی زبان پیش چشم بگسترد. این عمل باعث میشود که غزل علاوه بر مخیلشدن، منطقی و هندسی هم بشود و سعدی با آگاهی از زوایای روح و روان مخاطب خود، با استفاده از اسلوب معادله، غزل را در بستری از تصاویر آشنا، حکمتهای عامیانه، تجربیات ملموس انسانی، متلها و مثلهای عامیانه، داستانها، اساطیر دینی و غیر دینی، با حال و هوایی از پیامهای عارفانه و عاشقانه، در هم میتند.
فایل word مباني زيباييشناسي استعاره از ديدگاه عبدالقاهر جرجاني | WORD
رصه ادبیّات جهانی درباره این صنعت بلاغی ژرفاندیشیها کردهاند. از جمله ناقدان و بلاغتدانان برجسته اسلامی عبدالقاهر جرجانی (متوفّی 471 ق) است که با تلاش روشمند خود موفّق شد به افقهای بیسابقهای در مطالعات ادبی و زبانی از جمله استعاره دست یابد که تا آن زمان سابقه نداشت. او معیارهایی را به عنوان مبانی زیباییشناسی استعاره ارائه کرده است که در این مقاله سعی بر آن است، هر چند مختصر، به تبیین این مبانی پرداخته شود.
فایل word تشبيه در اشعار رودکي | WORD
کار برده، بر عکس شعرای دیگر سبک خراسانی، متحرّک و جاندار است. در میان تصویرهای گوناگون، تشبیه مهمترین نوع تصاویری است که رودکی بدان علاقه نشان داد. با بررسیهایی که از سرودهایش به عمل آمده، اکثر تشبیهات او از نوع حسی به حسی و عقلی به حسیاند که در انواع مختلف آن، از جمله: تشبیه مضمر، تفضیل و... بکار رفته است. این مقاله قصد دارد تا تشبیه را در اشعار رودکی بررسی کند و به اهمّیّت و انواع آن در سرودههای شاعر بپردازد.
فایل word شمـع آفتـاب | WORD
افظ « شمع آفتاب» در برابر « چراغ مرده » نشسته است؛ یعنی « چراغ» با « آفتاب» مقایسه شده، نه با « شمع »؛ هرچند شمع نیز از چراغ بزرگتر و در روشنایی برتر بوده است. حافظ، روی دوست را به شمع مانند نمی کند، بلکه آن را آفتاب می داند تا چراغ را در برابر آفتاب نشانده باشد. چراغ در زمان قدیم با روغن می سوخته است و ضعیف و اندک نوربوده و هنگام خاموشی سیاه و تیره؛ به طوری که خاقانی آن را دل سیاه نیز خوانده است.
فایل word خداي خواني و آمرزش خواهي در شعر سعدي | WORD
آثار گونه گون خود از گلستان تا قصاید و مواعظ برای بیان و ترویج اصول و مفاهیم اخلاقی استفاده می کند، از خدای خواهی و طلب آمرزش و مغفرت در پیشگاه خداوند، به عنوان یکی از الزامات رویکرد اخلاقی خویش یاد می کند و اتفاقاً آنجا که باب نصیحت پادشاه و ممدوح را باز می کند، این فرصت خدای خوانی و آمرزش خواهی را بهتر قدر دانسته و رسالت خویش را به انجام رسانیده است.
کوشش حاضر، باز کاوی و بررسی این شگرد هنری و اخلاقی و معنوی سعدی است.
فایل word بررسي مفهوم فقر و استغنا در مثنوي معنوي | WORD
اس می کند و در همه حال، خود را، تنها نیازمند حق تعالی می داند. «فقر» نیز از جمله مقامات عرفانی است و یکی از منازل عالی سیر و سلوک به شمار می آید. سالک در این مرحله به فنای فی الله می رسد و این، نهایت مرتبه کاملان و عارفان محسوب می شود. فقر، نیازمندی بنده به حق و بی نیازی از غیرحق است. در این مقاله سعی بر آن است که ابتدا مفهوم استغنا و فقر، به خوبی تعریف و تبیین شود و سپس این دو موضوع در مثنوی مولانا، تحلیل و بررسی گردد.
فایل word بررسي الگوي نجات در روايتي تعليمي از اسرارنامه بر اساس نظري? تقابلها | WORD
ر اساس نظری تقابلها به تفسیر نشانهها در حکایت مذکور میپردازد. بهرهگیری از تقابلهای دوتایی در مطالع متون مختلف نشان میدهد که چگونه واژهها و عبارتهای معمولی میتوانند بهگونهای به کار روند که نوع خاصی از تفکر و رفتار را تعلیم دهند یا تثبیت کنند. عطار با استفاده از تمثیل، گستر سخن را افزایش میدهد و میکوشد در مخاطبان خود، شناخت و باور پدید آورد یا حداقل آنها را متقاعد سازد که از خطرات نفس بپرهیزند.
فایل word نشانه شناسي تعليم و تربيت در داستان زال و رودابه | WORD
اجتماعی، اخلاقی و دینی را بر اساس زبان نشانه بر پایه نظریات «بارت»، «لوی استروس»، «کالر»، «دوسوسور» و «اکو» تحلیل کنند و تعالیم انسانی و جهانی را از این داستان استخراج و تبیین نمایند. نتایج این مطالعه نشان می دهد داستان در تربیت عاطفی و اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داراست و انواع دیگر آن در حد تعادل است و با علم نشانه شناسی نیز از نظر ابیاتِ نشانه دار و بی نشانه سازگار است.
فایل word سرگذشت خط فارسي | WORD
ظروف و کتبیهها، سیر طبیعی انتخاب خط فارسی اسلامی به جای خط پهلوی ساسانی را تبیین کنیم و نتیجه بگیریم که خط فارسی با همه ارزشهای فکری، اعتقادی، هنری، ادبی و فرهنگی ما گره خورده است و دستکاریهای بیوجه و ستیزههای بیمعنی، باعث کسستهای ویرانگر ما با میراث گرانقدر فرهنگی و ملی و ایمانیمان خواهد گردید و برعکس، محافظت و گسترش آن، پیداری و موجبات معنوی ما را استمرار خواهد بخشید و عزت و سربلندی ما را در پی خواهد داشت.
فایل word بررسي کارکردهاي تکرار در القاي مضامين اخلاقي و تعليمي (مطالعه موردي شعر شفيعي کدکني) | WORD
ست. این عامل در به وجود آمدن مضامین اخلاقی و تعلیمی نقش مهمی بر عهده گرفته است؛ مفاهیم و مضامینی همچون دعوت به مبارزه با ظلم، وطنخواهی، بیان محرومیتها و ستمکشیها، توجه به فرهنگ شهادت و بیان مطالب مربوط به آن، دمیدن روح امید در دل مخاطب و عصیان علیه خفقان و استبدادو ... . شفیعی کدکنی برای انتقال و تعلیم آموزههای اخلاقی، باورهای ملی و دینی و مسائل اجتماعی به بهترین وجه از عنصر تکرار در شعر خود بهره برده است.
فایل word بينامتنيت قرآن و حديث در اشعار تعليمي حافظ شيرازي بر اساس نظريه هاي ناقدان ادبي | WORD
ون دیگر میپردازد و مقتضی آن است که ادیب از متون قدیمی یا معاصر خود آگاهی لازم را داشته باشد تا بتواند از آن متون در اثر خود بهره گیرد. ما در این پژوهش برآنیم تا دیوان اشعار حافظ را بر اساس نظری بینامتنی ناقدانی هم چون باختین، کریستوا، بارت، ریفاتر، لوران ژنی، ژرار ژنت و ... نقد و بررسی کنیم تا وامگیریهایِ آگاهانه یا غیرمستقیم خواجه از آیات و روایات و نیز ترفندهای ادبی بیان این مضامین، بیشتر بر همگان مکشوف گردد.
فایل word بررسي بوطيقاي شعر تعليمي در اشعار ناصرخسرو | WORD
یقتگویی، عجین بودن شعر با شریعت و حکمت، پرداختن به شعر زاهدانه، منسوب بودن شعر به جان و عالم غیب، لزوم مطابقت کلام با عمل، شاعر و سخن متعهدانه، شاعر و شعر دینی، انتقاد از شاعران درباری و شاعر و تازگی و نیکویی سخن از آن جمله است. او همچنین به دستهبندی و تفـکیک مخـاطبان و خوانندگان میپردازد و برای خواننده آگاه، هشیار و اهل اندیشه جایگاه خاصی قائل است. این مقاله با در نظر گرفتن همه قصیدههای ناصرخسرو انجام شده است.
فایل word بررسي اخلاق مديريتي در کليله و دمنه | WORD
رسی و به کارگیری آن میتوان بسیار استفادهکرد. از میان این اصول اخلاقی- مدیریتی، ده اصل بسیار چشمنواز است. این اصول به این قرارند: برقراری عدالت، توأمان بودن دین و ملک، داشتن خرد و دانش در امور، حزم و دوراندیشی جامع، داشتن خلاقیت و ابتکار، تعجیل در تدارکِ امور و دوراندیشی، پرهیز از ستم و ظلم، لزوم رایزنی با اطرافیان، رعیت پروری، تشویق و تنبیه. در این مجال تلاش شده که این اصول با تکیه بر کلیله و دمنه شرح داده شود.
فایل word شيباني و بازگشت ادبي | WORD
اهی، از دربار رانده شد و مدتها در بلاد مختلف آواره وسرگردان بود. مدتی هم طریق درویشی در پیش گرفت و سر انجام، 25 سال از عمر خود را صرف آبادانی بیابانی در حوالی نطنز به نام «عشق آباد» کرد؛ اما آنجا هم توسط عده ای از اشرار ویران شد. به تظلّم به پایتخت آمد، اما سودی حاصل نشد. هـمه این عوامل باعث گردید تا شیبانی به یکی از منتقدان عصر ناصرالدین شاه تبدیل شود و از این حیث در بین شاعران دوره بازگشت، تمایز و تشخصّی دیگر یابد.
فایل word زمينههاي اجتماعي و فکري انديش? اغتنام فرصت در رباعيهاي فارسي | WORD
ن اندیشه را از اوضاع اجتماعی و فکری جامعه دریابد. بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزههای اخلاقی رباعی سرایان ایرانی در این خصوص، ضمن تأثیرپذیری عمیق از اوضاع اجتماعی و جریانهای فکری و سیاسی، با وجود شباهت به اندیش اصالت لذت در طرز تلقی از معنای شادی و آرامش و راهکارهای دستیابی به آن، پشتوانههای فکری عمیق و مستقل از مکتب اصالت لذت (اپیکوریسم) دارد. پشتوانههایی که در نوع ینی و نگرش انسان شناسان آنان ریشه دارد.
فایل word انواع ادبي و مضامين شعري در منظومههاي عطار | WORD
ناگونی را جای داده است. این امر، بررسی این منظومهها را از منظر انواع ادبی (literary genres) و مضامین شعری موجود در آنها لازم مینماید. با بررسی و مطالعه دقیق چهار منظومه عطار؛ یعنی الهینامه، اسرارنامه، منطقالطیر و مصیبتنامه در مجموع، بیست و هشت نوع ادبی و مضمون شعری در درون آنها یافت شد که نتیجه کار، آمار دقیق هر یک از انواع و مضامین در هر یک از منظومهها و نیز بررسی تداخل و آمیختگی این انواع و مضامین در یکدیگر است.
فایل word رابطه ادبيّات و اخلاق با رويکردي به آثار نظامي گنجهاي | WORD
از هنر و ادبیّات رواج اخلاق است یا ضدّ اخلاق در جامعه؟ آیا ادبیّات و اخلاق از هم جدایند یا در طول و یا عرض هم دیگر قرار دارند؟ پس از آن هم تفاوت زبان نظامی در منظومههای بزمی وی- بیشتر «هفتپیکر» با دیگر آثار وی- تا اندازهای که در حلّ این معمّا به ما کمک کند، مقایسه میشود. بیشک در این مقایسه به تفاوتهای آشکار زبان این شاعر بزرگ با بسامدهای فراوان، به گونهای که بتوان آن را تغییر سبک نامید، برخورد میکنیم.
فایل word کاربرد تعليمي داستان هاي مثنوي در اجراي نمايشهاي کاربردي براي کودکان و نوجوانان | WORD
ذهنیت،بهبود مهارتهای ارتباطی، ایجاد و بروز خلاقیتهای فردی، درگیری و کنجکاوی در مسائل، ایجاد اعتماد به نفس، سخنوری و ارتقای بینش درباره حوادث و سازش با آنها بسیار مؤثرند. نویسندگان در پژوهش حاضر با انتخاب و بررسی 32 داستان از داستانهای مثنوی، ضمن برشمردن ویژگیهای داستانهای انتخاب شده، سعی دارند قابلیت این داستانها را برای اقتباس جهت تبدیل به نمایشهای خلاق، تربیتی، آموزشی و درمانی به اثبات رسانند.
فایل word سفارشهاي اقتصادي سعدي در بوستان و گلستان | WORD
اقتصادی از بوستان و گلستان سعدی مجموعهای از سفارشهای اقتصادی وی به دست دهند، سپس با بررسی سفارشهای اقتصادی او این نکته را روشن سازند که سعدی شاعری میانهرو و به قناعت در زندگی بسیار پایبند بوده است. از نظر او بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه با احسان و بخششِ صاحبان ثروت از بین خواهد رفت و در این صورت جامعهای آرمانی به وجود خواهد آمد که در آن خبری از فقر، بیکاری، اختلاف طبقاتی و دیگر مشکلات اقتصادی نخواهد بود.
فایل word انتقام و انگيزههاي آن در شاهنام? فردوسي و ايلياد و اوديس? هومر | WORD
شان میدهد که انتقامهای مقدس در این آثار، انتقامهایی اجتماعی هستند که در غیاب هنجارهای قانون رسمی کشور، در قالب قصاص و مجازات خطاکاران به وقوع پیوسته است. این انتقامها که صورت ابتدایی کیفر و مجازات عمومی به شمار میروند، در شاهنامه، بیشترین و در اودیسه، کمترین فراوانی را دارند و بهدلیل برخورداری از جنب تأدیبی و تأمینی، ضمن جلوگیری از گسترش فساد و ناامنی در جامعه، ضامن اجرای عدالت و حیات افراد بودهاند.
فایل word کارکردهاي حکمي - اخلاقي کتاب التوسل الي الترسل | WORD
ه مورد توجه و تاکید قرار گرفته است می توان به دوری از ظلم و ستم، رعیتپروری و شفقت بر زیردستان، احسان و نیکوکاری، تقوی و پرهیزکاری، اکتساب علم و دانش و تعقل و تفکر در امور اشاره کرد. نویسنده در بیان مضامین اخلاقی از امکاناتی که نثر فنی در اختیار او قرار میدهد به گونهای مناسب بهره میگیرد. در این کتاب از آیات قرآن و احادیث برای تاکید و تحکیم کلام استفاده شده که موجب نزدیکی محتوای کتاب به حیطه اخلاق روایی گردیده است.
فایل word بازتاب مفاهيم عرفاني واخلاقي درشعر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سايه) | WORD
اهمّیت دادن به دل وتهذیب آن از رذایل،قطع تعلّقات نفسانی ودنیوی،دوری از خلق وخلوت گزینی برای دریافت تجلّی خداوند متعال دردل، نکته درخور توجّه دیگری است که ابتهاج بدان نظر داشته است.وی دل را بهترین مرید وراهنمای سالک در مسیر سلوک معرفی می کند و بر آن است که از طریق راز ونیاز واشک و آه، میتوان دل را مصفّا ساخت وبه دیدار دلدار راه یافت.
این بررسی با توجّه به مجموعه آثارابتهاج تاپایان دفتر سیاه مشق (4 )انجام پذیرفته است
فایل word «همزه»، «الف»، «و»، «ه»، «ي» | WORD
یم، ممکن بود که رابطه تفهیم و تفاهم ما با خوانندگان بر هم بخورد و به نتیجهای نرسیم.
علّت این که این پنج حرف را انتخاب کردیم این بود که این حروف وابستگی شدیدی نسبت به هم دارند و اگر از یکی از آنها صرفنظر میکردیم، ممکن بود که رشته تسبیح قواعد آنها پاره شود و پراکندگی آنها باعث ابتر شدن یکایک آنها گردد.
طرح مسایل نگارشی این کلمات اگر باعث بحثهایی در این زمینه شود توفیق نگارنده را نشان میدهد و امید است که چنین شود.
فایل word الگوهاي روايي در حکايتهاي تعليمي | WORD
ی هستند، الگویی برای تفسیر و خوانش راوی نیز محسوب میشوند؛ چنانکه راوی برای تفسیر حکایت، آن را بهصورت خطی داستانی منطبق بر یکی از همین دو الگو در نظر میگیرد. این مقاله، با استفاده از نتایج بررسیهای ساختاری در تحلیل تفسیر حکایتهای تعلیمی، در پی آشکارسازی الگوهای حاکم بر فهم حکایتهای تعلیمی است. در نوشتار حاضر، نقش این الگوها در انتقال و شکلگیریِ مفاهیم و وجه غالب متون تعلیمی نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند.
فایل word ساختار روايي بوستان سعدي؛ اخلاقي يا عرفاني؟ | WORD
ند اما نوع تفسیر و خوانش این نمونهها چنان است که غلبه الگوهای تعلیمی بر روایتگری بوستان را نشان میدهد؛ به عبارت دیگر سعدی هنگام تفسیر این نوع حکایات، خطی داستانی را بر میگزیند که منطبق با یکی از الگوهای تعلیمی – بهویژه الگوی پاداش- باشد؛ بنابراین این حکایات با وجود داشتن مضامین عرفانی، بر اساس روند تأویلی روایتگری عرفانی درک نمیشود؛ نکتهای که دور شدن بوستان از سبک روایتگری عرفانی را به دنبال دارد.
فایل word بررسي الگوي کنشگران حکايتهاي باب نخست کليله و دمنه | WORD
lrm;توان این امر را برخاسته از تعلیمی بودن کتاب کلیله و دمنه دانست که راویان حکایتها بیشتر به مفهومی که میخواهند بیان کنند، توجه دارند، نه به ساختار حکایت. اگرچه بهرهگیری از نظریات گوناگون در حوزه روایت میتواند موجب شناخت بهتر متون ادبی شود، با توجه به ویژگیهای خاص قصههای ایرانی، لازم است طرحی بومی برای بررسی ساختار روایی این قصهها ارائه گردد و یا به تناسب حکایات، تغییراتی در این الگوها ایجاد شود.
فایل word حکايات تعليمي و کارکردهاي آن در مطلع الانوار اميرخسرو دهلوي | WORD
قی، مذهبی و عرفانی خویش پرداخته است. در این پژوهش، با شیوه تحلیلی - توصیفی مجموع بیست حکایت تعلیمی در مثنوی اخلاقی مطلع الانوار، از جهت محتوایی مورد بررسی قرارگرفته است و در نهایت این نتیجه به دست آمد که امیرخسرو دهلوی در حکایتهایش از کارکردهای متنوعی از جمله اقناع و اثبات، تصویر سازی و ادراک، عبرت پذیری، تسهیل مباحث پیچیده، آشنایی زدایی، تحول و جز آن در جهت تبیین مسائل اخلاقی، آداب شرعی و عرفانی استفاده کرده است.
فایل word داستان انبيا در منظومة هفت پيکر | WORD
ست- درمییابیم که اگرچه «به حسب صورت افسانه است، اما از روی حقیقت، کشف حقایق و معارف را بهانه است.» شاعر پرآوازه گنجه از نظر اعتقادی مسلمان معتقدی است. وی همه آثار خویش را با توحید و مناجات خدا آغاز می کند. ایمان و اعتقاد وی به رسالت نبی اکرم (ص) و خلافت خلفای راشدین به طریق سنیان در آثار او کاملاً مشهود است.
در این مقاله، داستان انبیا در مثنوی هفت پیکر و برداشت تأویلی نظامی از این مایههای داستانی بررسی میگردد.
فایل word مرجعشناسي اينترنتي در حوزة مطالعات ادبي | WORD
ژوهشهای ادبی امری اجتنابناپذیر است.
هدف از این نوشتار نشان دادن گستردگی و تنوّع زیاد منابع اینترنتی در مقایسه با منابع چاپی و تأکید بر لزوم توجّه ویژه به این نوع از منابع است. در این مقاله ضمن بیان مزیتهای منابع اینترنتی، گونههای مختلف آن در حوزه مطالعات ادبی معرفی میشود؛ موانع استفاده پژوهشگران ادبی در ایران از این پایگاهها بررسی و نمونههایی از مهمترین پایگاههای مرتبط با تحقیقات ادبی معرفی میشود.
فایل word کارکرد تکرار و تداعي در انتقادهاي اجتماعي پنج شاعر برگزيد? سبک عراقي | WORD
دارای بیشترین بسامد است. همچنین اشاره به فقر و مشکلات اقتصادی، در سرودههای عبید زاکانی، فراوان مشاهده میشود. ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی و استیلای دارندگان صفات ناپسند اخلاقی، مهمترین موضوعات مورد توجه مجد همگر، بیتوجهی قدرتمندان به رعیت و قشر ضعیف جامعه، اصلیترین دغدغ سعدی و حرص و طمع لئیمان بیسخاوت و نیز در رنج و عذاب بودن اهل دانش و محرومیت هنرمندان، پربسامدترین مضمون در انتقادهای ابن یمین است.