فایل word کارکرد تکرار و تداعي در انتقادهاي اجتماعي پنج شاعر برگزيد? سبک عراقي | WORD
ر انتقادهای حافظ و عبید زاکانی دارای بیشترین بسامد است. همچنین اشاره به فقر و مشکلات اقتصادی، در سرودههای عبید زاکانی، فراوان مشاهده میشود. ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی و استیلای دارندگان صفات ناپسند اخلاقی، مهمترین موضوعات مورد توجه مجد همگر، بیتوجهی قدرتمندان به رعیت و قشر ضعیف جامعه، اصلیترین دغدغ سعدی و حرص و طمع لئیمان بیسخاوت و نیز در رنج و عذاب بودن اهل دانش و محرومیت هنرمندان، پربسامدترین مضمون در انتقادهای ابن یمین است.
فایل word بررسي تطبيقي تعاليم اخلاقي در گلستان سعدي و قصههاي کنتربري | WORD
ر از بسیاری جهات از حیث شکل و درونمایه با گلستان سعدی شیرازی دارای شباهت و قابل مقایسه و تطبیق است و علت این مشابهت را باید در زمینههای مشترک آفرینش آنها جستجو کرد. یکی از مهمترین زمینههای مشترک قابل بررسی و تطبیق این دو کتاب، آموزههای تعلیمی و اخلاقی نویسندگان آنهاست. آموزه هایی چون تاکید بر نوعدوستی، لزوم تهذیب نفس و دوری از هوسهای شیطانی و تعلیم و تربیت صحیح کودکان، از جمله دغدغههای مشترک این دو سخنور نام آور شرق و غرب بوده است.
فایل word تربيت باد بهار «بحثي در هدايت غيرمستقيم به عنوان يکي از شگردهاي تربيتي سعدي» | WORD
ستفاده شیخ زبان است؛ ولی هنر مضاعف او در شگردهای اندرزگویی به حاکمان تجلی یافته است. شیخ شیراز با آگاهی از روحیات حاکمان، شیوه «هدایت غیرمستقیم» را برگزیده است. در این روش او با بهرهگیری آگاهانه از هنر داستانپردازی، ضمن خلق حکایاتی رفتار ناپسند حاکمان را به دیگران نسبت داده و با تقبیح آن، بیآنکه حساسیت و مخالفت حاکمان را برانگیزد، «داروی تلخ پند» را در کام جانشان تعبیه کرده است. در مقاله حاضر این شگرد تربیتی سعدی بررسی شده است.
فایل word تأثير ديدگاههاي تربيتي ايرانيان باستان در ادب فارسي با تکيه بر باب هفتم بوستان سعدي | WORD
مردم ایرانزمین با بسیاری از امور اخلاقی و تربیتی، که امروزه اسلامی و یا عربی محسوب میشوند، آشنا بودند؛ همچنین این دیدگاهها توانستهاند پا را از حوزه فرهنگ ایرانی و متون پهلوی فراتر بگذارند و وارد فرهنگ و ادب عربی بشوند. متأسفانه اشاره به دیدگاههای ایرانی در شرح و تحلیل متون ادب فارسی سخت مورد بیمهری محققان قرار گرفته و لازم است که در کنار تحلیلهای مبتنی بر تأثیرپذیری ادب فارسی از ادب عربی، به فرهنگ ایرانی نیز توجه لازم صورت گیرد.
فایل word اراده معطوف به معنا در غزل هاي حافظ و معنادرماني ويکتور فرانکل | WORD
دگی، هستی و انسان بوده است. سیر ذهنی وی و تجربه تلخ تاریخی اش، سبب همگونی با ویکتور فرانکل روان پزشک نامدار در مکتب معنادرمانی شده است. در این مقاله، ضمن تبیین چگونگی پیدایش مکتب معنادرمانی و مفهوم آن، همگونی های فکری حافظ و این نظریه را در زمینههای گوناگون و از این قرار نشان داده ایم: رنج و زندگی، کوشش و رنج و پاداش، انسان ساز بودن رنج ها، کارکرد معنادرمانی عشق از نظر حافظ و فرانکل، دین پاسخی برای معنای زندگی، خویشتن پذیری و گذرایی زندگی و فرصت ها.
فایل word مقايس? «شرور» در شاهنامه و مثنوي | WORD
ر امری نسبی است و در کلّ جهان شری وجود حقیقی ندارد. این نگاه محصول اندیشهای است که برای «وجود» اصالت قائل میشود و تصوّر جهانی برتر از جهان موجود را محال میداند. هدف تحقیق حاضر، ذکر مصداقهایی از شاهنامه و مثنوی است که ثابت میکند، فردوسی و مولانا از اصل توحید برای تفسیر وجود شر نسبی عدول نکردهاند. فردوسی با نگرش حکیمانه وجود شر ذاتی را عقلاً محال میداند و مولانا با دیدگاه عارفانه و استناد به قدرت و لطف الهی همین حقیقت را بازگو میکند.
فایل word برق عصيان (بررسي جلوههاي گوناگون گناه در شعر حافظ) | WORD
پدیده ریا و خودبینی میستیزد.
مقاله حاضر با توجه به ساختار فکری برآمده از مجموعه اشعار حافظ به بررسی جنبههای تعلیمی و تربیتی عصیان و گناه پرداخته است. بدین منظور، مباحثی چون گناهگویههای حافظ، روح رندی و ملامتی، پرهیز از همسویی با اهل ریا، همچنین زمینه عرفانی و ارزشگرایی در شعر حافظ از زاویه باورهای دینی، اخلاق و بی اخلاقی، پیامدهای گناه و ثمراتِ پاک زیستن، گناه و اراده انسان و در نهایت عنایت خداوند متعال مورد توجه و نقد ونظر قرار گرفته است.
فایل word بررسي و تحليل نماد «دريا» در آثار عطار | WORD
الطیر نمادین است، اما گاهی نیز رمز و نماد در قالب الفاظ و کلمات پدیدار میشود که در این مورد تنها واژگان در معنای فرا واقعی خود به کار میروند. یکی از این واژگان، دریاست که در تقابل با واژگانی چون قطره، شبنم، موج، ماهی، گوهر و... مفهوم و معنای متفاوت مییابد. عطار از این نماد برای تبیین مفاهیم متعدد و متنوعی استفاده کرده است. بیشترین نمود این واژهها در آثار عطار در بیان اندیشه رهایی از خود یا فنا و وصول به حقیقت برتر و دستیابی به توحید دیده میشود.
فایل word بازجست تفکّر خلاق و انتقادي از ديدگاه مولوي | WORD
انسان از مجرای اندیشه و در قالب تمثیل و حکایات دلنشین برآمده است. با وجود آنکه مولانا گوهر وجودی انسان را اندیشهوری تلقی میکند اما از مضیق افهام کهن و وسواس افکار، جهل و عصبیت فکری مردمان نیز به تنگ آمده است و همواره در تمنای افکار نو و معانی بکر برمیآید. او فکر خلاق و بکر را امری فطری میپندارد و بر آن است که با فکر شیرین و ذکر مدام میتوان زمینه خلاقیت در اندیشه و تفکّر منتقدانه را فراهم آورد. وی انسان کامل را الگوی تفکر درست و خلاق میشمرد.
فایل word راهيابي واژه هاي خارجي (فرنگي ) به زبان و شعر فارسي در عصر انقلاب مشروطه | WORD
ی دراین زمینه ها به زبان فارسی راه یافته، به دلایل گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند که جستجو و بر شمردن همه آنها از حوصله این مقاله خارج است. ناچار با گشت و گذاری شتابزده در دوره های مختلف پیش از انقلاب مشروطیت، کار بررسی را بر شعر مشروطیت متمرکز ساخته، راه یابی واژه هایی خارجی (فرنگی) را در آثار شعرایی، چون ادیب الممالک فراهانی، وحید دستگردی، سید اشرف الدین گیلانی، عارف قزوینی، فرخی یزدی، ملک الشعرا بهار و بویژه در دیوان ایرج میرزا جستجو می کنیم.
فایل word بررسي و تحليل موعظه در شعر انوري | WORD
که آن هم اندک است. بر اساس مضمون و محتوا میتوان اندرز و موعظههای او را این گونه تقسیم کرد: الف) مواعظ اخلاقی (در امر به انجام دادن فضایل و رعایت کردن آنها) ب) مواعظ اخلاقی (در نهی و ترک رذایل) ج) مواعظ اجتماعی د) روزگار، فلک و دنیا در مواعظ انوری هـ ) مواعظ مرتبط با دین و خدا. در این نوشتار که به شیو تحلیلی و توصیفی و روش کتابخانهای و با ارائ نمودار انجام شده، به بررسی و تحلیل موعظه و اندرزهای شعری انوری، مخاطب، نحو بیان و مضمون آنها پرداخته شده است.
فایل word تناسب هنري در دو محور همنشيني و جانشيني شعر قيصر امينپور | WORD
حاصل از به کارداشتِ مراعات النظیر و ایهام تناسب بر محور همنشینی به نیکی انجام میدهد؛ به گونهای که کشف یکی از این برجستگیهای هنری در یک محور به کشف برجستگیهای دیگری در محور دیگر میانجامد.
این مقاله در پی آن است تا به آن دسته از تناسبها در اشعار امینپور که ارزش هنری بیشتری دارد، بپردازد. به این منظور، پنج دفتر شعر شاعر که عبارتند از: آینههای ناگهان، گلها همه آفتابگردانند، تنفس صبح، در کوچه آفتاب و دستور زبان عشق، بررسی شده است.
فایل word تبيين نکتههايي از تاريخ بيهقي (متنشناسي تاريخ بيهقي) | WORD
میزان ذوق، علاقه، تجربه و تعمق در یک متن میتواند در یافتن مفهوم مورد نظر شاعر یا نویسنده، یاریگر محقق باشد. به علاوه، سهم برداشتهای شخصی و گنجایش متن برای برداشتهای متنوع (هرمنوتیک) را در این مقوله نباید نادیده گرفت.
برای اینکه حاصل تلاش و دقت نظر چندین ساله اینجانب که نتیجه تدریس و مباحثه با دانشجویان در کلاس درس است، در حد همان کلاسها محدود نماند، برخی از نکتههای مبهم تاریخ بیهقی را در مقاله طرح نموده و تلاش کردهام که ابهام آنها را برطرف کنم.
فایل word مستورة کردستاني مهين بانوي شعر و هنر و عرفان | WORD
عرفانی بود؛ امّا نه بدان معنا که شعرش خالی از مضامین اجتماعی و درگیریهای عصر و زمانهاش باشد. بیان مفاهیم عالی انسانی و مضامین دینی در اشعار او موج میزند؛ به ویژه جلوههای عزاداری سرور شهیدان حسین بن علی، علیهالسّلام، و مدح پیامبر اکرم، صلّی الله علیه و آله و سلّم، و ائمه اطهار، علیهم السّلام، بخصوص امیرالمؤمنین علی، علیه السّلام.
از دیگر ویژگیهای شعر مستوره کردستانی رویکرد او به عرفان و مضامین عرفانی است که صبغه خاصّی به شعر او داده است.
فایل word کاربست گفتمان عاطفي در متون تعليمي با تکيه بر باب پنجم گلستان سعدي | WORD
در این تحقیق، مبانی نظری، تقسیمبندی هیجانات اساسی از شیوِر و نظریّه هوش هیجانی از گلمن و همچنین مبانی نظری مربوط به توانشهای چهارگانه و گفتمان عاطفی در نشانهمعناشناسی و زبانشناسی جدید بودهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که لذت مهمترین کنش عاطفی در این متن است که تفاهم و هماهنگی میان همنشینان از عوامل اصلی ایجاد آن است. همچنین از منظر گفتمانی ادّعای حضور گفتهپرداز بهعنوان دانای محدود، واقعگرایی و باورپذیری متن را افرایش داده است.
فایل word حکمتهاي داستان سليمان | WORD
ژه از این ویژگی برخوردار است. یکی از این داستانها ماجرای سراسر حکمت سلیمان است. حکمت در قصه سلیمان به چند صورت قابل تأمل است:1- لفظ حکمت که در داستان سلیمان صراحتاً به او منسوب است؛ سخنان حکیمانه و نغز میگوید و کتابامثال سلیمانمشحون از آن است. در قرآن نیز از علم مخصوصی که به سلیمان بخشیده شده یاد میشود.2-امثال برآمده از داستان سلیمان که شاید ساده ترین شکل حکمت در این قصه باشد.3- نکات حکمی و تعلیمی و پندآموز که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.
فایل word تحليل و بررسي ويژگيهاي اخلاقي شمس به استناد مقالات | WORD
اری وی را به اثبات رسانده و معلوم نموده که هم این ویژگیها اتهامی بیش نبوده است. شمس معلم اخلاق ماهری بوده که عدول او از دایر ادب، دلیل موجهی داشته است. وی فردی بهغایت متواضع، بیطمع، بینفاق، مهربان و سخنور بوده که دنیا با هم زرقوبرقش، نمیتوانست دل صادق او را بلرزاند. پژوهش حاضر فضایل اخلاقی مقابل آن رذایل را در وجود شمس اثبات کرده و نشان داده که وی از نظر اخلاقی، فرد معتدلی بوده و از این لحاظ مثل اکثر عرفا و حکما بر اخلاق ارسطویی تکیه زده است.
فایل word بار تعليمي جريانهاي شعر متعهد فارسي | WORD
ر معنای فلسفی- دینی یا اخلاقی آن و یا برای «مردم» در مفهوم حقوقی آن دفاع میکند. این نوع شعر بنا به رسالتی که دارد از جنبههای تعلیمی خالی نیست. منتها بار تعلیمی و نیز شگرد بیانی این اشعار به اقتضای بافت موقعیتی و نیز نوع ادبی آنها متفاوت است. این مسأله در شعر متعهد فارسی کاملاً مشهود است. در این نوشتار سعی شده است تا پس از تعیین بافت موقعیتی شعر متعهد فارسی در دو دنیای کلاسیک و معاصر، جریان های اصلی شعر مذکور و بار تعلیمی آنها بررسی و معرفی شود.
فایل word بررسي پيکربندي بافتي گلستان | WORD
م دارد که نقشی اساسی در وحدت ساختاری متن دارد و استمرار در آن، متنی یکپارچه خلق میکند. در این پژوهش تلاش شده ابتدا بافت و سازههای پیکربندی بافتی تبیین شود؛ سپس با این ابزار، سازههای موقعیت و اجزای پیکربندی بافتی گلستان بررسی شود. بدین منظور همه عوامل قابل بررسی و نیز شگردهای سعدی و عوامل زیبایی شناختی مؤثر در القای مفهوم بیان شد و در نتیجه مشخص شد پیکربندی بافتی گلستان عامل انسجام متن و تداوم ارتباط خوانندگان در قرون متمادی با متن کتاب است.
فایل word علم بيان | WORD
عنی واحد، همراه با اختلاف در وضوح دلالت تحقق می یابد و معنای آن استعمال کلمه در غیرمعنای حقیقی است. لازمه صورتهای گوناگون مجاز، برخورداری از عنصر خیال است و بدین ترتیب سخن غیرمخیل از حوزه nx خارج می شود. در مورد ارتباط علوم سه گانه بلاغی باید گفت: علم معانی بر بیان تقدم دارد، زیرا بیان بعد از رعایت مطابقت با مقتضای حال (معانی) حاصل می شود، اما بیان بر بدیع مقدم است، زیرا بدیع از توابع بلاغت است و پس از مطابقت و دلالت ( معانی و بیان) به آن نیاز پیدا می شود.
فایل word برخي از انديشههاي واقع گرايانه سعدي در بوستان وگلستان | WORD
کردن مسأله با همهُ جنبه هایش می پردازد و سپس با توجه به امکانات جامعه و تواناییهای موجود در یک انسان به بیان راهکار می پردازد. با اینکه واقع نگریهای سعدی را می توان در تمام آثار او جستجو کرد، ولی گلستان و بوستان جولانگاه اصلی اندیشه های واقع گرایانه سعدی است و موضوع دیرینهُ بخشش و قناعت، فقر و توانگری که در بابهای متعدد این دو اثر به تفصیل از آنها سخن گفته شده، زمینهای است که در این نوشتار برای ذکر برخی از این اندیشه های کاربردی سعدی انتخاب شده است.
فایل word نقش تمرين و طبيعت در خرق عادت (کرامتهاي ممکن) | WORD
است، مانند تحمّل گرسنگی و بر روی آتش راه رفتن و در میان برفها عرق کردن؛ و یا آن که انعطاف در بعضی از کنشهای عاطفی و رفتاری چون توان تلقینگری و تأثیرگذاری و نیز روحیه بیآزاری و بیترسی باعث پدید آمدن حوادث کرامتآمیز شده است. نمونه این گونه وقایع خارق عادت که اغلب نیز در نقل آنها از اغراق بسیار استفاده شده است عبارت است از: تأثیر سخن بر مخاطبان و مرگ و بیهوشی آنان، استجابت دعا برای به کیفر رساندن گناهکاران، و انس صوفیان با درندگان.
فایل word گذر از رمز به تعليم خوانش انتقادي دو بيت رمزي در اولين داستان مثنوي | WORD
و لذا مبین مضمون نخستین داستان مثنوی هستند. دیگر اینکه مضمون دو بیت شناختِ امر اولی از امر ثانوی است. دو دیگر اینکه چون هدف غایی سلوک مولوی بر اساس نینامه، بازگشت به اصل است، مضمون داستان نخست آشکار می کند که راه بازگشت به اصل در سلوک روحانی مولوی مبتنی بر شناخت است. بر اساس این یافتهها میتوان گفت که برای یافتن ساختار مثنوی بهعنوان اثری از ادب تعلیمی صوفیانه، خوانش روشمند آثار متقدم مولوی مبتنی بر رمزگشایی و کشف زبان عرفانی او شرط اساسی است.
فایل word ساختار شناسي مجموعه داستان «ديوان سومنات» | WORD
ن است. در مواردی که ساختار روایت با ژرفساخت تطابق ندارد نویسنده به کمک عناصر و تعابیری که حاوی براندازی یا مبارزه با زمان گذراست، ژرفساخت را میپرورد. در برخی داستانها، ساختار روایت نظیر پیچیدگی در ترکیب پیرفتها یا چند محور گشتن روایت یا تکرار روایت موجب تداعی ژرفساخت داستان شده است. در این موارد نویسنده در طرحهای متضاد هویت و بیهویتی، تسلیب و ترمیم و مرگ و زندگی برای تبدیل زمان تاریخی به زمان قدسی به منظور مبارزه با زمان پرداخته است.
فایل word بنيان تعليم شاهان در برسازي زندگي فردوسي | WORD
ز فردوسی با شاهنامهاند و از همان عناصر تعلیم به رأس قدرت برخوردارند. هم شاهنامه و هم زندگینام برسازیشد فردوسی، دستمایه و درسنام تعلیم در متون تعلیمی بودهاند و گفتمان اخلاقگرای تاریخ، از حیث نصیحه الملوک از گفتگوی شاهنامه با زندگیِ مؤلفش و گفتگوی این دو با متون تعلیمی دیگر شکل گرفته است. در این جستار بنا به روششناسی هرمنوتیک در واکاوی و تحلیل متون، به زندگینام برسازیشد فردوسی از بُعد تبعات و نتایج تعلیمی آن برای تاریخ نگریسته شده است.
فایل word تعليم تحذيري سعدي در بوستان با رويکرد تحليل گفتمان انتقادي نظريه فرکلاف | WORD
وزگار، تعلیمات و اندرزهای خود را با کمک ابزار انذار به مخاطبان اعلام میکند و در مقابل روحیه انفعالی مردم عصر خویش، از موضع قدرت به پشتوانه دین و مقبولیت فرهنگی به وعظ میپردازد. برای اثبات این منظور با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی ابیات سعدی در بوستان میپردازیم. تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجام میشود که در خلال آن به بررسی انتخابهای زبانی سعدی و همچنین تبیین شرایط اجتماعی حاکم بر آن دوره میپردازیم.
فایل word ويژگيهاي علمي و عملي حاکم در باب اول بوستان سعدي | WORD
اخته است، باب اول بوستان شامل چهار مطلب اساسی؛ عدل و تدبیر و رای، نگهبانی خلق و ترس خدای است که در برگیرنده نظریه و اعتقاد سعدی درباره ویژگیهای حاکم مد نظر اوست. به نظر میرسد سعدی در نامگذاری باب اول بوستان، کلمات؛ عدل، تدبیر و رای و... را آگاهانه و عمداً برگزیده است. او در این باب به نقد نظر افلاطون و دیگران پرداخته است. در این مقاله مفاهیم مطرح شده در بیت:
یکی باب عدل است و تدبیر و رای
نگهبانی خلق و ترس خدای
توضیح داده شدهاست.
فایل word تحليل محتواي مهارتهاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان» سعدي | WORD
مذهبی عنایتی ویژه داشته است. بلاغت و رسایی سخن وی با عوامل متعددی پیوند دارد. او از هر فرصتی برای به اوج رساندن کلام خود و تسخیر بیشتر مخاطب بهره جسته است. اگرچه هدف اصلی سعدی حکایتپردازی نبوده است، بلکه از حکایت بیشتر به عنوان ابزاری برای تبیین دقیقتر اهداف تعلیمی و تربیتی خویش و همراه کردن مخاطب با خود بهره میگیرد؛ اما باریکبینیها و ظرافتکاریهای آگاهانه او در گزینش افراد یا اشخاص و عناصر حکایتها نیز در بلاغتجویی او بیتأثیر نیست.
فایل word انسان خودشکوفا و خودشکوفايي سعدي با رويکرد تطبيقي به نظري? مزلو | WORD
ه علاوه بر آنکه سخنش در فصاحت، بلاغت و زیبایی در اوج قرار دارد، محتوای سرودهها و نوشتههایش نیز مورد توجه بوده و به شیوههای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بسیاری از اندیشههای سعدی با مفاهیم روانشناختی امروز قابل تطبیقاند. در بسیاری از گفتار سعدی، مفهوم خودشکوفایی را مطابق آنچه مزلو بررسی کرده است، بهطور کاملاً واضح میتوان تشخیص داد. در این مجال، مفهوم خودشکوفایی و انسان خودشکوفا را در آثار و نوشتههای سعدی به بحث مینشینیم.
فایل word بررسي مؤلفههاي روانشناسي شفقت گيلبرت در کتاب بوستان سعدي | WORD
گانهای است که بر اساس آن «انسان مشفق» تعریف میشود. با مقایسه و بررسی مؤلفههای روانشناسی شفقت گیلبرت با بوستان سعدی این نتایج حاصل میشود که مفاهیم انسانی مطرحشده توسط سعدی، صدها سال قبل از شکلگیری این مفاهیم در روانشناسی وجود داشته و مورد بحث قرار گرفته است. این مسئله حاکی از غنای فرهنگی و ادبی اندیشمندان پارسیزبان است که متأسفانه در جامع ما مورد غفلت قرار گرفته و در عوض علوم امروز غربی و پیشرفت روانشناسی مؤید این نظریات است.