فایل word مستورة کردستاني مهين بانوي شعر و هنر و عرفان | WORD
و مستغرق عوالم عرفانی بود؛ امّا نه بدان معنا که شعرش خالی از مضامین اجتماعی و درگیریهای عصر و زمانهاش باشد. بیان مفاهیم عالی انسانی و مضامین دینی در اشعار او موج میزند؛ به ویژه جلوههای عزاداری سرور شهیدان حسین بن علی، علیهالسّلام، و مدح پیامبر اکرم، صلّی الله علیه و آله و سلّم، و ائمه اطهار، علیهم السّلام، بخصوص امیرالمؤمنین علی، علیه السّلام.
از دیگر ویژگیهای شعر مستوره کردستانی رویکرد او به عرفان و مضامین عرفانی است که صبغه خاصّی به شعر او داده است.
فایل word کاربست گفتمان عاطفي در متون تعليمي با تکيه بر باب پنجم گلستان سعدي | WORD
بررسی شده است. در این تحقیق، مبانی نظری، تقسیمبندی هیجانات اساسی از شیوِر و نظریّه هوش هیجانی از گلمن و همچنین مبانی نظری مربوط به توانشهای چهارگانه و گفتمان عاطفی در نشانهمعناشناسی و زبانشناسی جدید بودهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که لذت مهمترین کنش عاطفی در این متن است که تفاهم و هماهنگی میان همنشینان از عوامل اصلی ایجاد آن است. همچنین از منظر گفتمانی ادّعای حضور گفتهپرداز بهعنوان دانای محدود، واقعگرایی و باورپذیری متن را افرایش داده است.
فایل word حکمتهاي داستان سليمان | WORD
مبران به شکل ویژه از این ویژگی برخوردار است. یکی از این داستانها ماجرای سراسر حکمت سلیمان است. حکمت در قصه سلیمان به چند صورت قابل تأمل است:1- لفظ حکمت که در داستان سلیمان صراحتاً به او منسوب است؛ سخنان حکیمانه و نغز میگوید و کتابامثال سلیمانمشحون از آن است. در قرآن نیز از علم مخصوصی که به سلیمان بخشیده شده یاد میشود.2-امثال برآمده از داستان سلیمان که شاید ساده ترین شکل حکمت در این قصه باشد.3- نکات حکمی و تعلیمی و پندآموز که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.
فایل word تحليل و بررسي ويژگيهاي اخلاقي شمس به استناد مقالات | WORD
وی، اخلاقمداری وی را به اثبات رسانده و معلوم نموده که هم این ویژگیها اتهامی بیش نبوده است. شمس معلم اخلاق ماهری بوده که عدول او از دایر ادب، دلیل موجهی داشته است. وی فردی بهغایت متواضع، بیطمع، بینفاق، مهربان و سخنور بوده که دنیا با هم زرقوبرقش، نمیتوانست دل صادق او را بلرزاند. پژوهش حاضر فضایل اخلاقی مقابل آن رذایل را در وجود شمس اثبات کرده و نشان داده که وی از نظر اخلاقی، فرد معتدلی بوده و از این لحاظ مثل اکثر عرفا و حکما بر اخلاق ارسطویی تکیه زده است.
فایل word بار تعليمي جريانهاي شعر متعهد فارسي | WORD
«انسان» در معنای فلسفی- دینی یا اخلاقی آن و یا برای «مردم» در مفهوم حقوقی آن دفاع میکند. این نوع شعر بنا به رسالتی که دارد از جنبههای تعلیمی خالی نیست. منتها بار تعلیمی و نیز شگرد بیانی این اشعار به اقتضای بافت موقعیتی و نیز نوع ادبی آنها متفاوت است. این مسأله در شعر متعهد فارسی کاملاً مشهود است. در این نوشتار سعی شده است تا پس از تعیین بافت موقعیتی شعر متعهد فارسی در دو دنیای کلاسیک و معاصر، جریان های اصلی شعر مذکور و بار تعلیمی آنها بررسی و معرفی شود.
فایل word بررسي پيکربندي بافتي گلستان | WORD
ربندی بافتی نام دارد که نقشی اساسی در وحدت ساختاری متن دارد و استمرار در آن، متنی یکپارچه خلق میکند. در این پژوهش تلاش شده ابتدا بافت و سازههای پیکربندی بافتی تبیین شود؛ سپس با این ابزار، سازههای موقعیت و اجزای پیکربندی بافتی گلستان بررسی شود. بدین منظور همه عوامل قابل بررسی و نیز شگردهای سعدی و عوامل زیبایی شناختی مؤثر در القای مفهوم بیان شد و در نتیجه مشخص شد پیکربندی بافتی گلستان عامل انسجام متن و تداوم ارتباط خوانندگان در قرون متمادی با متن کتاب است.
فایل word علم بيان | WORD
وناگون ایراد معنی واحد، همراه با اختلاف در وضوح دلالت تحقق می یابد و معنای آن استعمال کلمه در غیرمعنای حقیقی است. لازمه صورتهای گوناگون مجاز، برخورداری از عنصر خیال است و بدین ترتیب سخن غیرمخیل از حوزه nx خارج می شود. در مورد ارتباط علوم سه گانه بلاغی باید گفت: علم معانی بر بیان تقدم دارد، زیرا بیان بعد از رعایت مطابقت با مقتضای حال (معانی) حاصل می شود، اما بیان بر بدیع مقدم است، زیرا بدیع از توابع بلاغت است و پس از مطابقت و دلالت ( معانی و بیان) به آن نیاز پیدا می شود.
فایل word برخي از انديشههاي واقع گرايانه سعدي در بوستان وگلستان | WORD
رح موضوع و باز کردن مسأله با همهُ جنبه هایش می پردازد و سپس با توجه به امکانات جامعه و تواناییهای موجود در یک انسان به بیان راهکار می پردازد. با اینکه واقع نگریهای سعدی را می توان در تمام آثار او جستجو کرد، ولی گلستان و بوستان جولانگاه اصلی اندیشه های واقع گرایانه سعدی است و موضوع دیرینهُ بخشش و قناعت، فقر و توانگری که در بابهای متعدد این دو اثر به تفصیل از آنها سخن گفته شده، زمینهای است که در این نوشتار برای ذکر برخی از این اندیشه های کاربردی سعدی انتخاب شده است.
فایل word نقش تمرين و طبيعت در خرق عادت (کرامتهاي ممکن) | WORD
بدنی نهاده شده است، مانند تحمّل گرسنگی و بر روی آتش راه رفتن و در میان برفها عرق کردن؛ و یا آن که انعطاف در بعضی از کنشهای عاطفی و رفتاری چون توان تلقینگری و تأثیرگذاری و نیز روحیه بیآزاری و بیترسی باعث پدید آمدن حوادث کرامتآمیز شده است. نمونه این گونه وقایع خارق عادت که اغلب نیز در نقل آنها از اغراق بسیار استفاده شده است عبارت است از: تأثیر سخن بر مخاطبان و مرگ و بیهوشی آنان، استجابت دعا برای به کیفر رساندن گناهکاران، و انس صوفیان با درندگان.
فایل word گذر از رمز به تعليم خوانش انتقادي دو بيت رمزي در اولين داستان مثنوي | WORD
براعت استهلال و لذا مبین مضمون نخستین داستان مثنوی هستند. دیگر اینکه مضمون دو بیت شناختِ امر اولی از امر ثانوی است. دو دیگر اینکه چون هدف غایی سلوک مولوی بر اساس نینامه، بازگشت به اصل است، مضمون داستان نخست آشکار می کند که راه بازگشت به اصل در سلوک روحانی مولوی مبتنی بر شناخت است. بر اساس این یافتهها میتوان گفت که برای یافتن ساختار مثنوی بهعنوان اثری از ادب تعلیمی صوفیانه، خوانش روشمند آثار متقدم مولوی مبتنی بر رمزگشایی و کشف زبان عرفانی او شرط اساسی است.
فایل word ساختار شناسي مجموعه داستان «ديوان سومنات» | WORD
عتبار کردن زمان است. در مواردی که ساختار روایت با ژرفساخت تطابق ندارد نویسنده به کمک عناصر و تعابیری که حاوی براندازی یا مبارزه با زمان گذراست، ژرفساخت را میپرورد. در برخی داستانها، ساختار روایت نظیر پیچیدگی در ترکیب پیرفتها یا چند محور گشتن روایت یا تکرار روایت موجب تداعی ژرفساخت داستان شده است. در این موارد نویسنده در طرحهای متضاد هویت و بیهویتی، تسلیب و ترمیم و مرگ و زندگی برای تبدیل زمان تاریخی به زمان قدسی به منظور مبارزه با زمان پرداخته است.
فایل word بنيان تعليم شاهان در برسازي زندگي فردوسي | WORD
یِ متونِ بعد از فردوسی با شاهنامهاند و از همان عناصر تعلیم به رأس قدرت برخوردارند. هم شاهنامه و هم زندگینام برسازیشد فردوسی، دستمایه و درسنام تعلیم در متون تعلیمی بودهاند و گفتمان اخلاقگرای تاریخ، از حیث نصیحه الملوک از گفتگوی شاهنامه با زندگیِ مؤلفش و گفتگوی این دو با متون تعلیمی دیگر شکل گرفته است. در این جستار بنا به روششناسی هرمنوتیک در واکاوی و تحلیل متون، به زندگینام برسازیشد فردوسی از بُعد تبعات و نتایج تعلیمی آن برای تاریخ نگریسته شده است.
فایل word تعليم تحذيري سعدي در بوستان با رويکرد تحليل گفتمان انتقادي نظريه فرکلاف | WORD
و اجتماعی آن روزگار، تعلیمات و اندرزهای خود را با کمک ابزار انذار به مخاطبان اعلام میکند و در مقابل روحیه انفعالی مردم عصر خویش، از موضع قدرت به پشتوانه دین و مقبولیت فرهنگی به وعظ میپردازد. برای اثبات این منظور با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی ابیات سعدی در بوستان میپردازیم. تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجام میشود که در خلال آن به بررسی انتخابهای زبانی سعدی و همچنین تبیین شرایط اجتماعی حاکم بر آن دوره میپردازیم.
فایل word ويژگيهاي علمي و عملي حاکم در باب اول بوستان سعدي | WORD
آرمانی خود پرداخته است، باب اول بوستان شامل چهار مطلب اساسی؛ عدل و تدبیر و رای، نگهبانی خلق و ترس خدای است که در برگیرنده نظریه و اعتقاد سعدی درباره ویژگیهای حاکم مد نظر اوست. به نظر میرسد سعدی در نامگذاری باب اول بوستان، کلمات؛ عدل، تدبیر و رای و... را آگاهانه و عمداً برگزیده است. او در این باب به نقد نظر افلاطون و دیگران پرداخته است. در این مقاله مفاهیم مطرح شده در بیت:
یکی باب عدل است و تدبیر و رای
نگهبانی خلق و ترس خدای
توضیح داده شدهاست.
فایل word تحليل محتواي مهارتهاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان» سعدي | WORD
ها و ارزشهای مذهبی عنایتی ویژه داشته است. بلاغت و رسایی سخن وی با عوامل متعددی پیوند دارد. او از هر فرصتی برای به اوج رساندن کلام خود و تسخیر بیشتر مخاطب بهره جسته است. اگرچه هدف اصلی سعدی حکایتپردازی نبوده است، بلکه از حکایت بیشتر به عنوان ابزاری برای تبیین دقیقتر اهداف تعلیمی و تربیتی خویش و همراه کردن مخاطب با خود بهره میگیرد؛ اما باریکبینیها و ظرافتکاریهای آگاهانه او در گزینش افراد یا اشخاص و عناصر حکایتها نیز در بلاغتجویی او بیتأثیر نیست.
فایل word انسان خودشکوفا و خودشکوفايي سعدي با رويکرد تطبيقي به نظري? مزلو | WORD
دب فارسی است که علاوه بر آنکه سخنش در فصاحت، بلاغت و زیبایی در اوج قرار دارد، محتوای سرودهها و نوشتههایش نیز مورد توجه بوده و به شیوههای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بسیاری از اندیشههای سعدی با مفاهیم روانشناختی امروز قابل تطبیقاند. در بسیاری از گفتار سعدی، مفهوم خودشکوفایی را مطابق آنچه مزلو بررسی کرده است، بهطور کاملاً واضح میتوان تشخیص داد. در این مجال، مفهوم خودشکوفایی و انسان خودشکوفا را در آثار و نوشتههای سعدی به بحث مینشینیم.
فایل word بررسي مؤلفههاي روانشناسي شفقت گيلبرت در کتاب بوستان سعدي | WORD
یهای دوازدهگانهای است که بر اساس آن «انسان مشفق» تعریف میشود. با مقایسه و بررسی مؤلفههای روانشناسی شفقت گیلبرت با بوستان سعدی این نتایج حاصل میشود که مفاهیم انسانی مطرحشده توسط سعدی، صدها سال قبل از شکلگیری این مفاهیم در روانشناسی وجود داشته و مورد بحث قرار گرفته است. این مسئله حاکی از غنای فرهنگی و ادبی اندیشمندان پارسیزبان است که متأسفانه در جامع ما مورد غفلت قرار گرفته و در عوض علوم امروز غربی و پیشرفت روانشناسی مؤید این نظریات است.
فایل word پايانبندي در داستان با رويکرد ادبيات تعليمي | WORD
است. بسیاری از شاهکارهای منظوم و منثور ادب فارسی جنبه تعلیمی دارند؛ به این معنا که هدف اصلی گوینده از داستان، بیان نتیجه است و ارتباط منطقی و تنگاتنگی میان داستان و نتیجهای که از آن گرفته میشود، برقرار است. در نوشتار حاضر، بررسی این عنصر در روایت کلاسیک(قصّه، حکایت، افسانه) و داستان مدرن و پیوند آن با پیرنگ داستان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است سیر تاریخی این عنصر و تحولات معنایی آن از منظر دیدگاههای مختلف منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
فایل word حکومت آرماني از نگاه شاعران و نويسندگان قرن چهارم تا هفتم هجري | WORD
ونه باید رفتار کند تا همگان آرامش و امنیت را حس کنند و از رفاهی نسبی برخوردار باشند؛ سپس به یادکردِ اخلاق و منشِ پادشاهانی پرداختهایم که بنا به روایت شاعران و نویسندگانِ این دوره، از عدالت و دادگری بهرهای داشتهاند و ردّ پای حاکمیت صحیح در زندگیشان دیده شدهاست. بدیهی است آنچه از نظر میگذرانید، شواهدی است که از متون ادبی استخراج شده؛ بنابراین میتواند در مقایسه با حکومتهای آرمانیای که از زبانِ متفکران و جامعهشناسان معرفی شده، مورد بررسی قرار بگیرد.
فایل word مقايسه درون مايه اخلاقي حکايات کليله و دمنه و داستانهاي هانس کريستين اندرسن | WORD
یلی است. در این پژوهش، خلاصه چهار حکایت از کلیله و دمنه و چهار داستان از اندرسن بیان شده، پس از آن درون مایه و پیام اخلاقی هر داستان به صورت جداگانه بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پیام اخلاقی حکایات کلیله و دمنه مبتنی بر محافظه کاری و حفظ منافع فردی و عمل گرایی قهرمان است که در هدایت فرد برای رسیدن به اهداف و امیال شخصی، بسیار مفید و کارساز است اما داستان های اندرسن حاوی پیام های اخلاقی اجتماعی بر اساس ایمان به خدا، پیروزی خیر بر شر و ایثار و گذشت است.
فایل word جلوة معراج پيامبر، صلّي الله عليه و آله و سلّم، در خمسة نظامي گنجوي | WORD
جا که اغلب شاعران پس از او نیز به تقلید از وی این موضوع را در شعر خویش منعکس کردهاند. این چابک سوار عرصه شعر فارسی در خلال منظومههای پنجگانه خویش اشعاری بسیار دلنشین، هنرمندانه و توأم با خلاقیت در مورد این سفر آسمانی پیامبر، صلّی الله علیه و آله و سلّم، سروده است. در این نوشتار سعی میشود تا با بررسی و تحلیل موضوعی این معراجنامهها مهمترین مسائل مطرح شده در مورد این معجزه شگفتانگیز پیامبر اکرم، صلّی الله علیه و آله و سلّم، از دیدگاه نظامی گنجوی بیان شود.
فایل word بازتاب کمال نبوي در ديوان خاقاني | WORD
پیشتاز سمند سخن، گوی ستایشگریِ برگزیده حق را در میدان مدیحه سرایی از همگنان در ربوده و به دربرده است.
او توانسته است هنرمندانه با خیالپردازیهای نغز و تصویر آفرینیهای بدیع بالفظ و معانی بشکوه، هنر و فضیلت رسول مهر را بنمایاند و به شعر خود مقبولیّت و اعتبار بیشتر بخشد.
پژوهنده در این تحقیق بر آن است که به بررسی ابعاد مضامین و مفاهیمِ برخاسته از هنر و اندیشه و خامه خاقانی در ستایش ابعاد هنری مختارِ حق بپردازد و با استناد به شواهد و مصادیق شعری حقّ مطلب را ادا کند.
فایل word پيامهاي جهاني عطار براي مشکلات فکري انسان معاصر | WORD
سی است. سبب آن نیز رویکرد عطّار به معارف عرفانی، بیاعتنایی به دایر تنگ قوماندیشی و تمرکز بر احساسات زلال انسانی است که این یک خود حاصل عبور از عواطف شخصی و اجتماعی عطّار است.
این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر رهیافت هرمنوتیک انجام گرفته است، در صدد است تا پیامهای رهاییبخش عطّار را با استقصا در «منطقالطیر» بکاود و با برشمردن بحرانهایی که به برخی از علل آنها اشاره شد، تناظر آموزههای او را با نیازهای معنوی بشر امروز روشن سازد.
فایل word پروين اعتصامي در گذرگاه ادبيات تعليمي | WORD
خواهی، انساندوستی، همدردی با دیگران، حمایت از مردم، تشویق به واقعبینی و تلاش، تعاون و همکاری و حمایت از یتیمان میگردد؛ در واقع موضوعات اصلی شعر وی جبر یا تقدیر، بیان حال توده مردم در برابر استثمارگرایی طبقات اشراف و وضع نابسامان بیوه زنان، سالخوردگان و تهیدستان جامعه است. پروین اعتصامی، بدینسان، آینده را در برابر مخاطبان خود قرار میدهد؛ همچنین کژیها و کاستیهای جامعه و قصور آنها نسبت به تعهدات اخلاقی و پیامدهای آن را به تصویر میکشد.
فایل word مفهوم تجدّد و رويکرد نئوکلاسيک در ديوان پروين اعتصامي | WORD
ا نهاد. واقعگرایی و تکیه بر خرد و اراده و مسؤولیت انسان در قبال سرنوشت خود، شالوده نگاه اجتماعی او را تشکیل میدهد. پرهیز از اوهام و تکیه بر کار و تلاش در شعر او درونمایهای است که به خوبی با نیازهای عصر تجدّد هماهنگ است. در زمینه زبان و سبک نیز پیروی از وضوح و تعادل، استفاده از زبان فاخر و واقعگرایی و معنیسنجی، به ویژه در قالب «مناظره» و «تمثیل» از شاخصههای نئوکلاسیک شعر اوست که مجموعاً موجب شده منتقدان عصرش او را در شمار نوگرایان به حساب آورند.
فایل word پندگريزي، خلافآمد عادت سعدي | WORD
یکند که دیگر او را پند ندهند زیرا گرفتار درد بیدرمان جنون عشق است که با آب عقل به یک جوی نرود و نصیحت را که خود از آبشخور عقل مایه میگیرد، نرسد که بر او کارگر افتد. روش این تحقیق مطالعه غزلهای سعدی در کلّیات او و تحلیل غزلها از منظر پندناپذیری است؛ بهویژه آن جا که پای عشق در میان باشد. دستاورد مقاله حاضر استخراج و تحلیل نمونه ابیاتی است که در آنها سعدی در راستای اخلاق بر پایه عشق و دوستی، به صراحت از هرگونه خردورزی و نصیحتپذیری و پندشنوی رویگردان است.
فایل word که هرگز از تو نگردم نه بشنوم پندي ( پندناپذيري عاشق ) | WORD
یف صحنههای عشق و دلدادگی، حائز اهمیت فراوانی است. شرح ویژگیهای عاشق و معشوق و تعاملات آنها در این آثار جایگاه ویژهای دارد. یکی از ویژگیهای عشّاق و صفت اخلاقی برجسته آنها، پندناپذیری آنان است که این مطلب رویارویی آنان را با ناصحان و ملامتگران به دنبال دارد؛ اغلب این ناصحان نیز از خویشان و نزدیکان عاشق به شمار میروند و در پیشبرد داستان تأثیر مهمی دارند. در این مقاله به چرایی و علل و زمینههای پندناپذیری عشّاق و اقسام ناصحان و نوع پندهای آنان توجّه شده است.
فایل word تحليل بسامدي علم و دانش در شعر شعراي برجستة دوره مشروطه | WORD
روطه خواهی، در ادب فارسی سابقه نداشته است. در این پژوهش به بررسی جایگاه علم و دانش در شعر شعرای برجسته مشروطه (ملک الشعرای بهار، ادیب الممالک فراهانی، فرخی یزدی، میرزاده عشقی، عارف قزوینی و ایرج میرزا) پرداخته شده است و نتایج به دست آمده نشاندهنده این است که در بین این شعرا بزرگترین دغدغه ادیب الممالک فراهانی دانش و آگاهی است و بزرگانی چون بهار و فرخی یزدی با توجه به درک اوضاع جهانی، رغبت به علم اندوزی و یادگیری علم غرب و هضم آن در فرهنگ خویش را یادآور می شوند.
فایل word تحليل حکايات تعليمي تذکرة الاوليا بر پاية الگوي روايي گريماس | WORD
را مورد توجّه قرار می دهند و به تحلیل زبانی و معنایی عناصر مختلف روایت می پردازند. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، حکایت های تذکره الاولیای عطار بر اساس الگوی روایی گریماس با تأکید بر نقش تعلیمی این حکایات مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان موفقیت عطار در پرورش و غنی کردن حکایات، برای بیان آموزه های اخلاقی و تعلیم مخاطب مشخص شود. حکایت پردازی در تذکره الاولیا یکی از شیوه های تأثیر گذاری است که عطار برای گسترش اندیشه های عارفانه و تعلیم دیگران از آن بهره میگیرد.
فایل word بررسي و مقايسه جنبه هاي تعليمي دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاوليا و منطق الطير عطار | WORD
دو مفهوم «تعلیم انصاف» و «تفاوت عشق ظاهری و حقیقی» بپردازیم. هدف آن است که شیو عطار در بیان مفاهیم ذکر شده، در دو اثر متفاوت مورد مقایسه قرار گیرد و دامن تغییرات اعمالشده از سوی وی مشخص گردد تا دریابیم کدام یک از شیوههای به کارگرفته شده در بیان حکایات، از قدرت تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. عطار در گزینش شیو بیان خود، اقتضای ساختار اثر و اهدافی که به دنبال تحقق آن است را در نظر داشته و برای تعلیم یک مفهوم، آگاهانه شیو بیان خود را دگرگون ساخته است.