فایل word واکاوي لايه هاي تعليمي پنهان در طنز گلستان | WORD
، سعدی شیرازی است.این پژوهش سعی دارد تا از طریق بررسی تحلیلی-توصیفی به واکاوی لایه های تعلیمی پنهان در گلستان سعدی بپردازد تا در پایان برهمگان آشکار شود که سعدی از طنز در گلستانش به خاطر هدفی والاتر از خنده استفاده نموده و آن همانا تعلیم فضایل اخلاقی و تربیتی در انسان است.بدیع بودن موضوع در بردارند نتایج ارزند ادبی و تربیتی خواهد بود و استادی بی نظیر سعدی را در استفاده از این نوع ادبی نمایان خواهد نمود.
فایل word تربيت تدريجي و تأثيرپذيري مولانا از امام محمد غزّالي | WORD
ت. این نوشتار با روش تحلیل محتوا میکوشد تا به این سؤال، یعنی اثرپذیری مولانا در اظهار اندیشهها و افکار خود از ابوحامد غزّالی پاسخ دهد. این تحقیق نشان میدهد که مولوی در رعایت تشویق و تنبیه، ایجاد انگیزه، نظرداشت تفاوتهای شخصیتی، غور در بُعد باطنی، مهیا کردن شرایط توبه و توکل و دوری از گناه، از غزّالی تأثیر فراوان پذیرفته است تا جایی که میتوان برخی آراء مولانا را ترجمان افکار غزّالی دانست.
فایل word تفاخرهاي تعليمي مسعود سعد | WORD
رباری غزنویان است؛ او بیش از دیگر شاعران روزگارش، خود را به هنر سخنوری ستوده و به ارجمندی موهبت سخنش صحه گذاشته است تا آن جا که گویی آموزگاری مفاهیم تعلیمی را بدو سپردهاند. در این جستار سعی بر آن است به مزیتهایی که وی سخن خود را به واسطه آنها برتر دانسته و با آن ها قصد ترغیب خوانندگان را به سوی فضایل داشته، به ترتیبِ بسامد موضوعی پرداخته شود تا دریچه تازه ای از هنر این شاعر بر ذهن خوانندگان گشوده گردد.
فایل word بررسي و تحليل درخواست و تقاضا در اشعار کمالالدين اسماعيل اصفهاني | WORD
م کرده اند. در پژوهش حاضر، این موضوع در اشعار کمالالدین اسماعیل اصفهانی- یکی از شاعران بزرگ سبک عراقی، بررسی و تحلیل شده است. در این زمینه سعی شده است تا همه اشعار شاعر در دیوانش مطالعه و انواع درخواست و تقاضاهای مادی و غیرمادی او استخراج و بررسی و تحلیل گردد و از این رهگذر نشان داده شده است که نزدیک به سه چهارم درخواست های شاعر را تقاضاهای مادی دربرمی گیرد که بیانگر وضعیت دشوار زندگی و معیشت وی است.
فایل word حکمتهاي مرگ ازنظرگاه مولوي در مثنوي | WORD
ایی دارد؛ حکمتهای مرگ کدامند و نیز عبرتپذیری از مرگ، ترس از مرگ، ذکر مرگ و غیر آن طرح موضوع کرده و با بیانهای تمثیلی زمینه آشنایی مخاطبان مثنوی را با مرگ فراهم آورده است که نشانگر توجه خاص مولوی به مقوله مرگ است. در این پژوهش کوشیدیم با تأمل در مثنوی، نظرگاههای مولوی را از پردههای سخن او و اندیشههای خلاق و ژرف شعر او دریابیم و حکمتهای مرگ در آموزههای مثنوی را در قالب این نوشتار تقدیم کنیم.
فایل word تأثير واج در القاي مفاهيم با تأکيد بر زبان تعليمي | WORD
یان اهمیت واج در کلام به بررسی همخوانها، واکها و توازن واجی در زبان ادب تعلیمی به خصوص آثار حافظ، سعدی (بوستان و گلستان) و ناصرخسرو پرداخته است و نه تنها به کمیت کاربرد همخوانها و واکها نظر دارد بلکه دلیل استفاده بیشتر برخی واجها به نسبت واجهای دیگر را نیز بازگو کرده است و از این طریق تلاش شده است میزان نقش و تأثیرگذاری برخی واجها در انتقال مفاهیم اخلاقی و اندرزگونه به مخاطب تعلیمی اثبات شود.
فایل word تأملي در ساختار و محتواي رمان کوري | WORD
ه بخشی از حقیقت، موجب غفلت او از بخشهای دیگر حقیقت می شود و به دنبال آن، مغالطه جزء و کل صورت می پذیرد. ساراماگو با داستان کوری نشان می دهد که چگونه آدمیان میتوانند به آسانی بصیرت باطنی خود را از دست دهند و چون حیوانات کور در ذلّت و پلیدی فرو روند و اگر راهنمایی بصیر و دانا نداشته باشند و از شخصیتهایی فداکار برخوردار نشوند، در حیرت و نیهیلیسم (پوچگرایی) مدرن فرو می روند و از زندگی با کیفیت باز می مانند.
فایل word نوآوري در شعر قيصر امينپور | WORD
وره مشروطه برتری دارد. شعر قیصر امینپور از جهت قالب بیــرونی (outer form ) و قالب درونی (inner form ) نوآوریهایی را به همراه دارد.
در شعرهای برجسته -او چه کلاسیک و چه نو نیمایی- با نوآوریهایی روبه رو میشویم که در شاعران دیگر سابقه نداشته است و خلّاقیت او را نشان میدهد. آشناییزدایی را در ترکیباتی چون "آیینه ناگهان " -که نام یکی از کتابهای اوست- میتوان دید. در این مقاله مجموعه تنفس صبح بررسی شده است.
فایل word روايت، ابزار تعليم در گلستان (رويکردي روايتشناختي به باب نخست گلستان) | WORD
ن مطلب است که سعدی به سبب برخورداری از فهم ادبی توانسته است حکایتهای گلستان را بر پایهها و اصول و کُنشهایی بُنیانگذاری کند که قرنها بعد در داستاننویسی و داستان کوتاهنویسی پایه و مبنای نگارش نوین قرار گرفته است. نظام باورهای سعدی، بر گرداگرد گزار شناخت هستی در پیرامون او شکل گرفته است که آنها را از راه تمثیل به مخاطب منتقل میکند؛ بنابراین گفتمان چیره بر حکایتها یک گفتمان تعلیمی است.
فایل word ختم ولايت از ديدگاه ابن عربي و سيد حيدر آملي | WORD
سی کرده و برخلاف دیگران که کوشیدهاند سخنان عارف نامی، شیخ اکبر را توجیه کنند، به صراحت با او به مخالفت برخاسته و با توجه به دلایل عقلی و نقلی و کشفی، نظر وی را مبنی بر خلافت حضرت عیسی (ع) به عنوان خاتم ولایت مطلقه رد می کند و ختم ولایت مطلقه را مخصوص حضرت علی (ع) و خاتمیت ولایت مقیده را ویژه حضرت مهدی می داند. این تحقیق که به روش اسنادی انجام گرفته، کوششی است برای تبیین نظرات این دو شخصیت بزرگ در این زمینه.
فایل word ابعاد مختلف نقد اجتماعي در ديوان سيف الدين محمد فرغاني | WORD
وابستگیهای درباری و تعلقات دنیوی، ناهنجاریهای اخلاقی – اجتماعی را که گریبان گیر مردم و جامعه آن روزگار شده بود و نیز معضلات سیاسی- اجتماعی به وجود آمده در سرزمینش را مورد نقد و نکوهش قرار داده است، بلکه با لحنی تند و گزنده و جسارت و شهامتی درخور ستایش، صاحبان مناصب و موقعیتهای سیاسی و اجتماعی در جامعه، از حاکم گرفته تا درویش را زیر ذره بین خود قرار داده و به نقد عملکرد و شیوه آنها پرداخته است.
فایل word سيرت انساني در صورت حيواني (بررسي فضيلتها و رذيلتهاي اخلاقي در حکايات جانور محور مثنوي) | WORD
تعالیم آموزههای اخلاقی، از هر عنصر و شگردی بهره بگیرد، تا چراغی فرا راه سالکان حقیقت و جویندگان راه سعادت بیفروزد و آنان را به سر منزل مقصود هدایت کند. از جمله هنرنماییهای مولوی در این زمینه، بهرهگیری اخلاقی و عرفانی از شخصیتها و تمثیلات جانوری است. که در این مقاله بعد از مقدمه، به اختصار به نمونههایی از فضایل و رذایل اخلاقی که در حکایتهای جانور محور مثنوی به آنها اشاره شده، پرداخته میشود.
فایل word نيم نگاهي به جنبه هاي تعليمي شعر حافظ از منظر نظريه ي روايت شنو | WORD
القای مفهوم یا آموزش و تعلیم اندوخته ای است .دراین مقاله، بعد از گزارش اقسام روایت شنوها در شعر حافظ، به این نتیجه می رسیم که شعر حافظ، جدای از ابعاد عمومیِ تعلیمیِ خویش ، روایت گر مناسبات نظام تک صدایی و چند صدایی است و با غور و ژرف کاوی خاص خویش، آموزه های لازم را برای انتخاب یکی از این دو مسیر، در اختیار مخاطب خود قرار می دهد.این پژوهش، به روش تحلیلی-توصیفی، بر مبنای مطالعات کتابخانه ای، انجام شده است
فایل word فوايد ادبي و تاريخي جهانگشاي خاقان | WORD
ه، که در منابع دیگر کمتر بدان پرداخته شده است، اهمیت فراوان دارد. همچنین شیوه حکایتپردازی و نقل حکایات با روشی شبیه به نقّالی، به کارگیری تعداد فراوانی اصطلاحات و ترکیبات دیوانی و استفاده از جملات توأم با آرایشهای لفظی در سراسر کتاب دیده میشود.
این نوشتار ضمن شناساندن این کتاب و بررسی ارزشهای ادبی آن، دو تحریر دیگر آن را، که پس از تألیف جهانگشای خاقان، از روی همین متن نوشته شده، معرفی خواهد کرد.
فایل word بررسي مضامين عيّاري، جوانمردي و تعليمي در رمان شمس و طغرا | WORD
حلیلی و با هدف بررسی مضامین عیّاری و جوانمردی و انعکاس آن در داستان شمس و طغرا صورت گرفته است. در ادامه، نویسندگان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که مضامین عیّاری به چه میزان و چگونه در این اثر بازتاب یافته است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که مضامین عیّاری و جوانمردی در این کتاب بهخوبی انعکاس یافته که این امر نشان از اهمیت این خصایص اخلاقی پسندیده و آمیختن آن با خصلتهای دینی و اسلامی در جامع ایرانی است.
فایل word بررسي مقايسهاي گفتگو در گلستان سعدي و قابوس نامه عنصرالمعالي با تکيه بر منطق گفتگويي ميخاييل باختين | WORD
اع بر گفتگوگرایی نویسندگان، دو اثر منثور قابوسنامه و گلستان که یکی مربوط به قبل از حمل مغول و دیگری مربوط به دوره استیلای مغول است، انتخاب شده است که گرچه به لحاظ اشتمال بر مضامین و نکات تربیتی و اخلاقی تا حدودی همسان هستند اما نوع بیان و رویکرد عنصرالمعالی با سعدی در روایت و توجه به مؤلفههای گفتگو تفاوت دارد. از اینرو در این پژوهش به بررسی منطق گفتگو در این دو اثر منثور ادب فارسی پرداخته میشود.
فایل word عاشقانههاي عيان و عارفانههاي نهان در شعر حافظ خوشخوان | WORD
بیش از پیش رنگآمیزی و نگارگری میکند. در میان غزلهای نقاشی شده حافظ پارهای عاشقانه، بسیاری عارفانه و تعداد فراوانی نیز عاشقانه- عارفانه هستند که البته تفکیک یا جدا کردن آنها، کاری آسان نمینماید. در این مقاله در حد امکان از غزلهای عاشقانه و غزلهای عارفانه حافظ و تعداد آنها یاد شده است؛ اما این نظر قطعی نیست و چه بسا که هر دو نوع غزل جای بیشتر یا کمتری را در دیوان حافظ برای خود اشغال کرده باشند.
فایل word ريختشناسي حکايتهاي اخلاقي بر پاي? حکايتهاي مخزن الاسرار و نظيرههاي آن | WORD
صحن آغازین (وقوع صحن سؤالبرانگیز/ بروز مشکل) و سیزده خویشکاری (طرح سؤال، سرزنش، پاسخدهی، نصیحت، شرارت، نابودی شریر، یاریطلبی، یاریدهی، رفع مشکل، تنبّه، پشیمانی، جبران اشتباه و پاداشیابی) تشکیل شده است که پنج شخصیت (قهرمان، نصیحتشنو، ناصح، شریر و یاریگر) این خویشکاریها را بر عهده دارند. حکایتهای اخلاقی دارای دو الگوی روایی اصلی و دو الگوی روایی فرعی هستند که گاهی نیز با هم ترکیب میشوند.
فایل word بررسي روشهاي واقعنمايي؛ راهکاري براي انتقال مفاهيم اخلاقي در گلستان سعدي | WORD
اقعی، بازنمایی گفتار بهشکل مستقیم، زاویهدید اولشخص، شروع داستان از میان داستان، توصیف جزئیات، استناد به منابع دیگر در روایت حکایتها و بیان واقعی بودن داستان از زبان نویسنده، استفاده کرده است تا توهم محاکات در حکایتهای گلستان ایجاد کند. وی بدین طریق توانسته است احساسات خوانندگان را تحریک و تصور خاصی را در آنان ایجاد کند و بدین ترتیب با تزکی رذایل اخلاقی، آنان را بهسوی اهداف متعالی سوق دهد.
فایل word بررسي تطبيقي مضمونهاي حکمت آميز در شعر متنبّي و سنايي | WORD
بّی تأثیر پذیرفته است. افزون بر این، در برخی از مضمونهای حکمت آمیز این دو، همگونیهایی وجود دارد که بیشتر از باب توارد خاطر و تجربههای شعری هستند. همچنین برخی از این حکمتها ریشه در فرهنگ ایرانی، اسلامی و یونانی دارند. این پژوهش بر آن است تا بر پایه مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی به بررسی همگونیها و ناهمگونیهای مضامین حکمت آمیز موجود در شعر این دو شاعر و احیاناً تأثیر پذیری سنایی از متنبّی بپردازد.
فایل word پارادوکس تکبر و تواضع در شعر و شخصيت خاقاني | WORD
صیتی خود کمبین و گرفتار عقده حقارت دارد که خویش را بسیار ارزان میفروشد و گاه خود را از سگ نیز کمتر میشمارد. در این مقاله این ویژگی شخصیتی و شعری خاقانی، ریشههای روانی آن و مسائل مربوط به آن بررسی میشود گویا خاقانی از این ویژگی منشی خویش ناخرسند بوده و در رنج بوده است و از همین روی بارها از ستایش و کوبیدن در این و آن بیزاری جسته است و چه بسا همین بیزاری، گونهای تحول شخصیتی در او پدید آورده است.
فایل word نقد وصف و جايگاه زيبايي شناختي آن در شعر خاقاني | WORD
در آن، مخاطبشناسی خاقانی در توصیفات، انسجام و تضاد بین تصاویر در محور عمودی و هماهنگی با محتوای شعر، پشتوانه فرهنگی آنها، تازگی و نوآوری توصیفات و.... مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نوآوریهای فراوان در ارائه تصاویر و کشف ارتباطهای تازه بین پدیدهها و اشیا، همچنین استفاده از دانشهای مختلف در توصیفات علاوه بر دقت نظر و طبع خلاق سراینده، نشان از مهارت و نگرش خاص وی به جهان هستی و اجزای طبیعت دارد.
فایل word مقايسه خسرو و شيرين شهاب ترشيزي با خسرو و شيرين نظامي | WORD
خسرو به شیرین را تقریباً نظامیگونه بیان میکند. با وجود این چند تفاوت عمده در مثنوی شهاب با خسرو و شیرین نظامی دیده میشود:
1- وزن: وزن مثنوی شهاب فاعلاتن مفاعلن فعلن یعنی بحر خفیف است و از این جهت به هفت پیکر شبیه است.
2- در شیوه داستانپردازی نیز «هفت مجلس» به شیوه هفت پیکر است.
3- بسیاری از داستانهای فرعی در مثنوی شهاب حذف شده و برخی از شخصیتهای داستان او نیز با شخصیتهای هفت پیکر متفاوت است.
فایل word اندر پس لفافه ها( بررسي و تحليل برخي از ابيات خسرو و شيرين نظامي) | WORD
ز ابیات زیادی از آثار او دچار ابهام است و در بسیاری از موارد، مشکل ابیات همچنان باقی است.
یکی از منظومه های خمسه نظامی خسرو وشیرین است که 6500 بیت دارد و در بحر هزج مسدس مقصور سروده شده است. این منظومه ابیات مشکل و پیچیدهای دارد که شارحان در مورد آنها اختلاف نظر دارند. در این مقاله در پی آنیم تا برخی از ابیات مبهم از این منظومه را مطرح کنیم و ضمن بیان اختلاف نظر شارحان،درحد توان به رفع ابهام آنها بپردازیم.
فایل word بررسي نظرية ارتباط و خطاب در مثنوي | WORD
ایجاد ارتباط با بررسی نظریه ارتبـاطی یاکوبسـن، نظـریه پرداز و ادیب فرمالیست روسی، بیان می شود و سپس تأثیر خطاب و ندا در ساخت کارکردهای کنشی و انگیزشی با توجه به مباحث دستوری آن، مطرح می گردد. در قسمت پایانی مقاله، انواع خطاب های استفاده شده در مثنوی با شواهدی ذکر میشود. توجه به چگونگی استفاده مولوی از انواع خطابها، هنرمندی وی را در آفرینش بی بدیل ترین اثر منظوم در گستره ادبیات عرفانی، نمایان می سازد.
فایل word زهد فلاطون خم نشين در مضمون سازي صائب تبريزي | WORD
خود بهره می برد اما گاهی در بیان ارزش مضامین والای اخلاقی و تعلیمی، حتی پختگی و سختگی این شخصیت ها نیز چندان طبع اندرزگو و مضمون پرداز صائب را راضی نمیکند؛ پس، او در نگاهی تازه با کنار زدن مقام این شخصیت ها و برخلاف آن چه خود نیز از آن ها به کار می گیرد، بر ارزش مضامین مورد نظر خود تاکید می ورزد. در این مجال به بررسی این نوع کاربرد و تمثیل های دوگانه و تعلیمی صائب در مورد زهدورزی فلاطون خم نشین می پردازیم.
فایل word تأثيرپذيري تعليمي روضهالانوار خواجوي کرماني از مخزنالاسرار نظامي گنجوي | WORD
ون خرد و اندیشه، فروتنی و فراموش کردن خود، بخشندگی و کرم، دستگیری از خلق، توسل به خدا و اطاعت از او، توجه به دل، همنشین خوب و خموشی و کمگویی تأکید دارد. در ارتباط با دیدگاههای تعلیمی نکوهشی نظامی و خواجو هم میتوان به نکوهش مواردی چون دنیا و متعلقات آن، بیعدالتی و ستمکاری، ظاهرپرستی و ریاکاری اشاره کرد که از این بین، بی ارزش دانستن دنیا و وابستههای آن پرتکرارترین آموزه در هر دو منظومه بوده است.
فایل word درنگي بر معني «سرِ سفره» در مصرع «چون سرِ سفره رخِ او تويتوي...» از دفتر ششم مثنوي | WORD
ی، به کاربرد آن در دیگر متون ادبی اشاره میکند و معنی این ترکیب را در مصراع مورد بحث با توجه به شواهد یافته شده در مصراع مورد بحث گزارش میکند. امید است که خوانندگان، نکته انگشت نهاده و یاد کرده ما را حمل بر بیاحترامی به ساحت آن گزارشگر بزرگ (دکتر شهیدی) ندانند و نپندارند که آنچه در این مقاله آمده، از سر هوی و هوس «خالِف تعرَف» است. نامه دکتر شهیدی نیز در پاسخ به این معنی نویافته ضمیمه مقاله است.
فایل word خودستاييهاي آموزنده در اشعار ناصرخسرو قبادياني | WORD
ی، شاعر قرن پنجم، در زمینه سرودن خودستاییهای آموزنده در شعر فارسی جایگاه ویژهای دارد. او خود را به سبب هنر سخنوری، فضل و همت والا میستاید و از دیگران برتر میداند.
در این جستار، کوشش میشود به بررسی ماهیت خودستایی و انگیزههای آن و معرفی اجمالی زندگی و شعر ناصرخسرو پرداخته شود و سپس با تأمل در انواع خودستاییهای هدفمند اخلاقی و تعلیمی در شعر او، وجوه شخصیتی و افکار این شاعر بلند مرتبه روشن گردد.
فایل word مشابهتها و تفاوتهاي داستانهاي کودک و بزرگسال | WORD
ای که سر و کارش با کودکان میافتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان خویش زبان کودکی میگشاید و آن که برای گروههای سنی بزرگتر مینویسد، پیرنگ داستان خویش را نیز بر اساس نیازهای سنی همان گروه به کار میگیرد. در این نوشتار سعی شده است نحوه استفاده از پیرنگ داستانهایی که برای کودکان آفریده میشود با نحوه به کارگیری داستانهایی که برای بزرگسالان پی افکنده میشوند مورد مقایسه قرار گیرد.