فایل word ختم ولايت از ديدگاه ابن عربي و سيد حيدر آملي | WORD
أ له را بررسی کرده و برخلاف دیگران که کوشیدهاند سخنان عارف نامی، شیخ اکبر را توجیه کنند، به صراحت با او به مخالفت برخاسته و با توجه به دلایل عقلی و نقلی و کشفی، نظر وی را مبنی بر خلافت حضرت عیسی (ع) به عنوان خاتم ولایت مطلقه رد می کند و ختم ولایت مطلقه را مخصوص حضرت علی (ع) و خاتمیت ولایت مقیده را ویژه حضرت مهدی می داند. این تحقیق که به روش اسنادی انجام گرفته، کوششی است برای تبیین نظرات این دو شخصیت بزرگ در این زمینه.
فایل word ابعاد مختلف نقد اجتماعي در ديوان سيف الدين محمد فرغاني | WORD
به دور از وابستگیهای درباری و تعلقات دنیوی، ناهنجاریهای اخلاقی – اجتماعی را که گریبان گیر مردم و جامعه آن روزگار شده بود و نیز معضلات سیاسی- اجتماعی به وجود آمده در سرزمینش را مورد نقد و نکوهش قرار داده است، بلکه با لحنی تند و گزنده و جسارت و شهامتی درخور ستایش، صاحبان مناصب و موقعیتهای سیاسی و اجتماعی در جامعه، از حاکم گرفته تا درویش را زیر ذره بین خود قرار داده و به نقد عملکرد و شیوه آنها پرداخته است.
فایل word سيرت انساني در صورت حيواني (بررسي فضيلتها و رذيلتهاي اخلاقي در حکايات جانور محور مثنوي) | WORD
عرفانی و تعالیم آموزههای اخلاقی، از هر عنصر و شگردی بهره بگیرد، تا چراغی فرا راه سالکان حقیقت و جویندگان راه سعادت بیفروزد و آنان را به سر منزل مقصود هدایت کند. از جمله هنرنماییهای مولوی در این زمینه، بهرهگیری اخلاقی و عرفانی از شخصیتها و تمثیلات جانوری است. که در این مقاله بعد از مقدمه، به اختصار به نمونههایی از فضایل و رذایل اخلاقی که در حکایتهای جانور محور مثنوی به آنها اشاره شده، پرداخته میشود.
فایل word نيم نگاهي به جنبه هاي تعليمي شعر حافظ از منظر نظريه ي روايت شنو | WORD
ست که در پی القای مفهوم یا آموزش و تعلیم اندوخته ای است .دراین مقاله، بعد از گزارش اقسام روایت شنوها در شعر حافظ، به این نتیجه می رسیم که شعر حافظ، جدای از ابعاد عمومیِ تعلیمیِ خویش ، روایت گر مناسبات نظام تک صدایی و چند صدایی است و با غور و ژرف کاوی خاص خویش، آموزه های لازم را برای انتخاب یکی از این دو مسیر، در اختیار مخاطب خود قرار می دهد.این پژوهش، به روش تحلیلی-توصیفی، بر مبنای مطالعات کتابخانه ای، انجام شده است
فایل word فوايد ادبي و تاريخي جهانگشاي خاقان | WORD
وران صفویه، که در منابع دیگر کمتر بدان پرداخته شده است، اهمیت فراوان دارد. همچنین شیوه حکایتپردازی و نقل حکایات با روشی شبیه به نقّالی، به کارگیری تعداد فراوانی اصطلاحات و ترکیبات دیوانی و استفاده از جملات توأم با آرایشهای لفظی در سراسر کتاب دیده میشود.
این نوشتار ضمن شناساندن این کتاب و بررسی ارزشهای ادبی آن، دو تحریر دیگر آن را، که پس از تألیف جهانگشای خاقان، از روی همین متن نوشته شده، معرفی خواهد کرد.
فایل word بررسي مضامين عيّاري، جوانمردي و تعليمي در رمان شمس و طغرا | WORD
وصیفیـ تحلیلی و با هدف بررسی مضامین عیّاری و جوانمردی و انعکاس آن در داستان شمس و طغرا صورت گرفته است. در ادامه، نویسندگان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که مضامین عیّاری به چه میزان و چگونه در این اثر بازتاب یافته است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که مضامین عیّاری و جوانمردی در این کتاب بهخوبی انعکاس یافته که این امر نشان از اهمیت این خصایص اخلاقی پسندیده و آمیختن آن با خصلتهای دینی و اسلامی در جامع ایرانی است.
فایل word بررسي مقايسهاي گفتگو در گلستان سعدي و قابوس نامه عنصرالمعالي با تکيه بر منطق گفتگويي ميخاييل باختين | WORD
اختار اجتماع بر گفتگوگرایی نویسندگان، دو اثر منثور قابوسنامه و گلستان که یکی مربوط به قبل از حمل مغول و دیگری مربوط به دوره استیلای مغول است، انتخاب شده است که گرچه به لحاظ اشتمال بر مضامین و نکات تربیتی و اخلاقی تا حدودی همسان هستند اما نوع بیان و رویکرد عنصرالمعالی با سعدی در روایت و توجه به مؤلفههای گفتگو تفاوت دارد. از اینرو در این پژوهش به بررسی منطق گفتگو در این دو اثر منثور ادب فارسی پرداخته میشود.
فایل word عاشقانههاي عيان و عارفانههاي نهان در شعر حافظ خوشخوان | WORD
که هر دو را بیش از پیش رنگآمیزی و نگارگری میکند. در میان غزلهای نقاشی شده حافظ پارهای عاشقانه، بسیاری عارفانه و تعداد فراوانی نیز عاشقانه- عارفانه هستند که البته تفکیک یا جدا کردن آنها، کاری آسان نمینماید. در این مقاله در حد امکان از غزلهای عاشقانه و غزلهای عارفانه حافظ و تعداد آنها یاد شده است؛ اما این نظر قطعی نیست و چه بسا که هر دو نوع غزل جای بیشتر یا کمتری را در دیوان حافظ برای خود اشغال کرده باشند.
فایل word ريختشناسي حکايتهاي اخلاقي بر پاي? حکايتهاي مخزن الاسرار و نظيرههاي آن | WORD
ست که از یک صحن آغازین (وقوع صحن سؤالبرانگیز/ بروز مشکل) و سیزده خویشکاری (طرح سؤال، سرزنش، پاسخدهی، نصیحت، شرارت، نابودی شریر، یاریطلبی، یاریدهی، رفع مشکل، تنبّه، پشیمانی، جبران اشتباه و پاداشیابی) تشکیل شده است که پنج شخصیت (قهرمان، نصیحتشنو، ناصح، شریر و یاریگر) این خویشکاریها را بر عهده دارند. حکایتهای اخلاقی دارای دو الگوی روایی اصلی و دو الگوی روایی فرعی هستند که گاهی نیز با هم ترکیب میشوند.
فایل word بررسي روشهاي واقعنمايي؛ راهکاري براي انتقال مفاهيم اخلاقي در گلستان سعدي | WORD
ن و مکان واقعی، بازنمایی گفتار بهشکل مستقیم، زاویهدید اولشخص، شروع داستان از میان داستان، توصیف جزئیات، استناد به منابع دیگر در روایت حکایتها و بیان واقعی بودن داستان از زبان نویسنده، استفاده کرده است تا توهم محاکات در حکایتهای گلستان ایجاد کند. وی بدین طریق توانسته است احساسات خوانندگان را تحریک و تصور خاصی را در آنان ایجاد کند و بدین ترتیب با تزکی رذایل اخلاقی، آنان را بهسوی اهداف متعالی سوق دهد.
فایل word بررسي تطبيقي مضمونهاي حکمت آميز در شعر متنبّي و سنايي | WORD
میز از متنبّی تأثیر پذیرفته است. افزون بر این، در برخی از مضمونهای حکمت آمیز این دو، همگونیهایی وجود دارد که بیشتر از باب توارد خاطر و تجربههای شعری هستند. همچنین برخی از این حکمتها ریشه در فرهنگ ایرانی، اسلامی و یونانی دارند. این پژوهش بر آن است تا بر پایه مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی به بررسی همگونیها و ناهمگونیهای مضامین حکمت آمیز موجود در شعر این دو شاعر و احیاناً تأثیر پذیری سنایی از متنبّی بپردازد.
فایل word پارادوکس تکبر و تواضع در شعر و شخصيت خاقاني | WORD
نشان از شخصیتی خود کمبین و گرفتار عقده حقارت دارد که خویش را بسیار ارزان میفروشد و گاه خود را از سگ نیز کمتر میشمارد. در این مقاله این ویژگی شخصیتی و شعری خاقانی، ریشههای روانی آن و مسائل مربوط به آن بررسی میشود گویا خاقانی از این ویژگی منشی خویش ناخرسند بوده و در رنج بوده است و از همین روی بارها از ستایش و کوبیدن در این و آن بیزاری جسته است و چه بسا همین بیزاری، گونهای تحول شخصیتی در او پدید آورده است.
فایل word نقد وصف و جايگاه زيبايي شناختي آن در شعر خاقاني | WORD
نده تصاویر در آن، مخاطبشناسی خاقانی در توصیفات، انسجام و تضاد بین تصاویر در محور عمودی و هماهنگی با محتوای شعر، پشتوانه فرهنگی آنها، تازگی و نوآوری توصیفات و.... مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نوآوریهای فراوان در ارائه تصاویر و کشف ارتباطهای تازه بین پدیدهها و اشیا، همچنین استفاده از دانشهای مختلف در توصیفات علاوه بر دقت نظر و طبع خلاق سراینده، نشان از مهارت و نگرش خاص وی به جهان هستی و اجزای طبیعت دارد.
فایل word مقايسه خسرو و شيرين شهاب ترشيزي با خسرو و شيرين نظامي | WORD
اجرای عشق خسرو به شیرین را تقریباً نظامیگونه بیان میکند. با وجود این چند تفاوت عمده در مثنوی شهاب با خسرو و شیرین نظامی دیده میشود:
1- وزن: وزن مثنوی شهاب فاعلاتن مفاعلن فعلن یعنی بحر خفیف است و از این جهت به هفت پیکر شبیه است.
2- در شیوه داستانپردازی نیز «هفت مجلس» به شیوه هفت پیکر است.
3- بسیاری از داستانهای فرعی در مثنوی شهاب حذف شده و برخی از شخصیتهای داستان او نیز با شخصیتهای هفت پیکر متفاوت است.
فایل word اندر پس لفافه ها( بررسي و تحليل برخي از ابيات خسرو و شيرين نظامي) | WORD
تادان، هنوز ابیات زیادی از آثار او دچار ابهام است و در بسیاری از موارد، مشکل ابیات همچنان باقی است.
یکی از منظومه های خمسه نظامی خسرو وشیرین است که 6500 بیت دارد و در بحر هزج مسدس مقصور سروده شده است. این منظومه ابیات مشکل و پیچیدهای دارد که شارحان در مورد آنها اختلاف نظر دارند. در این مقاله در پی آنیم تا برخی از ابیات مبهم از این منظومه را مطرح کنیم و ضمن بیان اختلاف نظر شارحان،درحد توان به رفع ابهام آنها بپردازیم.
فایل word بررسي نظرية ارتباط و خطاب در مثنوي | WORD
ز شیوه های ایجاد ارتباط با بررسی نظریه ارتبـاطی یاکوبسـن، نظـریه پرداز و ادیب فرمالیست روسی، بیان می شود و سپس تأثیر خطاب و ندا در ساخت کارکردهای کنشی و انگیزشی با توجه به مباحث دستوری آن، مطرح می گردد. در قسمت پایانی مقاله، انواع خطاب های استفاده شده در مثنوی با شواهدی ذکر میشود. توجه به چگونگی استفاده مولوی از انواع خطابها، هنرمندی وی را در آفرینش بی بدیل ترین اثر منظوم در گستره ادبیات عرفانی، نمایان می سازد.
فایل word زهد فلاطون خم نشين در مضمون سازي صائب تبريزي | WORD
ری پیش از خود بهره می برد اما گاهی در بیان ارزش مضامین والای اخلاقی و تعلیمی، حتی پختگی و سختگی این شخصیت ها نیز چندان طبع اندرزگو و مضمون پرداز صائب را راضی نمیکند؛ پس، او در نگاهی تازه با کنار زدن مقام این شخصیت ها و برخلاف آن چه خود نیز از آن ها به کار می گیرد، بر ارزش مضامین مورد نظر خود تاکید می ورزد. در این مجال به بررسی این نوع کاربرد و تمثیل های دوگانه و تعلیمی صائب در مورد زهدورزی فلاطون خم نشین می پردازیم.
فایل word تأثيرپذيري تعليمي روضهالانوار خواجوي کرماني از مخزنالاسرار نظامي گنجوي | WORD
موضوعاتی چون خرد و اندیشه، فروتنی و فراموش کردن خود، بخشندگی و کرم، دستگیری از خلق، توسل به خدا و اطاعت از او، توجه به دل، همنشین خوب و خموشی و کمگویی تأکید دارد. در ارتباط با دیدگاههای تعلیمی نکوهشی نظامی و خواجو هم میتوان به نکوهش مواردی چون دنیا و متعلقات آن، بیعدالتی و ستمکاری، ظاهرپرستی و ریاکاری اشاره کرد که از این بین، بی ارزش دانستن دنیا و وابستههای آن پرتکرارترین آموزه در هر دو منظومه بوده است.
فایل word درنگي بر معني «سرِ سفره» در مصرع «چون سرِ سفره رخِ او تويتوي...» از دفتر ششم مثنوي | WORD
ان کتب ادبی، به کاربرد آن در دیگر متون ادبی اشاره میکند و معنی این ترکیب را در مصراع مورد بحث با توجه به شواهد یافته شده در مصراع مورد بحث گزارش میکند. امید است که خوانندگان، نکته انگشت نهاده و یاد کرده ما را حمل بر بیاحترامی به ساحت آن گزارشگر بزرگ (دکتر شهیدی) ندانند و نپندارند که آنچه در این مقاله آمده، از سر هوی و هوس «خالِف تعرَف» است. نامه دکتر شهیدی نیز در پاسخ به این معنی نویافته ضمیمه مقاله است.
فایل word خودستاييهاي آموزنده در اشعار ناصرخسرو قبادياني | WORD
و قبادیانی، شاعر قرن پنجم، در زمینه سرودن خودستاییهای آموزنده در شعر فارسی جایگاه ویژهای دارد. او خود را به سبب هنر سخنوری، فضل و همت والا میستاید و از دیگران برتر میداند.
در این جستار، کوشش میشود به بررسی ماهیت خودستایی و انگیزههای آن و معرفی اجمالی زندگی و شعر ناصرخسرو پرداخته شود و سپس با تأمل در انواع خودستاییهای هدفمند اخلاقی و تعلیمی در شعر او، وجوه شخصیتی و افکار این شاعر بلند مرتبه روشن گردد.
فایل word مشابهتها و تفاوتهاي داستانهاي کودک و بزرگسال | WORD
ویسندهای که سر و کارش با کودکان میافتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان خویش زبان کودکی میگشاید و آن که برای گروههای سنی بزرگتر مینویسد، پیرنگ داستان خویش را نیز بر اساس نیازهای سنی همان گروه به کار میگیرد. در این نوشتار سعی شده است نحوه استفاده از پیرنگ داستانهایی که برای کودکان آفریده میشود با نحوه به کارگیری داستانهایی که برای بزرگسالان پی افکنده میشوند مورد مقایسه قرار گیرد.
فایل word بررسي و تحليل رويکرد سعدي در رهايي انسان از درد و رنج (با تکيه بر قصايد و بوستان) | WORD
یوندی سالم، متعادل و توأم با عشق و مهرورزی به همدیگر برقرار کرده، از رهگذر آن، آسایش و آرامش روحی را به جامعه بازگرداند. در یک نگاه ساختاری و جامع به دیدگاه سعدی در قصاید و بوستان میتوان گفت که سعدی با پدیده درد و رنج، مواجهه اخلاقی و انسانی دارد و درد و رنج مطرح شده در شعر او متعلق به کل جامعه انسانی است و به قشر یا جامعه خاصی تعلق ندارد بلکه مربوط به کل انسانهایی است که چون عضو یک پیکره انسانی با هم در ارتباطند.
فایل word کهنترين سند پزشکي در روانشناسي چهره«در شعر فارسي» | WORD
ر معاصر فرانسوی در پایان سده نوزدهم چهره را به «ماه چهر»، «درخت چهر»، «چهره نوری» و «آهن چهر» تقسیم کرد و علل آن را عوامل ذهنی و گوارشی میدانست. اما در ایران نخستین شخصیتی که به شناخت چهره توجه کرده، حکیم میسری است. حکیم در دانشنامه منظوم خود اندام، ارکان چهره و مزاجهای افراد را عامل یا نشانه ویژگیهای روانی و رفتاری قرار میدهد و پیرامون آن بحث میکند که در متن تحقیق به آن پرداخته شده است.
فایل word دنيامداري در داستانهاي مثنوي مولوي | WORD
فههای دنیامداری هستند، به بررسی مفاهیم و بخشبندی آنها بر پایه سنجههای مورد نظر پرداخته شده است؛ همچنین تلاش شده چگونگی و چرایی گرایش مولانا به دنیا بررسی شود. از همین روی پس از شرح مفهوم دنیاگرایی مولانا، مثنوی در چند حوزه مهم از نمودهای دنیاگرایی یعنی خردورزی، مدارا، دوری از تعصب و تکیه بر اخلاقیات و دوری از تقلید کورکورانه بررسی شده و داستانهایی که این اندیشه را برجستهتر کردهاند واکاوی شدهاند.
فایل word برخي از اصطلاحات فلسفي در شعر ناصر خسرو | WORD
ابراین او میکوشید مشکلات دینی و معضلات فلسفی را با هم تلفیق کند و با هر گروه، با زبان و اصطلاحات خاص آنها سخن گوید. او در برابر اهل دین به آیات قرآن و اخبار رسول، صلّی الله علیه و آله و سلّم، تملک میجست و در برابر فلاسفه از برهانهای عقلی و مقدمات منطقی استفاده میکرد. در این مقاله برخی از اصطلاحات فلسفی موجود در دیوان او بررسی میشود؛ البته فلسفه در مفهوم عام آن که شامل منطق و کلام هم میشود مورد نظر بوده است.
فایل word گفتمان «شعوبي» در آراء ناصرخسرو قبادياني (بر اساس الگوي تحليل گفتماني لاکلا و موفه) | WORD
ایی، روش تأویل و قداستزدایی پیرامون اصالت انسان مفصلبندی میشود. در این دیدگاه، حاکمیت سیاسی سلاطین سلجوقی و نظام عقیدتی خلفای عباسی را بهعنوان غیرهای گفتمانی، حاشیهرانی میکند و برای حل بحرانهای هویتی در تلاش است که پیشین تاریخی ایرانی را برجستهسازی کند. نظری رهایی، حاکمیت ایرانی و پیروی از مذهب اسماعیلی را بهعنوان اسطوره معرفی میکند. سوژه فردی آزاده و داناست که گفتمان شعوبی را پیش میبرد.
فایل word تحليل جايگاه ذکر در قرآن و بازتاب آن در عرفان اسلامي | WORD
آنها میپردازد.
جایگاه رفیع ذکر در عرفان اسلامی نیز، تا حدّ بسیاری تحت تأثیر آیات و احادیثی است که عظمت و ارزش این عمل عبادی را بیان میکند. عرفا و بزرگان طریقت با درک عظمت و اهمیت ذکر در سلوک الی الله ، همواره در سخنان خود و یا در آثار منظوم و منثور خویش، مریدانشان را به مداومت بر ذکر و یاد حضرت حق فرا میخوانند و با استناد به آیات قرآن، سالکان طریق حق را متوجه جایگاه مهمّ این عمل عبادی در سیر و سلوک مینمایند.
فایل word بررسي نظريه هاي تربيتي کودک از ديد برتراند راسل در حکايتِ طايفة دزدان گلستان سعدي (بابِ سيرتِ پادشاهان: حکايتِ چهارم | WORD
ل مسألههای تربیتی کودکان است. برتراند راسل (1872-1967م.) سهم بزرگی در تعلیم و تربیت کودکان داشته است. از آنجا که سعدی نیز به امر تعلیم و تربیت توجه شایانی داشته، در مقاله پیشِ رو، حکایتِ طایفه دزدان، محلِ سنجشِ آرای برتراند راسل با آرای سعدی شیرازی قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده، مشاهده شد که این دو تن در مواردی تربیتی اتفاق نظر داشتهاند و در مواردی اختلاف نظر. این جستار به تبیین نظر این دو متفکر اختصاص دارد.
فایل word تعليم الگوي حکومت در کليله و دمنه و گلستان سعدي | WORD
به الگوی برتر حکومتی، نگرشی اسوهگرا دارند و برای نشان دادن نمودار عینی آن به آموزههای دینی تکیه می کنند و بر اهتمام به امور دنیا و دین تأکید میورزند. هر دو اثرعدالتمحوری و رعیتپروری را مهمترین رکن حکومت صالح به شمار میآورند.
این مقاله به منظور تبیین شیوههای حکومتی عادلانه و با تکیه بر عدالت، در «کلیله و دمنه» و «گلستان» تدوین شده و یافتههای پژوهش به شکل توصیفی وتحلیلی ارائه شدهاند.
فایل word رفتارشناسي اخلاقي نمودهاياجتماعي دين از منظر سعدي با تکيه بر گلستان | WORD
ی، غایتگرایی و فضیلتگراییاخلاقی، رفتارشناسی مینماید. از این سه به لحاظ بسامدی، اخلاق فضیلت کمتر مورد توجه سعدی است. نگارندهگان با تکیه بر گلستان، عمدهترین/مهمترین موانع وظیفهگرایی و غایتگرایی را نیز تحلیلنمودهاند. عواملی چون منفعتطلبی و مصلحتاندیشی از جمله موانع فردی اخلاقگرایی است. همچنین نبود رفاه معیشتی از زمره موانع اجتماعی به شمارمیآید. روش تحقیق، اسنادی (کتابخانهای) بودهاست.