فایل word ريختشناسي حکايتهاي اخلاقي بر پاي? حکايتهاي مخزن الاسرار و نظيرههاي آن | WORD
کوتاهی است که از یک صحن آغازین (وقوع صحن سؤالبرانگیز/ بروز مشکل) و سیزده خویشکاری (طرح سؤال، سرزنش، پاسخدهی، نصیحت، شرارت، نابودی شریر، یاریطلبی، یاریدهی، رفع مشکل، تنبّه، پشیمانی، جبران اشتباه و پاداشیابی) تشکیل شده است که پنج شخصیت (قهرمان، نصیحتشنو، ناصح، شریر و یاریگر) این خویشکاریها را بر عهده دارند. حکایتهای اخلاقی دارای دو الگوی روایی اصلی و دو الگوی روایی فرعی هستند که گاهی نیز با هم ترکیب میشوند.
فایل word بررسي روشهاي واقعنمايي؛ راهکاري براي انتقال مفاهيم اخلاقي در گلستان سعدي | WORD
ای، زمان و مکان واقعی، بازنمایی گفتار بهشکل مستقیم، زاویهدید اولشخص، شروع داستان از میان داستان، توصیف جزئیات، استناد به منابع دیگر در روایت حکایتها و بیان واقعی بودن داستان از زبان نویسنده، استفاده کرده است تا توهم محاکات در حکایتهای گلستان ایجاد کند. وی بدین طریق توانسته است احساسات خوانندگان را تحریک و تصور خاصی را در آنان ایجاد کند و بدین ترتیب با تزکی رذایل اخلاقی، آنان را بهسوی اهداف متعالی سوق دهد.
فایل word بررسي تطبيقي مضمونهاي حکمت آميز در شعر متنبّي و سنايي | WORD
ای حکمت آمیز از متنبّی تأثیر پذیرفته است. افزون بر این، در برخی از مضمونهای حکمت آمیز این دو، همگونیهایی وجود دارد که بیشتر از باب توارد خاطر و تجربههای شعری هستند. همچنین برخی از این حکمتها ریشه در فرهنگ ایرانی، اسلامی و یونانی دارند. این پژوهش بر آن است تا بر پایه مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی به بررسی همگونیها و ناهمگونیهای مضامین حکمت آمیز موجود در شعر این دو شاعر و احیاناً تأثیر پذیری سنایی از متنبّی بپردازد.
فایل word پارادوکس تکبر و تواضع در شعر و شخصيت خاقاني | WORD
ور است که نشان از شخصیتی خود کمبین و گرفتار عقده حقارت دارد که خویش را بسیار ارزان میفروشد و گاه خود را از سگ نیز کمتر میشمارد. در این مقاله این ویژگی شخصیتی و شعری خاقانی، ریشههای روانی آن و مسائل مربوط به آن بررسی میشود گویا خاقانی از این ویژگی منشی خویش ناخرسند بوده و در رنج بوده است و از همین روی بارها از ستایش و کوبیدن در این و آن بیزاری جسته است و چه بسا همین بیزاری، گونهای تحول شخصیتی در او پدید آورده است.
فایل word نقد وصف و جايگاه زيبايي شناختي آن در شعر خاقاني | WORD
ناصر سازنده تصاویر در آن، مخاطبشناسی خاقانی در توصیفات، انسجام و تضاد بین تصاویر در محور عمودی و هماهنگی با محتوای شعر، پشتوانه فرهنگی آنها، تازگی و نوآوری توصیفات و.... مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نوآوریهای فراوان در ارائه تصاویر و کشف ارتباطهای تازه بین پدیدهها و اشیا، همچنین استفاده از دانشهای مختلف در توصیفات علاوه بر دقت نظر و طبع خلاق سراینده، نشان از مهارت و نگرش خاص وی به جهان هستی و اجزای طبیعت دارد.
فایل word مقايسه خسرو و شيرين شهاب ترشيزي با خسرو و شيرين نظامي | WORD
ن که وی ماجرای عشق خسرو به شیرین را تقریباً نظامیگونه بیان میکند. با وجود این چند تفاوت عمده در مثنوی شهاب با خسرو و شیرین نظامی دیده میشود:
1- وزن: وزن مثنوی شهاب فاعلاتن مفاعلن فعلن یعنی بحر خفیف است و از این جهت به هفت پیکر شبیه است.
2- در شیوه داستانپردازی نیز «هفت مجلس» به شیوه هفت پیکر است.
3- بسیاری از داستانهای فرعی در مثنوی شهاب حذف شده و برخی از شخصیتهای داستان او نیز با شخصیتهای هفت پیکر متفاوت است.
فایل word اندر پس لفافه ها( بررسي و تحليل برخي از ابيات خسرو و شيرين نظامي) | WORD
اش این استادان، هنوز ابیات زیادی از آثار او دچار ابهام است و در بسیاری از موارد، مشکل ابیات همچنان باقی است.
یکی از منظومه های خمسه نظامی خسرو وشیرین است که 6500 بیت دارد و در بحر هزج مسدس مقصور سروده شده است. این منظومه ابیات مشکل و پیچیدهای دارد که شارحان در مورد آنها اختلاف نظر دارند. در این مقاله در پی آنیم تا برخی از ابیات مبهم از این منظومه را مطرح کنیم و ضمن بیان اختلاف نظر شارحان،درحد توان به رفع ابهام آنها بپردازیم.
فایل word بررسي نظرية ارتباط و خطاب در مثنوي | WORD
ت. در آغاز شیوه های ایجاد ارتباط با بررسی نظریه ارتبـاطی یاکوبسـن، نظـریه پرداز و ادیب فرمالیست روسی، بیان می شود و سپس تأثیر خطاب و ندا در ساخت کارکردهای کنشی و انگیزشی با توجه به مباحث دستوری آن، مطرح می گردد. در قسمت پایانی مقاله، انواع خطاب های استفاده شده در مثنوی با شواهدی ذکر میشود. توجه به چگونگی استفاده مولوی از انواع خطابها، هنرمندی وی را در آفرینش بی بدیل ترین اثر منظوم در گستره ادبیات عرفانی، نمایان می سازد.
فایل word زهد فلاطون خم نشين در مضمون سازي صائب تبريزي | WORD
منابع شعری پیش از خود بهره می برد اما گاهی در بیان ارزش مضامین والای اخلاقی و تعلیمی، حتی پختگی و سختگی این شخصیت ها نیز چندان طبع اندرزگو و مضمون پرداز صائب را راضی نمیکند؛ پس، او در نگاهی تازه با کنار زدن مقام این شخصیت ها و برخلاف آن چه خود نیز از آن ها به کار می گیرد، بر ارزش مضامین مورد نظر خود تاکید می ورزد. در این مجال به بررسی این نوع کاربرد و تمثیل های دوگانه و تعلیمی صائب در مورد زهدورزی فلاطون خم نشین می پردازیم.
فایل word تأثيرپذيري تعليمي روضهالانوار خواجوي کرماني از مخزنالاسرار نظامي گنجوي | WORD
بر ستایش موضوعاتی چون خرد و اندیشه، فروتنی و فراموش کردن خود، بخشندگی و کرم، دستگیری از خلق، توسل به خدا و اطاعت از او، توجه به دل، همنشین خوب و خموشی و کمگویی تأکید دارد. در ارتباط با دیدگاههای تعلیمی نکوهشی نظامی و خواجو هم میتوان به نکوهش مواردی چون دنیا و متعلقات آن، بیعدالتی و ستمکاری، ظاهرپرستی و ریاکاری اشاره کرد که از این بین، بی ارزش دانستن دنیا و وابستههای آن پرتکرارترین آموزه در هر دو منظومه بوده است.
فایل word درنگي بر معني «سرِ سفره» در مصرع «چون سرِ سفره رخِ او تويتوي...» از دفتر ششم مثنوي | WORD
کیب در میان کتب ادبی، به کاربرد آن در دیگر متون ادبی اشاره میکند و معنی این ترکیب را در مصراع مورد بحث با توجه به شواهد یافته شده در مصراع مورد بحث گزارش میکند. امید است که خوانندگان، نکته انگشت نهاده و یاد کرده ما را حمل بر بیاحترامی به ساحت آن گزارشگر بزرگ (دکتر شهیدی) ندانند و نپندارند که آنچه در این مقاله آمده، از سر هوی و هوس «خالِف تعرَف» است. نامه دکتر شهیدی نیز در پاسخ به این معنی نویافته ضمیمه مقاله است.
فایل word خودستاييهاي آموزنده در اشعار ناصرخسرو قبادياني | WORD
.
ناصرخسرو قبادیانی، شاعر قرن پنجم، در زمینه سرودن خودستاییهای آموزنده در شعر فارسی جایگاه ویژهای دارد. او خود را به سبب هنر سخنوری، فضل و همت والا میستاید و از دیگران برتر میداند.
در این جستار، کوشش میشود به بررسی ماهیت خودستایی و انگیزههای آن و معرفی اجمالی زندگی و شعر ناصرخسرو پرداخته شود و سپس با تأمل در انواع خودستاییهای هدفمند اخلاقی و تعلیمی در شعر او، وجوه شخصیتی و افکار این شاعر بلند مرتبه روشن گردد.
فایل word مشابهتها و تفاوتهاي داستانهاي کودک و بزرگسال | WORD
اوت است. نویسندهای که سر و کارش با کودکان میافتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان خویش زبان کودکی میگشاید و آن که برای گروههای سنی بزرگتر مینویسد، پیرنگ داستان خویش را نیز بر اساس نیازهای سنی همان گروه به کار میگیرد. در این نوشتار سعی شده است نحوه استفاده از پیرنگ داستانهایی که برای کودکان آفریده میشود با نحوه به کارگیری داستانهایی که برای بزرگسالان پی افکنده میشوند مورد مقایسه قرار گیرد.
فایل word بررسي و تحليل رويکرد سعدي در رهايي انسان از درد و رنج (با تکيه بر قصايد و بوستان) | WORD
یکدیگر پیوندی سالم، متعادل و توأم با عشق و مهرورزی به همدیگر برقرار کرده، از رهگذر آن، آسایش و آرامش روحی را به جامعه بازگرداند. در یک نگاه ساختاری و جامع به دیدگاه سعدی در قصاید و بوستان میتوان گفت که سعدی با پدیده درد و رنج، مواجهه اخلاقی و انسانی دارد و درد و رنج مطرح شده در شعر او متعلق به کل جامعه انسانی است و به قشر یا جامعه خاصی تعلق ندارد بلکه مربوط به کل انسانهایی است که چون عضو یک پیکره انسانی با هم در ارتباطند.
فایل word کهنترين سند پزشکي در روانشناسي چهره«در شعر فارسي» | WORD
ناس نامدار معاصر فرانسوی در پایان سده نوزدهم چهره را به «ماه چهر»، «درخت چهر»، «چهره نوری» و «آهن چهر» تقسیم کرد و علل آن را عوامل ذهنی و گوارشی میدانست. اما در ایران نخستین شخصیتی که به شناخت چهره توجه کرده، حکیم میسری است. حکیم در دانشنامه منظوم خود اندام، ارکان چهره و مزاجهای افراد را عامل یا نشانه ویژگیهای روانی و رفتاری قرار میدهد و پیرامون آن بحث میکند که در متن تحقیق به آن پرداخته شده است.
فایل word دنيامداري در داستانهاي مثنوي مولوي | WORD
شامل مؤلفههای دنیامداری هستند، به بررسی مفاهیم و بخشبندی آنها بر پایه سنجههای مورد نظر پرداخته شده است؛ همچنین تلاش شده چگونگی و چرایی گرایش مولانا به دنیا بررسی شود. از همین روی پس از شرح مفهوم دنیاگرایی مولانا، مثنوی در چند حوزه مهم از نمودهای دنیاگرایی یعنی خردورزی، مدارا، دوری از تعصب و تکیه بر اخلاقیات و دوری از تقلید کورکورانه بررسی شده و داستانهایی که این اندیشه را برجستهتر کردهاند واکاوی شدهاند.
فایل word برخي از اصطلاحات فلسفي در شعر ناصر خسرو | WORD
کرد. بنابراین او میکوشید مشکلات دینی و معضلات فلسفی را با هم تلفیق کند و با هر گروه، با زبان و اصطلاحات خاص آنها سخن گوید. او در برابر اهل دین به آیات قرآن و اخبار رسول، صلّی الله علیه و آله و سلّم، تملک میجست و در برابر فلاسفه از برهانهای عقلی و مقدمات منطقی استفاده میکرد. در این مقاله برخی از اصطلاحات فلسفی موجود در دیوان او بررسی میشود؛ البته فلسفه در مفهوم عام آن که شامل منطق و کلام هم میشود مورد نظر بوده است.
فایل word گفتمان «شعوبي» در آراء ناصرخسرو قبادياني (بر اساس الگوي تحليل گفتماني لاکلا و موفه) | WORD
ار، خردگرایی، روش تأویل و قداستزدایی پیرامون اصالت انسان مفصلبندی میشود. در این دیدگاه، حاکمیت سیاسی سلاطین سلجوقی و نظام عقیدتی خلفای عباسی را بهعنوان غیرهای گفتمانی، حاشیهرانی میکند و برای حل بحرانهای هویتی در تلاش است که پیشین تاریخی ایرانی را برجستهسازی کند. نظری رهایی، حاکمیت ایرانی و پیروی از مذهب اسماعیلی را بهعنوان اسطوره معرفی میکند. سوژه فردی آزاده و داناست که گفتمان شعوبی را پیش میبرد.
فایل word تحليل جايگاه ذکر در قرآن و بازتاب آن در عرفان اسلامي | WORD
به انذار آنها میپردازد.
جایگاه رفیع ذکر در عرفان اسلامی نیز، تا حدّ بسیاری تحت تأثیر آیات و احادیثی است که عظمت و ارزش این عمل عبادی را بیان میکند. عرفا و بزرگان طریقت با درک عظمت و اهمیت ذکر در سلوک الی الله ، همواره در سخنان خود و یا در آثار منظوم و منثور خویش، مریدانشان را به مداومت بر ذکر و یاد حضرت حق فرا میخوانند و با استناد به آیات قرآن، سالکان طریق حق را متوجه جایگاه مهمّ این عمل عبادی در سیر و سلوک مینمایند.
فایل word بررسي نظريه هاي تربيتي کودک از ديد برتراند راسل در حکايتِ طايفة دزدان گلستان سعدي (بابِ سيرتِ پادشاهان: حکايتِ چهارم | WORD
گشای حل مسألههای تربیتی کودکان است. برتراند راسل (1872-1967م.) سهم بزرگی در تعلیم و تربیت کودکان داشته است. از آنجا که سعدی نیز به امر تعلیم و تربیت توجه شایانی داشته، در مقاله پیشِ رو، حکایتِ طایفه دزدان، محلِ سنجشِ آرای برتراند راسل با آرای سعدی شیرازی قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده، مشاهده شد که این دو تن در مواردی تربیتی اتفاق نظر داشتهاند و در مواردی اختلاف نظر. این جستار به تبیین نظر این دو متفکر اختصاص دارد.
فایل word تعليم الگوي حکومت در کليله و دمنه و گلستان سعدي | WORD
رای رسیدن به الگوی برتر حکومتی، نگرشی اسوهگرا دارند و برای نشان دادن نمودار عینی آن به آموزههای دینی تکیه می کنند و بر اهتمام به امور دنیا و دین تأکید میورزند. هر دو اثرعدالتمحوری و رعیتپروری را مهمترین رکن حکومت صالح به شمار میآورند.
این مقاله به منظور تبیین شیوههای حکومتی عادلانه و با تکیه بر عدالت، در «کلیله و دمنه» و «گلستان» تدوین شده و یافتههای پژوهش به شکل توصیفی وتحلیلی ارائه شدهاند.
فایل word رفتارشناسي اخلاقي نمودهاياجتماعي دين از منظر سعدي با تکيه بر گلستان | WORD
یفهگرایی، غایتگرایی و فضیلتگراییاخلاقی، رفتارشناسی مینماید. از این سه به لحاظ بسامدی، اخلاق فضیلت کمتر مورد توجه سعدی است. نگارندهگان با تکیه بر گلستان، عمدهترین/مهمترین موانع وظیفهگرایی و غایتگرایی را نیز تحلیلنمودهاند. عواملی چون منفعتطلبی و مصلحتاندیشی از جمله موانع فردی اخلاقگرایی است. همچنین نبود رفاه معیشتی از زمره موانع اجتماعی به شمارمیآید. روش تحقیق، اسنادی (کتابخانهای) بودهاست.
فایل word نگرش تعليمي- اخلاقي شاعران به رنگ سياه تا پايان سبک عراقي | WORD
در شاخه های ادبیات تعلیمی، تمثیلی و فولکلور با شیوه آماری-تحلیلی در دو سبک اول شعر فارسی (خراسانی و عراقی) بررسی شده است. در دیوان شاعران سبک خراسانی، این رنگ بر ای توص یفات ساده ، طبیع ی و تشبیهات حسی به کار گرفته شده اما به محض تغییر نگرش ها در سبک عراقی، به ویژه در منظومه های عرفانی-تعلیمی و اخلاقی مانند مثنوی، دیوان حافظ و بوستان ، رنگ مذکور با زبان استعاره و مجاز برای آموزش و ارشاد مخاطب و تنبیه و تمثی ل به کار رفته است.
فایل word بررسي جايگاه مصاحبت و هم نشيني در عرفان اسلامي (بر اساس متون عرفاني قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجري) | WORD
ت اخلاقی و انسانی تبدیل می کند. این مقاله با بررسی متون منثور عرفانی قرن پنجم تا قرن هفتم هجری، به تبیین جایگاه مصاحبت و هم نشینی در بینش عرفا می پردازد و با تبیین و توضیح فضیلت دوستی، اهداف، آداب و شرایط آن در سیر و سلوک عرفا، جلوه ای از اجتماعی بودن عرفان اسلامی را نشان می دهد و راهکارهای عملی و نظری مثبتی را در جهت رفع مشکلات اخلاقی در روابط اجتماعی بیان می کند که در دنیای صنعتی معاصر بیش از هر چیز نیاز به آن احساس می شود.
فایل word بررسي و تحليل سبکشناختي فعل در غزلهاي تعليمي سعدي با رويکرد زبانشناسي نقشگرا | WORD
یند رابطهایِ «وصفی یا هویتی» دو اندیشه تعلیمی را برجسته و مطرح می سازدکه یکی در راستای اندیشه غنایی غزل یعنی «عشق» است که مبیّن شخصیت عاطفی- عاشقانه و اخلاقگرای وی استو دیگری اندیشه فلسفی خیام است که حاکی از بشر دوستی و خیام گرایی سعدی است و نشان می دهد که وی شاعر عشق و زندگی است .لذا میتوان گفت سعدی سعی دارد انسانها را به سوی فلسفه زندگی یعنی تعلیم چگونه زندگی کردن و لذت بردن از آن سوق دهد و به آن دعوت کند.
فایل word مضامين اخلاقي و تعليمي مشترک در شعر زهير و سعدي | WORD
لیل انس فراوان با شعر و شاعران عرب و برخورداری از محیط عربی در پی درنگ طولانی در آن سرزمینها، چنان تأثیر پذیرفت که از راه شعر او، شعر فارسی نیز متأثّر شد. این مقاله با بررسی دیوان اشعار زهیر بن ابی سلمی، برخی محاسن و معایب اخلاقی متذکّر در شعر او را تبیین و اشتراکات تعلیمی و مضمونی آن را با شعر سعدی در بخش مواعظ و غزلیّات تحلیل کرده است. یافتههای این پژوهش، دربردارند آراء مشترک اخلاقی و اجتماعی و ارشادات این دو شاعر است.
فایل word تحليل محتواي منطقالطير بر اساس ساحت هاي ششگانه تربيتي | WORD
ندترین متون اسلامی- عرفانی، وجود دارد و منطقالطیر سرشار از مباحثی است که کل وجود انسان را مورد خطاب قرار داده است و تربیت همه جانبه انسان را شامل میشود و هیچ جنبهای از وجود انسانی را فروگذار نکرده است؛ پس منبعی این چنین ارزشمند باید در بطن فرایند تعلیم و تربیت و بالأخص اسناد بنیادی نظام تعلیم و تربیت که زمینهساز تحولی عظیم در کل جامعه است، گنجانده شود و از رهنمودهای آن برای پر ثمر نمودن تحولات آموزشی بهره برده شود.
فایل word بررسي ساختاري- معنايي ژانر تعليمي و نمونههاي آن با تکيه بر مثنوي مولوي | WORD
نخست گونهها و نمونههای آن را تبیین و تحدید کردهاند و برای هر یک از نمونههای گونه تعلیمی چهارچوبهای مشخص محتوایی- ساختاری تعیین کردهاند؛ سپس ویژگیهای هر یک از سه بعد زبانی، بلاغی و اندیشهای و نمونههایی از شعر و نثر ذکر کردهاند. همچنین با آوردن حکایتی از مثنوی بهعنوان نمونه، نشان دادهاند که همه نمونههای تعلیمی در لایههای مختلف حکایات مثنوی وجود دارد و این دلیل دیگری بر خاص بودن این اثر جاودانه است.
فایل word سيري در آفاق اشعار مدحي مسعود سعد سلمان | WORD
انش به قصاید مدحی اختصاص دارد. او در اشعار مدحی خود به ستایش صاحبان قدرت و شاعران معاصر خویش پرداخته و با معیارهای خاص خود آنها را یا به دلیل فضایل واقعی ستوده و یا با هدف ترغیب به فضایل و نهی از رذایل مورد ستایش قرار داده است.
این مقاله سعی دارد با آوردن مقدماتی در موضوع مدح و تبیین زمینه تاریخی و ادبی عصر شاعر به ارائه توضیح و تفسیر اشعار مدحی مسعود سعد بپردازد. به امید آن که گوشهای از کلیت هنری این گونه اشعار روشن شود.
فایل word سخن و شايست و نشايستهاي آن در آيين? ضربالمثلها | WORD
ون شخصیت اجتماعی، پایگاه طبقاتی، شرایط اقتصادی و دانش گوینده در رد و پذیرش سخن او مؤثر دانسته شده است. خاموشی دومین موضوع پربسامد در مثلهاست که با وجود نمونههای گاه متناقض، برآیند آن برتری سکوت بر گفتار است. موضوعات دیگری چون لزوم سنجیدهگویی، آسیبهای سخن، بیهودگی یا مؤثر بودن کلام و نیز نکاتی مربوط به شنونده در مراتب بعدی قرار میگیرند که هریک دربردارند نکاتی فرهنگی و اجتماعی هستند که در جای خود بررسی شدهاند.