فایل word دنيامداري در داستانهاي مثنوي مولوي | WORD
ی داستانهایی که شامل مؤلفههای دنیامداری هستند، به بررسی مفاهیم و بخشبندی آنها بر پایه سنجههای مورد نظر پرداخته شده است؛ همچنین تلاش شده چگونگی و چرایی گرایش مولانا به دنیا بررسی شود. از همین روی پس از شرح مفهوم دنیاگرایی مولانا، مثنوی در چند حوزه مهم از نمودهای دنیاگرایی یعنی خردورزی، مدارا، دوری از تعصب و تکیه بر اخلاقیات و دوری از تقلید کورکورانه بررسی شده و داستانهایی که این اندیشه را برجستهتر کردهاند واکاوی شدهاند.
فایل word برخي از اصطلاحات فلسفي در شعر ناصر خسرو | WORD
را بسیار دلتنگ میکرد. بنابراین او میکوشید مشکلات دینی و معضلات فلسفی را با هم تلفیق کند و با هر گروه، با زبان و اصطلاحات خاص آنها سخن گوید. او در برابر اهل دین به آیات قرآن و اخبار رسول، صلّی الله علیه و آله و سلّم، تملک میجست و در برابر فلاسفه از برهانهای عقلی و مقدمات منطقی استفاده میکرد. در این مقاله برخی از اصطلاحات فلسفی موجود در دیوان او بررسی میشود؛ البته فلسفه در مفهوم عام آن که شامل منطق و کلام هم میشود مورد نظر بوده است.
فایل word گفتمان «شعوبي» در آراء ناصرخسرو قبادياني (بر اساس الگوي تحليل گفتماني لاکلا و موفه) | WORD
های فردیت، اختیار، خردگرایی، روش تأویل و قداستزدایی پیرامون اصالت انسان مفصلبندی میشود. در این دیدگاه، حاکمیت سیاسی سلاطین سلجوقی و نظام عقیدتی خلفای عباسی را بهعنوان غیرهای گفتمانی، حاشیهرانی میکند و برای حل بحرانهای هویتی در تلاش است که پیشین تاریخی ایرانی را برجستهسازی کند. نظری رهایی، حاکمیت ایرانی و پیروی از مذهب اسماعیلی را بهعنوان اسطوره معرفی میکند. سوژه فردی آزاده و داناست که گفتمان شعوبی را پیش میبرد.
فایل word تحليل جايگاه ذکر در قرآن و بازتاب آن در عرفان اسلامي | WORD
آنان گوشزد کرده، به انذار آنها میپردازد.
جایگاه رفیع ذکر در عرفان اسلامی نیز، تا حدّ بسیاری تحت تأثیر آیات و احادیثی است که عظمت و ارزش این عمل عبادی را بیان میکند. عرفا و بزرگان طریقت با درک عظمت و اهمیت ذکر در سلوک الی الله ، همواره در سخنان خود و یا در آثار منظوم و منثور خویش، مریدانشان را به مداومت بر ذکر و یاد حضرت حق فرا میخوانند و با استناد به آیات قرآن، سالکان طریق حق را متوجه جایگاه مهمّ این عمل عبادی در سیر و سلوک مینمایند.
فایل word بررسي نظريه هاي تربيتي کودک از ديد برتراند راسل در حکايتِ طايفة دزدان گلستان سعدي (بابِ سيرتِ پادشاهان: حکايتِ چهارم | WORD
ِ مفاهیم، راهگشای حل مسألههای تربیتی کودکان است. برتراند راسل (1872-1967م.) سهم بزرگی در تعلیم و تربیت کودکان داشته است. از آنجا که سعدی نیز به امر تعلیم و تربیت توجه شایانی داشته، در مقاله پیشِ رو، حکایتِ طایفه دزدان، محلِ سنجشِ آرای برتراند راسل با آرای سعدی شیرازی قرار گرفته است. در بررسی به عمل آمده، مشاهده شد که این دو تن در مواردی تربیتی اتفاق نظر داشتهاند و در مواردی اختلاف نظر. این جستار به تبیین نظر این دو متفکر اختصاص دارد.
فایل word تعليم الگوي حکومت در کليله و دمنه و گلستان سعدي | WORD
دگان هر دو اثر، برای رسیدن به الگوی برتر حکومتی، نگرشی اسوهگرا دارند و برای نشان دادن نمودار عینی آن به آموزههای دینی تکیه می کنند و بر اهتمام به امور دنیا و دین تأکید میورزند. هر دو اثرعدالتمحوری و رعیتپروری را مهمترین رکن حکومت صالح به شمار میآورند.
این مقاله به منظور تبیین شیوههای حکومتی عادلانه و با تکیه بر عدالت، در «کلیله و دمنه» و «گلستان» تدوین شده و یافتههای پژوهش به شکل توصیفی وتحلیلی ارائه شدهاند.
فایل word رفتارشناسي اخلاقي نمودهاياجتماعي دين از منظر سعدي با تکيه بر گلستان | WORD
ا با سه رویکرد وظیفهگرایی، غایتگرایی و فضیلتگراییاخلاقی، رفتارشناسی مینماید. از این سه به لحاظ بسامدی، اخلاق فضیلت کمتر مورد توجه سعدی است. نگارندهگان با تکیه بر گلستان، عمدهترین/مهمترین موانع وظیفهگرایی و غایتگرایی را نیز تحلیلنمودهاند. عواملی چون منفعتطلبی و مصلحتاندیشی از جمله موانع فردی اخلاقگرایی است. همچنین نبود رفاه معیشتی از زمره موانع اجتماعی به شمارمیآید. روش تحقیق، اسنادی (کتابخانهای) بودهاست.
فایل word نگرش تعليمي- اخلاقي شاعران به رنگ سياه تا پايان سبک عراقي | WORD
ش وجایگاه این رنگ در شاخه های ادبیات تعلیمی، تمثیلی و فولکلور با شیوه آماری-تحلیلی در دو سبک اول شعر فارسی (خراسانی و عراقی) بررسی شده است. در دیوان شاعران سبک خراسانی، این رنگ بر ای توص یفات ساده ، طبیع ی و تشبیهات حسی به کار گرفته شده اما به محض تغییر نگرش ها در سبک عراقی، به ویژه در منظومه های عرفانی-تعلیمی و اخلاقی مانند مثنوی، دیوان حافظ و بوستان ، رنگ مذکور با زبان استعاره و مجاز برای آموزش و ارشاد مخاطب و تنبیه و تمثی ل به کار رفته است.
فایل word بررسي جايگاه مصاحبت و هم نشيني در عرفان اسلامي (بر اساس متون عرفاني قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجري) | WORD
ای رسیدن به کمالات اخلاقی و انسانی تبدیل می کند. این مقاله با بررسی متون منثور عرفانی قرن پنجم تا قرن هفتم هجری، به تبیین جایگاه مصاحبت و هم نشینی در بینش عرفا می پردازد و با تبیین و توضیح فضیلت دوستی، اهداف، آداب و شرایط آن در سیر و سلوک عرفا، جلوه ای از اجتماعی بودن عرفان اسلامی را نشان می دهد و راهکارهای عملی و نظری مثبتی را در جهت رفع مشکلات اخلاقی در روابط اجتماعی بیان می کند که در دنیای صنعتی معاصر بیش از هر چیز نیاز به آن احساس می شود.
فایل word بررسي و تحليل سبکشناختي فعل در غزلهاي تعليمي سعدي با رويکرد زبانشناسي نقشگرا | WORD
ی خود از طریق فرایند رابطهایِ «وصفی یا هویتی» دو اندیشه تعلیمی را برجسته و مطرح می سازدکه یکی در راستای اندیشه غنایی غزل یعنی «عشق» است که مبیّن شخصیت عاطفی- عاشقانه و اخلاقگرای وی استو دیگری اندیشه فلسفی خیام است که حاکی از بشر دوستی و خیام گرایی سعدی است و نشان می دهد که وی شاعر عشق و زندگی است .لذا میتوان گفت سعدی سعی دارد انسانها را به سوی فلسفه زندگی یعنی تعلیم چگونه زندگی کردن و لذت بردن از آن سوق دهد و به آن دعوت کند.
فایل word مضامين اخلاقي و تعليمي مشترک در شعر زهير و سعدي | WORD
ار است. سعدی به دلیل انس فراوان با شعر و شاعران عرب و برخورداری از محیط عربی در پی درنگ طولانی در آن سرزمینها، چنان تأثیر پذیرفت که از راه شعر او، شعر فارسی نیز متأثّر شد. این مقاله با بررسی دیوان اشعار زهیر بن ابی سلمی، برخی محاسن و معایب اخلاقی متذکّر در شعر او را تبیین و اشتراکات تعلیمی و مضمونی آن را با شعر سعدی در بخش مواعظ و غزلیّات تحلیل کرده است. یافتههای این پژوهش، دربردارند آراء مشترک اخلاقی و اجتماعی و ارشادات این دو شاعر است.
فایل word تحليل محتواي منطقالطير بر اساس ساحت هاي ششگانه تربيتي | WORD
نوان یکی از ارزشمندترین متون اسلامی- عرفانی، وجود دارد و منطقالطیر سرشار از مباحثی است که کل وجود انسان را مورد خطاب قرار داده است و تربیت همه جانبه انسان را شامل میشود و هیچ جنبهای از وجود انسانی را فروگذار نکرده است؛ پس منبعی این چنین ارزشمند باید در بطن فرایند تعلیم و تربیت و بالأخص اسناد بنیادی نظام تعلیم و تربیت که زمینهساز تحولی عظیم در کل جامعه است، گنجانده شود و از رهنمودهای آن برای پر ثمر نمودن تحولات آموزشی بهره برده شود.
فایل word بررسي ساختاري- معنايي ژانر تعليمي و نمونههاي آن با تکيه بر مثنوي مولوي | WORD
سندگان این مقاله نخست گونهها و نمونههای آن را تبیین و تحدید کردهاند و برای هر یک از نمونههای گونه تعلیمی چهارچوبهای مشخص محتوایی- ساختاری تعیین کردهاند؛ سپس ویژگیهای هر یک از سه بعد زبانی، بلاغی و اندیشهای و نمونههایی از شعر و نثر ذکر کردهاند. همچنین با آوردن حکایتی از مثنوی بهعنوان نمونه، نشان دادهاند که همه نمونههای تعلیمی در لایههای مختلف حکایات مثنوی وجود دارد و این دلیل دیگری بر خاص بودن این اثر جاودانه است.
فایل word سيري در آفاق اشعار مدحي مسعود سعد سلمان | WORD
مّا قسمت اعظم دیوانش به قصاید مدحی اختصاص دارد. او در اشعار مدحی خود به ستایش صاحبان قدرت و شاعران معاصر خویش پرداخته و با معیارهای خاص خود آنها را یا به دلیل فضایل واقعی ستوده و یا با هدف ترغیب به فضایل و نهی از رذایل مورد ستایش قرار داده است.
این مقاله سعی دارد با آوردن مقدماتی در موضوع مدح و تبیین زمینه تاریخی و ادبی عصر شاعر به ارائه توضیح و تفسیر اشعار مدحی مسعود سعد بپردازد. به امید آن که گوشهای از کلیت هنری این گونه اشعار روشن شود.
فایل word سخن و شايست و نشايستهاي آن در آيين? ضربالمثلها | WORD
ه دارد و مواردی چون شخصیت اجتماعی، پایگاه طبقاتی، شرایط اقتصادی و دانش گوینده در رد و پذیرش سخن او مؤثر دانسته شده است. خاموشی دومین موضوع پربسامد در مثلهاست که با وجود نمونههای گاه متناقض، برآیند آن برتری سکوت بر گفتار است. موضوعات دیگری چون لزوم سنجیدهگویی، آسیبهای سخن، بیهودگی یا مؤثر بودن کلام و نیز نکاتی مربوط به شنونده در مراتب بعدی قرار میگیرند که هریک دربردارند نکاتی فرهنگی و اجتماعی هستند که در جای خود بررسی شدهاند.
فایل word شگردها و علل و انگيزههاي کاربرد مضامين تعليمي در منظومه هاي غنايي با تکيه بر منظوم? نويافت? «ناز و نياز» | WORD
ای با شمار 483 در کتابخان U.C.L.A دانشگاه لسآنجلس است. در این اثر، مضامین و معانی تعلیمی و حکمی بسیاری وجود دارد که شاعر، آنها را باتوجهبه زمین انفعالی و ذوقی و با استفاده از شگردهایی مانند ترغیب، انذار، استدلال و... به کار برده است. این موضوع بیانگر حسن توجه شاعر در استوارکردن کلام برپای منطق عقلی و هنری است. نگارنده در این پژوهش میکوشد تا افزونبر معرفی کوتاه منظوم ناز و نیاز، چرایی بازتاب مضامین تعلیمی را در این منظوم غنایی بررسی کند.
فایل word برخي ظرافتهاي بلاغي و معنايي پنهان تعليمي در سخن سعدي | WORD
اندیشی، آگاهی از علوم مختلف، تجربههای زیادی که در سفر داشته و آشنایی با فرهنگهای متفاوت، از عواملی است که سبب ایجاد معانی پنهان در آثار او شده است. مهمتر آن که دقت و اهتمام سعدی برای ایجاد اثری تعلیمی و آموزنده، در روساخت و ژرف ساخت ابیات پدیدار است و گاه بر شارحان نیز پوشیده باقی مانده است. در این مقاله تلاش شده تا برخی ابیات و عبارات سعدی که ظرایف بیانی و معنائی پنهان در آنها بر شارحان سخن وی پوشیده مانده است، بازخوانی و معنا شود.
فایل word بررسي سه غزل سنايي بر پايه نقد فرماليستي با تاکيد بر آراي گرامون و ياکوبسن | WORD
y;توان از «رومن یاکوبسن»، «بوریس آخنبام» و «ویکتور شکلوفسکی» نام برد که از اعضای انجمن زبانشناسی در آن دوران بودند.
در این جستار سعی بر آن است که سه غزل از سنایی بر پایه این رهیافت و با تأکید بر دیدگاههای «موریس گرامون» و «رومن یاکوبسن» بررسی شود و نشان داده شود که میتوان به جنبههایی از معانی نهفته در یک اثر ادبی، جدا از ساختارهای جامعه نویسنده و همچنین مسائل تاریخی و حتی روانشناسی شخصیت او دست یافت.
فایل word شاديگرايي و جنبههاي تعليمي آن در غزليات شمس | WORD
یت زیادی دارد و هدف این مقاله آن بوده که پس از تعریف شادی، از دیدگاههای مختلف- بویژه عرفانی- نقش تعلیمی، عوامل و نشانههای شادیگرایی را در غزلیات شمس بررسی نماید. در این تحقیق به شیوه کتابخانهای و اسنادی تمامی غزلیات مولوی مطالعه و شواهد مربوط به موضوع تحقیق استخراج و بررسی شد. نتیجه این بررسی نشان میدهد که مولانا شاعری شادیگرا بوده و از خواصّ و کارکردهای تعلیمی شادی برای القای اندیشههای عرفانیاش بهره فراوانی برده است.
فایل word مضامين تعليمي در شعر آييني | WORD
ایی همچون ادبیات دینی، ادبیات مذهبی، ادبیات مناسبتی و مانند این ها میشناسیم. این مقاله می کوشد تا تعریف شعر آیینی، ویژگیهای چشمگیر این نوع شعر، درون مایه شعر آیینی از دیدگاه تعلیمی و اندیشه های تعلیمی در انواع شعر آیینی را مورد بحث و بررس ی قرار دهد و طیف گسترده حضور این قسم از شعر را که در برگیرنده سرودههای توحیدی، مدح و منقبت مذهبی و سوگ سرودههای مذهبی در ادب فارسی است نشان دهد و از دریچه ادبیات تعلیمی به بررسی این گونه سرودهها بپردازد.
فایل word فرآيند شعر نو و محورهاي آن | WORD
رخلاف هنر هایی، چون نقّاشی، موسیقی و...، زبان و قواعد به هم پیچیده زبانی است که بدانها نمی توان بی توجّه بود؛ در این میان، کسانی موفّق و پیروز شدند که با توجّه به آن پشتوانه زبانی، بیانی رسا، شیوا و گیرا داشتند. نیز باید گفت در این نوع شعر قلّه ها برخلاف شعر کلاسیک انگشت شمارند.
این مقاله، کوششی منتقدانه در سطوح و لایه های شعر نو و بررسی برخی معیارهای زبانی شعر کلاسیک و ترسیم آنها بر صفحه شعر نو است، تا پاسخگوی نیازهای نسل شاعران جدید باشد.
فایل word آنچه امروز نيز مي توان از شمس تبريزي آموخت؟ | WORD
ت انبیا، شریعت و متابعت، خودشناسی، جمع ظاهر و باطن، استقلال رأی و نفی تقلید، استعداد و اهلیت لازمه هدایت و تربیت، خوشخویی و فراخ روحی، حقیقت را از پنجرههای متعدّد نگریستن و آینه مرگ، به صورتی نسبتاً مدوّن ارائه شود. شمس به دلیل تأکیدی که به استقلال رأی و دوری از تقلید دارد، به همه این موضوعات با دیدی متفاوت و کاملاً شخصی مینگرد؛ بدین سبب امروزه میتوان هم نوع تفکّر را از شمس آموخت و هم تعالیم او را که حاصلِ نگرشی مثبت به زندگی است.
فایل word رويکرد مخاطبگزين شمس و نقش آن در تکوين ساختار مقالات | WORD
وجز، نامأنوس، دیریاب و دشوار و پرابهام شمس با مخاطبان خویش در مواضعی از مقالات، تغییر و نوسان یافته است. روی سخن شمس در مقالات، بیشتر با مخاطبان زبدهای بوده که عمدتاً قادر به درک و دریافت زبان ویژ وی بودهاند؛ ازاینرو، وی در مقالات تلاش کرده است تا بهنحو مؤثری با آنان ارتباط برقرار کند. در این مقاله، نویسنده به شیو تحلیلی و توصیفی، در پی تبیین شیوههایی ارتباطی است که شمس با بهکاربستن آنها بر ذهن و ضمیر مخاطبان تأثیر گذاشته است.
فایل word غزل فارسي و آموزههاي ملامتي | WORD
های ملامتی در پهنه ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنه عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در این مقاله در پی اثبات آنیم که غزل فارسی از آغاز به ابزاری برای تعلیم آموزههای ملامتی بدل شده است و نگارش این مقاله، در واقع گامی است در مسیر بازشناسی هویت فرهنگی و ادبی ملامتیان و یافتن رد تأثیر شگرف آموزهها و باورهای ایشان در غزل فارسی و به ویژه بنیانگذاری گونهای از غزل با عنوان «قلندریات».
فایل word فلسفه و آموزههاي شاد زيستن در انديش? نظامي | WORD
یم میشود و در نتیج عوامل مختلف ذهنی و عینی به دست میآید؛ اینکه انسان بر اساس فضایل اخلاقی عمل کند، دلبست ثروت نباشد، دوستی و روابط اجتماعی مناسب با دیگران داشته باشد؛ حاکمان و عاملان، عدالت پیشه و به فقیران کمک کنند. همچنین داشتن خانواد سالم و طبیعت زیبا میتواند در انسان احساس شادی را برانگیزاند. نظامی مرگ را پایان زندگی نمیداند و از آنجا که به اعتقاد او، این پدیده سبب وصال به معشوق ازلی میشود، آن را عاملی برای شادمانی میداند.
فایل word بررسي تأثير تعليمي معناي ضمني و صريح افعال در کليله و دمنه و مقامات حميدي | WORD
ه حوزه دیگر مفاهیم تازهای را دریافت میکند. در این مقاله، سعی بر آن است که با مطالعه چهارچوب بافتاری این متون و اثر تعلیمی آنها با بررسی افعال، رهیافتهای نویسندگان در امر تعلیم تبیین گردد. برای این کار افعال در ساختهای پایه، مرکب و عبارت فعلی دادهبرداری شده، سپس به دلیل تأثیر مستقیم بافت بر ساخت افعال و ایجاد معانی به فعلها در بافت گزارههای مختلف توجه شده است و با تطبیق معانی ضمنی و صریح دو اثر، کارکرد آنها تحلیل شده است.
فایل word آموزههاي تعليمي مرگانديشي در رمان کليدر | WORD
قالب شهادت و پاسداری از آرمانها وجود دارد. جلوههای تعلیمی مرگاندیشی در کلیدر عبارت است از: غنیمت شمردن فرصت دنیا، ترغیبکنند نیکی، ترک گناه، آرامشبخشی، حیاتبخشی و برترین نوع مرگ، کشته شدن برای پاسداشت آرمانهای الهی است. در پایان، این نتیجه حاصل میشود که آموزههای کلیدر مبتنی بر معرفتافزایی در خصوص مرگ است و تلاش میکند با بیان غیرمستقیم و هنرمندانه و بهرهگیری از کهنالگوی مرگ، آگاهی و شناخت نظری مخاطب را افزایش دهد.
فایل word غُلغُلِ اجزايِ عالم بشنويد (تحليل عارفانة نماز از ديد مولوي) | WORD
میداند و با تکیه بر آیات شریف معتقد است که علاوه بر آدمی و پری، حیوان، گیاه و جماد نیز به ذکر و ستایش حق میپردازند؛ لیکن گوش دل باید گشود تا نغمههای پر شور توحیدی آنها شنیده شود.
این پژوهش رویکردی به تجلی عارفانه نماز در آثار مولانا دارد، خاصّه بر ابیاتی از مثنوی که بر پایه آیات قرآن کریم و احادیث شریف بنا شدهاند؛ همچنین نگارنده در طی این پژوهش نیمنگاهی دارد به سخنان عارفان بویژه آنان که از مقتدایان و پیشروان مولوی محسوب میشوند.
فایل word بررسي انديشههاي اخلاقي و تعليمي در شعر اجتماعي عصر مشروطيت | WORD
رگذار بود. این تغییرات در حوزه موضوع و مضمون و اندیشه صورت گرفت و باعث شد مضامین اخلاقی و تعلیمی همچون دادگری، وطنخواهی و انسانگرایی در شعر به گونهای متفاوت از ادوار قبل مطرح شود. با طرح این مضامین، شعر و نثر این دوره آیینه تمام نمای حقایق و بیان محرومیتها و ستمکشیهای مردم شد؛ به طوری که میتوان گفت در هیچ دورهای شعر تا این حد بین مردم راه پیدا نکرد. بیان مستقیم آموزههای اخلاقی و اجتماعی در شعر این دوره متفاوت و اثرگذار است.
فایل word مکتب گرايي در ادبيّات | WORD
دید، در برابر مکتبی دست به طغیان می زند و داعیه ی آن را دارد که ادبیّات را از قیدها و بندهایش میرهاند؛ امّا سرانجام خود به زندان دیگری برای ادبیّات بدل می شود. معمولاً پیدایش هر مکتبی به مثابهی گسستی در ادبیّات شمرده می شود؛ اما تکرار، تقلید و تداوم از کارکرد زیباییشناختی مکتب جدید نیز می کاهند و آن را به زوال رهنمون می سازند. گویی ادبیّات هیچ قید و بندی را تاب نمی آورد و بی وقفه برای نیل به آزادی در تلاش است.