فایل word بررسي ساختاري- معنايي ژانر تعليمي و نمونههاي آن با تکيه بر مثنوي مولوي | WORD
بهناچار نویسندگان این مقاله نخست گونهها و نمونههای آن را تبیین و تحدید کردهاند و برای هر یک از نمونههای گونه تعلیمی چهارچوبهای مشخص محتوایی- ساختاری تعیین کردهاند؛ سپس ویژگیهای هر یک از سه بعد زبانی، بلاغی و اندیشهای و نمونههایی از شعر و نثر ذکر کردهاند. همچنین با آوردن حکایتی از مثنوی بهعنوان نمونه، نشان دادهاند که همه نمونههای تعلیمی در لایههای مختلف حکایات مثنوی وجود دارد و این دلیل دیگری بر خاص بودن این اثر جاودانه است.
فایل word سيري در آفاق اشعار مدحي مسعود سعد سلمان | WORD
ن حبسیه است امّا قسمت اعظم دیوانش به قصاید مدحی اختصاص دارد. او در اشعار مدحی خود به ستایش صاحبان قدرت و شاعران معاصر خویش پرداخته و با معیارهای خاص خود آنها را یا به دلیل فضایل واقعی ستوده و یا با هدف ترغیب به فضایل و نهی از رذایل مورد ستایش قرار داده است.
این مقاله سعی دارد با آوردن مقدماتی در موضوع مدح و تبیین زمینه تاریخی و ادبی عصر شاعر به ارائه توضیح و تفسیر اشعار مدحی مسعود سعد بپردازد. به امید آن که گوشهای از کلیت هنری این گونه اشعار روشن شود.
فایل word سخن و شايست و نشايستهاي آن در آيين? ضربالمثلها | WORD
ی گوینده اشاره دارد و مواردی چون شخصیت اجتماعی، پایگاه طبقاتی، شرایط اقتصادی و دانش گوینده در رد و پذیرش سخن او مؤثر دانسته شده است. خاموشی دومین موضوع پربسامد در مثلهاست که با وجود نمونههای گاه متناقض، برآیند آن برتری سکوت بر گفتار است. موضوعات دیگری چون لزوم سنجیدهگویی، آسیبهای سخن، بیهودگی یا مؤثر بودن کلام و نیز نکاتی مربوط به شنونده در مراتب بعدی قرار میگیرند که هریک دربردارند نکاتی فرهنگی و اجتماعی هستند که در جای خود بررسی شدهاند.
فایل word شگردها و علل و انگيزههاي کاربرد مضامين تعليمي در منظومه هاي غنايي با تکيه بر منظوم? نويافت? «ناز و نياز» | WORD
ه از آن، نسخهای با شمار 483 در کتابخان U.C.L.A دانشگاه لسآنجلس است. در این اثر، مضامین و معانی تعلیمی و حکمی بسیاری وجود دارد که شاعر، آنها را باتوجهبه زمین انفعالی و ذوقی و با استفاده از شگردهایی مانند ترغیب، انذار، استدلال و... به کار برده است. این موضوع بیانگر حسن توجه شاعر در استوارکردن کلام برپای منطق عقلی و هنری است. نگارنده در این پژوهش میکوشد تا افزونبر معرفی کوتاه منظوم ناز و نیاز، چرایی بازتاب مضامین تعلیمی را در این منظوم غنایی بررسی کند.
فایل word برخي ظرافتهاي بلاغي و معنايي پنهان تعليمي در سخن سعدي | WORD
فارسی، باریک اندیشی، آگاهی از علوم مختلف، تجربههای زیادی که در سفر داشته و آشنایی با فرهنگهای متفاوت، از عواملی است که سبب ایجاد معانی پنهان در آثار او شده است. مهمتر آن که دقت و اهتمام سعدی برای ایجاد اثری تعلیمی و آموزنده، در روساخت و ژرف ساخت ابیات پدیدار است و گاه بر شارحان نیز پوشیده باقی مانده است. در این مقاله تلاش شده تا برخی ابیات و عبارات سعدی که ظرایف بیانی و معنائی پنهان در آنها بر شارحان سخن وی پوشیده مانده است، بازخوانی و معنا شود.
فایل word بررسي سه غزل سنايي بر پايه نقد فرماليستي با تاکيد بر آراي گرامون و ياکوبسن | WORD
افت ادبی میتوان از «رومن یاکوبسن»، «بوریس آخنبام» و «ویکتور شکلوفسکی» نام برد که از اعضای انجمن زبانشناسی در آن دوران بودند.
در این جستار سعی بر آن است که سه غزل از سنایی بر پایه این رهیافت و با تأکید بر دیدگاههای «موریس گرامون» و «رومن یاکوبسن» بررسی شود و نشان داده شود که میتوان به جنبههایی از معانی نهفته در یک اثر ادبی، جدا از ساختارهای جامعه نویسنده و همچنین مسائل تاریخی و حتی روانشناسی شخصیت او دست یافت.
فایل word شاديگرايي و جنبههاي تعليمي آن در غزليات شمس | WORD
د اهمیت و ظرفیت زیادی دارد و هدف این مقاله آن بوده که پس از تعریف شادی، از دیدگاههای مختلف- بویژه عرفانی- نقش تعلیمی، عوامل و نشانههای شادیگرایی را در غزلیات شمس بررسی نماید. در این تحقیق به شیوه کتابخانهای و اسنادی تمامی غزلیات مولوی مطالعه و شواهد مربوط به موضوع تحقیق استخراج و بررسی شد. نتیجه این بررسی نشان میدهد که مولانا شاعری شادیگرا بوده و از خواصّ و کارکردهای تعلیمی شادی برای القای اندیشههای عرفانیاش بهره فراوانی برده است.
فایل word مضامين تعليمي در شعر آييني | WORD
رسی با عنوانهایی همچون ادبیات دینی، ادبیات مذهبی، ادبیات مناسبتی و مانند این ها میشناسیم. این مقاله می کوشد تا تعریف شعر آیینی، ویژگیهای چشمگیر این نوع شعر، درون مایه شعر آیینی از دیدگاه تعلیمی و اندیشه های تعلیمی در انواع شعر آیینی را مورد بحث و بررس ی قرار دهد و طیف گسترده حضور این قسم از شعر را که در برگیرنده سرودههای توحیدی، مدح و منقبت مذهبی و سوگ سرودههای مذهبی در ادب فارسی است نشان دهد و از دریچه ادبیات تعلیمی به بررسی این گونه سرودهها بپردازد.
فایل word فرآيند شعر نو و محورهاي آن | WORD
عظم این هنر، برخلاف هنر هایی، چون نقّاشی، موسیقی و...، زبان و قواعد به هم پیچیده زبانی است که بدانها نمی توان بی توجّه بود؛ در این میان، کسانی موفّق و پیروز شدند که با توجّه به آن پشتوانه زبانی، بیانی رسا، شیوا و گیرا داشتند. نیز باید گفت در این نوع شعر قلّه ها برخلاف شعر کلاسیک انگشت شمارند.
این مقاله، کوششی منتقدانه در سطوح و لایه های شعر نو و بررسی برخی معیارهای زبانی شعر کلاسیک و ترسیم آنها بر صفحه شعر نو است، تا پاسخگوی نیازهای نسل شاعران جدید باشد.
فایل word آنچه امروز نيز مي توان از شمس تبريزي آموخت؟ | WORD
ت ادیان و رسالت انبیا، شریعت و متابعت، خودشناسی، جمع ظاهر و باطن، استقلال رأی و نفی تقلید، استعداد و اهلیت لازمه هدایت و تربیت، خوشخویی و فراخ روحی، حقیقت را از پنجرههای متعدّد نگریستن و آینه مرگ، به صورتی نسبتاً مدوّن ارائه شود. شمس به دلیل تأکیدی که به استقلال رأی و دوری از تقلید دارد، به همه این موضوعات با دیدی متفاوت و کاملاً شخصی مینگرد؛ بدین سبب امروزه میتوان هم نوع تفکّر را از شمس آموخت و هم تعالیم او را که حاصلِ نگرشی مثبت به زندگی است.
فایل word رويکرد مخاطبگزين شمس و نقش آن در تکوين ساختار مقالات | WORD
یان مختصر و موجز، نامأنوس، دیریاب و دشوار و پرابهام شمس با مخاطبان خویش در مواضعی از مقالات، تغییر و نوسان یافته است. روی سخن شمس در مقالات، بیشتر با مخاطبان زبدهای بوده که عمدتاً قادر به درک و دریافت زبان ویژ وی بودهاند؛ ازاینرو، وی در مقالات تلاش کرده است تا بهنحو مؤثری با آنان ارتباط برقرار کند. در این مقاله، نویسنده به شیو تحلیلی و توصیفی، در پی تبیین شیوههایی ارتباطی است که شمس با بهکاربستن آنها بر ذهن و ضمیر مخاطبان تأثیر گذاشته است.
فایل word غزل فارسي و آموزههاي ملامتي | WORD
گذار اندیشههای ملامتی در پهنه ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنه عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در این مقاله در پی اثبات آنیم که غزل فارسی از آغاز به ابزاری برای تعلیم آموزههای ملامتی بدل شده است و نگارش این مقاله، در واقع گامی است در مسیر بازشناسی هویت فرهنگی و ادبی ملامتیان و یافتن رد تأثیر شگرف آموزهها و باورهای ایشان در غزل فارسی و به ویژه بنیانگذاری گونهای از غزل با عنوان «قلندریات».
فایل word فلسفه و آموزههاي شاد زيستن در انديش? نظامي | WORD
و نامطلوب تقسیم میشود و در نتیج عوامل مختلف ذهنی و عینی به دست میآید؛ اینکه انسان بر اساس فضایل اخلاقی عمل کند، دلبست ثروت نباشد، دوستی و روابط اجتماعی مناسب با دیگران داشته باشد؛ حاکمان و عاملان، عدالت پیشه و به فقیران کمک کنند. همچنین داشتن خانواد سالم و طبیعت زیبا میتواند در انسان احساس شادی را برانگیزاند. نظامی مرگ را پایان زندگی نمیداند و از آنجا که به اعتقاد او، این پدیده سبب وصال به معشوق ازلی میشود، آن را عاملی برای شادمانی میداند.
فایل word بررسي تأثير تعليمي معناي ضمني و صريح افعال در کليله و دمنه و مقامات حميدي | WORD
های اشاری به حوزه دیگر مفاهیم تازهای را دریافت میکند. در این مقاله، سعی بر آن است که با مطالعه چهارچوب بافتاری این متون و اثر تعلیمی آنها با بررسی افعال، رهیافتهای نویسندگان در امر تعلیم تبیین گردد. برای این کار افعال در ساختهای پایه، مرکب و عبارت فعلی دادهبرداری شده، سپس به دلیل تأثیر مستقیم بافت بر ساخت افعال و ایجاد معانی به فعلها در بافت گزارههای مختلف توجه شده است و با تطبیق معانی ضمنی و صریح دو اثر، کارکرد آنها تحلیل شده است.
فایل word آموزههاي تعليمي مرگانديشي در رمان کليدر | WORD
مرگطلبی در قالب شهادت و پاسداری از آرمانها وجود دارد. جلوههای تعلیمی مرگاندیشی در کلیدر عبارت است از: غنیمت شمردن فرصت دنیا، ترغیبکنند نیکی، ترک گناه، آرامشبخشی، حیاتبخشی و برترین نوع مرگ، کشته شدن برای پاسداشت آرمانهای الهی است. در پایان، این نتیجه حاصل میشود که آموزههای کلیدر مبتنی بر معرفتافزایی در خصوص مرگ است و تلاش میکند با بیان غیرمستقیم و هنرمندانه و بهرهگیری از کهنالگوی مرگ، آگاهی و شناخت نظری مخاطب را افزایش دهد.
فایل word غُلغُلِ اجزايِ عالم بشنويد (تحليل عارفانة نماز از ديد مولوي) | WORD
رت راه تعالی میداند و با تکیه بر آیات شریف معتقد است که علاوه بر آدمی و پری، حیوان، گیاه و جماد نیز به ذکر و ستایش حق میپردازند؛ لیکن گوش دل باید گشود تا نغمههای پر شور توحیدی آنها شنیده شود.
این پژوهش رویکردی به تجلی عارفانه نماز در آثار مولانا دارد، خاصّه بر ابیاتی از مثنوی که بر پایه آیات قرآن کریم و احادیث شریف بنا شدهاند؛ همچنین نگارنده در طی این پژوهش نیمنگاهی دارد به سخنان عارفان بویژه آنان که از مقتدایان و پیشروان مولوی محسوب میشوند.
فایل word بررسي انديشههاي اخلاقي و تعليمي در شعر اجتماعي عصر مشروطيت | WORD
آن بسیار تأثیرگذار بود. این تغییرات در حوزه موضوع و مضمون و اندیشه صورت گرفت و باعث شد مضامین اخلاقی و تعلیمی همچون دادگری، وطنخواهی و انسانگرایی در شعر به گونهای متفاوت از ادوار قبل مطرح شود. با طرح این مضامین، شعر و نثر این دوره آیینه تمام نمای حقایق و بیان محرومیتها و ستمکشیهای مردم شد؛ به طوری که میتوان گفت در هیچ دورهای شعر تا این حد بین مردم راه پیدا نکرد. بیان مستقیم آموزههای اخلاقی و اجتماعی در شعر این دوره متفاوت و اثرگذار است.
فایل word مکتب گرايي در ادبيّات | WORD
خلق امکانات جدید، در برابر مکتبی دست به طغیان می زند و داعیه ی آن را دارد که ادبیّات را از قیدها و بندهایش میرهاند؛ امّا سرانجام خود به زندان دیگری برای ادبیّات بدل می شود. معمولاً پیدایش هر مکتبی به مثابهی گسستی در ادبیّات شمرده می شود؛ اما تکرار، تقلید و تداوم از کارکرد زیباییشناختی مکتب جدید نیز می کاهند و آن را به زوال رهنمون می سازند. گویی ادبیّات هیچ قید و بندی را تاب نمی آورد و بی وقفه برای نیل به آزادی در تلاش است.
فایل word بازخواني رمانتي سيستي رباعيّات خيّام نيشابوري | WORD
اعران را تحت تأثیر قرار داده است؛ در این پژوهش برآنیم تا پس از گذری کوتاه بر زندگی خیّام نیشابوری، شاعر قرن پنجم و ششم، برخی از افکار و ایده های رمانتیکی را در شعر این شاعر بررسی کنیم. از آنجا که مبانی اصلی مکتب رمانتیسیسم بیان احساسات فردی است، جانمایه ی اشعار خیام نیز جلوهای از بروز احساسات فردی وی درباره ی جهان هستی، زندگی، مرگ، یأس و بدبینی است که در یکی از کوتاه ترین شکلها و قالبهای شعر فارسی؛ یعنی رباعی مطرح شده است.
فایل word نمودهاي سوررئاليستي در شعر جنگ بر مبناي آثار پنج شاعر مقاومت | WORD
زمان جنگ و بعد از آن به نگارش درآمدهاند نیز، دارای ویژگیهای سوررئالیستی است یا خیر؟ در مقالهی پیش رو، به تحلیل، نمودهای مکتب سوررئالیسم در شعر جنگ با تکیه بر آثار پنج شاعر برجسته ی مقاومت، پرداخته شد و این نتیجه به دست آمد که برخی از ویژگیهای مکتب سوررئالیسم، نظیر: نگارش خودکار، طنز و کنایه، عشق و جنون و مستی، تخیل و وهم، رؤیا، وحشت و هراس و اضطراب، ابهام، تصاویر عجیب سوررئالیستی، اشیای سوررئالیستی و غم و اندوه در شعر جنگ بازتاب داشته است.
فایل word دو نگارهي همسان (بررسي تطبيقي امپرسيونيستي دو شخصيّت نمادين «مجنون» و «اورفه» بر اساس نگاره هاي به جامانده) | WORD
لوهای نگاره ی مجنون در میان حیوانات در ادبیّات و نگارگری ایرانی با سرگذشت و نمونه ی نقّاشی های رسم شده از اورفه؛ و پیش زمینه ی آشنایی با اساطیر یونان و اشتراک نمادهای نجومی در هیئت بطلمیوسی خبر می دهد. خالقان گمنام این نگاره ها همانند هنرمند امپرسیونیست توانسته اند جهان را بیشتر از نظر عواطف و احساس خود بنگرند تا حقیقت واقع خارجی؛ به عبارت دیگر کوشششان مصروف نمایش حقایقی شده که بر حسب احساسات و تأثّرات شخصی خود درک کردهاند.
فایل word نقش کليدي عنصر عقل در «انجام وظيفه» در تراژديهاي افتخارآميز پيِيرکُرني در ادبيّات کلاسيک فرانسه | WORD
اصلی در انتهای نمایشنامه، این آثار را فاقد روح تراژیک میکرد، در حالیکه بنا به نظر ارسطو ماهیت اصلی تراژدی رسوایی و سیهروزی قهرمان در پرده ی آخر است. در این پژوهش کوشش شده است تا از خلال چهار نمایشنامه ی مشهور پیِیر کُرنی، لوسید، هوراس، سینا و پولیوکت به مطالعه ی مسیر ادبی این درامنویس شهیر، انگیزهی پرسوناژهای وی از اعمال قهرمانانه پرداخته شود و نقش کلیدی عقل و دو راهی کُرنی در انجام وظیفه و قهرمان سازی مورد تحلیل ادبی قرار گیرد.
فایل word بازتاب اکسپرسيونيستي رخدادهاي جنگ جهاني اوّل در سرودههاي اديب پيشاوري | WORD
واردی و متأثر از زمینه های تجربی یکسان است و نه لزوماً در پیِ تأثیرپذیری شعر ادیب از مکاتب ادبی اروپای غربی یا آثار نویسندگان آلمانی پیشرو. به اختصار میتوان گفت افزون بر ارتباط محتوای اشعار ادیب با ضدنظامی گری، تخطئه ی جهان پرآشوب ویلهلمی و پیشگویی های آخرالزمانی از نتایج جنگ، بیانگرایی خلّاقانه ی او در سبک ادبی نیز به ویژه در تصویرسازی و شخصیت پردازی نمادین و انتزاعی مشهود است. این بازنماییها، همگونی هایی نیز با برخی از مکاتب هنری و ادبی دوره دارد.
فایل word بررسي رويکردهاي اسطورهپردازي در غزليّات حسين منزوي با تکيه برانديشهي رمانتيک | WORD
ا میدهد. هدف این پژوهش تبیین چگونگی اسطورهپردازی، بر محور اندیشهی رمانتیک و نحوهی بهکارگیری مبتکرانهی آنها در غزلیات منزوی است. همچنین برای تحلیل دقیقتر، در انتهای جستار، چند نمودار بسامدی ارائه شده است. دستاورد پژوهش ناظر بر این است که حسین منزوی، شاعر رمانتیک معاصر، در غزلیاتش از گونههای اسطورهای بهرهی زیادی برده است؛ چنانکه اسطورهها به سه شکل «تکرار»، «تغییر» و «بازآفرینی» در اشعار وی نمود یافته است.
فایل word مناسبات بينامتني شعر رمانتيسيسم سياه و شعر پُستمدرن | WORD
یسم و پست مدرنیسم در ایران، میزان پیوند این دو رویکرد را نشان دهد. بررسی ها نشان میدهد که شعر پست مدرن هم به لحاظ مضمون عصیانی و اعتراضی، و هم بهره گیری از زبان هنجارشکن، پیوندی تنگاتنگ با رمانتیسیسم سیاه دهه ی سی، و شعر زبانگرای دهه ی چهل دارد و با گرفتن شکل صوری نوشتار پسامدرن و تلاش در جهت چندصدایی کردن شعر، در جست وجوی آن است تا با تلفیق انتقادی سبکهای شعری گذشته ی ادب فارسی با جهان نگری نو، به بوطیقایی مستقل دست یابد.
فایل word شيوههاي بازتاب استراتژي هاي روايي فراداستان در رمان هاي پسامدرن فارسي | WORD
ی داستان میپردازند. مؤلّف با کاربرد فراداستان قصد دارد فاصله ای میان خواننده و داستان ایجاد کند و بدین وسیله شکافی میان واقعیّت و روایت برای خواننده به وجود بیاورد. استراتژی فراداستان در رمان های نویسندگان فارسی زبانی که شگردهای داستانی پسامدرن را مورد استفاده قرار داده اند، به اشکال و شیوههای مختلف و سبکهای متعدد مورد بازنمایی قرار گرفتهاست. در پژوهش حاضر به بررسی سبکی شکل های پردازش آن در رمان های معدودی پرداخته شدهاست.
فایل word تحليل پسامدرنيسم چندجانبه ي رمان «صورتک هاي تسليم» با تأکيد بر فراداستان تاريخنگارانه | WORD
ی شود نگاشته شده است. این پژوهش با تأکید بر نظریات لیندا هاچن به بررسی رمان صورتک های تسلیم پرداخته است. بر مبنای این پژوهش، ویژگی هایی مانند: آشکارسازی تکنیک های داستانی، تکثّر زاویه ی دید، راوی غیر قابل اعتماد، تاریخ مجعول، زمان پریشی، بینامتنیت، آیرونی و... در این رمان وجود دارد که با بی اعتبار نشان دادن تاریخ به مقابله با گفتمان های مسلّط تاریخی بر می خیزد و وجه فراداستان تاریخ نگارانه را در اثر بسیار پررنگ نشان میدهد.
فایل word نقد ناتوراليستي رمان «شبِ هول» با تکيه بر جريان سيّال ذهن | WORD
فت. پرسش اینجاست که این تکنیک در کنار اندیشههای ناتورالیستی چه مناسباتی ایجاد میکند؟ لذا جستار حاضر ابتدا اشارهای کوتاه به ریشههای ناتورالیسم در غرب و ایران میاندازد و برای فضای ناتورالیستی رمان نشانههایی عمومی ذکر میکند و در محور بعد با تأکید بر این که جریان سیّال ذهن بر روند داستان تأثیرگذار است در دو قسمت ابتدا فرصتها سپس موانعی را که این تکنیک سر راه نویسنده و اندیشههایش قرار میدهد، همراه با شواهدی از متن داستان بر میشمارد.
فایل word فرانمودهاي رمانتي سيسم عاشقانه و اجتماعي در اشعار نيما يوشيج و بدر شاکر السّيّاب | WORD
معشوق زمینی با اسم و رسم شخصی سخن گفت. با این وجود سیّاب گهگاه جیکور، زادگاه خویش را، به عنوان معشوق در نظر دارد. سیّاب با گذر از مرحله ی نخست شاعری، سراغ اندیشههای تند اجتماعی رفت تا حدّی که از سرودن شعرهای عاشقانه دور شد؛ حال آن که نیما همچنان به عشق توجه دارد؛ هرچند رنگ عاشقانه های نیما در روزگار میانسالی و پس از آن با دوره ی جوانی متفاوت است. حضور عشق در مفهوم فردی در اشعار سیاب، و اجتماعی در اشعار نیما بارزتر و نقش آفرین تر است.
فایل word بررسي ريشهشناختي واژههايي از گويش اَبَرج | WORD
ایج بودهاند اما در زبان فارسی نو، کاربرد خود را از دست داده و یا بسیار کمکاربرد شدهاند. این پژوهش برپایه تحقیق میدانی و جستوجوی اسنادی انجام گرفته است. حاصل سخن آنکه گویش مردمان کوهستاننشین منطقه، نماینده گویشی به شمار میرود که روزگاری در سراسر جلگه مرودشت رایج بوده و بعدها با ورود اقوام مهاجر در مناطق هموار حاشیه رودکر گویش آنها جایگزین گویش پیشین گردیده است. با اینحال در مناطق کوهستانی همچنان گویش کهنتر کاربرد دارد.