فایل word زبان روايت در رمانهاي رئاليسم جادويي | WORD
نتی حسن تناسب بین بزرگی حادثه و زبان روایت را عمداً رعایت نمیکند. به همین خاطر اغلب با توجه خاصی که به لحن روایت دارند عناصر خارقالعاده را عادی جلوه میدهند یا بالعکس، عناصر عادی و روزمره را در نگاه شخصیتهای داستان و خواننده خارقالعاده مینمایانند. این نوع استفاده از زبان به نویسنده رئالیسم جادویی کمک میکند تا تصاویر جادویی ولی در عین حال ملموستر و طنازانهای را چاشنی اثر خود کند.
فایل word تجزيه و تحليل مضمون عشق نزد پروست و استاندال با تکيه بر دو برداشت کلاسيک و مدرن از مفهوم آگاهي | WORD
ار است و دیگری تعبیر مدرنی که از آگاهی وجود دارد، که از آن جمله میتوان از تعبیری که مرلو-پونتی از آگاهی دارد اشاره کرد. مقاله حاضر ضمن مطرح کردن دو برداشت متفاوت از آگاهی و معرفی موشکافانه تحلیل پروست از عشق و نگاه مقایسهای آن با بینش استاندال، نشان خواهد داد چگونه دو بینش متفاوت از آگاهی میتواند به ما کمک کند تا تفاوت بنیادین و جوهرهای بین تحلیل عشق نزد پروست و استاندال را تجزیه و تحلیل کنیم.
فایل word خوانش شعر «مرگ ناصري» از منظر آراي لکان | WORD
ر دستیابی به لایههای پیچیده و مباحث ضمنی، نقد و تحلیل میشود. عیسی در ناصره متولد شد، از این رو شاملو او را ناصری مینامد. ناصری کسی است که میخواهد با گسترش رحم خود، جامعه را در جهت دیگریِ بزرگ نجات بخشد. این ویژگی در امر نمادین رخ میدهد، اما معمولاً رحم و دوست داشتن بعد از دنیای خیالی اتفاق نمیافتد. این بررسی، نوعی تحلیل متنی برای شناخت هرچه بیشتر لایههای ضمنی و پنهان شعر را به دست میدهد.
فایل word ادبيات همچون راهنمايي براي اخلاق: بازخواني نسبت ادبيات و اخلاق در دو دوره انديشهورزي سارتر | WORD
د؛ رویکردی که براساس آن ادبیات به عنوان شاخه هنری برگزیده میتواند همچون راهنمایی برای ساختن ارزشهای اخلاقی به کار گرفته شود. ارزشهایی که با مدد گرفتن از آگاهی خیالی و با مشارکت نویسنده و مخاطب آفریده و بازآفرینی میشوند. بر این اساس خواهیم دید که در اگزیستانسیالیسمِ سارتر ادبیات نسبت انکارنشدنی با اخلاق دارد و میتواند خلاءِ موجود در فلسفه وی، در زمینه احکام مدون اخلاقی را پر کند.
فایل word برابر خواني هايدن وايت و گرين بلات در خوانش متون سياسي | WORD
و ادبیات، نو تاریخگرایی، روابط مربوط به قدرت را بهعنوان مهمترین زمینه هر متن قلمداد میکند و به متن ادبی بهعنوان فضایی برای نمایش روابط مربوط به قدرت و تعامل گفتمانهای مختلف مینگرد. از این منظر نقد ادبی جدید افقی جدید فراروی متون سیاسی قرار میدهد به نحوی که برای تحلیل قدرت سیاسی میتوان از ابزارهای نقد ادبی همچون استعاره، مجاز، کنایه، آیرونی و همچنین شگردها و تمهیدات روایی سود جست.
فایل word ناسازگاري روششناختي و تئوريک با موضوع، در «روايتپژوهي داستانهاي عاميانه ايراني» | WORD
دانشگاهی تلاش کردهاست به شیوه نقد محتوایی، ناسازگاری و ناهمگونی نظریه و روش مورد پسند نویسنده را با موضوع کتاب مزبور بازگو کند. از نتایج تحقیق برمیآید با وجود تلاش نویسنده برای بازخوانی قصههای عامیانه فارسی از منظر نظریههای روایتشناسی ساختارگرا و ارائه ساختار روایی جامع از حکایات عامیانه فارسی، برجستگی خطاهای محتوایی و خطای نظری و روششناختی، دستاورد تحقیق را به چالش کشاندهاست.
فایل word بررسي روايتهاي پسامدرن در داستاننويسي براي کودکان و نوجوانان | WORD
سیامک گلشیری را در مقابله با اندیشههای روایتشناختی ماریا نیکولایوا بررسی میکنیم. نیکولایوا با گرایشهای پساساختارگرایی، ابزاری را که روایتشناسی میتواند برای بررسی ادبیات داستانی کودکان در اختیار ما بگذارد، به ما نشان میدهد. روایت همزمان سه داستان در آثار شمس و تجویف در داستان گلشیری، نمونهای برای گسست و شکاف در روایت است. در پایان داستان نیز شاهد روزنهای به آغاز یک داستان تازهایم.
فایل word دوره بندي شعر معاصر تاجيک: از روشنگري تا استقلال (1870-2015م) | WORD
بازگشتند. مسئله اصلی این پژوهش بررسی دورهبندی تحولات شعری تاجیکان از شروع نهضت بیداری تا استقلال منطقه در بستر نظریه تاریخ ادبیات است. پس از بررسی دورهبندیهای صورت پذیرفته و نقد مبانی فکری آنها الگوی نگارنده در این زمینه پیشنهاد شدهاست. به نظر میرسد این الگو تأثیر مستقیمی در نگارش جریانشناسی شعر معاصر تاجیک داشته باشد و بتواند در معرفی میراث آن به فارسیزبانان جهان نقش مؤثری ایفا کند.
فایل word بازتوليد مناسبات سلطه در رمان شوهرآهوخانم | WORD
عنوان نیروی پیشبرنده متن در یک سناریوی هوشمندانه و دقیق، ضمن کتمان روابط سلطه، این متن را بهگونهای هدایت کردهاست که پشتیبانی از قهرمان اصلی داستان که در واقع امر، قهرمانی پوشالین بیش نیست در تحلیل و جمعبندی منتقدین، با نوعی سوءبرداشت، به قرائتهای فمینیستی منجر شدهاست. اما در این نوشتار با برملا شدن کارکرد ایدئولوژی سویه پنهان متن آشکار شدهاست که ناظر بر استمرار سلطه مردسالاری است.
فایل word کاوشي بر ميزان نفوذ ايدئولوژي در رمان نوجوان، مورد مطالعه: رمان لالايي براي دختر مرده | WORD
حوزه روایت بررسی کرد، گفتمان روایی است که در آن، عاملهای روایی، مانند نویسنده ضمنی، راوی، شخصیتهای داستان، روایتشنو و خواننده ضمنی بررسی میشوند. در این پژوهش، برآنیم که این عاملهای روایی را باتوجه به رویکرد باختین به چندصدایی، دوصدایی و تکصدایی در رمان نوجوان لالایی برای دختر مرده بررسی کنیم و اینکه نشان داده شود این رمان، چه اندازه به سمت القای ایدئولوژی یا شکست آن در متن پیش رفتهاست.
فایل word تحليل نشانهشناختي داستان بهرام گور با زن پاليزبان («زن پاليزبان»ِ شاهنامه در خانه «خُرهنما»يِ مرزباننامه) | WORD
رزباننامه، نشان دهیم که این دو داستان صورتهایی متفاوت از داستانی واحدند که به دلیل تحولات فرهنگی به دو شکل روایت شدهاند. با تحلیل نشانهشناختی این دو روایت، مشخص شد که این داستان ضمن برخورداری از ساختار منسجم روایی و براعت استهلال بهجا که در اختیار مضمون کلیِ «برخاستن برکت به دلیل ستم پادشاه» قرار دارد، دربردارنده نکته مهمی درباره بهرام گور است که میتواند رهاورد تربیتِ متفاوتِ او باشد.
فایل word دايانوياي اسطوره چيست؟ پژوهشي در ساحت مغفول نظريه اسطورهشناختي نورتروپ فراي | WORD
ِ بیان متلازم است و گذار اسطوره به سوی رُمانس، حماسه و نهایتاً تاریخ به واسط عملکرد اصل جابهجایی ممکن میشود. در این گذار، اسطوره نامتبدل در نهایت به وجه واقعگرای ناتورآلیستی روی میآورد و اسطوره اگرچه پوشیده و نهفته میماند اما هرگز از میان نمیرود. بنابراین، به زعم فرای حتی آثاری که اساساً با رویکرد تاریخی نگاشته شدهاند این قابلیت را دارند که از طریق قرائت اسطورهشناختی تجزیه و تحلیل شوند.
فایل word محاکات و روايت از ديالوگهاي افلاطون تا درامهاي خواندني مدرن | WORD
ای غیرمحاکاتی پرداختهایم که حاصل آن، درامهای خواندنی هستند. در تفسیر درامهای خواندنی، نمایشنامه چهار قدیس در سه پرده اثر گرترود استاین و ساختار کلی نمایشنامههای برتولت برشت و ساموئل بکت، از نمایشنامهنویسان مدرنیست، بررسی شدهاست. در انتها با دستیابی به مؤلفههای درامهای خواندنی و تطبیق آنها با دیالوگهای افلاطونی، به مختصات دیالوگهای افلاطونی در قالب گونهای دراماتیک دست مییابیم.
فایل word موضع مؤلف پنهان حکايتهاي کليله و دمنه: برساخت توزيع فضا | WORD
و تحلیل بافتِ کلامی نیز بر نشانگان توزیع فضا در نوشتار نصرالله منشی تکیه شدهاست. نتیجه بیانگر آن است که نشانگان توزیع فضا که بر زبان کارگزاران درونمتنی در سطوح مختلف جاری شده؛ حاکی از تولید و رواج گفتمانی مبتنی بر حفظ نظمِ از پیش تثبیتشده و مرزبندیهای برآمده از آن در قالب نظام تنبیه و تشویق است؛ بهطوریکه پاداشِ حفظ نظم و رعایت مرز، بقا و رستگاری و عدول از آنها سبب مرگ یا خسران فرض شدهاست.
فایل word نشانه - معناشناسي عاطفي گسست و انسداد گفتماني در داستان حسنک وزير | WORD
ئه یک گزاره کلی ناظر به کنش سیاسی خردگرایانه است؛ در عین حال، وجه عقلایی داستان بر شخصیت خردگرا و پیچیده داستان (سلطان مسعود غزنوی) استوار است که گزارههای عقلایی را در متن تولید میکند اما به لحاظ اشتراک در تحقیر سوژگانی با بوسهل پیوند و با حسنک گسست گفتمانی مییابد و از این رو این شخصیت خردگرا علیرغم تعیینکنندهبودن و برخورداری از قدرت اصلی در تعیین سرنوشت گفتمان، در لایه دوم پیرنگ قرار میگیرد
فایل word اومبرتو اکو و بنيان نشانهشناختي تأويل | WORD
ه بررسی و تحلیل کند. در این بررسی مشخص میشود که تأویل اصیل[1] در برابر تأویل نابههنجار[2]- که اساساً مستلزم خوانشی سوژهمحور است- ناشی از نوعی آزادی در عین محدودیت است؛ به بیانی سرراستتر، متن بر اساس قابلیتهای نشانهشناختی خود، خواننده را در مسیرهای مشخصی از جریان تأویل پیش میبرد؛ مسیرهایی که میتوان با مطالعه نشانهشناختی اثر آنها را پیشبینی و تبیین کرد. [1]. authentic interpretation [2]. abberant interpretation
فایل word تحليل گفتمان جنسيت در متون ادبي قرن هفتم هجري: مطالعه موردي نسخه خطي جوامعالحکايات و لوامعالروايات اثر محمد عوفي | WORD
یل گفتمانی مورد بررسی قرار میدهد. چهارچوب نظری و روشی مقاله، رویکرد متفکر فرانسوی «میشل فوکو» است. نتایج بررسیها نشان میدهد که عوفی در این فصول میکوشد با بهکارگیری نوعی گفتمان اخلاقی، سوژههای جنسیتی به زعم خود اخلاقی را برسازد. . او با برساختن گفتمانی سوژههای «زن پارسا» و «زن ناپارسا» میکوشد نوعی بایگانی جنسیتی مبتنی بر حساسیت نسبت «میل جنسی» زنان به وجود آورد.
فایل word سوژه زندگينامه خودنوشت از منظر پست مدرنيسم | WORD
چه بسا «خویشتن» حتی به جای «دیگری» گرفته میشود. هدف این مقاله، پاسخ به این پرسشها است که در قرائت ما از سوژه پستمدرن در کانون زندگینامه خودنوشت، «من» چندگانه و مبهم چه نقشی ایفاء میکند؟ چگونه «دیگران» برآمده از این متن میتوانند خود را از وضیعت غیربودگی رها سازند و در مقام منِ مؤلف، به لحاظ تاریخی، جایگاهی در جهان را از آن خود کنند و در گفتمانهای مختلف نیز شرکت جویند؟
فایل word تحليل «ببرها در روز دهم» بر اساس رويکرد گفتمان انتقادي فرکلاف | WORD
رزه با همهگیرشدن یأس و خواری انسان عربی به طور عام و ذلت و شکست انسان سوری به طور خاص میپردازد. با وجود طبع انتقادی نویسنده، زبان داستان صریح و رُک نیست بلکه، به علت در امان ماندن از آسیب حاکمان مستبد، با بهرهگیری از رموز به نقد و تفسیر جامعه خویش میپردازد. ازاینرو، با گفتمان انتقادی فرکلاف، میتوان به کشف لایههای رمزگونه متن و مراحل تقسیمات دهگانه زندگی ببرهای روز دهم، دست یافت.
فایل word بررسي جنسيت در شعر کودک و نوجوان از منظر جامعهشناسي بدن | WORD
ی کودک و نوجوان بررسی شدهاست. مبنای نظری بحث، آرای برخی از صاحبنظران جامعهشناسی بدن و روش تحقیق بر شیوه تحلیل محتوای کمی و کیفی -پدیدارشناسی تجربی- استوار است. نتیجه نشان میدهد که الگوی فرهنگی ساماندهی بدن در شعر کودک و نوجوان بیشتر با جهان سنتی ایرانی هماهنگ است و از نگاه مدرن و مصرفی میگریزد و بر همین اساس نقشها میان زن و مرد توزیع شده یا در قالب بدن آرمانی و مطلوب از آنها انتظار میرود.
فایل word ساختار زمان در رمان چشمهايش از منظر معنيشناسي شناختي | WORD
ن یادشده میپردازیم. نتیج بهدستآمده از اعمال این دو نظری معناشناختی بر روایت داستانی این است که فضاهای روایی در یک مسیر زمانی براساس سه عنصر زاویهدید، کانون و رویداد ساختارمییابند و هر یک از این فضاها بر پای اجزای درونی خود و با توجه به الگویی مفهومی به یکدیگر پیوند میخورند و زنجیر رویدادهای داستان را شکلمیدهند. بدینسان، این مقاله درصدد تبیین نحو ساخت و پیدایش معنا، در سطح گفتمان است.
فایل word نقد جامعهشناختي نمايشنام? چهارصندوق بهرام بيضايي | WORD
صولی قابل ارتباط و تعمیمپذیر دارد. با بهرهگیری از این روش، نمایشنامه براساس شخصیتها که هر کدام نمایند طبقهای خاص از مردم جامعه هستند، تحلیل شده و نهایتاً مشخص میشود که چگونه بهرام بیضایی با نگاه موشکافانه، دریافت خود را از حوادث اجتماعی و سیاسی که در بستر تاریخ معاصر در جریان است، در قالب یک اثر هنری متعهد و جهتبخش به مخاطب ارائه میدهد و در نقش منتقد اجتماعی باعث گسترش آگاهی جمعی میگردد.
فایل word بررسي هويت، قدرت و دانش در سه بَرخواني بهرام بيضايي | WORD
ره اهمیت ویژهای در حوزه روایت دارد. هویت و قدرت این سه شخصیت اساطیری با توجه به زمان نگارش آن، در بعد از کودتای 28 مرداد 1332، به طور ناخودآگاه برای خواننده تولید گفتمان میکند. این مقاله به مسأله هویت و قدرت و دانش در سه برخوانی میپردازد، تا نقش متن را بر مسائل اجتماعی بررسی کند و قدرت و هویت سه شخصیت اساطیری آرش، اژدهاک، جم و در کنار آنان وزیر جم یعنی بندار بیدخش را به شکلی نوین و امروزی برجسته نماید.
فایل word سبک زندگيِ ترجمه شده: تحليلي نشانه- پديدارشناختي از مترجم دردها اثر جومپا لاهيري | WORD
طراف خود سبکهای زندگی متفاوتی را تجربه میکند. او هم تمایز خود را با دیگری به واسط حفظِ سبکِ زندگی سرزمین مادری تثبیت میکند، هم کوشش میکند با دیگری با تقلیدِ سبک زندگیِ میزبان همسان شود، هم با دیگری آمیخته میشود و سبک زندگی هیبرید میآفریند و هویتی پیوندخورده میسازد و از همه مهمتر، با عبور و گذر دائم میان دلالتهای سبکهای زندگی سرزمینهای مادر و میزبان، هویتهای خود را مرتب ترجمه میکند.
فایل word خوانش لکاني رمان عامه پسند پريچهر | WORD
hy; لکانی، یکی از رهیافتهای کارساز در این زمینه است. این جستار با بهرهگیری از تئوری لکانی رشد روانی سهگانه امر واقعی، نظم خیالی و نظم نمادین به خوانش رمان عامهپسند عاشقانهپریچهر مؤدبپور پرداختهاست. فرایند پژوهش گویای آن است که این اثر عامهپسند، با ترسیم جهانی آرمانی مبتنی بر گفتمان مردسالارانه، مرحله نظم خیالی (آینهای) را نمایندگی و در برساخت اگو (من آرمانی) مخاطب نقش ایفا میکند.
فایل word بررسي و مقايسه سرعت روايت در دو حکايت از مثنوي معنوي با مآخذ آنها براساس نظريه روايت شناسي جرالد پرينس | WORD
تهای روایی تند، کم و بیش تند و متعادل روبهتند دارند. مولوی با بهرهگیری مستقیم از معارف و اندیشههای موجود در گفتمان ایرانی- اسلامی و انواع شگردهای روایی مانند تداعی معانی، درج، راوی مداخلهگر، راوی ناموثق و غیره، روایتهای برهنه و تند را آماده پذیرش انواع دستههای پنجگانه سرعت روایت و سرعتهای روایی خیلی کند و کند میکند که از نظر زیباییشناختی متنوعتر، کاملتر و لذتبخشتر است.
فایل word تحليل نمونهوار زنان شيزوفرنيک در رمانهاي پسامدرن فارسي (کولي کنارآتش، ساربان سرگردان و باورهاي خيس يک مرده) | WORD
یس یک مرده مرد است که این نکته نیز در مقاله مطمح نظر میباشد. از نتایج مقاله، شیزوییتر بودن شخصیت اصلی رمانهایی مثل کولی کنار آتش است و عامل این ویژگی نیز چه بسا مردان هستند. از اهداف مقاله شناخت شخصیتهای زن در رمانهای پسامدرن است و روش آن به گونهای تحلیلی به شخصیت شیزوفرنیایی زنان در رمانهای یاد شده میپردازد و بیان میدارد که زنان در داستانهای مردان نقش حاشیهایتری دارند.
فایل word بررسي ارتباط مرگ با کلام و گفتمان پسامرگي در پستمدرنيسم در روايتهاي داستاني محمدرضا کاتب | WORD
ا بازخوانی روایتهای داستانی محمدرضا کاتب به این سؤال مقدر پاسخ میدهیم که آیا اندیشه پیوند میان مرگ و کلام در متون داستانی محمدرضا کاتب به چشم میخورد؟ و سپس در بازنمایی مضمون مرگ این ارتباط با پسامدرنیسم محفوظ ماندهاست؟ در این جستار تلاش شدهاست پیوند محتوایی مرگ با کلام و گفتار پسامرگی در پسامدرنیسم و تلازم و همبستگی محوری این مضامین در روایتهای داستانی این داستاننویس معاصر نشان داده شود.
فایل word داستان پسامدرن فارسي و «سوژ?» زنانه | WORD
محور کمک میکند تا نه تنها از اقتدار مردانه خلاص شود بلکه اسباب موثرتری برای ادراک خود پیدا کند. این دوگانگی، درجامعهای مانند ایران که زمینه تاریخی متفاوتی از غرب را آزموده نمودهایی در عرصههای مختلف از جمله ادبیات داستانی دارد که الزاماً قرینه یا همراستا با نمودهای نظیر آن در جامعه غربی نیست. هدف مقاله حاضر بررسی نظری این تفاوت است و جهت تایید، شواهدی نیز از آثار چند نویسنده زن(2) ارائه میشود.
فایل word فرآيند تبديل ژانر تاريخي به حماسه مذهبي (مطالعه موردي: مختارنامه) | WORD
است، نشان میدهد که ژانرها در طول حیات خود به یکدیگر تبدیل میشوند یا یک ژانر از دل ژانرهای دیگر سر برمیآورد و تبدیل به ژانر مستقلی میشود. مثلاً روایت مختار از وقتی وارد حماسههای مذهبی شد تغییر و تحولی مداوم را نشان میدهد و ورود این روایت به ژانرهای مدرن همچون سینما، نشاندهنده آن است که هنوز این تحولات ادامه دارد. روایت مختار یکی از نمونههای خوب برای نشاندادن زایش و تحول ژانرهاست.