فایل word کاوشي بر ميزان نفوذ ايدئولوژي در رمان نوجوان، مورد مطالعه: رمان لالايي براي دختر مرده | WORD
خصوص در حوزه روایت بررسی کرد، گفتمان روایی است که در آن، عاملهای روایی، مانند نویسنده ضمنی، راوی، شخصیتهای داستان، روایتشنو و خواننده ضمنی بررسی میشوند. در این پژوهش، برآنیم که این عاملهای روایی را باتوجه به رویکرد باختین به چندصدایی، دوصدایی و تکصدایی در رمان نوجوان لالایی برای دختر مرده بررسی کنیم و اینکه نشان داده شود این رمان، چه اندازه به سمت القای ایدئولوژی یا شکست آن در متن پیش رفتهاست.
فایل word تحليل نشانهشناختي داستان بهرام گور با زن پاليزبان («زن پاليزبان»ِ شاهنامه در خانه «خُرهنما»يِ مرزباننامه) | WORD
م» از مرزباننامه، نشان دهیم که این دو داستان صورتهایی متفاوت از داستانی واحدند که به دلیل تحولات فرهنگی به دو شکل روایت شدهاند. با تحلیل نشانهشناختی این دو روایت، مشخص شد که این داستان ضمن برخورداری از ساختار منسجم روایی و براعت استهلال بهجا که در اختیار مضمون کلیِ «برخاستن برکت به دلیل ستم پادشاه» قرار دارد، دربردارنده نکته مهمی درباره بهرام گور است که میتواند رهاورد تربیتِ متفاوتِ او باشد.
فایل word دايانوياي اسطوره چيست؟ پژوهشي در ساحت مغفول نظريه اسطورهشناختي نورتروپ فراي | WORD
و دموتیکیِ بیان متلازم است و گذار اسطوره به سوی رُمانس، حماسه و نهایتاً تاریخ به واسط عملکرد اصل جابهجایی ممکن میشود. در این گذار، اسطوره نامتبدل در نهایت به وجه واقعگرای ناتورآلیستی روی میآورد و اسطوره اگرچه پوشیده و نهفته میماند اما هرگز از میان نمیرود. بنابراین، به زعم فرای حتی آثاری که اساساً با رویکرد تاریخی نگاشته شدهاند این قابلیت را دارند که از طریق قرائت اسطورهشناختی تجزیه و تحلیل شوند.
فایل word محاکات و روايت از ديالوگهاي افلاطون تا درامهاي خواندني مدرن | WORD
میان هنرهای غیرمحاکاتی پرداختهایم که حاصل آن، درامهای خواندنی هستند. در تفسیر درامهای خواندنی، نمایشنامه چهار قدیس در سه پرده اثر گرترود استاین و ساختار کلی نمایشنامههای برتولت برشت و ساموئل بکت، از نمایشنامهنویسان مدرنیست، بررسی شدهاست. در انتها با دستیابی به مؤلفههای درامهای خواندنی و تطبیق آنها با دیالوگهای افلاطونی، به مختصات دیالوگهای افلاطونی در قالب گونهای دراماتیک دست مییابیم.
فایل word موضع مؤلف پنهان حکايتهاي کليله و دمنه: برساخت توزيع فضا | WORD
بقهبندی و تحلیل بافتِ کلامی نیز بر نشانگان توزیع فضا در نوشتار نصرالله منشی تکیه شدهاست. نتیجه بیانگر آن است که نشانگان توزیع فضا که بر زبان کارگزاران درونمتنی در سطوح مختلف جاری شده؛ حاکی از تولید و رواج گفتمانی مبتنی بر حفظ نظمِ از پیش تثبیتشده و مرزبندیهای برآمده از آن در قالب نظام تنبیه و تشویق است؛ بهطوریکه پاداشِ حفظ نظم و رعایت مرز، بقا و رستگاری و عدول از آنها سبب مرگ یا خسران فرض شدهاست.
فایل word نشانه - معناشناسي عاطفي گسست و انسداد گفتماني در داستان حسنک وزير | WORD
راستای ارائه یک گزاره کلی ناظر به کنش سیاسی خردگرایانه است؛ در عین حال، وجه عقلایی داستان بر شخصیت خردگرا و پیچیده داستان (سلطان مسعود غزنوی) استوار است که گزارههای عقلایی را در متن تولید میکند اما به لحاظ اشتراک در تحقیر سوژگانی با بوسهل پیوند و با حسنک گسست گفتمانی مییابد و از این رو این شخصیت خردگرا علیرغم تعیینکنندهبودن و برخورداری از قدرت اصلی در تعیین سرنوشت گفتمان، در لایه دوم پیرنگ قرار میگیرد
فایل word اومبرتو اکو و بنيان نشانهشناختي تأويل | WORD
در این باره بررسی و تحلیل کند. در این بررسی مشخص میشود که تأویل اصیل[1] در برابر تأویل نابههنجار[2]- که اساساً مستلزم خوانشی سوژهمحور است- ناشی از نوعی آزادی در عین محدودیت است؛ به بیانی سرراستتر، متن بر اساس قابلیتهای نشانهشناختی خود، خواننده را در مسیرهای مشخصی از جریان تأویل پیش میبرد؛ مسیرهایی که میتوان با مطالعه نشانهشناختی اثر آنها را پیشبینی و تبیین کرد. [1]. authentic interpretation [2]. abberant interpretation
فایل word تحليل گفتمان جنسيت در متون ادبي قرن هفتم هجري: مطالعه موردي نسخه خطي جوامعالحکايات و لوامعالروايات اثر محمد عوفي | WORD
به روش تحلیل گفتمانی مورد بررسی قرار میدهد. چهارچوب نظری و روشی مقاله، رویکرد متفکر فرانسوی «میشل فوکو» است. نتایج بررسیها نشان میدهد که عوفی در این فصول میکوشد با بهکارگیری نوعی گفتمان اخلاقی، سوژههای جنسیتی به زعم خود اخلاقی را برسازد. . او با برساختن گفتمانی سوژههای «زن پارسا» و «زن ناپارسا» میکوشد نوعی بایگانی جنسیتی مبتنی بر حساسیت نسبت «میل جنسی» زنان به وجود آورد.
فایل word سوژه زندگينامه خودنوشت از منظر پست مدرنيسم | WORD
ا آنجا که چه بسا «خویشتن» حتی به جای «دیگری» گرفته میشود. هدف این مقاله، پاسخ به این پرسشها است که در قرائت ما از سوژه پستمدرن در کانون زندگینامه خودنوشت، «من» چندگانه و مبهم چه نقشی ایفاء میکند؟ چگونه «دیگران» برآمده از این متن میتوانند خود را از وضیعت غیربودگی رها سازند و در مقام منِ مؤلف، به لحاظ تاریخی، جایگاهی در جهان را از آن خود کنند و در گفتمانهای مختلف نیز شرکت جویند؟
فایل word تحليل «ببرها در روز دهم» بر اساس رويکرد گفتمان انتقادي فرکلاف | WORD
سوری و مبارزه با همهگیرشدن یأس و خواری انسان عربی به طور عام و ذلت و شکست انسان سوری به طور خاص میپردازد. با وجود طبع انتقادی نویسنده، زبان داستان صریح و رُک نیست بلکه، به علت در امان ماندن از آسیب حاکمان مستبد، با بهرهگیری از رموز به نقد و تفسیر جامعه خویش میپردازد. ازاینرو، با گفتمان انتقادی فرکلاف، میتوان به کشف لایههای رمزگونه متن و مراحل تقسیمات دهگانه زندگی ببرهای روز دهم، دست یافت.
فایل word بررسي جنسيت در شعر کودک و نوجوان از منظر جامعهشناسي بدن | WORD
ر شعر فارسی کودک و نوجوان بررسی شدهاست. مبنای نظری بحث، آرای برخی از صاحبنظران جامعهشناسی بدن و روش تحقیق بر شیوه تحلیل محتوای کمی و کیفی -پدیدارشناسی تجربی- استوار است. نتیجه نشان میدهد که الگوی فرهنگی ساماندهی بدن در شعر کودک و نوجوان بیشتر با جهان سنتی ایرانی هماهنگ است و از نگاه مدرن و مصرفی میگریزد و بر همین اساس نقشها میان زن و مرد توزیع شده یا در قالب بدن آرمانی و مطلوب از آنها انتظار میرود.
فایل word ساختار زمان در رمان چشمهايش از منظر معنيشناسي شناختي | WORD
أله در رمان یادشده میپردازیم. نتیج بهدستآمده از اعمال این دو نظری معناشناختی بر روایت داستانی این است که فضاهای روایی در یک مسیر زمانی براساس سه عنصر زاویهدید، کانون و رویداد ساختارمییابند و هر یک از این فضاها بر پای اجزای درونی خود و با توجه به الگویی مفهومی به یکدیگر پیوند میخورند و زنجیر رویدادهای داستان را شکلمیدهند. بدینسان، این مقاله درصدد تبیین نحو ساخت و پیدایش معنا، در سطح گفتمان است.
فایل word نقد جامعهشناختي نمايشنام? چهارصندوق بهرام بيضايي | WORD
ارکان و اصولی قابل ارتباط و تعمیمپذیر دارد. با بهرهگیری از این روش، نمایشنامه براساس شخصیتها که هر کدام نمایند طبقهای خاص از مردم جامعه هستند، تحلیل شده و نهایتاً مشخص میشود که چگونه بهرام بیضایی با نگاه موشکافانه، دریافت خود را از حوادث اجتماعی و سیاسی که در بستر تاریخ معاصر در جریان است، در قالب یک اثر هنری متعهد و جهتبخش به مخاطب ارائه میدهد و در نقش منتقد اجتماعی باعث گسترش آگاهی جمعی میگردد.
فایل word بررسي هويت، قدرت و دانش در سه بَرخواني بهرام بيضايي | WORD
سازیِ اسطوره اهمیت ویژهای در حوزه روایت دارد. هویت و قدرت این سه شخصیت اساطیری با توجه به زمان نگارش آن، در بعد از کودتای 28 مرداد 1332، به طور ناخودآگاه برای خواننده تولید گفتمان میکند. این مقاله به مسأله هویت و قدرت و دانش در سه برخوانی میپردازد، تا نقش متن را بر مسائل اجتماعی بررسی کند و قدرت و هویت سه شخصیت اساطیری آرش، اژدهاک، جم و در کنار آنان وزیر جم یعنی بندار بیدخش را به شکلی نوین و امروزی برجسته نماید.
فایل word سبک زندگيِ ترجمه شده: تحليلي نشانه- پديدارشناختي از مترجم دردها اثر جومپا لاهيري | WORD
بژههای اطراف خود سبکهای زندگی متفاوتی را تجربه میکند. او هم تمایز خود را با دیگری به واسط حفظِ سبکِ زندگی سرزمین مادری تثبیت میکند، هم کوشش میکند با دیگری با تقلیدِ سبک زندگیِ میزبان همسان شود، هم با دیگری آمیخته میشود و سبک زندگی هیبرید میآفریند و هویتی پیوندخورده میسازد و از همه مهمتر، با عبور و گذر دائم میان دلالتهای سبکهای زندگی سرزمینهای مادر و میزبان، هویتهای خود را مرتب ترجمه میکند.
فایل word خوانش لکاني رمان عامه پسند پريچهر | WORD
اوانه لکانی، یکی از رهیافتهای کارساز در این زمینه است. این جستار با بهرهگیری از تئوری لکانی رشد روانی سهگانه امر واقعی، نظم خیالی و نظم نمادین به خوانش رمان عامهپسند عاشقانهپریچهر مؤدبپور پرداختهاست. فرایند پژوهش گویای آن است که این اثر عامهپسند، با ترسیم جهانی آرمانی مبتنی بر گفتمان مردسالارانه، مرحله نظم خیالی (آینهای) را نمایندگی و در برساخت اگو (من آرمانی) مخاطب نقش ایفا میکند.
فایل word بررسي و مقايسه سرعت روايت در دو حکايت از مثنوي معنوي با مآخذ آنها براساس نظريه روايت شناسي جرالد پرينس | WORD
ها نیز سرعتهای روایی تند، کم و بیش تند و متعادل روبهتند دارند. مولوی با بهرهگیری مستقیم از معارف و اندیشههای موجود در گفتمان ایرانی- اسلامی و انواع شگردهای روایی مانند تداعی معانی، درج، راوی مداخلهگر، راوی ناموثق و غیره، روایتهای برهنه و تند را آماده پذیرش انواع دستههای پنجگانه سرعت روایت و سرعتهای روایی خیلی کند و کند میکند که از نظر زیباییشناختی متنوعتر، کاملتر و لذتبخشتر است.
فایل word تحليل نمونهوار زنان شيزوفرنيک در رمانهاي پسامدرن فارسي (کولي کنارآتش، ساربان سرگردان و باورهاي خيس يک مرده) | WORD
باورهای خیس یک مرده مرد است که این نکته نیز در مقاله مطمح نظر میباشد. از نتایج مقاله، شیزوییتر بودن شخصیت اصلی رمانهایی مثل کولی کنار آتش است و عامل این ویژگی نیز چه بسا مردان هستند. از اهداف مقاله شناخت شخصیتهای زن در رمانهای پسامدرن است و روش آن به گونهای تحلیلی به شخصیت شیزوفرنیایی زنان در رمانهای یاد شده میپردازد و بیان میدارد که زنان در داستانهای مردان نقش حاشیهایتری دارند.
فایل word بررسي ارتباط مرگ با کلام و گفتمان پسامرگي در پستمدرنيسم در روايتهاي داستاني محمدرضا کاتب | WORD
ین پژوهش با بازخوانی روایتهای داستانی محمدرضا کاتب به این سؤال مقدر پاسخ میدهیم که آیا اندیشه پیوند میان مرگ و کلام در متون داستانی محمدرضا کاتب به چشم میخورد؟ و سپس در بازنمایی مضمون مرگ این ارتباط با پسامدرنیسم محفوظ ماندهاست؟ در این جستار تلاش شدهاست پیوند محتوایی مرگ با کلام و گفتار پسامرگی در پسامدرنیسم و تلازم و همبستگی محوری این مضامین در روایتهای داستانی این داستاننویس معاصر نشان داده شود.
فایل word داستان پسامدرن فارسي و «سوژ?» زنانه | WORD
تفکر زنمحور کمک میکند تا نه تنها از اقتدار مردانه خلاص شود بلکه اسباب موثرتری برای ادراک خود پیدا کند. این دوگانگی، درجامعهای مانند ایران که زمینه تاریخی متفاوتی از غرب را آزموده نمودهایی در عرصههای مختلف از جمله ادبیات داستانی دارد که الزاماً قرینه یا همراستا با نمودهای نظیر آن در جامعه غربی نیست. هدف مقاله حاضر بررسی نظری این تفاوت است و جهت تایید، شواهدی نیز از آثار چند نویسنده زن(2) ارائه میشود.
فایل word فرآيند تبديل ژانر تاريخي به حماسه مذهبي (مطالعه موردي: مختارنامه) | WORD
حلیل محتواست، نشان میدهد که ژانرها در طول حیات خود به یکدیگر تبدیل میشوند یا یک ژانر از دل ژانرهای دیگر سر برمیآورد و تبدیل به ژانر مستقلی میشود. مثلاً روایت مختار از وقتی وارد حماسههای مذهبی شد تغییر و تحولی مداوم را نشان میدهد و ورود این روایت به ژانرهای مدرن همچون سینما، نشاندهنده آن است که هنوز این تحولات ادامه دارد. روایت مختار یکی از نمونههای خوب برای نشاندادن زایش و تحول ژانرهاست.
فایل word زمينههاي معرفتشناختي امتناع جامعهشناسي و تاريخنگاري ادبي در قرون مياني: تحليل ديرينهشناختي تذکرهنويسي ادبي | WORD
ر تقابل با تاریخ نگاری ادبی و جامعهشناسی ادبیات قرار دارد. در هر دو مورد اخیر، متن ادبی بهمثابه امری تصویر میشود که شامل وجهی ناآگاهانه است که به واسطه شرایط تاریخی-اجتماعی به متن وارد میگردد. اعتقاد به آگاهانه و ارادی بودن شعر را میتوان به عنوان مانعی معرفتشناختی در مقابل ظهور تاریخنگاری ادبی و جامعهشناسی ادبیات قلمداد کرد که تنها با گسست از سنت تذکرهنویسی و ظهور گفتمانی تازه از میان برداشته شد.
فایل word بازتاب شرايط جنگ سرد در رمان پاورقي «من جاسوس شوروي در ايران بودم» | WORD
ان پادشاهی همسانی کامل دارد. روایت راوی آشکارا به بُعدهای گفتمان شوروی یعنی رفاه و عدالت و آزادی حمله میکند و این سه را در جریان روایت چونان دالهای شناوری در نظر میگیرد تا در گفتمان خود مفصلبندی کند. بُعد دیگر این گفتمان، یعنی انترناسیونالیسم، که در تضاد آشکار با ناسیونالیسم راوی است، نیز در این رمان کاملاً انکار میشود. درنتیجه این رمان در قالب شرایط جنگ سرد و تأثیر آن بر ایران آن سالها قابلتحلیل است.
فایل word تحليل هويت اجتماعي مانلي نيما براساس تحليل انتقادي گفتمان | WORD
اکم و سایر گفتمانها مانلی را به مدت 12 سال میآفریند. مانلی نماد گریز از واقعیّت و اجتماع به سوی ناکجاآباد (کشور دریا) در روند تحولات اجتماعی است. یأس و گریز مانلی از اجتماع فاسد خود در پایان روایت، به اوضاع جامع بعد از کودتای 28 مرداد 1332 شمسی میماند. این اثر نیما سیر سرنوشت جبر طبقاتی را به سوی آرمانشهر توصیف میکند. گردآوری دادهها به شیوه اسنادی و هدفمند بوده است و متن به شیوه توصیفی-تحلیلی بررسی میشود.
فایل word روششناسي زندگينامه نويسي در ادبيات عرفاني (مطالعه موردي: تذکر? الاولياء عطار نيشابوري) | WORD
انه زندگینامههای عرفانی، یکی از برجستهترین متون نثر عرفانی، یعنی تذکرالاولیاء را بررسی کردهایم. در مقام پاسخ به پرسشهای مذکور و تبیین آن کوشیدیم که با بهرهگیری از نظریههای جدید ادبی و تجزیه و تحلیلِ ابعاد وسیع معرفتی تذکرالاولیاء، شرحی کلی از سرشت ادبی- عرفانی و تاریخی این اثر ارائه دهیم و نقش اصول زندگینامهنویسی و نحوه استفاده آنها را توسط عطار، در شکلگیری گزارههای ادبی و عرفانی تبیین کنیم.
فایل word از قوس هرمنوتيکي ريکور تا نوبتهاي سهگانه تفسيري ميبدي در کشف الاسرار | WORD
اب نزول آیات، با توجه به احادیث و روایات، میپردازد تا به نوعی از نیت مؤلف (خدا) پرده بردارد؛ و سرانجام در نوبت سوم -فارغ از نظر مؤلف (خدا)- آیات را براساس بافت و تجربه عرفانی و مطابق با سنت و میراث صوفیه تفسیر میکند. ما در این نوشتار بیآنکه بخواهیم تناظر یکبهیک میان قوس هرمنوتیکی ریکور و نوبتهای سهگانه تفسیری میبدی برقرار کنیم، به تحلیل رویکرد تفسیری میبدی در پرتو قوس هرمنوتیکی ریکور میپردازیم.
فایل word نقد فرهنگي رمان مدير مدرسه جلال آل احمد از منظر گفتمان و نظريه قدرت ميشل فوکو | WORD
آرمان گرایانه به تقابل با نظم گفتمانی برآمده از قدرت (شرایط فرهنگی و آموزشی) میرود و در پایان سرخورده و مایوس استعفانامه خود را از سمَت مدیریت مدرسه مینویسد. مدرسه همانند سایر نهادهای حکومتی به عنوان نهادی انضباطی، سلطه قدرت را در افراد جامعه نهادینه میکند. جامعهای که در حال گذار از فرهنگ سنتی و زمینداری مستبدانه به سمت سرمایهداری است و گفتمان غربزدگی نیز از سوی جریان قدرت حاکم، حمایت میشود.
فایل word معرفي روشهاي مبتني بر خطابه باستان در نقد رتوريکي کتاب مقدس و بررسي چالشهاي به کارگيري آنها در مطالعات نامه به عبرانيان | WORD
باستان به وجود آوردهاست. این نظر اگرچه به طور کامل در محافل آکادمیک پذیرفته نیست، اما گروهی از منتقدان را بر آن داشتهاست تا براساس اصول خطابه باستان به نقد رتوریکی نامههای کتاب مقدس اهتمام کنند. در این مقاله ضمن معرفی مهمترین روشهایی که براساس اصول خطابه باستان در نقد رتوریکی کتاب مقدس پدید آمدهاست، چالشهای موجود در بهکارگیری این روشها را در مطالعات نقد رتوریکی نامه به عبرانیان ارزیابی میکنیم.
فایل word منطق خوانش ادبي و جايگاه آن در فهم ادبيات | WORD
ابرنهاد روشهای دیگر؛ 4- نقد هر یک از روشهای فوق ؛ 5- ذکر دلایل مخالفت با خوانش ادبی؛ 6- ذکر مؤلفههای عمده در امر خوانش، و 7- ارائ الگویی برای تحلیل فرایندهای بهکار رفته در خوانش در جریان آموزش متون. هدف اصلی این مقاله، شناخت ارزش و جایگاه موضوع خوانش در آموزشهای ادبی و دستیافتن به الگویی منسجم برای بررسی منطق خوانشهای ادبی است. از این رو، جز در برخی موارد، به سیر نظریههای هرمنوتیک خوانش ادبی نمیپردازد.
فایل word تقابل کانتي- هگلي در نقد و نظريههاي داستان و رمان در ايران (1312- 1348) | WORD
ر فرم هنری و تکنیک رماننویسی را در اولویت قرار دادند. در این پژوهش آرای منتقدانی چون فاطمه سیاح، احسان طبری، ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری، بر اساس نظریات کانت و هگل تحلیل کردهایم که تأثیر فلسفه نظریههای ادبی غربی بر منتقدان ایرانی بهوضوح قابل مشاهده است. سیاح و طبری در نقدهایشان به آرای هگل و هگلیها نزدیک شدهاند و نجفی و گلشیری، فرمالیستی را نمایندگی میکنند که ریشه در اندیشههای کانت دارد.